Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ruta Iberica - Forum Wereldfietser

Ruta Iberica

Hallo,

Ik zoek wat ervaringen van mensen over de ruta Iberica. Ik heb met name de vraag of deze in de zomer (juli-augustus) wel te fietsen is met betrekking tot de warmte. Andere ervaringen, reisverslagen, etc. zijn ook welkom.

Ik heb gezocht op het forum maar het komt met name voor in topics waar het boekje te koop wordt aangeboden of gevraagd. :roll:

Alvast dank.
Ha die Hans,

Ik heb diverse malen in het noorden van Spanje in juli en augustus gefietst zonder problemen van de hitte.
Je zit over het algemeen vrij hoog. In de Pyreneen heb ikzelfs op grotere hoogte het morgens koud gehad.
Als je afdaalt naar het brede dal van de Ebro, dan voel je de warme deken om je komen, Maar langs de Duero valt het weer meer met de hitte. Zou in de hoogzomer niet de variant Madrid doen, want ook Madrid kan dan een braadpan zijn
Echt heet is het in Extremadura: het onbekende Spanje De zon brandt genadeloos en er is nauwelijks schaduw. Als je doet, vertrek vroeg en zorg dat je voor 14:00 uur op een camping met zwembad of hostal met airco bent. Helaas zijn er weinig campings in deze delen van Spanje.
Veel over Spanje op de website www.fietseninspanje.nl
Bert, je noemt het noorden van Spanje.

Maar ik wil juist van Lissabon naar het noordoosten van Spanje.
Hoe zit het dan met de temperaturen?
Op de website die Bert Sitters aanraadde vind je dit terug:
Fietsen in Spanje schreef: juni, juli, augustus, september
Dit zijn de goede fietsmaanden. In augustus zijn de wegen en meest populaire plaatsen wel wat drukker, met name door de komst van toeristen uit Spanje zelf.
Ten zuiden van de bergen, in het noorden van Castillië, is het heet.
Uit eigen ervaring weet ik dat het noorden van Portugal, tegen de Spaanse grens (Parque Nacional Peneda-Gerês), best fris kan zijn eind juli en dat er inderdaad regelmatig een korte bui kan vallen.
Ik kijk jaarlijks naar het wielrennen van de Vuelta. Die wordt gehouden in september, en het weer gaat dan van ultraheet in het zuiden(Andalucia) naar uitermate fris in het noorden(PIcos). Misschien heb je hier iets aan.
Hier een handig plaatje. Let wel: het zijn etmaalgemiddelden, waarbij het in midden Spanje normaal is dat de nacht 10 graden kouder is dan dat en de dagen 10 graden warmer.
Afbeelding
Gemene deler: blijf hoog en/of blijf westelijk. En wat geluk hebben natuurlijk.
bert sitters schreef:
zo 04 nov, 2018 10:25
Veel over Spanje op de website www.fietseninspanje.nl
Leuke site. En grappig dat ze ook voorgekookte zinnetjes geven voor allerhande situaties 8)

¿A partir de que hora podemos pagar y marcharnos por la mañana?
Vanaf hoe laat kunnen we morgenochtend afrekenen en vertrekken?
HansvanderVeeke schreef:
zo 04 nov, 2018 11:06
Bert, je noemt het noorden van Spanje.

Maar ik wil juist van Lissabon naar het noordoosten van Spanje.
Hoe zit het dan met de temperaturen?
Van Lissabon kun je zeker tot aan Madrid in juli en augustus temperaturen van 30 tot 40 graden verwachten. Trujillo bijvoorbeeld heeft een gemiddelde TMax van 33 graden in juli en augustus. Je rijdt in die buurt ook dagenlang door de dehesa, een landschap van verspreide steeneiken zonder enige schaduw op de weg. Rond Guadelupe is wat meer bos en schaduw. Je zou het laatste stuk naar Madrid via Ávila en de Sierra de Gredos kunnen rijden, dat is wel lekker hoog boven de 1000 meter. Zie mijn reisverslag Madrid-Faro, dat voor een deel met de Ruta Iberica overeenkomt.
Zelf zou ik sterk de voorkeur geven aan de periode mei-juni: meestal (veel) minder warm, groener, meer bloemen, minder toeristen.
HansvanderVeeke schreef:
zo 04 nov, 2018 11:06
Bert, je noemt het noorden van Spanje.

Maar ik wil juist van Lissabon naar het noordoosten van Spanje.
Hoe zit het dan met de temperaturen?
Als kiest voor de variant Lissabon en je begint daar, dan komt de Rute Iberica door Extremadura en dat is zomers een hete streek, zoals ik al vermeldde. Ik ben zelf een fan van Extremadura, maar kwam daar altijd voor de zomer. Een leeg gebied met meer ooievaars dan mensen. Hier kwam Francisco Pizarro vandaan. Een analfabeet die van de Spaanse koning de opdacht kreeg om de Incas beschaving bij te brengen: met geweren en het zwaard.
Kom je noorderlijker in de bergen van Oud-Castillie, dan is het meteen een stuk minder warm. De Ruta Iberica gaat echter via Zaragoza en daar is het in het lage en uitgestrekte dal van de Ebro erg heet. Er is daar zelfs een woestijn. Deze hitte kun je ontwijken door vanaf de bron van de Duero bij Soria eerder naar het noorden te gaan naar Pamplona en de Pyreneen. Overigens zijn de Spaanse Pyreneen schitterend en er zijn redelijk wat campings.
Twee jaar geleden was het in Merida op de middag zo'n 21, 22 graden, dankzij of omwille van een koude noordwester die een week heeft aangehouden. Dat was begin juli. Voordien had ik dagmaxima gehad van 38° (Catalonië) tot 45° (Cordoba). Dit jaar heb ik maar een paar dagen boven de 33° meegemaakt (meer naar het oosten weliswaar). Afgelopen augustus was er dan weer een hittegolf in Extremadura met temperaturen boven de 45°. Het kan dus nogal schelen. Boven in de sierras is het wat minder heet en dus ook aangenamer fietsen, maar je moet dan wel een flink pak doorstoofde hoogtemeters maken.
Fijne, gevarieerde route. Paul vroeg me in 2015 foto's te maken voor zijn gids. Ik heb toen de Via de la Plata erbij gedaan.

Begin mei was ik in Sevilla, 42 graden. En Mérida, ja was heet, maar minder. Alles vóór de Extremadura lijkt me goed te doen, ook in de zomer. Toen ik Portugal werd het allemaal een stuk minder extreem qua hitte.
bikelike schreef:
zo 04 nov, 2018 19:46
Fijne, gevarieerde route. Paul vroeg me in 2015 foto's te maken voor zijn gids. Ik heb toen de Via de la Plata erbij gedaan.

Begin mei was ik in Sevilla, 42 graden. En Mérida, ja was heet, maar minder. Alles vóór de Extremadura lijkt me goed te doen, ook in de zomer. Toen ik Portugal werd het allemaal een stuk minder extreem qua hitte.
Weinig boompies in Extremadura
Afgelopen augustus was ik in Figueres. 42 graden. Pech kun je altijd hebben....
Tja, ook in Spanje kan het natuurlijk in de zomer "vriezen en dooien"... En voor de gemiddelde (fiets)toerist uit Midden Europa kan de Spaanse zomer wellicht nooit warm/heet genoeg zijn, maar... wie het geluk/pech heeft er langere tijd en meerdere zomers achterelkaar te vertoeven komt wellicht tot andere conclusies...

Enfin, natuurlijk kan je in de zomer door Spanje fietsen, of het echt leuk en aangenaam is, is een andere vraag...

Bedenk echter wel dat:

-er aanmerkelijk meer zonnedagen zijn
-door de zuidelijker ligging de zon sterker en intenser is dan in Nederland of België
-en dat in de staat Aragón het aantal zomerdagen met meer dan 40C sinds 1960 meer dan verdubbeld is.
abre facil schreef:
wo 07 nov, 2018 16:46
Tja, ook in Spanje kan het natuurlijk in de zomer "vriezen en dooien"... En voor de gemiddelde (fiets)toerist uit Midden Europa kan de Spaanse zomer wellicht nooit warm/heet genoeg zijn, maar... wie het geluk/pech heeft er langere tijd en meerdere zomers achterelkaar te vertoeven komt wellicht tot andere conclusies...

Enfin, natuurlijk kan je in de zomer door Spanje fietsen, of het echt leuk en aangenaam is, is een andere vraag...

Bedenk echter wel dat:

-er aanmerkelijk meer zonnedagen zijn
-door de zuidelijker ligging de zon sterker en intenser is dan in Nederland of België
-en dat in de staat Aragón het aantal zomerdagen met meer dan 40C sinds 1960 meer dan verdubbeld is.
Het ligt eraan: waar in Aragón? In het laag gelegen dal van de Ebro wordt het snel een sissende braadpan. In de hoger gelegen gebieden is het doorgaans een stuk milder.