Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Katharen-Baskenroute/Pyreneeën in de winter - Forum Wereldfietser

Katharen-Baskenroute/Pyreneeën in de winter

Hey,

In november ga ik richting de Pyreneeën. Plan is om in december een gîte te huren in de buurt van Lourdes en daar een paar weken te blijven. Ik wil er op de fiets naartoe en zat te denken aan de Katharen-Baskenroute vanaf Narbonne. Zou die te doen zijn in november? Ik ben niet bang voor kou, wind, regen en kamperen in de sneeuw. Wel voor gevaarlijke winterse omstandigheden op de weg en in de bergen. Ik lees dat de route maar op één punt boven de 1000 meter komt, dus de kans op eventuele sneeuw is laag?

Is er toevallig iemand die graag van zijn routeboekje af wil? ;)

Groeten,
Mieke.
Wat leuk dat je dat gaat doen, ook in november.
Ik heb geen idee eigenlijk. Ik ben wel twee keer eind maart richting pyreneëen gefietst en overgestoken op de oost en west pyreneëen, de wegen en bergen ook tot 1200 meter waren toen vrij van sneeuw, soms had je dan nog wel bv. meters hoge sneeuw in de berm (hoger dan jezelf). De stokken die ze steken in de berm om te zien waar de weg is en hoe hoog de sneeuw werden vaak net weggehaald door wegwerkers. Ik had steeds vooral heel koud vriesweer maar ook sneeuwbuien waarin ik soms ook een dag niet verder kon (of dat niet zag zitten :) )en in mijn tent bleef, 1x op een berg sneeuwde het, natte sneeuw was dat; dan is de 'sfeer' ineens heel anders en koud en nat! bergafwaarts is dan niet zo leuk en gevaarlijk toen niet echt, maar in november kan ik me voorstellen dat je vaak beginnende sneeuwval hebt die blijft liggen en dat dat voor problemen kan zorgen, ook vwb onderhoud met je fiets, meer ketting smeren in geval van neerslag ed. en zout strooien in mijn geval niet maar in november ook weer meer denk ik en slijtage aan remmen ed. maar iig toen ik in maart heb gefietst, dacht ik wel, in principe kun je het hele jaar wel fietsen in Europa als je de hooggebergten achterwege laat ed.
Naar Lourdes is een paar weken? Dat moet te doen zijn, ook kun je wellicht spijkerbanden monteren voor meer grip, daar kun je in principe ook mee op de weg rijden heb ik begrepen, ik heb ze ook gekocht maar nog niet geprobeerd, dus geen ervaring daarmee, maar veel succes!
Je kunt op Historique-meteo het weer over de afgelopen 10 jaar terugkijken per grotere plaats, zoals Lourdes, Argeles-Gazost en Bagneres-de-Bigorre, etc.
math schreef:
ma 09 jul, 2018 13:57
Je kunt op Historique-meteo het weer over de afgelopen 10 jaar terugkijken per grotere plaats, zoals Lourdes, Argeles-Gazost en Bagneres-de-Bigorre, etc.
Weer zo'n website waar ze zo veel mogelijk content maken van relatief weinig data. :roll:

De spreiding in het weer is daarbij veel interessanter dan het klimaat. De Pyreneën zijn daarom berucht: als de wind van het noorden komt hopen wolken zich op aan de Franse kant, als de wind uit het zuiden komt is er in Frankrijk geen wolkje te zien. 't Ken vriezen en 't ken dooi'n in november dus.
Op deze website kun je er wat van zien, al is het wel even puzzelen om het te interpreteren. Het mooie van de website is dat het niet alleen over Frankrijk gaat. Er zitten in dit geval tamelijk veel data achter.
https://weatherspark.com/y/147847/Avera ... Year-Round
Als ik dit setje even vergelijk met wat ik zie als ik Utrecht intik als lokatie zie ik knap weinig verschil tussen Utrecht en Lourdes qua klimaat en kans op bepaald weer.
Begin november kan het daar nog prachtig nazomerweer zijn, terwijl eind november de hogere passen al onbegaanbaar kunnen zijn. Onder de 1000 m zul je er in november nog wel kunnen fietsen, al moet je dan wel rekening houden met nachtvorst en gladde wegen op plekken waar de zon niet meer bij kan komen. Met een beetje geluk fiets je dan door een fotogeniek landschap met spetterende herfstkleuren (vergelijkbaar met een tocht die we half oktober nog door de veel hogere Franse Alpen konden maken), maar als je pech hebt zit je in de mist.
Wij hebben een paar keer in oktober in de Pyreneeën gefietst (een keer van Girona naar Bordeaux en een keer van Perpignan naar Toulouse (zie de routes op dit kaartje). Beide keren schommelde de temperatuur meestal tussen de 10 en de 20 graden. Op de Col de la Pierre de St-Martin (1802 m) fietsten we echter vanaf 1100 m in dichte mist bij een temperatuur van 6 graden. De Col de Pailhères (2001 m) hebben we afgeblazen omdat er regen verwacht werd, maar twee dagen later, op 17 oktober, fietsten we wel in korte broek en t-shirt over de Col de Montségur (1059 m), het hoogste punt van de Katharen-Baskenroute.
Kijk je naar het klimaat van Montségur (zie hier), dan ligt de gemiddelde maximumtemperatuur er in november rond de 10 graden en in december rond de 6 graden. 's Nachts daalt die dan tot rond het vriespunt. In Foix, iets westelijker op de route en 500 m lager, is het al een paar graden warmer. In Lourdes wordt het in november gemiddeld zo'n 13 graden en in Carcassonne zelfs 14 graden.
In normale omstandigheden kun je er dan nog prima fietsen. Op milde dagen is het er dan echt nog genieten, maar tijdens een koudegolf kan het geen kwaad om een plan B te hebben, bijvoorbeeld langs het Canal du Midi naar Toulouse en het laatste stuk met de trein naar Lourdes (zie hier voor een kaartje van het regionale SNCF netwerk).
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de meeste campings en pensions - vooral in de kleinere plaatsen - in november dicht zullen zijn. Half oktober merkten we al dat veel buitenlandse kamerverhuurders op het punt stonden om naar hun winterverblijf in Nederland, Engeland of Duitsland te vertrekken. En de dagafstanden die je bij daglicht af kunt leggen, zullen in november tegenvallen.
Gezien de nogal onvoorspelbare omstandigheden zou ik overwegen Conti Topcontact Winter II banden te monteren. Ze vallen smal (wel vrij hoog), dus wellicht in een bredere maat dan je anders zou doen.
Mooi het kaartje met het regionale treinoverzicht :)
Bedankt voor de reacties!
Ik heb een paar keer een geslaagde winterreis gemaakt. Op mijn website is ervan te zien. De rit over de Simplon pas is het zwaarste wat ik ooit gedaan heb. De Zwitserse douane waarschuwde me: "Weet je wat het voor een weer is daarboven?" Ik had het al gehoord: storm, en wel uit het noorden, tegen dus. Maar het was tegelijk geweldig.

Die banden van Wim, flink wat laagjes kleding en een ruim reisschema. Ga je kamperen?
Leuk! Ja, kamperen is wel het plan.

Ik ben nog van alles aan het bedenken, één van de opties is de Pyreneeën. De ander is echt de sneeuw in, naar Lapland. Maar dan wordt het denk ik wandelen, dat vind ik mooier in de sneeuw. :)