Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpenroute, druk op de baan? - Forum Wereldfietser

Alpenroute, druk op de baan?

Hoi

Wij fietsen over enkele dagen de Alpen in.
Nu vroeg ik me af of het in juli erg (auto)druk gaat zijn daar in de Alpen. We nemen niet de grootste autowegen, maar wel wegen die er naast of dichtbij lopen.

Ik weet niet meer waar ik de GPS tracks heb gevonden,maar de route gaat als volgt:
Eerst van west naar oost: immenstadt tot de bavariaanse pre Alpen, dan richting zuiden via schwaz en Innsbruck.
Dan colle isarco, Sterzing, aicha, bruneck, Schluderbach door dolomiten richting Treviso.

Tips over de route zijn altijd welkom! (De meest rechtse lijn op de kaart)
Nadien fietsen we vanaf Treviso richting Slovenië denken we
Screenshot_2018-06-27-21-10-12.png
Het lijkt me geen pretje om op het eerste auto-alternatief van de brennerpas op de eerste zaterdag van juli te gaan fietsen, maar ik ben er nooit geweest.
Leon schreef:
do 28 jun, 2018 09:51
Het lijkt me geen pretje om op het eerste auto-alternatief van de brennerpas op de eerste zaterdag van juli te gaan fietsen, maar ik ben er nooit geweest.
Normaal is de weg naast de snelweg lekker rustig, maar bij file op de snelweg zou het idd wel anders kunnen zijn.

Veel van de overige wegen op de route zijn (redelijk) rustig, al is de kans op motorrijders wel groot (al pakken die vaak wel andere delen van de Dolomiten e.d.).
Koop goede fietskaarten van Oostenrijk met de fietsroutes.
Fedor schreef:
do 28 jun, 2018 10:12
Leon schreef:
do 28 jun, 2018 09:51
Het lijkt me geen pretje om op het eerste auto-alternatief van de brennerpas op de eerste zaterdag van juli te gaan fietsen, maar ik ben er nooit geweest.
Normaal is de weg naast de snelweg lekker rustig, maar bij file op de snelweg zou het idd wel anders kunnen zijn.
Ingeval de snelweg een tolweg is kan het ook druk zijn. Geen idee of dit hier zo is.
Leon schreef:
do 28 jun, 2018 09:51
Het lijkt me geen pretje om op het eerste auto-alternatief van de brennerpas op de eerste zaterdag van juli te gaan fietsen, maar ik ben er nooit geweest.
Het zal er dan vast niet zo druk zijn als op de Stelvio, die we 2 jaar geleden op 1 juli bekommen (zie in dit topic). Wel is de Brenner een van de minst spectaculaire Alpenpassen. Met een hoogte van nog geen 1400 m, dus ver onder de boomgrens, waan je je er eerder in het middelgebergte dan in de Alpen. Op de Stelvio kom je maar liefst tweemaal zo hoog. Het hoogste deel van de Brenner ligt in een dal, samen met een snelweg, een drukke spoorlijn en een groot bedrijventerrein.
Een paar jaar terug zijn we in oktober fietsend afgedaald van Brenner naar Innsbruck. Andersom zou ik me hier de moeite van de klim, en de onvermijdelijke deceptie daarna, besparen door vanaf Innsbruck de trein naar station Brenner te nemen en dan fietsend af te dalen. Anders dan aan de Oostenrijkse kant, ligt aan de Italiaanse kant een mooi fietspad.

Hetlevenismooi schreef:
wo 27 jun, 2018 21:52
Ik weet niet meer waar ik de GPS tracks heb gevonden,maar de route gaat als volgt:
Eerst van west naar oost: immenstadt tot de bavariaanse pre Alpen, dan richting zuiden via schwaz en Innsbruck.
Dan colle isarco, Sterzing, aicha, bruneck, Schluderbach door dolomiten richting Treviso
In de Dolomieten kan het 's zomers druk zijn als je de doorgaande wegen volgt, maar op de route die jij wilt volgen, zul je meestal fietspaden aantreffen. 's Zomers kan het hier wel erg heet zijn, met middagtemperaturen boven de 30 graden.
Wel is de Brenner een van de minst spectaculaire Alpenpassen
We zitten nu in mittelberg.
Door de mogelijke drukte en de minder mooie brennerpas, willen we onze route nu toch veranderen.

Optie 1: we kunnen vanaf fuessen zuidelijk rijden richting ottzal bahnhof. En van daaruit de oversteek maken bij timmelsjoch, en erna aansluiten in sterzing op onze eerder geplande route. Mijn zorg hierbij is dat deze pas wel heel hoog (koud) is.


Optie 2: fuessen, imst , landeck, oversteek op de reschenpas en dan via bozen aansluiten op onze oude route in aicha.
De reschenpas is misschien ook nog wat druk?


@keesswart: Je vermeld bij je oversteek aan timmelsjoch in je post, dat de weg niet voor dunne bandjes is, bedoel je racebanden hiermee? Wij hebben marathon plus banden, zonder profiel dus. Wordt de weg niet te zanderig?

Waar heb je toen geslapen? Wij zijn niet warm genoeg gepakt om boven de 1000m te overnachten,moest dat nodig zijn.
Timmelsjoch is gewoon een asfaltweg met talloze racefietsers.
willem.m schreef:
do 28 jun, 2018 21:38
Timmelsjoch is gewoon een asfaltweg met talloze racefietsers.
Welke pas raad jij aan?
Hetlevenismooi schreef:
do 28 jun, 2018 21:24
@keesswart: Je vermeld bij je oversteek aan timmelsjoch in je post, dat de weg niet voor dunne bandjes is, bedoel je racebanden hiermee? Wij hebben marathon plus banden, zonder profiel dus. Wordt de weg niet te zanderig?
Dat was niet de Timmelsjoch zelf, maar de onverharde fietsroute door het Ötztal. De hoofdweg door dit dal vond ik in oktober al te druk om ontspannen te kunnen fietsen, dus dat zal 's zomers nog erger zijn. Wij hadden toen 5 cm dikke Big Apples op onze wielen, dus weinig profiel maar wel breed genoeg om bij een niet al te hoge bandenspanning (voor 3 en achter 4 bar) nog enig comfort op grindwegen te hebben. Met iets dunnere banden (bijv. 37 mm) zal het ook wel lukken, maar die moet je dan wel harder oppompen om stootlekken te voorkomen (rond 1990 fietste ik met zulke banden door Afrika; in de jaren 80 heb ik zelfs met 32 mm brede banden zonder fietsbroek door Tsjechoslowakije en Polen gefietst, maar toen kon mijn achterste nog wel tegen een stootje ;-))

De Timmelsjoch is aan de Oostenrijkse kant een vrij brede asfaltweg, waar je veel motoren kunt verwachten want halverwege de klim staat een gloednieuw Motorradmuseum. De Italiaanse kant is ook geasfalteerd, maar een stuk smaller en bochtiger.
Hetlevenismooi schreef:
do 28 jun, 2018 21:24
Waar heb je toen geslapen? Wij zijn niet warm genoeg gepakt om boven de 1000m te overnachten,moest dat nodig zijn.
Toen wij de Timmelsjoch passeerden, was het begin oktober en vroor het boven op de pas maar liefst 6 graden. We hebben toen in het eerste dorp aan de Italiaanse kant in een hotel overnacht. De nacht ervoor sliepen we in een pension in Sölden, dat inderdaad vrij hoog ligt.
Bedankt voor de info!
We gaan sowieso onze route volgen tot Innsbruck omdat we een stukje aan de voet van de Alpen willen fietsen.
Van daaruit naar ötztal en op jou route inpikken of een bus tot Sterzing en van daaruit verder fietsen.
Brennerpass is niet zo druk en aan de Italiaanse kant ligt een mooi fietspad, zeker de moeite waard.
Afbeelding

Timmelsjoch is wel andere koek, mooi maar een van de zwaarste van de Alpen. Zwaarder dan de Stelvio.
Afbeelding

Zie ook mijn verslag
http://luddo.freehostia.com/Alps2013/Alps2013.htm