Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Maastricht naar basel - Forum Wereldfietser

Fietsroute Maastricht naar basel

Wie kent de route van Maastricht naar Basel?
Graag tips eb ervaringen.

Wat is de beste reistijd?
Kom volgende week zondag 8 april naar de Wereldfietsbeurs in de Fietser te Ede. Daar tref je niet alleen tal van informanten met veel fietreiservaringen, maar ook Paul Benjaminse die deze route heeft samengesteld.
Ede ligt vlakbij het geografisch middelpunt van Nederland en vanuit de Fietser kijk je uit op de perrons van het Intercitystation Ede-Wageningen
www.wereldfietsbeurs.nl
Helaas, ik ben dan verhinderd
Als je nu eens zoekt op routes die naar Rome leiden dan vindt je misschien wat meer informatie.
Van Maastricht naar Bazel staat in deze gids: https://www.cyclingeurope.nl/routes/rome/deel1.php
Als je gaat kamperen dan is van half mei tot begin september de beste tijd. Na IJsheiligen van 11 - 14 mei is er geen nachtvorst meer.
In september wordt al snel vroeg donker. Ook tijdens de ochtenuren kan het dan al koud zijn.
Voor de rest is het weer onvoorspelbaar. De zon kan schijnen, maar het kan ook regenen.
Het leuke van het fietsen op een populaire route is, dat je kans hebt om meerdere fietsers te treffen die dezelfde route volgen. Altijd gezellig op de camping.
Neem in Bazel de camping net over de grens in Frankrijk aan de Rijn. Deze is stukken goedkoper dan de Zwitserse stadscamping van Bazel.
Vanaf Bazel kun je met een Internationale trein terug naar Dusseldorp. Je moet wel reserveren voor je fiets. Vanaf Dusseldorp kun je met regionale treinen naar Venlo of Arnhem. Deze stoppen wel veel.
Je kunt ook vanaf Bazel met een slaaptrein naar Hannover en vanaf daar met een Internationale Intercity naar Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum, Amsterdam-Centraal. Reserveren verplicht.
Kan bij: www.treinreiswinkel.nl
Ik zit ook aan deze route te denken, maar twijfel ook of ik niet gewoon langs de Rijn zal fietsen. Da's aan de ene kant misschien wel erg veel langs dezelfde rivier fietsen, maar aan de andere kant is de omgeving van de Rijn in Duitsland vermoedelijk wel een stuk levendiger dan de route door Wallonië en Frankrijk. Vind de dorpjes daar vaak nogal uitgestorven aandoen. Heb in Wallonië eens op een dinsdagmiddag in augustus tientallen kilometers moeten rijden om iets van horeca te vinden die niet 'zomaar gesloten' of dichtgespijkerd was.
Misschien combineer ik ook wel wat door van de Rijn via de Moezel naar de Saar te gaan en dan vanaf Sarrebourg het laatste stukje van de route van Benjaminse te nemen.

Qua reistijd ligt het bij mij al vast, maar als het niet uitmaakt kun je het vaak warmere weer in juli en augustus afwegen tegen de eventuele drukte op de fietspaden en campings. De een vind vrijwel lege campings en stille paden saai worden, maar anderen vinden het heerlijk. Reis je alleen, dan is een deel van het vakantieplezier vaak ook het ontmoeten van andere vakantiegangers en - fietsers en dan ontmoet je in en rond de schoolvakanties natuurlijk veel meer mensen dan in andere periodes. Vooral in niet heel toeristische gebieden kan het dan fijn zijn (voor anderen juist jammer) niet de enige levende ziel op de camping, in het bos of het dorp te zijn.
Het weer blijft hoe dan ook toch een gok en op de route niet heel anders dan wat we hier in Nederland hebben. Alleen het stukje Elzas is wel echt relatief droog door de beschutting van de Vogezen. De Ardennen daarentegen kunnen weer vrij nat zijn.
Tot Lobith is het leuk en daarna begint de afwisseling van industrie, stukjes dijk, stukjes onverhard, stad, langs spoorlijnen en moestuinen en hekjes. Dat is vooral tussen Dinslaken en Keulen. In de dorpjes en steden moet je als fietser lang wachten bij verkeerslichten en veel oversteken. Dat schiet niet op, maar levendig is het wel!
Vanaf Keulen tot Worth am Rhein / Strasbourg is het heerlijk fietsen. Vanaf Strasbourg wordt je geleid via het Canal Rhone du Rhin en dat is eerst mooi, maar al snel saai. Later ook nog onverhard, waardoor alles onder de witte klei komt. Het laatste stuk van Neuf Breisach tot Basel is vooral tussen de akkers en dorpjes. Snikheet in de zomer met kans op flinke onweersbuien.

Eurovelo 15 laat je vanalles zien, maar is niet heel indrukwekkend! Ik zou op open fietsmap goed kijken aan welke kant je wil fietsen. Een interessante is om eerst de Roer te volgen en dan via Euskirchen naar de Rijn te gaan. Vanaf Strasbourg kan je ook de Frontlijnenroute oppakken of van Benjaminse etc.
De Rijn kent een paar mooie stukken, maar ook verstedelijkt gebied met veel industrie.
Het leuke van de route van Benjaminse naar Bazel is dat je over kleine weggetjes gaat door een rustiek landschap.
In Belgie is vanwege vakantie veel horeca in augustus gesloten, maar in de Ardennen valt dat wel mee, want men leeft daar ook van het toerisme.
De in slaap vervallen dorpen in Frankrijk hebben voor mij wel iets charmants. Soms moet je inderdaad wel goed in het routeboekje kijken waar nog voorzieningen zijn. Op Google Maps kun je ook het nodige vinden.
De hoofdroute van Benjaminse loopt ten westen van Straatsburg, maar er gaat ook een variant door deze stad. Het centrum is leuk, waar je het Duitse verleden duidelijk tegen komt. Overigens is Straatburg door de Franse fietsersbond uitgeroepen tot meest fietsvriendelijke stad van Frankrijk, voor Nantes en Bordeaux.
De campings in Frankrijk zijn over het algemeen een stuk leuker dan in Duitsland met veel vaste plaatsen met hekken er om heen en vlaggen van de favoriete voetbalcluben en in de weekeinden en de vakantieperiodes het nodige geluid. De gemeentecampings van Frankrijk, waarvan er nog altijd wel veel zijn, kennen ook over het algemeen lagere prijzen dan die hoempacamings in Duitsland.
Ik heb 2 jaar geleden het deel Basel - Keulen gefietst. Het deel van pakweg Worms tot Keulen vond ik het mooiste deel. Wellicht kun je in overweging nemen om niet in Maastricht te starten maar in Roermond. Je neemt dan de Hanzeroute tot Keulen, dan tot Worms de Rijnroute. Vanaf Straatsburg Zou je dan de route kunnen oppakken naar Rome die je naar Basel leidt. Ik vond idd de eerste pakweg 200km vanaf Basel gezien ook wat saai, ook heb ik toen 2 dagen voortdurend regen gehad, dan wordt het er ook niet mooier op.
Afgelopen weekend heb ik weer een rondje gemaakt door de Ardennen en Luxemburg en vorig jaar heb ik de Groene Valleienroute gefietst door Noord Frankrijk en via Wasserbillig en de Vennbahn terug. Mijn beeld is dat Luxemburg en de Eifel verzorgder zijn dan Wallonie en Noord Frankrijk. En dan bedoel ik alles dat door mensen is gemaakt. De stadjes in de Ardennen zijn aardig, maar op 1e paasdag kon ik alleen tosti krijgen in de dorpskroeg. Dat houdt niet over, maar heel droevig is het ook weer niet.
Ik zou de volgende keer naar Basel langs de Roer of de Vennbahn + Venquerbahn richting de Kyllradweg en dan langs Trier richting Saarbrucken. Geleidelijk klimmen en koersen langs rivieren vindt ik heerlijk, waarbij ik ook veelal op de doorgaande weg blijf en niet alle fietspaadjes en strookjes meepak. Een nadeel van de oude spoorlijnen is dat ze in de zomer veel struikgewas hebben met blaadjes, waardoor je niet zo veel ziet.
Of doe eens gek en maak je eigen route.

Handige programma's:
- Basecamp (https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=4435)
- Openstreetmap (http://www.openstreetmap.org/#map=10/51.5302/5.5179)
- Google Maps en Streetview

Zelf zou ik zoveel mogelijk heuvels mee willen pakken, en ik hou niet van regen; dan is de oostzijde van de Vogezen prima. Voor jou is dat vast anders. Misschien heb je wel een hekel aan klimmen en doe je niets liever dan in de regen fietsen.

Kortom, wat meer info over je voorkeuren zou handig zijn!
groverr schreef:
wo 04 apr, 2018 11:50
Afgelopen weekend heb ik weer een rondje gemaakt door de Ardennen en Luxemburg en vorig jaar heb ik de Groene Valleienroute gefietst door Noord Frankrijk en via Wasserbillig en de Vennbahn terug. Mijn beeld is dat Luxemburg en de Eifel verzorgder zijn dan Wallonie en Noord Frankrijk. En dan bedoel ik alles dat door mensen is gemaakt. De stadjes in de Ardennen zijn aardig, maar op 1e paasdag kon ik alleen tosti krijgen in de dorpskroeg. Dat houdt niet over, maar heel droevig is het ook weer niet.
Ik zou de volgende keer naar Basel langs de Roer of de Vennbahn + Venquerbahn richting de Kyllradweg en dan langs Trier richting Saarbrucken. Geleidelijk klimmen en koersen langs rivieren vindt ik heerlijk, waarbij ik ook veelal op de doorgaande weg blijf en niet alle fietspaadjes en strookjes meepak. Een nadeel van de oude spoorlijnen is dat ze in de zomer veel struikgewas hebben met blaadjes, waardoor je niet zo veel ziet.
De route naar Bazel uit het boekje gaat nu juist over de Vennbahn. In Weismes/Waimes, Montenau en Sankt-Vith vind je zeker voorzieningen, maar ook op andere plaatsen .

Je gaat maar voor een kort deel door Wallonie (overigens voor een belangrijk deel door de goed geoorganiseerde Duitstalige Oostkantons van Belgie) en vervolgens van noord naar zuid door Luxemburg. Je kunt ook nog kiezen voor een variant via Trier. De camping van Trier is vlakbij een oord van lichte zeden, maar daar heb je op de camping zelf geen last van.

Ook in Duitsland heb ik gehad dat een eenzaam horecabedrijf dat aangegeven stond op de fietskaart net een wekelijkse "Ruhetag" had, of dat de gelegenheid pas om 15:00 uur open ging, terwijl ik om 12:00 uur trek had.
Als fietser moet je daar in het buitenland een beetje op ingesteld zijn. Zorg dat je op de camping wat extra thee of koffie zet en vul daar je termoskan mee. Een hapje als nood voor onderweg is gemakkelijk meegenomen. Een beetje avontuur hoort erbij.

Het leuk van deze route is dat er meerdere fietsers onderweg zijn.Je komt aan op een verlaten Camping Municipal. Niemand in het velatenreceptiegebouwtje, maar je kun rustig je tentje neerzetten en de douches blijken warm. Later arriveren er nog meer fietser en wordt het toch nog gezellig. In sommige kleine plaatsen komt Mijnheer de Burgemeester 's avonds hoogstpersoonlijk langs om het kampeergeld op te halen.
Dag Elizabeth,

ik heb de route gefietst in april. Dat bleek op dat moment een nogal koude en natte maand te zijn dus ik heb veel met regenpak gefietst. Ook waren nog een aantal campings dicht. Een keer heb ik zelfs mijn fiets over het hek van een gesloten camping getild om daar te kunnen kamperen. April kan wel, maar is altijd een gokje wat betreft weer. Ook kom je in april veel minder andere fietsers tegen dan in andere maanden (mei t/m september). De route van Benjaminse is een hele mooie; erg veel rustige wegen. Zelfs de grote steden rijdt je over rustige paden binnen. Wel is het franse platteland inderdaad erg leeg op sommige plaatsen; het is dan soms wat lastiger om eten te vinden (hoewel je vaak wel een lokaal bakkertje hebt) of onderdak. Soms zijn accomodaties die in het routeboek staan alweer gesloten. Tip; neem een gps of telefoon mee waarin je actuele lijst met campings kan laden/ opzoeken. Campinglijst en lijst met waypoints vind je hier; http://www.archiescampings.eu/
Veel plezier!
Hoi,
Ik heb deze route vorig jaar juli/augustus gedaan. Het was de eerste keer dat ik zo'n lange tocht heb gemaakt en het is me goed bevallen. Ik ga dit jaar weer (wel een andere route).
Ik vond de extra uitstapjes naar Trier en Strasbourg erg leuk. Ik heb er twee weken over gefietst.
Ik ben wel op twee punten op de route kort verdwaald, maar kwam daar gelukkig snel achter. Het stuk rondom Metz is wat lang voor een etappe omdat daar in de omgeving weinig campings zijn.
De route gaat bijna de hele tijd over fietspaden. Wat ik heel leuk vond is dat de omgeving zo veranderd. Luxembourg vond ik erg mooi en de Elzas ook.
Ik vond het een aanrader!

Groeten,
Irene