Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen en wandelen in Zwitserland - Forum Wereldfietser

Fietsen en wandelen in Zwitserland

Deze zomer fiets ik via Basel naar Zwitserland. Ik wil er graag fietsen, bergwandelen en kamperen combineren.

Wat ik al bekeken heb zijn de nationale routes van Veloland Schweiz: in het bijzonder zien de Merenroute (Seenroute) en de mountainbike route "Panorama bike" er erg mooi uit. Beide routes lopen dwars door Zwitserland, en verbinden Bodensee met het meer van Genève.

Heeft iemand ervaringen/ goede tips over deze (of andere) routes? en over met de fiets bereikbare natuurcampings van waaruit dagwandelingen kunnen gemaakt worden?

Alvast dank!
Haha die Zwitsers toch: een Schwalbe binnenbandautomaat langs de weg zomaar in the middle of nowhere. Alle maten beschikbaar. :-)

Bijlagen

Gaaf! Fijne vakantie en goede reis!
Ondertussen al lang terug van deze mooie reis. Iemand suggereerde me mijn route te delen op het forum zodat die kan dienen als inspiratiebron voor andere fietsers.
Hierbij:

Het is een rondje van vijf weken geworden met vertrek uit Luxemburg stad. Het rondje is grotendeels gebaseerd op stukken van bestaande routes en was van begin tot eind prachtig. Op enkele plaatsen ben ik meerdere dagen gebleven om er te wandelen of een stad te bezoeken.

Luxemburg stad -> Basel
via Metz - Saverne - Strasbourg - Colmar: (combinatie van eurovelo 5, eurovelo 15, deels langs kanalen deels langs de wijnroute en langs kleine baantjes in Frankrijk).
Highlights: Metz, wijnstreek, Strassbourg (oude stad, café-vélo), ‘veilleur de nuit in Turckheim, Colmar.

Basel - Rorschach (Bodensee)
langs de route du Rhin (gemarkeerde route nr 2 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Highlights: ontspannen fietsten langs het water, talrijke aangename campings.

Rorschach - Luzern
langs de route des Lacs (gemarkeerde route nr 9 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Overwegend autoluwe fietswegen afwisselend langs meren en over passen via Werdenberg, Walensee, Obersee, Vierwaldstättersee, Luzern,
Highlights: prachtige natuur, wandelgebied Werdenberg (kleinste stad van Zwitserland), stad Luzern (’s zomers bruisende stad, muziekfestivals, omgeven door water en bergen, musea...!),

Luzern- Kandersteg
Sarnersee, Brienzersee, Thunersee, Spiez (langs route des lacs nr 9), dan Spiez-Kandersteg.
Highlights: afwisseling bergen en meren, Brünnigpas, Kandersteg als uitvalsbasis voor bergwandelingen.

Kandersteg - Vogezen
Kandersteg- Bern, Biel, Thann, Remiremont (route nr 8 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo, en/of de route Maastricht - Venetië + eigen route) - Hennezel
Highlights: Bern, de transjuraroute en de hoge Vogezen, mini-vakantie in Hennezel (camping Ecolonie).

Vogezen - Luxembourg stad
Van de lage Vogezen terug naar Luxemburg stad via Charmes, Nancy (delen van route Maastricht - Venetië+ deel eigen route).
Highlights: Nancy (Place Stanislas!), fietsen door de glooiende Lorraine.

OriginalPhoto-553967389.914944.jpg
Heb je toevallig GPX bestanden hiervan?

Misschien is een deel hiervan te fietsen in september voor ons.
De rest bewaren 😉 we maar.

Gr Anja
dijken63 schreef:
ma 08 apr, 2019 08:58
Heb je toevallig GPX bestanden hiervan?

Misschien is een deel hiervan te fietsen in september voor ons.
De rest bewaren 😉 we maar.

Gr Anja
Ik heb deels op kaart, deels op bestaande gpx routes genavigeerd. Als ik even tijd heb zoek ik de gpx routes die ik als basis gebruikte voor je op. Kijk alvast eens naar deze website https://www.schweizmobil.ch/fr/suisse-a-velo.html
Daar staat een schat aan informatie.

Trouwens, de zwitserse fietsroutes zijn zo goed bewegwijzerd dat je eigenlijk geen gpx tracks nodig hebt.
nicolevelo schreef:
za 26 jan, 2019 16:21
Ondertussen al lang terug van deze mooie reis. Iemand suggereerde me mijn route te delen op het forum zodat die kan dienen als inspiratiebron voor andere fietsers.
Hierbij:

Het is een rondje van vijf weken geworden met vertrek uit Luxemburg stad. Het rondje is grotendeels gebaseerd op stukken van bestaande routes en was van begin tot eind prachtig. Op enkele plaatsen ben ik meerdere dagen gebleven om er te wandelen of een stad te bezoeken.

Luxemburg stad -> Basel
via Metz - Saverne - Strasbourg - Colmar: (combinatie van eurovelo 5, eurovelo 15, deels langs kanalen deels langs de wijnroute en langs kleine baantjes in Frankrijk).
Highlights: Metz, wijnstreek, Strassbourg (oude stad, café-vélo), ‘veilleur de nuit in Turckheim, Colmar.

Basel - Rorschach (Bodensee)
langs de route du Rhin (gemarkeerde route nr 2 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Highlights: ontspannen fietsten langs het water, talrijke aangename campings.

Rorschach - Luzern
langs de route des Lacs (gemarkeerde route nr 9 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Overwegend autoluwe fietswegen afwisselend langs meren en over passen via Werdenberg, Walensee, Obersee, Vierwaldstättersee, Luzern,
Highlights: prachtige natuur, wandelgebied Werdenberg (kleinste stad van Zwitserland), stad Luzern (’s zomers bruisende stad, muziekfestivals, omgeven door water en bergen, musea...!),

Luzern- Kandersteg
Sarnersee, Brienzersee, Thunersee, Spiez (langs route des lacs nr 9), dan Spiez-Kandersteg.
Highlights: afwisseling bergen en meren, Brünnigpas, Kandersteg als uitvalsbasis voor bergwandelingen.

Kandersteg - Vogezen
Kandersteg- Bern, Biel, Thann, Remiremont (route nr 8 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo, en/of de route Maastricht - Venetië + eigen route) - Hennezel
Highlights: Bern, de transjuraroute en de hoge Vogezen, mini-vakantie in Hennezel (camping Ecolonie).

Vogezen - Luxembourg stad
Van de lage Vogezen terug naar Luxemburg stad via Charmes, Nancy (delen van route Maastricht - Venetië+ deel eigen route).
Highlights: Nancy (Place Stanislas!), fietsen door de glooiende Lorraine.


OriginalPhoto-553967389.914944.jpg
Kun je ook foto's op Facebookpagina tijdschrift wereldfietser/Vakantiefietser delen?
Kun je ook foto's op Facebookpagina tijdschrift wereldfietser/Vakantiefietser delen?

@bert: Waarom?
nicolevelo schreef:
ma 08 apr, 2019 10:14
Kun je ook foto's op Facebookpagina tijdschrift wereldfietser/Vakantiefietser delen?

@bert: Waarom?
gewoon leuk om te zien. Ervaringen beelden delen.
bert sitters schreef:
ma 08 apr, 2019 11:26
nicolevelo schreef:
ma 08 apr, 2019 10:14
Kun je ook foto's op Facebookpagina tijdschrift wereldfietser/Vakantiefietser delen?

@bert: Waarom?
gewoon leuk om te zien. Ervaringen beelden delen.
OK. Ik zal eens zoeken wat ik nog heb liggen. Mijn camera werd gestolen een week na thuiskomst van deze reis. De foto’s had ik nog niet gekopieerd dus die zijn foetsie. Wel heb ik een aantal foto’s met mijn mobieltje gemaakt die heb ik gelukkig nog.
Wat jammer dat je camera weg is en we hebben geen foto gemaakt bij Café Velo in Strassbourg. Ik heb er wel een leuke herinnering aan!!
groverr schreef:
ma 08 apr, 2019 19:47
Wat jammer dat je camera weg is en we hebben geen foto gemaakt bij Café Velo in Strassbourg. Ik heb er wel een leuke herinnering aan!!
Inderdaad, dat was een leuke ontmoeting Groverr! Zulke momenten maken het reizen net waardevol. De foto’s die ik kwijt ben zijn helemaal bijkomstig.
Elk jaar denk/hoop ik dat ik alle benodigde materiaal heb. Toch komt er steeds weer iets nieuws bij. De nieuwe aanwinst voor dit jaar is een setje wandelstokken die mooi in mijn fietstassen passen en slechts 300 gram wegen.


Wordt vervolgd.
Oe dat is wel interessant, ik ben wel benieuwd naar merk/type + ervaringen als je ze gebruikt heb. Ik gebruik tijdens bergwandelen ook altijd stokken, maar die ik heb zijn te groot om op de fiets mee te nemen.

Ik heb dit jaar praktisch hetzelfde idee als jij, ook naar zwitserland fietsen; daar paar mooie plekken uitzoeken voor wat toffe hikes en dan weer terug fietsen.

Wat is jou ervaring trouwens met veel fietsen en dan bergwandelen? Is dat een beetje te doen? Ik heb na een dag fietsen altijd 2 dagen moeite om de trap op te lopen, dus dat wordt nog een uitdaging straks :roll:
Polariteit schreef:
di 27 jul, 2021 15:19
Oe dat is wel interessant, ik ben wel benieuwd naar merk/type + ervaringen als je ze gebruikt heb. Ik gebruik tijdens bergwandelen ook altijd stokken, maar die ik heb zijn te groot om op de fiets mee te nemen. ...
Telescopische stokken zijn anders best wel compact. Die worden hier gebruikt voor offpisteskiën en sneeuwwandelen in de winter en af en toe tijdens het bergwandelen in de zomer (met de rondjes eraf). Superhandig!

Wij hebben die van Leki. Een zeer ervaren ski-/berggids vond Leki destijds "rommel" en adviseerde Black Diamond, maar gelukkig zijn ze na vele jaren nog steeds heel.

Ik zou ze zelf niet snel tijdens een fietsvakantie meenemen, omdat ik dan niet wandel. Bovendien gebruik ik ze alleen bij flinke wandelingen, waarvoor ik dan ook hoge bergschoenen, geschikte kleding en een rugzak mee zou nemen, wil ik goed voorbereid zijn. Dat past allemaal niet in twee achtertassen.
Ik houd van de afwisseling tussen fietsen, wandelen en cultuur.
Vorige keer (de reis boven in dit draadje beschreven) had ik Leki-stokken vastgebonden aan mijn bagagedrager mee. In de lengterichting paste dat net.
Nu heb ik een setje BlackDiamond distance carbon Z gekocht. (foto in bijlage toevoegen lukt momenteel niet). Die passen in de fietstassen.
Wij hebben tijdens onze laatste Alpentocht voor één dag stokken kunnen huren (scroll in dit draadje naar de tocht van 24 juni 2019).
keesswart schreef:
di 27 jul, 2021 16:16
Wij hebben tijdens onze laatste Alpentocht voor één dag stokken kunnen huren (scroll in dit draadje naar de tocht van 24 juni 2019).
Jullie Alpentocht is een van mijn inspiratiebronnen voor dit jaar. Heb ook deze website gevonden met veel informatie. Ik heb er zin in, maar ben wel benieuwd naar de zwaarte.
De lichtgewicht wandelstokken zijn super. Vandaag eerste bergtochtje mee gewandeld. En zoals gezegd, passen ze in de fietstas. Aanrader!