Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camino del Norte fietsen - Forum Wereldfietser

Camino del Norte fietsen

Ik weet niet of de Noordelijke camino naar Santiago te fietsen is. Ik vind hiervan ook weinig info. Misschien te zwaar? Ook allicht geen gids?
Dank voor info
Hallo,
Je bedoelt neem ik aan gewoon de St Jacobsroute?
Daar is plenty of info over.
Groet, Petra.
Ja, de Sint-Jacobsroute. We hebben alle routes naar Santiago al gefietst, behalve dan de camino del norte.
Hier vind je in ieder geval een gedetailleerde fietsroute. Moeilijkheidsgraad: 3 (1= heel gemakkelijk ; 5=moeilijk).
In het Engels zijn er zeker verschillende gidsjes voor wandelaars, zoals deze. Misschien komen ze van pas voor toeristische informatie en overnachtingsmogelijkheden.
fietserke48 schreef:
di 03 jul, 2018 15:50
Ik weet niet of de Noordelijke camino naar Santiago te fietsen is. Ik vind hiervan ook weinig info. Misschien te zwaar? Ook allicht geen gids?
Dank voor info
Het wandelpad is op veel plaatsen niet te fietsen. Maar voor de moeilijke stukken staat pijl vergezeld van bici. Daar blijf je dan op de weg. Steeds welkom met je vragen. Fietste deee zomer de Primitivo. Idem als Norte qua moeilijkheidsgraad. Enkele sfeerbeelden van de Norte, die ik wandelde. https://goo.gl/photos/Jq7MBmhQ3GTP2Jcz7
oswald schreef:
vr 17 aug, 2018 07:56
fietserke48 schreef:
di 03 jul, 2018 15:50
Ik weet niet of de Noordelijke camino naar Santiago te fietsen is. Ik vind hiervan ook weinig info. Misschien te zwaar? Ook allicht geen gids?
Dank voor info
Het wandelpad is op veel plaatsen niet te fietsen. Maar voor de moeilijke stukken staat pijl vergezeld van bici. Daar blijf je dan op de weg. Steeds welkom met je vragen. Fietste deee zomer de Primitivo. Idem als Norte qua moeilijkheidsgraad. Enkele sfeerbeelden van de Norte, die ik wandelde. https://goo.gl/photos/Jq7MBmhQ3GTP2Jcz7
Ik gebruike de Android app"Buen Camino" die geeft ook de fiets omleggingen weer. Zeer goede app.
In de gids Sint-Jacobroute van helaas in juni overleden Clemens Sweerman staat ook een noordelijke variant beschreven.
bert sitters schreef:
vr 17 aug, 2018 10:10
In de gids Sint-Jacobroute van helaas in juni overleden Clemens Sweerman staat ook een noordelijke variant beschreven.
Maar die gaat niet langs de kust, zoals de Camino del Norte.

Carl
Wij willen in september wellicht het stuk van de franse grens tot aan Bilbao fietsen. Heeft iemand de GPX-file van deze route?
Een track van een/de route is te vinden op https://tweeencaminodelnorte.wordpress. ... einfo/gpx/
Dit is de wandelroute, ik begrijp dat de fietsroute hier op sommige plekken vanaf wijkt. Wij zoeken de fietsroute!
Bert van Sprang schreef:
za 18 aug, 2018 20:06
Dit is de wandelroute, ik begrijp dat de fietsroute hier op sommige plekken vanaf wijkt. Wij zoeken de fietsroute!
Zoals hierboven al vermeld, staat de weg voor fietsers met bici aangeduid. De app Buen Camino geeft beide weer op kaart. De voetweg in t geel die voor fietsers weg in t groen waar nodig. De app geeft ook je positie weer op die kaart. Met foto van de situatie. Kan je in principe op wandelen of fietsen. Ik probeer schermafdruk van de app mee te sturen.

Bijlagen

Is inderdaad niet te missen. Een gpx-file zou echter toch fijn zijn, zodat ik het stuk Camino de Norte van Irun tot Bilbao kan toevoegen aan de de rest van de door ons te fietsen route.
De Camino heeft twee verschillende routes: de wandelroute en de fietsroute. Op een zeer beperkt aantal delen van beide routes lopen wandel- en fietsroute samen. Verder zijn het dus twee gescheiden routes. Je komt wandelaars wel weer tegen in plaatsen met hostels voor pelgrims. Ik heb de gehele route vanaf NL met meerdere mensen (tussen de 60 en 70) gefietst. Als je een fiets hebt met voldoende versnellingen en bergverzet en je fietst op je eigen schema en ritme, dan kom je er altijd wel. Van belang is gewicht, de kunst van het grammen jagen en schrappen: hoe minder hoe gemakkelijker je over de hoogste bergen komt. In Spanje hoef je geen tentje enz. mee te nemen.
Fietsen met een GPS is een groot voordeel. Vooral in steden hoef je niet te zoeken.
GPX routes zijn zo van internet te halen.
Mic schreef:
za 18 aug, 2018 21:01
De Camino heeft twee verschillende routes: de wandelroute en de fietsroute. Op een zeer beperkt aantal delen van beide routes lopen wandel- en fietsroute samen. Verder zijn het dus twee gescheiden routes.
Er zijn een heleboel camino's. Ik vermoed dat je het hier over de camino frances hebt, de "klassieke" route. Op de route van Sevilla naar Santiago (Ruta de la Plata) lopen de wandel- en fietsroute (voor MTB) bijvoorbeeld niet of nauwelijks gescheiden (de route van Bert Sitters/Paul Benjaminse door deze streek loopt wéér anders). Hoe het bij de Camino del Norte precies zit weet ik niet, maar bij het Genootschap St. Jacob vind je een keur aan gpx-bestanden.
Bert van Sprang schreef:Dit is de wandelroute, ik begrijp dat de fietsroute hier op sommige plekken vanaf wijkt. Wij zoeken de fietsroute!
Ik vind sommige mensen wel héél gemakzuchtig. Even rondkijken op Wikiloc en je vindt er meer dan één.
Ik heb alles al afgezocht naar de GPS-file van de fietsroute van de Camino del Norte en nog niet gevonden. Wikilocs zegt me echter niets, misschien een beetje dom, maar niet gemakzuchtig, vind ik.
Google "wikilocs camino del norte bicicletta" en je zult vinden. Een kind kan de was doen.
Gevonden en bedankt
Let op het icoontje linksboven onder de groene kop Wikiloc. Dat geeft aan of het een route voor wandelaars, MTB of reisfiets is.