Additionally, paste this code immediately after the opening tag: North Sea Cycle Route, grens in het zuidelijkste deel - Forum Wereldfietser

North Sea Cycle Route, grens in het zuidelijkste deel

Beste mensen,
Ik ben al een aantal jaren met deze route bezig, fiets elk jaar een deel. (binnenkort Hull-Harwich).
Nu kom ik verschillen bronnen op internet tegen die aangeven dat de oversteek van Zuid-Engeland naar Belgie of Nederland niet vast staat en dat er varianten zijn. De officiële website Eurovelo.com geeft aan dat je bij Harwich moet oversteken naar Rotterdam. Volgens wikipedia en enkele andere bronnen ligt de grens van de Noordzee bij de straat van Dover, je verwacht dus dat de oversteek Dover-Calais of Dover-Duinkerken de juiste is. Nu maakt het natuurlijk niet uit hoe je de route precies aflegt, ik fiets immers ook mijn eigen variant. Maar het zou toch feitelijk juist zijn om de route aan te geven via Dover-Duinkerken. Wie weet hoe dit zit? (of moet er nog een deel ontwikkeld worden)
Zie ook de 2 bijgevoegde kaartjes.

groet,
Wijnand
NSCR.jpg
northsea.gif
northsea.gif (34.54 KiB) 1949 keer bekeken
Ik vermoed dat de International Hydrographic Organization het laatste woord heeft.

The IHO defines the southwestern limit of the North Sea as "a line joining the Walde Lighthouse (France, 1°55'E) and Leathercoat Point (England, 51°10'N)".[3] The Walde Lighthouse is 6 km east of Calais (50°59′06″N 1°55′00″E), and Leathercoat Point is at the north end of St Margaret's Bay, Kent (51°10′00″N 1°24′00″E).
Ok, dat komt dus overeen met Dover-Calais. Goede aanvulling!
Het oudste stuk van de North Sea Cycle Route is de Noordzeeroute (LF1) tussen Den Helder en Boulogne-sur-Mer. Deze bestaat al meer dan 20 jaar en is bewegwijzerd. Het Franse deel van deze route loopt echter niet langs de veerhavens van Calais en Duinkerke, maar tientallen kilometers landinwaarts.
Op de site van de Europafietsers staat een kaartje (zie hier), waarop geen route tussen Harwich en Dover is aangeven.

Wel kun je bij de Europafietsers gps-tracks downloaden, die ook het ontbrekende stuk tussen Harwich en Dover bevatten (zie hier). Je wordt dan van Harwich via National Cycle Route 1 met een grote omweg door Londen naar Dover gestuurd. Van het Franse en Belgische deel van de route zijn geen gps-tracks beschikbaar.

De omweg via Londen is niet nodig. Voor deel 1 van 'Fietsen rond Het Kanaal' heb ik een route van Harwich naar Kent uitgestippeld, die gebruikt maakt van een fietspont over de Theems tussen Tilbury en Gravesend. Dit is de meest oostelijke oversteekmogelijkheid van de Theems. Op zon- en feestdagen (dus ook bank holidays!) vaart deze fietspont echter niet en moet je een omweg maken via de 8 km westwaarts gelegen Dartford Crossing, waar een fietstaxi naar de overkant van de Theems rijdt.
Gps-tracks van deze route kun je hier downloaden. Hierbij zit ook een track voor de route van de Duinkerkse veerhaven naar De Panne.

Vanaf Gravesend kun je National Cycle Route 1 naar Dover volgen, een typisch Brits kruip-door-sluip-doortraject met hindernissen. In 2013 heb ik deze route zelf gefietst en heb ik mijn fiets een aantal malen over klap- en draaihekjes moeten tillen.

Vanaf Calais kun je tot De Panne de route volgen die beschreven is in deel 2 van 'Fietsen rond het Kanaal'. Gps-tracks hiervan kun je hier downloaden.
Hoi Kees, bedankt voor je uitgebreide toevoeging, top.
Ik denk dat ik volgend jaar het deel door Noord Engeland/Schotland neem of het deel Oslo Bergen. Of ik mijn route tot Harwich als laatste deel van Engeland beschouw of toch nog het deel Harwich Dover Calais Nederland, nog ga fietsen hou ik in overweging. Gr. Wijnand