Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer Noorwegen: langs de kust of binnendoor? - Forum Wereldfietser

Eerste keer Noorwegen: langs de kust of binnendoor?

Beste allemaal,

Al vanaf 2012 roep ik naar Noorwegen te willen, dit jaar komt het ervan. Ik heb werkelijk alle posts en beschikbare reisverslagen over Noorwegen (meermaals) gelezen, maar ik kom er niet uit. Daarom vraag ik jullie advies.

Ik plan om in juli 3 weken naar Noorwegen te gaan. Ik heb enkele jaren geleden al de route van de Europafietsers gekocht: Noorwegen Langs de kust naar de Noordkaap. Ik zou dan het stuk Trondheim-Bodo doen, en oversteken naar de Lofoten.
Maar hoe meer ik me verdiep, hoe meer Centraal Noorwegen en de Westelijke Fjorden me lonken. Ik denk dan Oslo-Bergen via de Rallervegen en dan wellicht via de kust naar het noorden.

Waar ik bang voor ben in de eerste kust-optie is dat het saai-ig kan worden (ik kan me hier gruwelijk in vergissen. Maar in Ierland vond ik het te gek dat het landschap elke dag anders was, ik kan niet inschatten hoe dat daar die 800km is), en dat er weinig mensen zijn. Ik fiets alleen, en merkte tijdens 3 weken Nieuw Zeeland dat 3 weken alleen zonder aanspraak wel echt ongezellig is. Tegelijkertijd vind ik de combi kust en bergen wel echt te gek en de Lofoten is voor mij wel echt een droombestemming. Idyllische vissersdorpjes, ruige kusten, zon die niet onder gaat; gewoon echt weg.

Wat me dus aanspreekt in de tweede route is het nog bergachtiger landschap, en mogelijkheid tot meer mensen tegen te komen. Maar weinig kust, alhoewel k verwacht dat de Fjorden dat ruimschoots goed maken.

Natuurlijk kan ik meerdere keren gaan, maar de vraag is aan jullie: voor een eerste keer Noorwegen en dan de full-Norway expercience: Langs de kust of door de binnenlanden?

Veel dank alvast!
Ben enkele keren in Noorwegen geweest. Ik vind zelf de fjorden een stuk interessanter dan het echte binnenland. Om van fjord naar fjord te hoppen moet je wel van klimmen houden.

Ons reisverslag van Stavanger naar Trondheim (2014) vind je hier:
http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 70&lang=en

P.S.
We kwamen in Noorwegen nauwelijks vakantiefietsers tegen. Maar die zien we de afgelopen jaren sowieso veel minder, in diverse landen. Blijkbaar wordt vakantiefietsen minder populair, of fietsen ze standaardroutes volgens boekjes enzo.
Inderdaad van Oslo via Rallarwegen is fantastisch. Door de fjorden ga je het niet direct langs de kust fietsen echt niet missen. Meer door het binnenland terug (Jottenheim en Peer Gynt wegen) minder spectaculair maar nog steeds erg mooi.
Toen wij een paar jaar geleden ongeveer hetzelfde plan hebben, oriënteerde ik me op de Kystriksvejen (Kustwegroute): https://www.visitnorway.com/places-to-g ... riksveien/. We vonden dat er wel goed uitzien, met tal van uitstapjes onderweg. Helaas is het er nooit van gekomen ...
Had je mijn reisverslag ook gelezen?
Het is echt nergens saai in Noorwegen :)
HansvanderVeeke schreef:
za 24 feb, 2018 17:30
Had je mijn reisverslag ook gelezen?
Het is echt nergens saai in Noorwegen :)
Uiteraard! Het lijkt wel of ik jullie achterna fiets met de vertraging van een paar jaar :)
Jullie verslag deed mij twijfelen aan mijn voorgenomen kustroute. En hoewel de foto's er echt fantastisch uitzien, blijven de Lofoten mij ook roepen. Ik heb nog even om een keuze te maken.

Misschien boek ik wel gewoon een ticket naar Oslo, en dan kan ik altijd nog een trein nemen naar Trondheim als ik toch die route wil doen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van de westkust niet heel veel gezien heb. Ik heb een stukje boven Bergen gedaan. En met de ferry van Bergen naar Stavanger. Beide waren memorabel, maar niet memorabeler dan de rest.
Als ik ergens blij van wordt als ik eraan denk dan is het de Rallarvegen. Die moet in elk geval op je lijstje staan.
HansvanderVeeke schreef:
za 24 feb, 2018 20:26
...de Rallarvegen. Die moet in elk geval op je lijstje staan.
Zorg wel dat je op tijd weg bent. Als je pech hebt fiets je tussen honderden dagtoeristen. Wel gezellig trouwens.
https://photos.app.goo.gl/SOyhVigUGkHrINQC2
De Rallarvegen is het mooist bij slecht weer. En dat lost meteen het probleem op van de dagjesmensen :wink:
In 2005 hebben wij een stuk van de kustweg naar Bodo gefietst. Daarna staken we over naar de Lofoten. De kustweg is mooi en verlaten. Na elke bocht heb je weer een ander uitzicht. Je moet er wel rekening houden met de vaartijden van ponten, want die gaan soms maar een paar keer per dag.
De eerste tien dagen was het slecht weer, maar toch mooi. Zeker op de Lofoten.

Afbeelding

Vaak was er een verwarmde keuken, soms was het kleumen op een picknickbank.

Afbeelding

In de tweede helft van die vakantie brak de zomer door en hadden we 200 uur onafgebroken zon.

Afbeelding

We hadden tien dagen moeten wachten op de middernachtzon. Eerst bleven we er voor wakker. Dat is in het begin een prachtige ervaring. De keerzijde is dat we door diezelfde zon soms om 4 uur 's ochtends al de tent uitdreven.

Afbeelding

In 2014 fietsten we in Zuid-Noorwegen. Ook een prachtige tocht en nog afwisselender dan de eerste. Wel kostte het daar wat meer moeite om een autoluwe route uit te stippelen en lange tunnels (waar je ook niet mag fietsen) te vermijden.
Je hebt hier geen middernachtzon, maar echt donker wordt het er 's zomers niet. Deze foto nam ik rond middernacht aan de Sognefjord.

Afbeelding

Hoogtepunten waren voor ons de beklimming van de Sognefjell...

Afbeelding

...een gletsjertocht bij Jostedalsbreen...

Afbeelding

...en natuurlijk de Rallarvegen. Die fietsten we verkeerd om, waardoor we vanaf zeeniveau moesten klimmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste keer zijn we naar Trondheim gevlogen, waar onze fietsen pas de volgende dag arriveerden (al was ons op Schiphol verzekerd dat de fietsen in hetzelfde KLM-vliegtuig mee zouden gaan).
De tweede keer zijn we met de nachttrein naar Denemarken gereisd, waar we een boot naar Kristiansand namen. Die nachttrein is er helaas niet meer, maar je kunt ook met de trein naar Kiel reizen en daar op de boot naar Oslo stappen. Dat zal iets duurder zijn dan vliegen, maar wel een leuke en hopelijk wat milieuvriendelijker manier van reizen. (En als je fiets pas een dag later met een ander vliegtuig arriveert, maakt de reistijd ook niet zoveel meer uit :wink:)
Er zijn geen verkeerde keuzes, je zult gewoon beide routes moeten doen!
Zonder gekheid, ik zou zelf de voorkeur geven aan langs de kust, maar het is kiezen tussen twee zonsopgangen tijdens een fraaie lenteochtend.
rockhopper schreef:
ma 26 feb, 2018 22:52
Er zijn geen verkeerde keuzes, je zult gewoon beide routes moeten doen!
Zonder gekheid, ik zou zelf de voorkeur geven aan langs de kust, maar het is kiezen tussen twee zonsopgangen tijdens een fraaie lenteochtend.
Ik denk dat dit het beste advies is geweest. Jullie tips waren geweldig, en het mooie foto verslag deed me even twijfelen. Maar mijn gevoel zegt kust en de Lofoten roepen. Dus dat gaat het worden.

En dan komt de zuiderlijke pracht een later moment.

Veel dank!!
Kees Swart: In 2005 hebben wij een stuk van de kustweg naar Bodo gefietst.
Schitterende foto's Kees! En mooie rapportage willem.m Ik zou zo op pad willen gaan!

Ik heb wel veel in Noorwegen gewandeld (acht keer een tweeweekse trektocht met tent en rugzak en wildkamperen) waaronder Indre Troms, Jotumheimen, Dovre Fjell, Romsdalen - Eikesdalen, Trollheimen, Sylane, Narvikfjellene: altijd in de herfst (eerste twee weken van september). Geen muggen meer, mooie najaarskleuren en aangename (5 - 15 graden) temperaturen om je bij in te spannen.

Ik zou wel eens in Noorwegen willen fietsen en heb al enige tijd de Lofoten en Vesteralen op het oog. Ik heb er een route uitgestippeld, in zeven dagen zou het moeten kunnen. Er zijn op prettige afstanden kampeerterreinen. Maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen. Van Vesteralen heb ik begrepen dat het minder fraai is dan de Lofoten. Het monitoren van het Meteorologisk institutt weerhield me ook. In juli of augustus dagen regen en 10 graden celcius. Inderdaad levert "slecht weer" de mooiste foto's (ik hou helemaal niet van felle zon en een strak blauwe hemel) maar fietsen bij dat weer?
In 2011 ben ik vanaf Kristiansand binnendoor via de 9 naar Haukeligrend gereden, vandaar de E134 naar Odda, van daaruit nog naar Hardangervidda gereden en daarna westwaards naar Bergen. Toen de kustroute gepakt en via Sognefjord en Sognefjell weer richting binnenland en via Dovrefjell naar Trondheim.

Ik vond dat een geslaagde route, al zou ik wellicht de volgende keer nog verder de kust naar het noorden willen volgen en bv ook Geiranger en Trollstigen willen rijden. Wegens tijdgebrek toen niet gedaan, route door het binnenland is veel sneller.
Ik ben een paar jaar later nog wel een keer met de auto langs Trollstigen gereden en toen waren er best veel vakantiefietsers te zien.

Ik ben van plan om komende zomer ook weer naar Noorwegen te fietsen, leuk om over de route na te denken.
Noordelijker dan Trondheim zal ik waarschijnlijk niet komen. Volgens mij heb je eigenlijk alleen de keuze tussen de E6 of een langzame kustroute met heel veel veerponten. Lofoten lijken met nog wel eens cool om te bezoeken maar ja, ver weg, deze zomer geen tijd voor.
kust is beste optie dan heb je de zee en de bergen krijg je er als bonus bij. Je verveeld je geen moment. Ik denk dat je wel warme slaapzak moet meenemen..kan ook nog aardig koud zijn..verschilt per uur en nacht.
Na heeel veel op en neer begon ik zeeziek te worden. Te veel met de oren ploppen en snuiven!!
Verder mooie tijd al was het zwaar