Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Parenzana (Trieste-Porec) - Forum Wereldfietser

Parenzana (Trieste-Porec)

Hallo!

Ik ben compleet nieuw in het wereldje van fietsvakanties (ik ben normaal meer een wandelaar) maar nu hebben vriend en ik het idee op gevat om deze zomer een stuk van de Parenzana trail te gaan fietsen.
Ons huidige plan is Trieste-Piran-Umag-Porec.
Het blijkt nogal moeilijk te zijn om informatie te vinden dus ik dacht: ik stel mijn vragen hier.

- allereerst, is dit een beetje logische start van de route? Ik twijfel erover om ipv Trieste in Koper te starten, dat maakt de eerste fietspad een stuk korter alleen ik zou het jammer vinden als we dan een stuk missen.
- officieel gaat de route niet via Umag maar vis Buje. Ook hier is het de vraag: worden het dan te lange fietsdagen voor ons als newbies (we willen ook nog wel wat stops maken)? Of missen we wat als we via Umag gaan?
- moeten we na aankomst in Porec er nog een extra dag aan plakken of kunnen we dan net zo goed meteen terug naar Trieste/Koper?

En last but not least:
- hoe doen jullie dat met auto en fietsen? Wij rijden naar Trieste/Koper omdat we na deze dagen nog verder willen rijden maar de auto moet toch ergens staan. Bij wandelvakanties staat hij meestal in een rustig bergdorpje (evt bij een hotel) maar dit is toch anders.
En klopt het dat er daar taxi’s zijn die je, met fiets en al, kunnen terugbrengen naar Porec?

Als jullie geen antwoorden hebben op de vragen maar wel een idee hebben waar te zoeken hoor ik het ook graag!

Bedankt!
Ik heb de track van de Parenzana track gedownload van hier maar die gaat van Mlini/Mulini naar Poreč en is 80 km, dat is in principe in een dag te doen, maar met wat stops zou ik er twee dagen voor uit trekken.

Wat waren jullie plannen voor de route tussen Trieste/Koper en het beginpunt van de track (Mlini/Mulini)?

Hoeveel dagen zouden jullie willen gaan fietsen?
Wat ik van de route begrijp is dat de route grotendeels over een oud spoortracé gaat en dat de verharding hier en daar redelijk grof is.

Wat me destijds van Triëste opviel was de schijnabaar eindeloze havengebieden waar ik (gelukkig) op een zondag door fietste op weg naar de grens met Slovenië. Waar de route precies start weet ik niet, uit een grote drukke stad de weg op de fiets vinden met kaart of GPS is toch altijd lastiger dan vanuit een kleine.
Ik zou bij de camping iets voorbij Muggia of anders die in Ankaran beginnen, kun je meteen vragen of je daar je auto kan laten staan.

Umag zelf is een dorp en 's zomers verdrievoudigd het inwonderaantal zich in de hotels en campings, veel is hier niet te zien. De steden langs het Sloveense deel daarentegen zijn meer dan een bezoekje waard, Koper, Piran en Izola in ieder geval, in hoogzomer misschien wat minder vanwege de drukte. Poreč (Poretsj en niet Porek) is ook zeker de moeite van een bezoekje waard maar ook hier weer erg druk in de zomer. Kijk maar eens op google maps hoeveel hotels, resorts en campings hier zijn.

Zorg voor voldoende water want in de binnenlanden is dat vaak lastig te krijgen en pin je niet vast op het aantal kilometers wat je per dag wil doen, je gaat het zeker heet krijgen en onderweg zal je weinig schaduw hebben, hoe groen het er op de kaart ook uitziet. Zorg ook dat je een beetje conditie hebt, want er zal hoe dan ook geklommen moeten worden, want niet alles is voormalige spoorlijn.

Om terug te komen kun je best een taxi nemen, die nemen tegen extra betaling ook fietsen mee, het beste laat je dit regelen op de camping waar je bent, zij kennen de taal en weten wie je waarvoor moet hebben, anders bij de lokale VVV. Wat je ook kan doen is terugfietsen als de tijd het toelaat, je ziet dan de dingen die je op de heenreis hebt onbewust hebt gemist. Andere optie is een huurauto, alleen weet ik niet of je daar de grens mee over mag.
@daulagari:
ik weet niet precies waar Mlini ligt, bedoel je misschien Milje/Muggia? Dit zijn de routes waar we tussen twijfelen. We zouden 3 of 4 fietsdagen willen hebben.

Afbeelding
Afbeelding

@Peter:
Bedankt voor de informatie, heb ik al veel aan!
Wij willen met hotels/pensions gaan werken maar daarvoor gaat neem ik aan hetzelfde op als wat je over hotels zegt. Goed idee om de taxi daar te regelen, is misschien fijner dan vanuit hier.
Vanuit jouw omgeschrijving is het dus niet echt waard om in Trieste te beginnen tenzij we echt helemaal aan de kant van Milje/Muggia kunnen overnachten. In Koper beginnen zou dus ook een prima optie zijn.
Als ik het zo lees is Umag overslaan en in plaats daarvan richting Buje/Motuvun gaan (zoals mijn 2e plaatje hierboven dus) misschien een leukere optie.
We zouden er trouwens in Juni zijn, misschien valt de drukte dan nog mee. Hoeveel kilometer per dag is eigenlijk een beetje realistich voor beginnende fietsers (maar wel goede basisconditie)? als je ook nog eens een terrasje wil pakken of een kerkje in wilt lopen?
Nog een vraag: we willen fietsen huren, dus als er iemand een tip heeft daar in de buurt dan hoor ik het ook graag.
NieuweFietser schreef:
di 06 feb, 2018 14:06
Als ik het zo lees is Umag overslaan en in plaats daarvan richting Buje/Motuvun gaan (zoals mijn 2e plaatje hierboven dus) misschien een leukere optie.
Afgelopen september heb ik Buje-Groznjan-Motovun-Vizinada gefietst en dat is een mooie route langs pittoreske dorpen en met fraaie uitzichten. Hou er wel rekening mee dat de (fiets)paden onverhard zijn, gedeeltelijk met veel stenen, hobbels en kuilen, en dat soms zelfs wegen die geschikt/bedoeld zijn voor autoverkeer onverhard zijn (de afdaling van Groznjan bijvoorbeeld). Dan schiet zo'n afdaling van 300 meter ook niet echt op. Voor 50 tot 60 km kun je gerust de hele dag rekenen. Vergeleken bij de Franse voies vertes en Spaanse vias verdes is het in Kroatië heel wat ongepolijster.
Istrië ligt relatief gezien erg dicht bij Italië, Oostenrijk en Beieren, en juist die laatste heeft in juni vaak een wat langere pinkstervakantie omdat de grote vakantie daar vaak pas eind augustus begint. Je zal dan ook in juni heel wat Duitsers en Oostenrijkers tegenkomen. In het binnenland is het gelukkig veel rustiger. Fietsen huren ter plekke kan, alleen is het maar de vraag of je ook een beetje de kwaliteit krijgt van de fiets die je thuis hebt staan. Zelf zou ik ok gezien mijn lengte de gok niet nemen.

Als ik zo naar de routekaartjes kijk ga je vooral door het binnenland en mis je dus de mooie kustplaatsen aan het begin van de route.
Nou, wij hebben zelf geen goede fietsen (alleen onze oude stadsfiets) dus huren is sowieso wel nodig ;-)

Welke mooie kustplaatsen zouden we missen met deze route? Koper, Izola en Piran komen we sowieso langs en Porec ook.
Enkele jaren geleden een gedeelte van die route gefietst. Het was een onverharde route en niet echt geschikt voor fietsen met bagage. Wel mooie natuur. MTB-fietsen zijn allicht beter voor een dergelijke trip.
Deze route heb ik ook in het programma zitten maar dan met bepakte vakantiefietsen.
Op deze site wat informatie met een filmpje. Als ik dat bekijk begin ik inderdaad te twijfelen.
Van de andere kant hebben we vaker van dit soort wegen in Engeland en Noorwegen (Rallarvegen) gehad.
HansvanderVeeke schreef:
wo 07 feb, 2018 16:19
Deze route heb ik ook in het programma zitten maar dan met bepakte vakantiefietsen.
Op deze site wat informatie met een filmpje. Als ik dat bekijk begin ik inderdaad te twijfelen.
Van de andere kant hebben we vaker van dit soort wegen in Engeland en Noorwegen (Rallarvegen) gehad.
Als ik op je website zie over welk materieel je beschikt en wat je zoal hebt gefietst, zou ik me geen zorgen maken over de haalbaarheid van de Parenzana, Hans. Resteert natuurlijk de vraag of je het wel leuk vindt om over dergelijke tamelijk ruige paden te fietsen. Onderdak in de vorm van goedkope kamers (sobe) is er op gezette afstanden ruim voldoende, dus over de noodzakelijke actieradius hoef je je geen zorgen te maken.
peter de rijk schreef:
wo 07 feb, 2018 17:13
Resteert natuurlijk de vraag of je het wel leuk vindt om over dergelijke tamelijk ruige paden te fietsen.
Dank je voor de geruststelling. En op je vraag kan ik alleen maar volmondig 'ja' antwoorden. Als ik ooit in de hemel kom, dan fiets ik alle dagen over de Rallarvegen. Een van de mooiste ervaringen ooit.
Nog even een terugkoppeling over de Parenzana route. We hebben hem gefietst. Nou ja, deels...
In Slovenië is het een mooi geasfalteerd fietspad met voorzieningen. Na de grens met Kroatië werd het een gravelweg, daarna een steenslagpad. Grote stukken zijn gewoon een geitenpaadje naast de gewone weg. Hier rijden weinig auto's dus meestal gebruikten we die. Maar er zijn ook stukken die gewoon uit vuistdikke keien bestaan. Wij vonden het fietsen daarop zo'n uitdaging en ook niet leuk dat we alternatieven zochten, en vonden, via de gewone weg. Zeker omdat het vaak ook steil naar beneden ging op dit soort paden waardoor je ook naar beneden moest lopen. Niet leuk.
NieuweFietser schreef:
ma 05 feb, 2018 17:25
een idee hebben waar te zoeken hoor ik het ook graag!
http://biketory.nl/content/17/#1434559380.html
Ik sluit me grotendeels aan bij wat hiervoor is gezegd. Ik heb deze route in 2017 met volle bepakking (4 fietstassen) gefietst.

In Koper is de route makkelijker op te pakken in Trieste, ik heb er echt naar moeten zoeken en de routeaanduiding in de stad is lastig te volgen .

Neem een hoofdlampje mee voor de vele tunners waar je doorheen moet. Dan kun je tenminste zien waar je fietst ;)

Ik vond het juist wel gaaf dat je af en toe over onmogelijke paden mocht "fietsen", maar iedereen zijn avontuur. De verschillende stationnetjes zijn ook aangegeven met informatieborden en regelmatig vind je mooie picknickplekjes. Kamperen onderweg was ook geen enkel probleem, al dan niet illegaal in het wild.
Nog even een paar foto's opgezocht. Plaatje zegt tenslotte meer dan...
Dit waren nog de leuke stukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alpineflower schreef:
zo 23 sep, 2018 13:46
In Koper is de route makkelijker op te pakken in Trieste, ik heb er echt naar moeten zoeken en de routeaanduiding in de stad is lastig te volgen .
Wij hadden begrepen dat Trieste uit fietsen vrijwel onbegonnen werk is, daarom namen wij de veerpont van Trieste naar Muggia. Vanaf daar is het maar een klein stukje naar het begin van de Parenzana.

Verder eens met wat Hans zegt over het Kroatische deel van de route: geen pretje, maar gelukkig liggen er rustige wegen als alternatief.