Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Wouter Duijndam schreef:
zo 12 mei, 2019 16:09

Wat is handig: Spatborden thuis laten en de standaard meenemen of allebei thuis laten?
Met jouw reis in jouw periode zou ik de dag voor vertrek even naar de tweeweekse weersverwachting kijken voor het eerste stuk. Bij weinig voorspelde regen zou ik ze lekker thuis laten. Als je zuidelijker komt krijg je doorgaans meer kans op mooi weer, dus voor je tweede stuk zul je ze nog minder snel nodig hebben. Misschien kun je nog wel 40mm Almotion banden kwijt zonder spatborden, of wil je op dat expeditie rubber blijven rijden?

Ik heb nog nooit met een standaard gereden. Ortlieb tassen vind ik degelijk genoeg om de fiets tegen de tas te laten leunen of neer te leggen. En met slechter wegdek vind ik een standaard ook een irritant gerammel, en een makkelijke gewichtsbesparing om 'm thuis te laten.

Overigens zou je met een ander stuur en een vaste stuurpen ook nog wel wat gewicht kunnen pakken. Zo'n krakeling als stuur ben ik al een tijdje geleden van afgestapt.
Wouter Duijndam schreef:
zo 12 mei, 2019 16:41
Alle linken op je website zijn niet benaderbaar.
Oef, bedankt voor de mededeling. Ik heb laatst dus iets te enthousiast opgeruimd.
Als het goed is leiden alle links nu naar iets zinnigs, inclusief de eerste.

Mijn standaard gaat altijd mee. Ik vind het heerlijk om mijn fiets, vele malen daags, gewoon neer te kunnen zetten waar ik ben.
Jurr schreef:
zo 12 mei, 2019 16:44
Misschien kun je nog wel 40mm Almotion banden kwijt zonder spatborden, of wil je op dat expeditie rubber blijven rijden?

Overigens zou je met een ander stuur en een vaste stuurpen ook nog wel wat gewicht kunnen pakken. Zo'n krakeling als stuur ben ik al een tijdje geleden van afgestapt.
Bedoel je 40 of 50mm? Ik blijf op mijn 42-622 Marathon rijden, ik vind het fijne band en ik heb al een nieuw set liggen. Ik ben niet van plan om nu weer in andere banden te gaan investeren.

Het stuur daar wil ik eens naar kijken na mijn vakantie.
Maar omdat ik mijn dochter nog steeds voorop vervoer is het een handig stuur, want zij houd deze boven vast en ik onder.
Wouter Duijndam schreef:
zo 12 mei, 2019 17:27

Bedoel je 40 of 50mm? Ik blijf op mijn 42-622 Marathon rijden, ik vind het fijne band en ik heb al een nieuw set liggen. Ik ben niet van plan om nu weer in andere banden te gaan investeren.
Logisch. Meer dan 42mm zul je niet kwijt kunnen, al zou ik op jouw gekozen route liever in plaats van Marathon Mondial met Marathon Suprême, Almotion of Marathon *zonder toevoeging* rijden denk ik. Scheelt nog wel in gewicht en rolweerstand. Maar stuk zullen deze niet gaan denk ik ;)

Gezien de degelijke banden zou ik overwegen om slechts met 1 reserve binnenband te gaan rijden trouwens. Deze banden zijn dusdanig bombproof dat je ook die waarschijnlijk niet nodig hebt.
Het gewicht is te overzien tussen een Mondial Marathon 42-622 (725gr) en een Almotion 40-622 (655gr).
Leon schreef:
zo 12 mei, 2019 16:35
Het is nu https://leonpoels.home.blog/fietsen-2/
Spatborden is puur persoonlijk en weersafhankelijk.
Precies, bij een hittegolf ben je "heel blij" dat de smeltende teer de fiets tot stilstand brengt vanwege de innige verbinding tussen band en spatbord .... dwz liever dat als te moeten merken dat die teer tot achter je oren zit.

Ik heb niet alleen een spatbord maar ook nog een spatlap (home made, lichtgewicht).
Je fiets en vooral je ketting blijven een stuk schoner, ook bij droog weer, met een spatlap.

Groeten BSM
Wouter met reddingsdeken bedoel idd zo’n deken tegen onderkoeling.
Ip nooit nodig, weegt niks en toch een keer gebruikt met koude nachten onder mijn matje.
Stamt nog uit de bergsport tijd. Maar meer fietsers hebben het bij zich.


Heb geen idee hoe ik een stukje tekst in zo’n vakje krijg om de vraag van Wouter te laten zien.... :(
Zo werkt het vast ook wel.

Anja
Wouter Duijndam schreef:
zo 12 mei, 2019 18:11
Het gewicht is te overzien tussen een Mondial Marathon 42-622 (725gr) en een Almotion 40-622 (655gr).
Dat valt inderdaad nog best mee, zeker omdat die Mondials nog breder zijn ook.
dijken63 schreef:
zo 12 mei, 2019 18:57

Heb geen idee hoe ik een stukje tekst in zo’n vakje krijg om de vraag van Wouter te laten zien.... :(
Zo werkt het vast ook wel.
Bij het desbetreffende bericht op de knop met " klikken. Dan het deel van de tekst weghalen waar het niet om gaat en na het onderste woord quote wat tussen blokhaken gezet is dan je eigen reactie zetten.
Jurr schreef:
zo 12 mei, 2019 19:01
Dat valt inderdaad nog best mee, zeker omdat die Mondials nog breder zijn ook.
Opmerkingen over rolweerstand zijn leuk en kan het ook niet zo zijn dat iemand de banden in zijn benen heeft zitten? Ik fiets bijvoorbeeld ook altijd met licht aan en ik heb nu niet het idee dat deze banden inleveren in rolweerstand.
dijken63 schreef:
zo 12 mei, 2019 18:57
Wouter met reddingsdeken bedoel idd zo’n deken tegen onderkoeling.
Ip nooit nodig, weegt niks en toch een keer gebruikt met koude nachten onder mijn matje.
Stamt nog uit de bergsport tijd. Maar meer fietsers hebben het bij zich.
Anja, ik heb er niet bij stil gestaan (zoals bij vele zaken door leden hier aangedragen) en vind het een waardevolle toevoeging. Met 59gr heb ik een verpakking in mijn EHBO tasje gepropt.
dubbele post.
Anja, ik heb er niet bij stil gestaan (zoals bij vele zaken door leden hier aangedragen) en vind het een waardevolle toevoeging. Met 59gr heb ik een verpakking in mijn EHBO tasje gepropt.

Weer wat geleerd, maar toch nog niet goed genoeg ....
Ik zal je even helpen.
Hier moet je op drukken als je tekst van iemand wilt citeren.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (510 Bytes) 3684 keer bekeken
De tekst welke tussen [ deze haken ] staat laat je onaangetast en de tekst die tussen de QUOTE's staan kun je zelf aanpassen.
Knipsel1.PNG
Knipsel1.PNG (7.34 KiB) 3684 keer bekeken
Zoals je ziet heb ik mijn eigen tekst "Anja, ik heb er niet bij stil gestaan (zoals bij vele zaken door leden hier aangedragen) en vind het een waardevolle toevoeging. Met 59gr heb ik een verpakking in mijn EHBO tasje gepropt." verwijdert.

En dit ziet er dan in het forum zo uit.
dijken63 schreef:
zo 12 mei, 2019 19:35
Weer wat geleerd, maar toch nog niet goed genoeg ....
Ik heb aanstaande zaterdag een sport evenement in Madestein, Den-Haag en heb via Archies een camping gevonden die ik via Google niet vond.
Ondanks de weer voorspelling ga ik aankomend weekend toch na het evenement proef kamperen bij Het Zonneveld in Schipluiden.

1 van de redenen is om te oefenen met de Garmin Etrex in onbekend gebied.
Wouter Duijndam schreef:
wo 08 mei, 2019 12:43
Die gastankjes dat word elke week minder qua gewicht. En tegen de tijd dat ik voor Spanje zit heb ik er nog maar 1 bij mij. De reden van mijn keuze om uit te rekenen wat ik aan gas nodig hebt komt doordat de MSR Pocket Rocket 2 een schroefaansluiting heeft en ik las op dit forum dat deze slecht te verkrijgen zijn in Frankrijk.
Tankjes met schroefaansluiting zijn tegenwoordig bij elke Decathlon in Frankrijk te verkrijgen heb ik begrepen.
Goede reis! En veel plezier natuurlijk!

Groeten uit zonnig Frankrijk :)
Ik ben terug van vakantie en ga morgen mijn stalen ros ophalen bij het depot in Amsterdam.
Afbeelding
(In de trailer van http://www.transportibiza.nl )

Afbeelding
(Afscheid georganiseerd door familie en vrienden)

Ik heb een fantastische reis gehad (2330km in 23dagen met 1 rustdag) en dank daar iedereen voor die hier op het forum met zeer waardevolle tips zijn gekomen! De tips Bridgestone SM "denk als een vrachtwagen" tijdens het klimmen en je bier inwikkelen in de bevroren groente zijn meerdere malen van pas gekomen.

De gebouwde wielen door Bike4Travel zijn top geweest!
Ik ga ze wel afgooien om de spaken opnieuw te laten spannen. Het mountainbiken met bepakking eist toch een hoop van mens en materiaal.

Het vroege opstaan vond ik fantastisch. Ik vind het heerlijk om de wereld te zien ontwaken en een ander bijkomend voordeel is dat de temperaturen aangenaam zijn en je zo voor 12:00 je meeste kilometers hebt gemaakt.
In de bloedhitte stopte ik meestal rond 14:00 om te gaan rusten en lunchen en fietste dan vanaf 15:30 verder.
Afbeelding
(05:00 opgestaan en 06:00 weggefietst)

Zadelpijn is er zeker geweest! Ik reed de eerste dag bij Dordrecht al verkeerd en kwam er achter dat ik de Biesbosch niet uit kon komen. Dit zorgde voor 35 extra kilometers die dag.
De volgende dag heb ik 167km gefietst om in Namen op de camping te komen.
Dag 3 had ik een flinke blaar op mijn rechter bil welke ik uiteraard open fietste.
Ik heb toen Vileda huishoud doekjes gekocht en om het zadel heen gedrapeerd om hiermee de druk op de bil iets te verlichten. De dagen erna heb ik het rustiger aangedaan en fietste ik ergens tussen de 80 en 120km om op de camping te kunnen komen.
De fietsbroek heb ik bij aankomst op Ibiza gelijk weggegooid en heb een Brooks C17 Cambium All weather zadel besteld in plaats van het Selle Royal zadel.

Ik heb een aantal malen met een Belgische vrouw van 66 op campings gestaan en kwam haar ook steeds tegen tijdens het fietsen. Zij probeerde al 10 jaar longkanker te overwinnen en fietste met een gemiddelde 10km/ph waar ik op 18 a 19km/ph zat.
Van haar leerde ik waarom ik fout reed met mijn GPS en dat was omdat ik "koers boven" niet had geselecteerd.
Ook leerde ik van haar dat je op de meeste Franse begraafplaatsen je water aan kunt vullen. Ik heb een keer tussen de tarwe velden gefietst met dorst en 40 graden omdat ik door mijn 2,5liter water voorraad heen was.


Ik heb de fiets niet boven de 63km/ph gehad en dat komt vooral door de voortassen. Deze vangen zoveel wind.. :lol:
Het voordeel van gewicht aan je fiets is dat deze als een blok op de weg ligt.
Mijn vele gestoken energie in het uit balanceren van de fiets betaalde zich echt terug in de afdalingen.
Ik heb geen trilling gevoeld en prijs de Koolstop remblokken want die heb ik wel een aantal keer flink aan moeten spreken.



Afbeelding
(In het bos in de Bourgogne)

Afbeelding
(de fietstunnel in Bois Clair, 1600meter lang)

Afbeelding
(Voor een poort naar 1 van de vele wijnvelden rondom Dijon)

Er werd van te voren al gezegd hier dat je waarschijnlijk teveel bij je hebt en dat is idd waar.
Ik heb mijn bord geen 1 keer gebruikt en mijn lange sokken ook niet.
Ook zou ik de volgende keer mijn thermo shirt thuis laten omdat ik toch voldoende bovenkleding bij mij had om warm mee te blijven.

Afbeelding
(De brug bij het meer Du Lac Kir, Dijon)

Ik ben zelfs tijdens mijn reis een lid van dit forum tegen gekomen. Deze twee Belgische vrienden waren ook onderweg naar Barcelona en dit zorgde voor een gezellig samen zijn op de camping.

Prijzen van campings liepen zeer uiteen. Ik heb 1 keer niks betaald omdat er niemand aan de receptie zat.
Ik had gebeld en zij zei dat ze rond acht uur aanwezig zou zijn. Mijn Frans is alleen zo slecht dat ik niet begreep of dit nu in de avond of in de ochtend was. In de avond was er niemand en in de ochtend was ik al weg.
De duurste camping was 45€ voor 1 nacht en dat heb ik dan ook maar 1 keer gedaan. De tweede keer dat een camping 45€ vroeg kwam ik om 19:15 aan en ik wilde sowieso de volgende ochtend 05:30 opstaan om die dag naar Barcelona te fietsen. Ik heb er toen voor gekozen om wild te kamperen en dat was de eerste keer in mijn reis.
Ik moet zeggen dat ik heerlijk hebt geslapen, super rustig en midden in de natuur. Het was wel zweten in de tent en de volgende ochtend was het gelijk 21km klimmen in de bergen bij Feliu de Guixols. Na deze klim ben ik met fietskleding en al onder een strand douche gestapt wat heerlijk verfrissend was.

Pech is er niet geweest! Ik heb 2x de banden opgepompt en heb mijn handvatten aanmoeten draaien omdat deze los zaten.
In een ander topic schreef ik over 5 jaar een andere reis te maken en dat gaat waarschijnlijk twee jaar worden.
Ik kan op mijn werk maar eens in de twee jaar 6 weken opnemen en het plan is nu om over twee jaar van Ibiza via Italie terug te fietsen.

Ik had een budget van 1200€ voor 25dagen fietsen, de boot overtocht en het transport van de fiets terug naar Nederland en ben daar 20€ overheen gegaan.

Ik heb nog veel meer gave filmpjes en foto's en moet deze op mijn gemak uit gaan zoeken.
@Wouter: Bedankt voor de terugkoppeling.

Jan
Leuk zeg zo!

Benieuwd naar de rest van de foto's :)

Jammer van de zadelpijn. Ondanks grondige voorbereiding toch net te weinig meters gemaakt in de tijd vooraf?

Nog een beetje te betalen om de fiets op die manier terug te krijgen of is die G-klasse van vrouwlief en maakte het daardoor geen verschil meer in prijs? ;)
Jurr schreef:
wo 07 aug, 2019 13:36
Leuk zeg zo!

Benieuwd naar de rest van de foto's :)

Jammer van de zadelpijn. Ondanks grondige voorbereiding toch net te weinig meters gemaakt in de tijd vooraf?

Nog een beetje te betalen om de fiets op die manier terug te krijgen of is die G-klasse van vrouwlief en maakte het daardoor geen verschil meer in prijs? ;)
Jurr, de zadelpijn is veroorzaakt door een verkeerde combinatie van zadel / fietsbroek.
Ik heb op Ibiza een Brooks C17 Cambium All Weather zadel besteld en zal de volgende keer niet beknibbelen op de fietsbroek. Ik had er nu 1 van Rogelli van 45€ en de stiknaad icm het zadel was de reden van de blaar.

Transport van de fiets terug kostte mij 150€, ik moet hem morgen alleen in Amsterdam ophalen en dan terug fietsen.