Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duitsland van West naar Oost - Forum Wereldfietser

Duitsland van West naar Oost

Ik ben van plan deze zomer twee weken of zo in Duitsland te gaan fietsen en dacht aan een van de routes van West naar Oost. Heen kan ik dan gewoon ergens in Nederland beginnen, en met de Duitse spoorwegen is de terugreis simpel (ik heb geen zin me al vast te leggen op een terugreis station). Van zulke routes kan ik er drie vinden, de Hanze route, de R1 route (met Bikeline boekje) en de Mittellandroute (ook met Bikeline boekje). Van deze drie is de Hanze route de noordelijkste, dan komt de R1 en tot slot is de Mittellandroute de meest zuidelijke. Noord Duitsland vind ik vaak wat plat en saai, dus dat zou pleiten voor de Mittellandroute. Zijn er hier mensen die deze route wel eens gereden hebben? Ik ben niet vies van wat stukken onverhard of wat klimmen, maar heb een grote hekel aan autoverkeer. Ik ga kamperen.
@Wim
Zie voor de Mittelllandroute: viewtopic.php?t=17869
Deze staat nog op mijn lijst.

De R1 fietste ik in 2011 van Berlijn naar Winterswijk. Ik vond het een mooie en afwisselende tocht.

Van de Hanzeroute ken ik alleen het deel 2 en 3 (Lübeck - Brandenburg - Keulen). Ik heb genoten. Gefietst in 2012 en 2017.

Jan
Van de Mittellandroute is hier een verslag te lezen.
Zelf heb ik 9 jaar terug de zuidelijke tak van de Hanzefietsroute van Soest (D) naar Berlijn gefietst. Die is door de mix van natuur en oude steden heel afwisselend (zie hier mijn fotoverslag).
Afgelopen herfst heb ik de R1 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Harz gefietst. Tot het Teutoburgerwoud vond ik het vlakke landschap wat saai, al zijn de binnensteden van Münster, Warendorf, Rheda en Wiedenbrück (in de laatste 3 plaatsen staan nog veel vakwerkhuizen) wel een bezoek waard. Het is misschien mooier om een iets noordelijker route te volgen vanuit Twente via Bentheim naar Tecklenburg en dan verder door het Teutoburgerwoud. Van dit stuk bestaat nog geen gids, maar je kunt wel zelf een route bedenken m.b.v. de fietsrouteplanners van Noordrijn-Westfalen (http://www.radroutenplaner.nrw.de) of Nedersaksen (http://www.niedersachsen-radroutenplaner.de. (Zelf heb ik al een gps-track voor zo'n route van Enschede naar Detmold gemaakt, maar nog niet gefietst). Vanaf de Externsteine kun je dan verder oostwaarts via de R1 of de Hanzefietsroute.
Zelf heb ik de mittellandroute nooit gefietst , maar er is op youtube wel veel over te vinden.
Zoals bv deze https://youtu.be/f_5ew7uc-bA
Is een verslag in 4 delen, maar is van oost naar west.
Geeft een mooi beeld van wat je op de route kunt verwachten.
Succes met je keuze.
keesswart schreef:
di 19 jun, 2018 16:42
...Het is misschien mooier om een iets noordelijker route te volgen vanuit Twente via Bentheim naar Tecklenburg en dan verder door het Teutoburgerwoud. Van dit stuk bestaat nog geen gids, maar je kunt wel zelf een route bedenken m.b.v. de fietsrouteplanners van Noordrijn-Westfalen (http://www.radroutenplaner.nrw.de) of Nedersaksen (http://www.niedersachsen-radroutenplaner.de. (Zelf heb ik al een gps-track voor zo'n route van Enschede naar Detmold gemaakt, maar nog niet gefietst). Vanaf de Externsteine kun je dan verder oostwaarts via de R1 of de Hanzefietsroute.
Vanuit Twente is het zeker mooi fietsen verder Duitsland in. Een mooie camping uit het Groene Boekje om aan te doen is Camping Olde Kottink in Beuningen (bij Denekamp) en van daaruit verder fietsen naar Bad Bentheim, verder via Rheine (of dorpjes noordelijk of zuidelijk van deze grotere plaats), Ibbenbüren (bekend van het rotsklimmen bij veel Nederlandse klimmers), Tecklenburg verder via het Teutoburgerwald oostwaarts richting Osnabrück en nog verder richting Hameln (bekend van de rattenvanger).

Vanaf Camping Olde Kottink is het prima in 1 dag te fietsen naar Tecklenburg via een mooie route (gewoon ingesteld op mijn Mio Cyclo 200 en we kwamen op mooie fietspaden en autoluwe binnenwegen).

Van uit Hameln kun je noordwaarts richting de Lüneburger heide, verder oostwaarts richting Magdeburg of nog verder naar Berlin, of zuidwaarts richting Kassel.
Daar tussenin liggen wel meer mooie bestemmingen/gebieden, zoals bijvoorbeeld het Thüringer Wald.

Ik ken veel van deze streken van Duitsland. Tot aan Tecklenburg met zowel de vakantiefiets als de racefiets en de andere streken weliswaar per auto, maar daar zijn zoveel binnenwegen te vinden, dat er vast een autoluwe route te bedenken moet zijn.
Dank voor alle verwijzingen en ervaringen. Als ik zo kijk lijkt de Hanzeroute haast nog het meeste natuur en onverhard te bieden, al kan die indruk ook komen door de mooie foto's van Kees Swart.
Wim schreef:
wo 20 jun, 2018 09:19
Dank voor alle verwijzingen en ervaringen. Als ik zo kijk lijkt de Hanzeroute haast nog het meeste natuur en onverhard te bieden, al kan die indruk ook komen door de mooie foto's van Kees Swart.
Wij hebben vorig jaar de Hanze 3 van West naar Oost gefietst, en vinden deze route inderdaad ook meer natuur en onverhard.
Inmiddels ben ik weer terug van mijn tocht met de Hanzeroute van Roermond naar Berlijn. Zoals iedereen zal begrijpen was het vooral heel erg warm. Ik ben nu nog meer gesterkt in mijn wens meer water mee te kunnen nemen op de fiets. Vooral het middendeel van de route vond ik mooi, met leuke stevige klimmetjes en een vaak prachtig landschap. Minder vrolijk werd ik van de stukken onverhard. Onverhard fietsen vind ik normaal juist wel leuk, maar het ging hier om grindwegen met veelal grote scherpe stenen. Ik had al speciaal mijn lichte Compass Rat Trap Pass 52 mm slicks vervangen door de 50 mm Marathon Extremes die ik nog had liggen, en hoewel dat een zeer goed besluit is geweest, was en bleef het soms zwoegen en ook wel billen knijpen in afdalingen over zulke paden. Ik kwam mensen tegen die het met 37 mm banden hadden geprobeerd en besloten hadden af en toe de trein te nemen. Hier en daar zijn er asfalt alternatieven, maar lang niet altijd.
Voor jou net meer van belang, maar er is nog een mooie optie, vlakker:

http://www.bike-amsterdam-berlin.info/b ... erlin.html

Wij fietsten deze in 2015 en vonden het een mooie rustige route.
Leuk, want hoe meer keus hoe beter. Voor mij hoefde het niet vlak te zijn (integendeel), maar die grindwegen vond ik geen feest. Ik was alleen nog maar bezig naar de weg te kijken.
Het leuke van deze route vonden we de afwisseling: veel divers landschap, kleine weggetjes en dorpjes, regelmatig stukken onverhard, af en toe langs een rivier(tje).
Dat klinkt goed. Was dat onverhard nog leuk?
Wim schreef:
do 16 aug, 2018 10:56
Inmiddels ben ik weer terug van mijn tocht met de Hanzeroute van Roermond naar Berlijn. Zoals iedereen zal begrijpen was het vooral heel erg warm. Ik ben nu nog meer gesterkt in mijn wens meer water mee te kunnen nemen op de fiets.
Niet alleen meer, maar vooral ook koud(er) water heeft ons goed gedaan tijdens onze tocht in de afgelopen warme periode. Op de valreep had ik nog een Klean Kanteen Insulated Wide 20oz gekocht en ben daar aangenaam door verrast tijdens onze tocht. Wat is koud water toch heerlijk om voorhanden te hebben in de hitte!
Bij benzinepompen en begraafplaatsen konden we onze watervoorraad onderweg prima aanvullen.
Maar vooral koud water was erg lekker. Het water in de bidons van mjin vrouw en zoon waren al snel geschikt om er een theezakje in te hangen. Met enige regelmaat moest ik mijn fles met koud water dus afstaan.

zie: https://www.kleankanteen.com/collection ... 9763102854

Wim schreef:
do 16 aug, 2018 10:56
Vooral het middendeel van de route vond ik mooi, met leuke stevige klimmetjes en een vaak prachtig landschap. Minder vrolijk werd ik van de stukken onverhard. Onverhard fietsen vind ik normaal juist wel leuk, maar het ging hier om grindwegen met veelal grote scherpe stenen. Ik had al speciaal mijn lichte Compass Rat Trap Pass 52 mm slicks vervangen door de 50 mm Marathon Extremes die ik nog had liggen, en hoewel dat een zeer goed besluit is geweest, was en bleef het soms zwoegen en ook wel billen knijpen in afdalingen over zulke paden. Ik kwam mensen tegen die het met 37 mm banden hadden geprobeerd en besloten hadden af en toe de trein te nemen. Hier en daar zijn er asfalt alternatieven, maar lang niet altijd.
Hoewel de stukken onverhard in Denemarken niet heel spectaculair waren, kon ik toch duidelijk wel het verschil zien tussen de 62 mm banden op mijn fiets en de 50 mm en 37 mm banden op de fietsen van resp. mijn vrouw en zoon. Zij voelden zich hier een stuk ongemakkelijker mee dan ik op mijn 62 mm banden. Ook voor hun was het soms zwoegen en billen knijpen bij wat (kleine) afdalingen.

De Hanzeroute heeft mijn aandacht. Duitsland vinden wij een prettig land om in te fietsen. Wie weet voor een volgende keer...
Ja breder is toch echt wel beter maar die nominaal 50 mm extremes is wel zo'n beetje het maximum in mijn frame. Ze zijn in werkelijkheid zo'n 48 mm breed maar de noppen steken aan de zijkant toch een beetje uit. Met sks spatborden was dat niet geheel probleemloos maar met de Berthoud spatborden gaat het beter. Daar passen zelfs de 52 mm Rat Trap Pass banden probleemloos in want die zij aan de zijkant glad. Die Rap Trap Pass heeft duidelijk meer volume en is ook merkbaar comfortabeler en veel sneller.
Ik heb altijd een 0.75 liter thermosfles bij me en overdag zit daar zomers koud water in. Ik ben het helemaal met je eens dat dat fijn is. Mijn plan is nu een Velo Orange Mojave bidonhouder te kopen waar 1.2 liter gewone rvs bidons in kunnen of 1.0 liter geisoleerde. Ik zit nog wel te puzzelen of dit binnen mijn frame gaat passen. De Klean Kanteen wide mouth is korter maar daar is geen sportscap drinktuit voor. Humangear heeft een aangepaste capCAP+ drinktuit aangekondigd maar die is er nog niet.
Zelf heb ik besloten dat ik Frankrijk toch leuker vind, al vond ik zuid Duitsland ook wel mooi (dwz de Reitsma route) net als de Eifel.
Onverhard was goed te doen, bospaden en leuke single-tracks langs het water, dus relatief vlak.

Voor koud water hebben wij ieder een 750 ml Contigo. Ideale drinkfles, goed geïsoleerd. In NL te koop in 450 ml versie, ik kreeg ooit uit USA een aanbieding voor 750 ml versie, meteen gedaan. De dop / ventiel van deze flessen is geweldig.
Voor wat betreft de Klean Kanteen: ik had net voor de vakantie een ongebruikte MSR waterfilter voor een hele mooie prijs overgenomen van iemand en vanuit mijn buitensportverleden wist ik nog dat de waterzakken van Ortlieb en de flessen van Klean Kanteen daar onder geschroefd konden worden.

Bij Bever in Hengelo hadden ze de waterzakken van Ortlieb niet op voorraad, maar wel flessen van Klean Kanteen. Een zuurstokroze doorzichtige plastic exemplaar leek het eerst te gaan worden, totdat mijn oog viel op de Insulated versie.
Een beetje impulsieve aankoop, maar eentje die me veel plezier aan het drinken van koud water in de hitte heeft gebracht.
Voor het drinken uit de fles heb ik (per toeval, want er bestaan meerdere soorten doppen voor de fles) een dop met een drinkopenening, waarbij je een afdichting weg moet schuiven om water door de opening te kunnen drinken. Werkt prima.

Even on topic: vanaf Emmen tot Flensburg zijn we in de hitte over de Jutlandroute door Duitsland gefietst, waarbij we door de hitte meer water dronken dan "Normalerweise".
Wim schreef:
do 16 aug, 2018 10:56
Vooral het middendeel van de route vond ik mooi, met leuke stevige klimmetjes en een vaak prachtig landschap. Minder vrolijk werd ik van de stukken onverhard. Onverhard fietsen vind ik normaal juist wel leuk, maar het ging hier om grindwegen met veelal grote scherpe stenen.

Ik kwam mensen tegen die het met 37 mm banden hadden geprobeerd en besloten hadden af en toe de trein te nemen. Hier en daar zijn er asfalt alternatieven, maar lang niet altijd.
In mei 2012 fietste ik dit deel van de Hanzeroute. Dat is dus alweer ruim 6 jaar geleden.
In mijn aantekeningen van de tocht zie ik dat ik een aantal keren voor de asfaltalternatieven, die het routeboekje biedt voor onverharde stukjes, heb gekozen.
Ook waar er geen asfaltalternatief werd geboden, ondervond ik met mijn 37 mm banden (Continental Topcontact II 37-622) geen problemen. Anders had ik er wel een aantekening van gemaakt.

Wat me vooral is bijgebleven, is dat ik het een mooie en afwisselende route vond.

Jan