Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overnachten laatste deel santiago in juni? - Forum Wereldfietser

overnachten laatste deel santiago in juni?

Ik wil in de maand juni fietsen. Ik was aanvankelijk van plan om de route naar santiago bij st Emilion op te pakken. Nu krijg de indruk dat het heel erg druk is in die tijd op de route en dat overnachten nog wel eens een dingetje zou kunnen worden. Ik twijfel dus. tentje, gite etc maakt niet zoveel, maar een maand in hotels tikt wel aan.
ik overweeg nu 'langs oude wegen' te fiesten of ' de groene weg naar de middellandse zee' te nemen. Wie kan me advies geven? alvast dank voor je moeite!
Zelf vonden wij Benjaminse naar Barcelona erg mooi. De variant over het Hoogland van Auvergne was imponerend, maar niet echt licht. Campings genoeg.
Wim schreef:
ma 23 apr, 2018 08:59
Zelf vonden wij Benjaminse naar Barcelona erg mooi. De variant over het Hoogland van Auvergne was imponerend, maar niet echt licht. Campings genoeg.
Auvergne en omstreken in meerdere richtingen begin juli (juli dus) befietst te hebben weet ik dat het risico dat je een camping tegenkomt die nog niet open is in juni veel groter zal zijn dan het vinden van een volle camping. Wij waren meerdere malen de enige gast. Langs de route naar Santiago is het misschien druk, maar dat is dan een keuze die ook voordelen heeft zoals gezelligheid.
De Camino Francés is in die periode heel druk. Speciaal en gezellig is overnachten in albergues met de andere pelgrims. Dat is een must vind ik.
Ik ondervond dat het overal moeilijk was om onderdak te krijgen wegens de drukte. Dit vooral als je nogal laat in de namiddag arriveert. Op de Zilverroute (vanuit Seveilla) deed dit probleem zich niet voor.
ik heb een 1 persoonstentje besteld, maar wil ook niet als enige op de camping staan. het lijkt alsof het 'alles of niets' is: volle bak op de camino of nog erg leeg op de andere routes. ik ga er even over denken. heel veel dank voor het delen van jullie ervaringen.
Als je een tentje meeneemt ben je in ieder geval veel flexibeler. Ik heb meerdere malen mijn tentje opgezet naast of in de tuin van een volle albergue. Dat vindt men vrijwel nooit een probleem, het is gratis, en je kunt gebruik maken van hun faciliteiten en aanschuiven aan tafel met de andere pelgrims (inderdaad een must!).

Bon camino!

Gee
Dat schept mogelijkheden! leuke ontmoetingen met anderen, gratis en altijd plek! dank je. ik neig nu tot de camino. Dank!
lola schreef:
ma 23 apr, 2018 10:56
Dat schept mogelijkheden! leuke ontmoetingen met anderen, gratis en altijd plek! dank je. ik neig nu tot de camino. Dank!
Nou ja, of er altijd plek is (en gratis) zou ik niet durven zeggen, maar mijn ervaring is dat het de moeite loont.
En de stilte en privacy van je eigen tentje kan een welkome afwisseling zijn van de zweetsokken en het gesnurk in de slaapzaal van een albergue :wink:

Bon camino,

Gee
Het gedeelte in Spanje kan erg druk zijn maar er zijn niet zoveel pelgrims die kamperen. dD meesten slapen op andere plekken. Ook kan je regelmatig, bij gebrek aan een camping, op een grasveldje bij een herberg staan.
De route Langs Oude wegen is qua natuurschoon veel mooier dan de Jacobsroute maar ook wat zwaarder.
Tentje meenemen kan natuurlijk geen kwaad.
Zelf beleef ik niet echt plezier aan slaapzalen (herrie, extreme vroegopstaanders, doorzakbedden etc.), zodoende bijna altijd gekampeerd. Vaak op het terrein van een Auberge. Betaalde daar overigens gewoon voor, lijkt me ook niet meer dan logisch (wel vaak 'discussies' in de trant van "ja maar, u moet dan wel gewoon betalen", niet begrijpend dat ik in mijn tent wilde slapen om andere redenen dan geld besparen).
Ander voordeel is dat je met een tentje vaak nog terecht kan, terwijl de Auberge voor 'gewoon' slapende gasten reeds vol zit.

Op de 'noordelijke' (voor mij) terug-route overigens wel vaker in Auberges geslapen. Omdat deze vaak veel kleiner waren (soms zelfs privé of met z'n tweeën), of overheidslokaties (sportzalen) betroffen waar je sowieso je eigen matje en slaapzak moest gebruiken.

Voordeel als fietser t.o.v. wandelaars is dat je met gemak nog eventjes 15km doorfietst als de lokatie om wat voor reden dan ook niet bevalt (of vol is). Voor een wandelaar is die ruim 3 uur vaak bijna onoverbrugbaar.
Nog een waardevolle tip:

burgemeesters in Frankrijk hebben de morele plicht om pelgrims die geen onderdak hebben op te vangen. Ik was eens eind van de dag bij zwaar onweer en regen in een dorpje waar geen hotel oid was. Ben toen naar het gemeentehuis gegaan, en daar kreeg ik de sleutel van een keurig appartement. Voor 7,50 euro. Sleutel volgende ochtend in de brievenbus achtergelaten.

Ik weet niet of ze deze uitzonderlijke service ook in Spanje hebben.

Gee
ook een goeie tip! en ik heb eerder gehoord dat ' langs oude wegen' mooier is dan de camino. Het is of: maastricht- st jean pied de Port of vanaf st Emilion naar Finisterre. lastig....voordeel: vanaf st. Emilion kan ik een aanloopje nemen naar de Pyreneeen.
en: ik heb eerder niet gekampeerd bij het fietsen, dus ik ben benieuwd. deels de kosten, deels de vrijheid en ik slaap licht (en ben ik niet zo tuk op slaapzalen om eerlijk te zijn).
Volgens mij is er voor een fietser helemaal geen probleem in Spanje. Van volle Spaanse campings wegens camino-lopers en fietsers heb ik nog nooit gehoord, wel van volle albergues natuurlijk, maar als fietser ben je zo flexibel dat je snel naar ander onderdak kunt fietsen. Er zijn overigens niet heel veel campings langs de route in Spanje, soms kun je wel je tent bij een albergue opzetten voor een luttel bedrag. Hotels en pensions zijn er zat (kijk op booking.com), en die zitten in juni echt niet allemaal vol met pelgrims, zeker niet als je een paar kilometer van de route kunt gaan, wat als fietser geen enkel probleem is. De route 'Langs oude wegen" door Frankrijk is inderdaad schitterend, maar gedeeltelijk erg heuvelachtig en een stuk zwaarder dan de westelijker Jacobsroute. Langs de Oude-wegenroute zijn voldoende campings, die in juni vast nog grotendeels leeg zijn (zie ons reisverslag) .
peter de rijk schreef:
ma 23 apr, 2018 17:37
Volgens mij is er voor een fietser helemaal geen probleem in Spanje. Van volle Spaanse campings wegens camino-lopers en fietsers heb ik nog nooit gehoord,
Maar wel van Spaanse campings die nog niet open zijn in juni. ;)

Voor hotels moet je maar net het budget hebben, bij albergues ben je normaal alleen welkom als je met een credencial reist. Lola, je hebt nog niet aangegeven of je gaat pelgrimeren, of gewoon op vakantie gaat. In dat eerste geval is je tent opzetten bij een albergue wel één van de leukste manieren om te overnachten; wel het contact met pelgrims, maar niet de lasten van de slaapzaal. Soms betaal je het gewone tarief, soms iets minder en in een enkel geval niks. Simpelweg stellen dat het gratis is, klopt niet met mijn ervaring en niet elke albergue heeft een tuin of veldje.
lola schreef:en: ik heb eerder niet gekampeerd bij het fietsen,
Gelukkig heb je nog een maand tijd om dat een weekeindje uit te proberen! :)

Alvast veel plezier gewenst, welke route het ook wordt,

Carl
ik heb zo'n santiago boekje/paspoortje. in 2014 ben ik tot bordeaux gekomen, toen moest terug. Nu dacht ik: ik maak hem af want ik heb nu 4 weken. maar dat overnachten maakt dat ik twijfel. ik ben in 2008 naar Rome gefietst en dat was geweldig, weinig andere fietsers (ja, soms ongezellig, maar ook overal plek, want in je eentje schuif je zo ergens aan). ik had toen met een groot bedrag rekening gehouden, nu wil ik het zuiniger aan doen en niet zo 'op de tijd' moeten fietsen. Dat vond ik vorige keer eigenlijk zonde. ik was iets te veel kilometers aan het vreten. Ik hoop dat ik dat een beetje los kan laten en per dag kan fietsen wat goed voelt en zien waar ik uitkom. dat tentje zou daarbij moeten helpen. op weg naarBordeaux ben ik veel mensen tegen gekomen. ieder met zijn of haar eigen reden.