Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx off-rohler in KLM fietsdoos - Forum Wereldfietser

idworx off-rohler in KLM fietsdoos

even een vraag om advies hoe ik het beste mijn idworx off-rohler in een KLM fietsdoos (veilg beschermd) verpakt krijg. Hopelijk zijn er fietsers die hier ervaring mee hebben? Specifiek met deze fiets, aangezien de afmetingen van de doos net iets kleiner sijn dan mijn fiets en het er naar uit ziet dat ik mijn voorwiel zal moeten vereijderen en apart innde doos moet doen om het geheel er in te keijgen.
Ik ben alleen een beetje bang dat de kans op schade (verbogen voorvork bijv.?) dan groter wordt?
Hoe kan ik dit voorkomen? De fiets zelf weegt zo’n 17,5 kg (onlqngs nog laten wegen) en de doos zelf is al 4,5 kg wat hooguit 1 kg overlaat aan gewichtsruimte voor verpakkingsmateriaal om niet iver de 23 kg heen te gaan.

hebben jullie goeie adviezen wat ik kan doen om schade zoveel mogelijk te vermijden? Een grotere doos is geen optie want ik woon in het oosten en kan moeilijk met een mega (koga bijv.) doos in de trein en me katen brengen met een busje door een kennis oid valt niet binnen mijn mogelijkheden. Ik moet het dus echt met een KLM doos doen. Graag advies, want ik knijp hem wel een beetje wat dit betreft.
Je fiets inpakken wil je niet pas op het vliegveld doen als je die doos niet minimaal al eens eerder gepast hebt.

Thuis inpakken en effe doorzetten voor de treinreis. Neem evt een skateboard mee om de doos makkelijker te vervoeren op weg naar de trein.

Of regel een taxibusje oid van huis naar het dichtstbijzijnde station. Taxibedrijf.

Oh en vraag je lbs om zo'n plastic dingetje voor tussen de vork. Of nog beter: of hij nog een oude losse voornaaf in de vuilnosbak heeft liggen die je erin kan klemmen.
Ik zou 'm ook knijpen met een ID Rohler. Ik heb gelukkig alleen ervaring met het vliegtransport van een ander merk en type. :wink:

Zonder gekheid, er is heel veel op en buiten dit forum te vinden over het in een vliegtuig meenemen van een fiets. Tot en met complete stappenplannen in woord en beeld.
Met een voornaaf uit een oud voorwiel kun je de vork versterken. Verder is het verstanding het wiel met tape/tiewraps aan de fiets vast te binden binden, zodat hij niet gaat rondstuiteren in de doos. Succes!
Je kunt ook gewoon een doos bij je lokale fietsenmaker vragen. Mijn voorkeur heeft altijd een zo klein mogelijke doos, die van MTB's zijn vaak ideaal. Voorwiel eruit en zo'n plastic ding erin (Heeft je fietsenmaker ook wel liggen) stuur met tiewraps aan het frame. Wiel vastmaken aan het frame en je hebt een mooi klein pakketje. Verpakkingsmateriaal gebruik ik nauwelijks.

Bijlagen

maar hoe safe is dat? wanneer je het voorwiel er uit haalt en dan een plastic ding in de voorvork doet om op spanning te houden.. Is de kans dan niet groter dat (omdat het voorwiel er uit is) de voorvork sneller verbuigt of beschadigd raakt? Ik kan wel een passende (koga) doos bij de fietsenhandel krijgen waar m'n fiets vandaan komt, maar dat ding is zowat 1,90 en dus vrij fors = nogal onhandelbaar als je een flink eind met de trein moet (lijkt me).
Zoals het er nu naar uitziet heb ik weinig andere keuze dan de zaak demonteren en hopen dat de fiets zonder noemenswaardige schade over komt, maar ideaal is het niet.
Er staat een aardige “handleiding” op de site van De Vakantiefietser en op YouTube is ook nog een bijbehorend filmpje te vinden.
Het grootste risico is dat je vork naar binnen buigt, dat voorkom je door er iets in te stoppen. Zo'n fiets kan best wat hebben hoor, buigt echt niet zomaar.

Wat ik verder altijd doe is de hoeken van de doos goed intapen. Meestal slepen ze de doos namelijk over de grond van de kar naar de bagageband enz.

Komt echt wel goed.
Dank voor alle goede raad. De genoemde video's had ik reeds gezien. Ik haal zaterdag een extra spanner om de vork wat te verstevigen en ga nog even op zoek naar wat extra beschermingsmateriaal onder/rondom de vork. Dan met wat ty-raps en evt. zadel/zadelpen er uit als het niet anders kan (heb een thudbuster dus zadel kan niet echt omlaag). Waarschijnlijk maak ik me er drukker om dan (achteraf gezien) nodig is. Het zal idd allemaal wel los lopen. En inderdaad de onderkant vd doos en de hoeken stevig intapen met ducttape, dan blijft dat heel.
In inverness heb ik een fietstaxi/mtb fietsverhuurbedrijfje gevonden wat zich over mijn doos ontfermt (en het transport van en naar het vliegveld regelt, dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken; gezien de afwezigheid van mogelijkheden om uberhaupt iets tijdelijk in bewaring te geven aldaar, is dat wel een prettige uitkomst. Kost iets, maar dan is dat issue tenminste ook geregeld.
Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Ik vloog op 1 sept en toen waren er op Schiphol geen KLM fietsdozen maar alleen Schiphol fietsdozen, overigens dezelfde maat en dezelfde vouwprocedure. Een reserve-voorwielnaaf als transportbeschermer meenemen vind ik wat overdreven. Die gooi je niet gemakkelijk weg. Als je bezorgd bent over je voorvork, neem dan een stukje plastic pijp oid mee dat je met de snelspanner strak zet tussen de vorkpoten. Er bestaan ook transport-inzetstukken van plastic, ik meen bij Rose te koop. Zet je zadel omhoog zodat de fiets strak op de onder- en bovenkant steunt. Zet het losse wiel een beetje klem. Maak zeker thuis je trappers al los. Laat wel wat lucht uit de banden, maar niet veel. Het is onzinnig, maar als je gevraagd wordt of je de banden hebt laten leeglopen kun je naar eer en geweten Ja zeggen. Zit verder niet in over een kilo'tje overgewicht vande fietsdoos. Die wordt ergens apart gewogen en daar komt het niet zo precies. Doos aan de onderkant overal goed aftapen maar níet bovenop. De douane wil vaak in de doos kijken en die hebben niet het geduld om het ingenieuze vouwsysteem te volgen. Je moet er dus voor zorgen dat ze de doos niet aan de onderkant openen.
ik bedoelde ook een plastic inzetstukje, geen extra voorwielnaaf. Verder zal ik wat verwarmingsbuis schuim en wat bubbeltjesplastic gebruiken ter bescherming hier en daar en dan zal het wel goed gaan. Goed dat je aangeeft dat de douane de doos misschien weer ooen maakt, dan zal ik de bovenkant zodanig tapen dat ie gemakkelijk weer open kan. Gewicht is KLm vlgs mij wel heel streng in als ik het zo hoor, maar in principe zou ik niet over de 23 kg heen moeten gaan.
Ik weet niet of het verschil in lengte groot is, maar er zit wel wat rek in die dozen, een paar cm kun je wel winnen en dan kan je voorwiel misschien wel blijven zitten? Overigens kun/kon je alleen KLM dozen kopen als je KLM of associates vliegt, plan-B zijn dan de fietsdozen van Schiphol, te koop bij het bagagedepot in de kelder.

Mbt gewicht, wij zijn deze zomer met Emirates gevlogen en daarbij zijn de dozen alle 4 stuk voor stuk gewogen bij de incheckbalie en pas daarna naar odd-size, geen trucjes meer helaas. Maar dat kan bij andere balies/terminals anders zijn. Daarnaast heeft Emirates een aanvullende eis dat de doos totaal l+b+h max 300cm mag zijn en bij de terugweg vanuit Guangzhou zijn ze 3x nagemeten, nog nooit meegemaakt. De Schipholdozen voldoen daaraan met als bijkomend voordeel dat de kans groter is dat ze door de scanner passen en dan hoeven ze ook niet meer open. Mocht dat wel nodig zijn dan is een rol tape in de handbagage wel handig, dan kun je hem opnieuw dichtplakken - been there done that.
@njanse,

Vanaf welke luchthaven vlieg je terug? Dit is belangrijk. Veel luchthavens weigeren een KLM-doos, omdat de scanner van de afwijkende bagage te klein is voor deze doos.
Hallo Bert, ik vlieg met KLM naar inverness. Volgens een KLM medewerkster is de doos voor de terugweg ook weer verplicht (heb overigens een oplossing gevonden voor tijdelijke opslag dus dat is geen probleem) al blijkt schiphol dus wel de enige luchthaven te zijn waar KLM dozen verkoopt, wat ik dan wel weer bijzonder vond gezien hun eis van een fietsdoos. Een fietshoes mocht dan ook als alternatief, maar ze had het er over dat KLM dan geen verantwoordelijkheid wil nemen en ik een document zou moeten ondertekenen waarin expliciet vermeld staat dat het item niet veilig verpakt is en KLM niet verantwoordelijk is voor evt. schade (misschien heb ik dat niet goed begrepen, want ik vond het een beetje een raar verhaal dat KLM dan wel een doos verplicht stelt, maar je daar zelf maar voor moet zorgen en anders een hoes oid maar dan zijn we niet verantwoordelijk want het voldoet niet aan onze eisen :shock: Waarschijnlijk heb ik iets gemist want er zijn er velen die een hoes ipv een doos gebruiken, zoals ik op dit forum ook al heb gelezen.
njanse schreef:
za 15 sep, 2018 09:45
Volgens een KLM medewerkster is de doos voor de terugweg ook weer verplicht (heb overigens een oplossing gevonden voor tijdelijke opslag dus dat is geen probleem) al blijkt schiphol dus wel de enige luchthaven te zijn waar KLM dozen verkoopt, wat ik dan wel weer bijzonder vond gezien hun eis van een fietsdoos.
Maar de fietsdoos hoeft toch geen KLM op te staan? Genoeg fietsenmakers die wel een doos hebben liggen van een nieuw geleverde fiets. Ik gooi zo’n doos dan ook gewoon weg om voor de terugweg weer een andere te scoren.

Tussen de vorkpoten van m’n voorvork gaat een reparatiestukje van een tentstok, die toevallig ook 10cm is. Vast met de snelspanner en dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.
hoeft idd niet per sé een KLM doos te zijn, alleen heb ik geen trek me daar na 3 weken nog eens druk om te moeten gaan maken, dus bewaar ik hem ergens; wel zo makkelijk en praktisch
njanse schreef:
za 15 sep, 2018 09:45
Hallo Bert, ik vlieg met KLM naar inverness. Volgens een KLM medewerkster is de doos voor de terugweg ook weer verplicht (heb overigens een oplossing gevonden voor tijdelijke opslag dus dat is geen probleem) al blijkt schiphol dus wel de enige luchthaven te zijn waar KLM dozen verkoopt, wat ik dan wel weer bijzonder vond gezien hun eis van een fietsdoos. Een fietshoes mocht dan ook als alternatief, maar ze had het er over dat KLM dan geen verantwoordelijkheid wil nemen en ik een document zou moeten ondertekenen waarin expliciet vermeld staat dat het item niet veilig verpakt is en KLM niet verantwoordelijk is voor evt. schade (misschien heb ik dat niet goed begrepen, want ik vond het een beetje een raar verhaal dat KLM dan wel een doos verplicht stelt, maar je daar zelf maar voor moet zorgen en anders een hoes oid maar dan zijn we niet verantwoordelijk want het voldoet niet aan onze eisen :shock: Waarschijnlijk heb ik iets gemist want er zijn er velen die een hoes ipv een doos gebruiken, zoals ik op dit forum ook al heb gelezen.
Zie hier de regels van de KLM:
"Fietsen en tandems
U kunt uw (vouw-) fiets of tandem (niet-elektrisch) van max. 23 kg meenemen in een beschermende fietsdoos, container of tas. Deze doos, container of tas moet speciaal zijn ontworpen voor het vervoeren van fietsen. De beste manier om uw fiets te beschermen is door een hardcover beschermhoes te gebruiken. Een zachte beschermhoes is echter ook toegestaan mits deze aan de binnenkant een beschermend verpakkingsmateriaal bevat."


Die verklaring waar de KLM-medewerkster het over had is feitelijk een wassen neus. Het is geen vrijbrief voor de luchtvaartmaatschappij om onverantwoord met je fiets om te gaan.
Belangrijk is een juiste reisverzekering. In dat geval keert de verzekering de schade ontstaan tijdens het transport uit. Het is dan aan de verzekering om de kosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij.
Zie over het onderwerp fiets verpakken de posting van fietsende reisjournalist Robert van Weperen op de pagina Tijdschriftwereldfietservakantiefietser op Facebook.
https://www.facebook.com/groups/tijdsch ... iefietser/
tsja, op die manier kan het idd ook :D
njanse schreef:
za 15 sep, 2018 09:45
Een fietshoes mocht dan ook als alternatief, maar ze had het er over dat KLM dan geen verantwoordelijkheid wil nemen en ik een document zou moeten ondertekenen waarin expliciet vermeld staat dat het item niet veilig verpakt is en KLM niet verantwoordelijk is voor evt. schade
Dus met een doos is KLM per definitie wél verantwoordelijk voor schade en handelen ze de vergoeding daarvoor netjes af? Die door KLM verstrekte informatie zou ik met zorg bewaren, voor het geval dat. :twisted:

Carl