Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Andalusië - Forum Wereldfietser

Rondje Andalusië

Hallo,
Wij gaan eind februari/begin maart twee weken fietsen in Andalusië. We vliegen op Malaga. Weet iemand een hotel/pension in Malaga waar we de eerste nacht kunnen nachten en waar we onze fietsen veilig kunnen stallen. Ligt het vliegveld ver van de stad af? Is het goed te fietsen?
En een andere vraag: de fietstocht van Benjaminse is 900 km. Dat is voor ons te lang in twee weken. Is de route in te korten of is er openbaar vervoer waar we gebruik van kunnen maken?
Ik heb ergens gelezen dat er in ieder geval voldoende overnachtingsmogelijkheden zijn onderweg.
Alvast bedankt voor de reacties,
Marie-Jeanne
Marie-Jeanne

We hebben tussen eind sep en begin Oct van Sevilla via Cordoba naar Granada gefietst
De bussen zijn een prima middel om stukken over te slaan

RWattimury
Hola,

Qua overnachting zou ik me in ieder geval niet al te veel zorgen maken, ieder dorp heeft wel een plaats om te slapen in Spanje. Met de bus kan je inderdaad je fiets meenemen al weet ik niet of je dat altijd kan. Misschien een kleine tip, ik heb gemerkt dat het vaak op de oude manier (vragen in een dorp of er ergens een hotelletje of pension is) goedkoper is dan op voorhand boeken via Airbnb of booking.com Je kan in Spanje eigenlijk vaak goedkoop overnachten door een beetje na te vragen op de plek zelf. Zo heb je meer contact met de couleur locale. En in een dorp kent iedereen, iedereen en weten ze vaak of er plekken zijn om te overnachten. Als je op tijd in een dorp aankomt heb je vaak nog wat marge om na te vragen en eventueel uit te kijken naar een plan b. Dat is mijn mening althans en ieder heeft zijn manier van reizen natuurlijk.

Er loop een trein naar de luchthaven en je kan er je fiets mee nemen. http://www.renfe.com/viajeros/cercanias ... index.html
ik heb er lang geleden eens gefietst en toen was dat moeilijk om van de autosnelweg af te blijven

een recent artikel in de krant bevestigt dat het nog steeds moeiilijk is om er met de fiets te komen op een
redelijk veilige en vlotte manier.

http://www.diariosur.es/malaga-capital/ ... 83831.html

check ook deze site misschien eens, bevat wel wat nuttige info misschien voor jullie

https://www.fietseninspanje.nl/category ... andalusie/

voor de rest is Spanje een heerlijk fietsland!

geniet ervan
Bedankt voor de tips. Fijn om te weten dat je in de bus (soms) de fiets mee kan nemen.
En, ik ga zeker gebruik maken van t idee om in het dorp zelf pas naar onderdak te vragen. Leukidee!
Begrijp ik het goed dat je vanaf Malaga AirPort met de trein naar de stad kan, inclusief fiets?. Dat zal ik eens uitzoeken. Ik heb nu een hotel gemaild met de vraag of ze ons op kunnen halen met de airportshuttle maar ze reageren niet. Ik ga verder zoeken.
Je kan makkelijk met de fiets in een half uur naar Malaga. Lekker de benen strekken. Ik heb dit voorjaar in Residencia Málaga Backpackers overnacht. Goedkoop maar wel een echt backpackers plekje.
Ik zou niet met een bus gaan. Beter is om lekker ontspannen op het vliegveld je fiets in elkaar te zetten en dan als de drukte voorbij is weg te rijden. Als je in het donker aan komt is de bus of pendeldienst wel prettig trouwens.
Tja, helaas komen we inderdaad pas savonds om half 8 aan. Ik ga proberen om de site van de trein te begrijpen en dan een hotel in de buurt van het station zoeken.
Dag marie jeanne

Vanuit de luchthaven zijn er rond dat uur om het half uur Cercanias treinen naar het station Malága-María Zambrano. Ze doen er 8 minuutjes over.

C1 19.14 19.22 0.08
C1 19.34 19.42 0.08
C1 19.54 20.02 0.08
C1 20.14 20.22 0.08
C1 20.34 20.42 0.08
C1 20.54 21.02 0.08
C1 21.14 21.22 0.08
C1 21.34 21.42 0.08
C1 21.54 22.02 0.08
C1 22.14 22.22 0.08
C1 22.34 22.42 0.08
C1 22.54 23.02 0.08
C1 23.24 23.32 0.08
C1 23.54 00.02 0.08


groetjes en geniet ervan
Wouw @Wien, wat een service, bedankt voor het uitzoeken!
Hallo Marie Jeanne,

Wij hebben dit jaar in maart een week in Andalusie gefietst, prachtig! Een paar tips:
1. Van het vliegveld af fietsen, ook in het donker is te doen. Wij zijn naar een camping in Torremolinos gefietst. Als je wil kun je zo een gpxroute of pdf krijgen.
2. Neem zowel regenkleding als korte broeken mee (1e dag weggeregend en eind vd week in 30 graden gefietst).
3. Je kan makkelijk de trein nemen en dan de fiets meenemen, hebben wij een stukje vanuit Sevilla gedaan. Gewoon bij het loket kaartjes kopen, verder zoals in Nederland.
4. Wij vonden de hoogtemeters pittig maar de route van Benjamins is leuk en goed te doen.
5. We hebben ook deels zelf de route gemaakt en een paar Vias Verdes gefietst: oude spoorlijnen die nu een fietspad zijn, echt top!
6. Accomodatietips: Hotel Parador de Ronda (luxe maar prachtig en je fiets mag binnen staan), Casa Rural, El Huerto del Espino (langs Via Verde, erg leuk op een boerderij in klein dorp),verder hebben we gekampeerd, dus als jullie dat doen heb ik nog meer tips.

Heel veel plezier!

Groeten, Esther
Mijn excuses voor de late reactie, ik had inlogproblemen. Bedankt voor de tip!!!!
Wij hebben goede ervaringen met een niet te duur hostal in Malaga: http://www.casa-al-sur.com/ Fietsen konden we binnen plaatsen.
Slechte ervaring hadden we met moeten inleveren van camping gas toen we de trein namen van Malaga (hoofdstation) naar Ronda: de bagage ging door een scanner, gasblikjes zijn niet toegestaan. Nu zal je waarschijnlijk geen gas bij je hebben, als je met het vliegtuig komt, maar toch. Ook op (zak)messen hadden ze het niet, maar die mochten we na enig aandringen wel houden. Anders gewoon 'n (klein) station verder nemen, daar wordt niet gescand.
Verder: Andalusia is mooi fietsen. De Vias Verdes (die ook in de gids van Benjaminse staan) zijn prima te fietsen en erg rustig.

Harry
mjeanne schreef:
zo 10 dec, 2017 18:49
Hallo,
Wij gaan eind februari/begin maart twee weken fietsen in Andalusië. We vliegen op Malaga. Weet iemand een hotel/pension in Malaga waar we de eerste nacht kunnen nachten en waar we onze fietsen veilig kunnen stallen. Ligt het vliegveld ver van de stad af? Is het goed te fietsen?
En een andere vraag: de fietstocht van Benjaminse is 900 km. Dat is voor ons te lang in twee weken. Is de route in te korten of is er openbaar vervoer waar we gebruik van kunnen maken?
Ik heb ergens gelezen dat er in ieder geval voldoende overnachtingsmogelijkheden zijn onderweg.
Alvast bedankt voor de reacties,
Marie-Jeanne
Hallo MarieJeanne, wij hebben n zelfde soort plan, we willen eind maart een ronde van ongeveer 400 a 500 km rijden, waarbij ik ook de routes van Benjaminse gebruik. Weet je al welke ronde je precies gaat rijden? Ik ben bezig met onze ronde in mapsource en zie dat niet alle weggetjes op de OFM kaart staan. Dat is jammer omdat ik dan niet over de kleine weggetjes kan tekenen. Ik heb recent de michelin fiets kaart besteld, en dan ga ik proberen de track te tekenen mbv de kaart. Iemand n idee hoe dat handiger kan? Tips zijn welkom.
Bol schreef:
di 06 feb, 2018 07:42

Ik ben bezig met onze ronde in mapsource en zie dat niet alle weggetjes op de OFM kaart staan. Dat is jammer omdat ik dan niet over de kleine weggetjes kan tekenen. Ik heb recent de michelin fiets kaart besteld, en dan ga ik proberen de track te tekenen mbv de kaart. Iemand n idee hoe dat handiger kan? Tips zijn welkom.
Is dit iets om de route te tekenen? https://www.gpsies.com/home.do;jsession ... 9_hikebike

Jan
Beste Bol, we gaan over 2,5 week al. Heerlijk, heb er wel zin in. Dit is de eerste keer dat we in Europa gaan fietsen. Tot nu toe hebben we in azie gefietst met een boekje van AWOL. Deze keer met het boekje van Benjaminse. Ik heb er vluchtig in gekeken en moet nog wat wennen aan de schrijfstijl, maar dat komt vast goed. Ik had er nog niet aan gedacht om op een kaart vooraf de route in te tekenen, wat is daar het voordeel van? Is de routebeschrijving vanuit het boek niet voldoende? Ik heb op m’n iPhone wel Pocket Earth staan zodat ik altijd onderweg op kan zoeken waar we zitten. We starten in Malaga en gaan vervolgens naar Sevilla, daarna bekijken we hoe het met de conditie gaat en beslissen we hoe het verder zal gaan, alles fietsend of deels met de trein. Hangt ook van het weer af, van te veel regen word ik niet blij 8)
@ Hilver: Dank voor de tip! Ik heb het geprobeerd, maar dat viel tegen helaas.

@ MJeanne: het voordeel van een digitale route (gps track) is dat je tijdens fietsen niet continue in het boekje hoeft te lezen, te kijken, te stoppen als niet precies duidelijk is wat bedoeld wordt in de omschrijving of op de kaart in het boekje. Het rijden m.b.v. een gps track is ideaal. Wellicht dat je de gps track (beschikbaar op de website van Benjaminse) als ondersteuning in Pocket Earth kunt laden. De ronde Malaga - Sevilla - Cordoba - Dona Mencia (kaart S1) - Ardales (kaart S2)- Malaga heb ik nu compleet als gps track en is 553 kilometer.
Vlieg je 2x op Malaga, en eigen fiets gaat mee?
Ik ben benieuwd naar je Andalusië ervaringen :)
Hoi Jeanne,
Ben zojuist ,6 jan. Teruggekomen.
Regio-sneltrein vanuit Malaga is prima te doen en kost maar €3.-
Wij hebben via booking.com erg goedkope hostels in Malaga kunnen boeken. Zelfs 1 met goed eten op een dakterras. Zal morgen naam naar je mailen.
Wij hebben vanaf Ronda witte dorpen tocht gefietst, erg mooi maar later in de week ook erg koud en regen.
In alle dorpjes erg goedkope overnachting via booking .com. Laag seizoen.
De kust is qua temperatuur en zon beter.
Veel plezier.
Jopi
Fiets kost €3,- en prijs pp is tussen €8 en 10 . Als senior kreeg ik korting.
Hoi Bol en Mjeanne,
Temperatuur
Aan de kust meestal aangenaam maar zodra je de bergen ingaat koud en regen.
Vooral Maart en April. Een vriendin heeft nl. in April door Andalusië gefietst, privincie Cadiz en provincie Malaga en door Jererez richting Sevilla en had veel regen.
Klimaat verandert ook hier.
Jopi
Toen we, enkele jaren geleden, half mei door Andalusië fietsten waren we geschrokken van de nog kille temperaturen. Ook in de hotels was het niet echt warm want de verwarming stond niet aan. De fietstochten waren echter prachtig. Zeer mooie streek!
Ik ga proberen om de track in Pocket Earth te zetten, bedankt voor de tip.
Wij vliegen inderdaad heen en terug van Malaga, met onze eigen fietsen. We gaan met Transavia en volgens eerdere draadjes hier op het forum hoeven we de fiets niet in te pakken. Dat moest naar Azie wel altijd en ik vond het nogal een gedoe. Blij dat het nu een keer niet hoeft. We hebben al hotel geboekt. Zowel bij aankomst en bij vertrek.
Dank voor de tip van de trein, dat is wel fijn om te weten.
En tja het weer...... op de weer-app staat dat het nu 18 graden is in Malaga en 20 in Sevilla. Maar dat kan vast snel weer anders zijn. We gaan het zien. Het zal voor ons toch al wennen zijn omdat Europa-weer echt anders is in vergelijking tot Azie-weer.( met name de regen buien :lol: )