Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rondje nederland - Forum Wereldfietser

rondje nederland

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum en ook fiets vakanties zijn nieuwe voor mij.
ik zit eraan te denken begin augustus een weekje te willen fietsen en dacht daarom gewoon aan nederland.
conditioneel moet het best lukken waar ik vorig weekend nog een 80km trailrun liep.
in iedergeval:
5a6 dagen Nederland doorkruisen liefst met een tentje natuurlijk.
ik fiets nu woonwerk 20km totaal en heb sinds een tijdje een fitnisbike (trek zektor 2).

nu vindt ik hier allemaal grote en lange vakanties maar dat is misschien next level?
wie heeft voor mij tips routes ideeën?
Als je van huis uit wilt beginnen: waar woon je ongeveer?
Gewoon lekker doen hoor. Next level fietsen naar China kan altijd nog...
Qua route zou je gewoon bordjes kunnen volgen, maar 5 a 6 dagen is misschien wat kort voor de hele route.
https://www.nederlandfietsland.nl/lf-ro ... -nederland
1300 km in 5-6 dagen? Conditioneel zal het wel lukken maar heb je ook genoeg zitvlees? ;)

Als je zoveel km's wilt maken (en dus hard wilt rijden en niet te moeilijk navigeren) zijn andere routes misschien interessanter. Rondje NL is niet altijd geschikt om snelheid te maken.

En hoe wil je overnachten e.d.?
sjors078 schreef:
wo 13 jun, 2018 13:32
wie heeft voor mij tips routes ideeën?
Tent achterop, knooppunten rijden, af en toe een foto van een routebord maken om als je de route kwijt bent te kunnen zien waar je ongeveer bent en tegen het eind van de middag een camping zoeken. Misschien kom je gewoon langs een camping, misschien vraag je er een bij een caféterras en als ze daar wifi hebben of je toch online bent tik je 'camping' in in google maps. O ja, ergens even een supermarkt inlopen om het nodige te vinden.
Misschien wordt dat wel mijn volgende fietsvakantie. Soms is het allereenvoudigste het leukste.

(Niet denken aan kilometers, als het goed gaat worden het er veel, so what?)

Fedor: hij had een tentje al vermeld :D
Leon schreef:
wo 13 jun, 2018 14:26
sjors078 schreef:
wo 13 jun, 2018 13:32
wie heeft voor mij tips routes ideeën?
Tent achterop, knooppunten rijden, af en toe een foto van een routebord maken om als je de route kwijt bent te kunnen zien waar je ongeveer bent en tegen het eind van de middag een camping zoeken. Misschien kom je gewoon langs een camping, misschien vraag je er een bij een caféterras en als ze daar wifi hebben of je toch online bent tik je 'camping' in in google maps. O ja, ergens even een supermarkt inlopen om het nodige te vinden.
Misschien wordt dat wel mijn volgende fietsvakantie. Soms is het allereenvoudigste het leukste.

(Niet denken aan kilometers, als het goed gaat worden het er veel, so what?)

Fedor: hij had een tentje al vermeld :D
Liefst een tentje zei hij :D Dat zegt mij nog weinig ;)

Met jouw idee van knooppunten rijden heb je kans op rondjes rijden (als je echt op de bonnefooi rijdt), gelukkig hebben we in NL wel vrijwel overal kaarten staan bij een knooppunt (in België niet).

Voor de rest idd gewoon lekker rijden en wel zien waar je uitkomt qua km's. Als ik echt een einddoel plan komt ik daar meestal te vroeg of te laat aan. Dan liever gewoon rijden en dan pas zien :)
Da's in NL ook wel makkelijk gezien het aantal campings :)
in Nederland staan inderdaad zat borden en met een mobiel op zak is verdwalen bijna onmogelijk.

ik woon in zwijndrecht.
en zat zelf al te denken aan rondje via de kust omhoog en via het oosten terug, 120km per dag ambitieus?
niet racen wel lekker door trappen, ik ben eerder een stille genieter dan dat ik ergens uitgebreid stil bij gaat staan om iets te bekijken.
sochtends koffie bij de tent met een broodje, smiddags terrasje en savonds weer bij de tent wat simpels (geen potten en pannen mee op de fiets).
paar kleren tentje een boek en brander voor koffie.
sjors078 schreef:
wo 13 jun, 2018 14:50
120km per dag ambitieus?
Misschien was ik op het verkeerde been gezet. Er is nl. een (bewegwijzerde) Ronde van Nederland (van 1300 km). Ik dacht dat jij daar op doelde. Maar misschien bedoelde je gewoon een rondrit in NL :D

120 km/dag kan prima op de manier zoals je zelf beschrijft. Mits goede benen etc.
Goed idee. Je hebt de hele dag de tijd. Als je er om vier uur niet bent dan wel om vijf.
Hou je er wel rekening mee dat je van 120 km fietsen per dag en dagen achter elkaar echt een enorme honger krijgt? Je eet dan gemakkelijk twee keer zo veel dan wanneer je thuis op de bank zit.
Het is zeker haalbaar die 120 km, maar ik zou het zelf ambitieus noemen gezien je nog geen ervaring hebt met langere afstanden. Maar even dat weggelaten, bedenk even hoeveel km je normaal in een uur fietst, bedenk even hoe vroeg je op wilt staan en hoeveel tijd je wilt spenderen met terrasje / bankje hangen en hoe vroeg je weer wilt stoppen met fietsen.

Ik kan van alles bedenken maar als je slechts 15km in een uur aflegt is het natuurlijk een ander verhaal dan wanneer je 25km op je gemak doet. Hier op het forum is een daggemiddelde van 75km / dag een soort van standaard met bepakking, dan heb je meestal wel tijd om daarnaast leuke dingen te doen en relaxt te fietsen, maar je hebt genoeg mensen die wel voor de 120 km gaan of meer (die fietsen meestal de hele dag) en zo heb je er ook die 50 a 60 al wel mooi vinden. Het moge duidelijk zijn dat iedereen op zijn eigen manier van zo'n fietstocht geniet en er zijn eigenlijk geen verkeerde opties (of verkeerde wegen).

Dingen die leuk zijn om te fietsen: de LF routes, meestal goed bewegwijzerd en langs afwisselende wegen, zowel door natuurgebieden als steden, of thema routes, het fietserspad, rondje zuiderzee, elfstedenroute, flamingoroute, maasroute etc.
bedankt voor de info.
ik heb inderdaad geen ervaring met lange stukken fietsen (ook niet met bepakking).
stapje minder kilometers dan maar.
ik ken mezelf en ben altijd redelijk vroeg wakker ca 6u. 9u op de fiets is dan goed te doen.
uurtje trappen even koffie en weer 2u fietsen maakt het al snel rond de lunch, geen uren zitten maar ook geen haast, ergens een terrasje voor wat lekkers en weer verder.
zoals ik al aangaf ben ik niet van het uitgebereid dingen bewonderen, misschien wel lekker even ergens 5 min te gaan zitten op een bankje maar thats it.

ik heb in iedergeval een mooi uitgangspunt van jullie gekregen, dat rondje nederland klinkt erg goed, op de terugweg iets inkorten misschien wel langs de waal/maas.
een daagje minder ver of langer is natuurlijk altijd die dag te bekijken, google camping en klaar!

betreft die honger? ik zal elke dag stoppen bij een supermarkt voor het nodige eten, ik sport 7x per week dus ben wel gewend aan veel eten.
sjors078 schreef:
do 14 jun, 2018 07:28
betreft die honger? ik zal elke dag stoppen bij een supermarkt voor het nodige eten, ik sport 7x per week dus ben wel gewend aan veel eten.
Zorg ook voor voldoende eten op de fiets (of iig bij je). Bij veel km's maken met bepakking kan je eerder tegen een hongerklop aanlopen dan je denkt...
Als je 7x per week sport, twijfel ik er niet aan of je spieren het aankunnen. Of je achterwerk dat ook kan, is weer een heel ander ding. Omdat je voor woon-werk al fietst, zou dat best heel goed kunnen gaan, maar ik heb ook hele fitte mannen naast mij op de fiets horen kreunen van de pijn na 80 km.
Als je langere afstanden wilt fietsen, moeten de meeste mensen hun lichaam daar aan laten wennen. Doe jezelf een plezier, en ga een keer een paar avonden fietsen. Het is mooi weer, lang licht, en je kunt vanuit je werk beginnen met wat omwegen naar huis toe. Begin met 40 km en bouw dat uit naar 60. Als je 60 km zonder enig probleem kunt doen, dan lukt die 80 daarna ook wel. Als je enorme pijn in da arse hebt, weet je dat je nog op zoek moet naar een remedie daarvoor. 8)

Groet Ee1ke

P.s. Nederland is een super fietsland ! Je kunt de bordjes volgen, en je kunt ook voor jezelf routes maken. Voor Nederland is de routeplanner van de fietsersbond echt super! Daar kun je bijvoorbeeld ook alle nationale routes en knooppunten op laten inkleuren. (Google routeplanner fietsersbond)
de kont maak ik ook de meeste zorgen over :shock:
vraag 2, dragen jullie dan een fietsbroek of is dat enkel voor wielrenners? of echt een persoonlijk iets?
sjors078 schreef:
do 14 jun, 2018 11:04
de kont maak ik ook de meeste zorgen over :shock:
vraag 2, dragen jullie dan een fietsbroek of is dat enkel voor wielrenners? of echt een persoonlijk iets?
Ook dat is persoonlijk. Ik ken mensen die heel veel energie steken in een goed zadel en dan zoveel km's maken dat ze op den duur ook zonder fietsbroek lange afstanden kunnen fietsen. Ken ook mensen die nog nooit van fietsbroeken hebben gehoord en lange afstanden maken. Maar de meeste mensen die ik lange afstanden zie fietsen, kiezen toch voor een fietsbroek, omdat die ook een functie heeft in het afvoeren van zweet, waardoor je huid veel langer goed blijft.
Een fietsbroek scheelt bij de meeste mensen enorm. Ik zou het zeker aanraden. Zelf vind ik een bibshort (fietsbroek met bretels) met gewoon een t-shirt erover ideaal. Gewoon een simpel ding van de Decathlon. En verder zou ik gewoon lekker gaan fietsen en niet teveel plannen. In Nederland struikel je over de campings en heb je de mooiste fietspaden. Zelf zou ik gewoon wat LF-routes aan elkaar knopen, hoef je ook niet te navigeren...
sjors078 schreef:
do 14 jun, 2018 11:04
de kont maak ik ook de meeste zorgen over :shock:
vraag 2, dragen jullie dan een fietsbroek of is dat enkel voor wielrenners? of echt een persoonlijk iets?
De afstelling van je fiets en het zadel zijn belangrijker, maar een fietsbroek kan het verschil maken. Ik fiets zowel met fietsbroek (kort en lang) als met gewone kleding lange afstanden, de fietsbroek heeft de voorkeur omdat het fijner fietst, beter met zweet omgaat en strakker zit zodat er minder kans op schuurplekken ontstaat. Overigens vind ik die budget broeken van de aldi/lidl maar matig, maar dit is dus ook persoonlijk. Ik rij ook op een racefiets dus ik heb gewoon één keer een investering gedaan in een mooi weer korte fietsbroek en een lange herfst/winter broek. Heel veel plezier van.

De 50km afstand in één rit (zonder pauze) is om je zadel te testen vaak wel een goed omslagpunt, als je tot die afstand nergens last van hebt zal het wel redelijk geschikt zijn voor je en is je fiets waarschijnlijk ook goed afgesteld. Des te eerder je last krijgt des te slechter de combi vaak is. Sommige zadels heb ik persoonlijk al na 10km last, andere pas na 30. Maar je wilt een zadel dat geen last veroorzaakt of tintelingen in benen en dergelijke.

Ga je trouwens op je woon-werk fiets weg, of pak je een andere fiets?
rockhopper schreef:
do 14 jun, 2018 12:15
...ik heb gewoon één keer een investering gedaan in een mooi weer korte fietsbroek en een lange herfst/winter broek. Heel veel plezier van.
Hoe doe je dat dan met meerdaagse tochten? Mijn korte broek wordt niet droog overnight dus daarom altijd twee mee met een meerdaagse trip.

In de winter draag ik overigens een legging (zonder zeem dus) over m'n korte bib.
het is mijn woonwerk fiets of iets afgedankte mountainbike, vindt ik zelf mijn woonwerk fiets prettig fietsen (anders had ik m natuurlijk niet gekocht) maar heeft natuurlijk wel een ander einddoel.
Fedor schreef:
do 14 jun, 2018 12:22
rockhopper schreef:
do 14 jun, 2018 12:15
...ik heb gewoon één keer een investering gedaan in een mooi weer korte fietsbroek en een lange herfst/winter broek. Heel veel plezier van.
Hoe doe je dat dan met meerdaagse tochten? Mijn korte broek wordt niet droog overnight dus daarom altijd twee mee met een meerdaagse trip.

In de winter draag ik overigens een legging (zonder zeem dus) over m'n korte bib.
Ik vind het niet erg om met gewone kleding te fietsen, maar als je goed leest heb ik dus ook twee broeken (één lang één kort). Meestal ga ik niet naar warme gebieden, anders zou ik er wel een tweede korte bij halen inderdaad.