Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met reitsma richting Rome in april - Forum Wereldfietser

Met reitsma richting Rome in april

Mag ik verwachten dat ik onderweg vlot campings vind die open zijn vanaf zeg maar 9 april ? Ik maak enkel gebruik van de GPS tracks dus heb niet veel extra info. ik heb een tentje en slaapmateriaal maar een douche 's avonds lijkt me best lekker. Waar scoor ik eventueel het makkelijkst een douche of opfrissing indien ik niets campingsachtig vind? Iemand tips of ervaring?

Het is een eerste keer weg met de fiets. Best spannend, ik heb niet echt een idee waar ik aan begin. Qua materiaal moet het wel goed zitten, qua benen en passende verwachtingen tast ik nog in het duister :P
De routeboekjes aanschaffen?

Jan
De routeboekjes zijn inderdaad een prima idee, alle campings op de route incl. openingstijden en mocht het weer eens een keer niet meezitten ook andere overnachtingsmogelijkheden met een indicatie van de prijs. Verder beschrijvingen van de steden waar je door komt en zelfs als je niet echt een stedenbezoeker bent toch wel lekker want je zal niet dag in en dag uit de hele dag fietsen.

Door ze zelf te kopen steun je ook de ontwikkeling maar de boekjes komen ook vrij vaak tweedehands voorbij onder Te Koop/Te Ruil,
Het is mijn eerste fietsvakantie, maar ben al eerder te voet als 'pelgrim' eens een heel eind gelopen. Ik ken mezelf, ik heb geen nood aan een bundel gidsjes. Heb er amper in gebladerd toenertijd en alles samen was het toch een hele bundel papier. Ik heb nu niet eens een stuurtas of iets om ze op de fiets te maken dus dat laat ik het liever.

Ik heb de tracks gevonden op https://www.reitsmaroutes.nl/rome/nieuwste-gps-tracks waar hij ook heel vriendelijk vraagt naar een bijdrage bij gebruik van de tracks. Als ik ze gebruik (want ik denk daar nogal losjes mee om te gaan), ben ik ook niet te beroerd om dat te doen.

Mijn vraag is eerder algemeen: gaat het merendeel van de campings die ik ga tegenkomen, al dan niet op de route, open zijn of laat ik bij voorbaat al een deel van mijn kampeergerief thuis. Toestemming vragen en bij mensen in de tuin/boeren in de wei tentje opzetten is ook een optie, maar of er dan manieren zijn om handig aan een douche te geraken kan ik moeilijk inschatten. Als pelgrim op weg of als vakantiefietser is allicht een andere insteek vandaar dat ik even pols
Ik zou zeggen praat eens met wat informanten met veel ervaring op de Wereldfietsbeurs 8 april in Utrecht.
www.wereldfietsbeurs.nl
Een eind van Vlaanderen, maar dichterbij dan Rome.
Vorig jaar zijn we op 3 mei vanuit Nederland vertrokken.
In Duitsland en Italië waren alle campings open onderweg. In Italië sommige nog maar net. Ik neem aan dat die voor jou nog niet open zijn.
Ik zou een lijstje maken met campings onderweg en via internet even kijken of ze al open zijn.
Campings in Europa kan je vinden met Archies, zie:

Meer dan 30.000 POI van campings voor in je navigatie

Bij 22617 van de 32847 campings (69%) is ook de openingsperiode vermeld.
Zelf in 2005 deze route gereden, in het pre-GPS tijdperk (voor mij in ieder geval).

Ben zelf altijd erg blij met route boekjes. Nu met GPS gebruik ik ze niet of nauwelijks meer om de route te vinden maar wel om te zien wat de voorziening onderweg zijn en hoe de route iets verder weg er uitziet qua zwaarte en landschap.

Als de boekjes meeslepen je te omslachtig is kun je gebruikte boekjes naar huis sturen of achterlaten voor fietsers de andere kant op.
Ik ben net terug van een rondje door de Ardennen met GPS en de Archies app op de telefoon. Ik moest afwijken van mijn geplande route en kon eenvoudig zoeken naar campings. Eigenlijk waren ze allemaal open vanaf 1 januari, 10 januari en anders vanaf dit paasweekend (1 april). In de app zitten ook de contactgegevens en anders helpt google om te kunnen bellen. Het viel mij op dat er zoveel het hele daar geopend zijn. De vraag naar winterkamperen lijkt wel toe te nemen, hoewel ik dit weekend toch de enige was op doorreis.
Super, dank je wel !
Update:

Ben er geraakt zonder boekjes en met Archies camping-POI en een gps-track in maps.me..

Wat heb ik geleerd ?
* Gps op de smartphone gebruikt soms (waar het 'em net in zit, weet ik niet) meer power dan een ( in dit geval mijn) powerbank kan aanleveren (ging op en aan. soms lukte het goed, soms niet) Ik heb heel wat koffie gedronken naast een stopcontact, ik ben daar niet per sé rouwig om :) maar het was best even zoeken. De afhankelijkheid van stopcontacten was best storend.
* Maps.me geeft totaal geen weergave van het reliëf, dit zorgt voor verrassingen.
* Maps.me liep heel vaak vast. Ik vermoed dat er iets teveel dingen werden ingeladen. Het zou kunnen liggen aan de app of aan mijn Samsung S7 die de boel misschien niet kon verwerken. Dat laatste lijkt me wel minder voor de hand liggend.

Conclusie:
Of ik koop me een echte fietsgps
Of ik kom terug van mijn vooroordelen over routeboekjes

Hoe dan ook, ik heb een fijne reis gehad.
Met zo'n moderne telefoon als de Samsung S7 moet je gemakkelijk een hele dag kunnen navigeren (tenzij je het scherm de hele tijd aan houdt natuurlijk), dus er gaat echt iets fout met je configuratie. Probeer het eens met het navigatieprogramma Viewranger (gratis) met OpenCycleMap als kaartbeeld.
Met mijn Garmin Etrex 30 kan ik 4-5 dagen rijden op een set oplaadbare batterijen van (heel) goede kwaliteit. Dat gemak is wat mij betreft erg veel waard. Archies is inderdaad ideaal, maar zelf vind ik de boekjes toch ook erg fijn om erbij te hebben voor het overzicht. Hoe was het met de campings in deze tijd?
Alle campings die ik ben tegengekomen, waren open en quasi leeg. Ik ben wel geschrokken van de prijs van campings. Doorgaans was doorrijden naar een grotere stad met hostels/ jeugdherberg slechts een beetje duurder en ietsje praktischer.
Duitsland en Italië zijn niet goedkoop voor campings. Frankrijk is een heel ander verhaal.
Velooms schreef:
wo 02 mei, 2018 10:45
Update:

Ben er geraakt zonder boekjes en met Archies camping-POI en een gps-track in maps.me..

Wat heb ik geleerd ?
* Gps op de smartphone gebruikt soms (waar het 'em net in zit, weet ik niet) meer power dan een ( in dit geval mijn) powerbank kan aanleveren (ging op en aan. soms lukte het goed, soms niet) Ik heb heel wat koffie gedronken naast een stopcontact, ik ben daar niet per sé rouwig om :) maar het was best even zoeken. De afhankelijkheid van stopcontacten was best storend.
* Maps.me geeft totaal geen weergave van het reliëf, dit zorgt voor verrassingen.
* Maps.me liep heel vaak vast. Ik vermoed dat er iets teveel dingen werden ingeladen. Het zou kunnen liggen aan de app of aan mijn Samsung S7 die de boel misschien niet kon verwerken. Dat laatste lijkt me wel minder voor de hand liggend.

Conclusie:
Of ik koop me een echte fietsgps
Of ik kom terug van mijn vooroordelen over routeboekjes

Hoe dan ook, ik heb een fijne reis gehad.
Vreemd verhaal met die maps.me hoogte, ik heb het vorig jaar gebruikt en toen was het goed zichtbaar. Als ik nu kijk en een route maak zie ik wel een hoogteprofiel voordat ik op "beginnen" klik samen met meters stijgen/dalen, maar eenmaal bezig krijg ik het niet voor elkaar om een weergave te zien wat er nog gaat komen. Je besluit is dapper geweest in mijn ogen, omdat ik toch wel eens navigatie falen heb gehad onderweg, zonder kaart/boekje zit je zonder. (ik heb altijd telefoon en navigatiecomputer bij, beide hebben me al eens in de steek gelaten, gelukkig niet tegelijkertijd)
idd, maps.me geeft wel een getal qua hoogtemeters en een globaal lijntje van wat komen gaat. Ik heb echter een paar verwacht een vrij vlakke tocht voor de boeg te hebben en dan toch veel op en neer gegaan. Het geeft wel een idee maar ideaal is het niet. Als ik achteraf op strava keek wat ik net gedaan had, verklaarde dat vaak waarom ik niet verder kwam op een dag of met momenten niet vooruit leek te komen. :)

Moedig ? Ik denk vooral onwetend :).