Additionally, paste this code immediately after the opening tag: North Sea Cycle Route in Noorwegen - Forum Wereldfietser

North Sea Cycle Route in Noorwegen

Na de afgekopen weken het Nederlandse, Duitse en Deense deel van de NSCR te hebben gefietst ben ik alvast vooruit aan het kijken naar de route in Zweden en Noorwegen volgend jaar.
Wie heeft er tips and tricks voor de etappe in Noorwegen (1.200km). Liefst uit eigen ervaring.
Graag alleen mbt deze route. Er zijn ongetwijfeld vele andere mooie routes in Noorwegen, maar die ga ik niet fietsen.

Alavast bedankt voor het meedenken!

Gee
Wij fietsen dit jaar een deel van de Noordzeeroute. Het maakt deel uit van een langere fietstocht.

https://drive.google.com/open?id=1pd_Mz ... sp=sharing

Als ik er aan denk zal ik hier wat ervaringen delen.
Vorig jaar heb ik dat gelopen..Denemarken en Zweden had ik eigen route gemaakt en Noorwegen hele route langs de kust gelopen...En vanaf Bergen boekje Bergen naar de Noordkaap gebruikt erg makkelijk met goede kaarten.
En daarna terug gelopen via Rinland etc...

Noorwegen was mooi....veel op en neer en pittige stukken. Wel mooi en veel ferries. Geen een camping gebruikt...was meeste tijd buiten het seizoen anyway. Dus altijd wildkamperen. Veel schommelingen met tempratuur. Maar verder te gek...
Dus veel plezier volgend jaar
Geen ervaring helaas. Maar heb de route wel overwogen tussen Kristiandsand en Bergen. Ik heb van meerdere mensen echter gehoord dat de route vrij druk is en veel korte steile hellingen heeft. Vooral aan dat laatste heb ik een hekel (ik klim liever rustig een flinke berg op) en mij trokken de bergenlandschappen in het binneland vooraf meer dan Haugesund en Stavanger. Om die redenen heb ik de route naar Bergen door het binnenland gereden. Geen spijt van gehad, maar ik ben wel nieuwschierig om de kustroute nog een keer te doen.
Heb deze route gereden in 2008 (Kopenhagen - Kristiansand) en 2009 (Kristiansand - Bergen). Ik heb dus niet helemaal de route gevolgd maar ben met de nachttrein (die reed toen nog) naar Kopenhagen gegaan en heb de pont bij Helsingborg genomen. Verder gebruik gemaakt van de pont Hirshals-Kristiansand vv en de veerdienst Bergen - Hirthals.

Fantastisch mooi maar zoals hierboven vermeldt wel pittig qua klimmetjes, vooral in het Noorse deel. Daarnaast zitten er een aantal tunneltjes in dus zorg voor goede verlichting en goede reflectie op je fiets!

Daarnaast staat met name het gebied rondom Stavanger en Bergen bekend om de vele regen. Dat was ook zo toen ik er was, maar desondanks een prachtige route, zelfs met flink wat regen onderweg.

Houd er wel rekening mee dat Noorwegen een relatief duur land is. De supermarkten zijn luxe maar wel prijzig en ook een camping is niet goedkoop, maar wel vaak goed voorzien, met vaak ook cabins voor als het echt slecht weer is. Voordeel is het 'allemansrecht', je mag op alle openbaar land kamperen. Wel even opletten dat je niet te dicht bij bebouwing kampeert, dat mag niet.

Zweden zal je veel meer doen denken aan Denemarken, hoewel de bossen nog veel uitgestrekter zijn. Daarnaast vond ik destijds Gotenburg een erg leuke stad, zeker een rustdagje waard.

Veel plezier!
Corné
Dank voor jullie reacties!

Gee