Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poolcirkel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Poolcirkel

De Noordkaap is inderdaad een toeristische attractie maar met de fiets is de entree gratis, dat scheelt, en ik vond het leuk om er eens geweest te zijn. Je kunt ook besluiten 7km voor de Noordkaap te stoppen bij een parkeerplaats en van daar te wandelen naar Knivskjellodden (9km heen, 9km terug, vrij zware wandeling maar kan wel binnen één dag, fiets meenemen raad ik af). Het is daar een stuk rustiger dan op de Noordkaap en het is iets noordelijker. Het weer wisselt nogal, ik had mooi weer en dus was het een genot om daar te zijn, met regen/wind lijkt het me behoorlijk zwaar.

Als je naar Nordkinn of Slettnes wil kun je ook vanaf Honningsvåg de Hurtigrute (postboot) naar Mehamn nemen. Dan snij je een stuk af, hoef je niet dezelfde weg terug en ga je ook maar één keer door de Noordkaaptunnel (die ik prima te doen vond op de fiets, laatste stuk omhoog liep ik over de stoep). Vanaf Mehamn naar het oosten is het inderdaad meteen een stuk rustiger qua toeristen. De wandeling naar Nordkinn schijnt wel behoorlijk zwaar en ook niet één dag te doen te zijn begreep ik van een Noorse wandelaar die het had volbracht en van een Duitse fietser die te voet ging maar de weg kwijt raakte en daarom omkeerde. Naar Slettnes loopt wel een weg.

Ik ben door Noorwegen naar het noorden gefietst, de bergen waren best zwaar maar ik vond het uitzicht wel fantastisch, daarna vond ik Zweden en Finland wat saai. Maar dat is ook maar net wat je aanspreekt. Het hoge noorden is in ieder geval anders dan welk landschap dan ook, zeker van Mehamn naar de Finse grens. Veel plezier alvast, ook met plannen maken!
Hartelijk dank voor deze feedback, Myrthe (ik vroeg met zojuist af of dit forum alleen door mannen - an sich niets mis mee - zou worden worden bevolkt, maar die veronderstelling is dus bij deze weerlegd:-)).

Nog een vraag: Noorwegen lijkt me qua landschap (fjorden) zeer de moeite waard, maar het weer schijnt er aanmerkelijk slechter te zijn dan in Zweden/Finland. Wat zijn jouw ervaringen?
Ha Milko,

Ja, er zijn ook vrouwen hier hoor :D .

Ik vond Noorwegen echt fantastisch qua landschap en dat had ik dat ook in de Alpen. Ik hou gewoon heel erg van de bergen. Ik hield een blog bij, hier kun je ook wat foto's zien om een idee te krijgen of het jou wat aanspreekt.

Ik had het idee dat het in Noorwegen heel vaak zou regenen maar dat viel me mee. Ik was er in juni en juli. Nu had ik ook alle tijd, dus als het de hele dag regende bleef ik gewoon een dag in m'n tent liggen en ging de volgende dag weer op pad. Dat is een paar keer gebeurd over een periode van dik twee maanden. Ik heb ook veel geluk gehad: toen ik halverwege juli om 18.00 op de Noordkaap aankwam was het zonnig en windstil. Een paar dagen later ontmoette ik iemand die er dezelfde dag geweest was, maar dan 's ochtends, en zij stond in de mist en had geen uitzicht. Het weer kan daar echt per uur anders zijn; je kunt op de Noordkaap je tent opzetten dus zo kun je ook wachten op wat beter weer. Echt slecht weer, dus harde wind/storm, dagen achter elkaar regen, of sneeuw heb ik niet meegemaakt, maar ik weet niet goed of dat toeval is of dat het inderdaad best mee valt met het slechte weer in Noorwegen.
In Finland/Zweden was het vooral warm (juli, +25 graden) maar af en toe werd ik ook daar overvallen door een fikse regen/hagel/onweersbui. Ik had daar dan wel weer meer last van muggen.

Lang verhaal kort: het weer is in Noorwegen misschien wat slechter, maar voor mij maakte het mooie landschap dat ruimschoots goed.
Het is ook maar net of je het weer mee hebt of tegen.
In Bergen schijnt het bijna altijd te regenen, maar ik ben er twee keer geweest voor minimaal 4 dagen (een keer een volle week zelfs) en alleen maar zon.
De zomers zijn wel fris, zeker in het noorden. In Kirkenes zie je iedereen al in t-shirt en korte broek zodra het 15 graden is, veel warmer wordt het niet. Omdat het aan zee licht blijft het in de winter wel redelijk ijsvrij dus echt heel koud wordt het ook niet. Landinwaarts, zeker in Finland kan het echt warm worden in de zomer, de kustgebieden van zowel Noorwegen als Zweden en Finland zijn niet heel verschillend van Nederland qua weer.
Je hebt natuurlijk wel een groot voordeel met 24 uur daglicht in de (hoog)zomer, als je goed materiaal meeneemt zou doorfietsen met harde wind en regen geen probleem moeten zijn, maar als je bijna aan een rustdag toe bent is dat natuurlijk een goed moment tijdens slecht weer.
Ik heb vaak harde wind gehad in de provincie Finnmark, op de noordkaap camping (bij Honningsvåg) woei het zo hard bij het afbreken van de tent dat we het iets te snel deden en zowaar een tentstok vergeten waren. Bij de volgende camping kwamen we daar pas achter (Kirkenes), geen tijd/zin om helemaal terug te rijden (en ook nog een keer extra tol betalen) dus maar even een alternatieve stok ge-mc-guyvert.

Die tip van de Hurtigrute is inderdaad wel een goede manier om beide kapen te doen. Je kan prima van Honningsvåg naar Kjøllefjord of Mehamn of omgekeerd.

@myrthe leuke blog, vooral de zeearend foto spreekt me aan. Ik krijg spontaan zin om weer naar het Varangerfjord te rijden al is het daar nog donker tot eind januari helaas. Een flinke afstand heb je afgelegd, lijkt me leuk om ook eens te doen al weet ik dat ik niet zolang vrij kan krijgen de komende tijd.
Het weer in Noorwegen kan ook ernom meevallen. In 2011 hebben we er een maand gefietst. Eerst met de trein en boot van Nederland naar Bodo en de Lofoten. Toen twee weken gefietst en gewandeld op de Lofoten (moooooooi) en Vesteralen. Vervolgens met de bus naar Bodo en van daaruit kustweg 17 gefietst naar het zuiden. Daarna met trein/boot weer terug naar Nederland.
De eerste drie weken hebben we onafgebroken blauwe luchten en zon gehad. Alleen de laatste week wat regen, en tijdens de allerlaatste twee uur fietsen van de vakantie werden we alsnog getroffen door een genadeloos harde stortbui zoals we die zelden of nooit mee hebben gemaakt.
Een kennis van mij gaat al twintig jaar elke zomer naar Noorwegen met de auto. Hij wist mij te vertellen mij dat mooi weer met blauwe lucht en zon er in de zomer de norm is, en dat hij slechts af en toe dagen met veel regen heeft meegemaakt. Daarentegen hoorde ik van een zwitserse noordkaapfietster die ik tegenkwam, dat zij in 2010 gedurende zes weken Noorwegen niet één mooie dag had meegemaakt en vrijwel uitsluitend regen. Natuurlijk is het een kwestie van mazzel hebben, maar laat je ook niet te bang maken. In Zweden en Finland zal het gemiddeld een beetje minder regenen en waaien, maar oplossen zal je ook in Noorwegen niet.

Andere overwegingen zijn misschien belangrijker: in Noorwegen moet je veel meer klimmen en dalen, zijn de af te leggen afstanden groter (vanwege de bergen) en moet je vaak met de veerpont als je mooie kustroutes volgt. Ook is Noorwegen heel duur, en een vrij groot deel van de Noren maakt zeer zuinigjes contact al zijn ze meestal wel hulpvaardig.

Mooi topic is dit geworden dankzij alle input en reisideeën. Zelf heb ik nog geen bestemming uitgezocht voor komende zomer maar Scandinavië, vooral Noorwegen staat weer hoog op het lijstje. Leuke blog Myrthe. Welke gedeelten van jouw fietstocht (van uiterst zuid naar uiterst noord Noorwegen) zou jij extra aanraden voor een reis van een paar weken? En welke juist niet?

Hans
Bedankt voor de complimenten!

Als het nou heel slecht weer is en de voorspelling is dat dat een paar dagen/weken zo blijft, kun je er altijd voor kiezen een stuk over te slaan met de bus. Ik heb het in Noorwegen en Finland gedaan en beide keren hoefde ik alleen m'n tassen van m'n fiets te halen en legde ik 'm zo achterin. Of je neemt de Hurtigruten die langs de hele kust vaart, je koopt een kaartje op de boot en rijdt je fiets zo het ruim in.

@Rockhopper klopt wat je zegt. Het is ook je instelling, als je weet dat je af en toe regen krijgt is het al minder erg. Die zee-arend was wel spectaculair! Toen merkte ik ook weer het voordeel van de fiets, want je legt die even in de berm en kan rustig foto's maken. Er stopten ook wel auto's omdat ze ons zagen staan, maar zij moesten toch weer doorrijden. Ik zou er nu ook wel eens in de winter heen willen gaan, de meesten Noren die ik sprak vonden dat óók een mooi seizoen en sommigen vonden het zelfs fijner dan de zomer. Alleen ga ik dan niet fietsen. Ben jij er wel eens 's winters geweest?

@Hans: belangrijke overwegingen inderdaad, met het plannen van de veerpont en de onderbrekingen door het wachten was ik op een gegeven moment wel klaar. Mijn ervaring is dat Noren juist uit zichzelf contact met mij maakten. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik een vrouw alleen ben en daarom misschien eerder benaderd/geholpen word?
Even denken, want ik ben niet zo goed in het onthouden van plaatsnamen, maar ik zou de Lofoten/Vesterålen in ieder geval niet aanraden. Het landschap is overweldigend hoor, dat is zeker waar, maar ik vond het ook wel erg druk met veel inhalende campers. Wandelend/bikepackend is het misschien wel weer tof, omdat je dan van het asfalt kan. Senja schijnt even mooi te zijn (ik had daar itt de Lofoten lage bewolking) en is in ieder geval een stuk rustiger.
Zoals ik al zei hou ik van bergen, dus ik vond het stuk van Evje via de E9 naar Haukeligrend, daarna de E134 naar Odda, 13 naar Førde erg mooi. Zaten wel een paar flinke beklimmingen in. En dat kun je beter niet in mei doen, zoals ik, want dan moet je een stuk met de bus omdat de passen nog ingesneeuwd zijn. Vanaf eind juni wordt het geloof ik weer fietsbaar. Daar in de buurt ligt ook de rallarvegen, die ik dus ook niet gedaan heb maar ook erg mooi schijnt te zijn.
De RV17 was idd erg mooi, maar die heb je dus al eens gefietst.
Waar ik zelf niet gefietst heb maar wel met de auto geweest ben is de E6 en de 81 naar Skutvik of 665 naar Tranøy. Je kijkt daar uit op 'de muur van de Lofoten' ook indrukwekkend.
En alles van Alta naar het noorden/oosten is mooi omdat het zo anders is dan elders in Europa met idd in juli/augustus nog ijsschotsen in de meren en sneeuwveldjes op het land. Dat zegt ook maar weer hoe koud het daar kan zijn, als je pech hebt.

Eigenlijk vind ik dus alles mooi :lol: , het is maar net wat je ligt. Het was bij mij eerder zo dat ik me stoorde aan de hoeveelheid ander verkeer (campers) dan dat ik het landschap saai vond. In Zweden en Finland gebeurde dat wel snel, omdat ik eindeloze bossen en af en toe een meer niet zo kan waarderen, maar ik sprak ook genoeg fietsers die dat juist wel leuk vonden.
Nee, nog nooit in de winter. De winter staat hoog op m'n lijstje omdat de natuur heel anders is en omdat ik graag eens het noorderlicht wil zien, maar dan goed. Het is me in Nederland al eens gelukt, maar dat is maar klein met veel strooilicht helaas. En foto's met sneeuw hebben gewoon veel sfeer.
Maar ook hier moeten helaas compromissen gesloten worden. M'n vrouw wil meestal wel mee, maar is een enorme koukleum. Dus dat en de toch wel hoge prijzen, maken het een lastig obstakel om er tijdens de wintermaanden heen te gaan. Het feit dat het tot begin februari nagenoeg 24 uur "nacht" is, helpt de boel ook niet mee. :roll:
Mocht ik ook gaan zal het ook wel niet fietsen worden, of ik moet iets kunnen regelen met een fatbike (fietsen met hele grote banden) of spikes. Het lijkt mij wel leuk om een keer een sledetocht te maken met rendieren of huskies.

Wat betreft vogels fotograferen, op de fiets is een zegen en een vloek. Op de fiets ben je meer "mens" voor de vogel, als je afstapt helemaal mens, dat is een groot nadeel. Het voordeel is dat je min of meer geluidloos bent en je ook bijna overal kan stoppen en heen kan gaan. De auto heeft weer als voordeel dat het een mobiele schuilhut is. Er gaat vanuit de blikken monsters veel minder dreiging uit voor vogels. En als je een goede plek hebt om de auto neer te zetten kan je lange tijd goed fotograferen beschermd van de elementen. (en dan heb ik het nog niet over de voordelen van het transport zelf met de apparatuur en de afstanden die je snel kan afleggen van de ene vogelhotspot naar de andere)

Wat het toerisme betreft op de Lofoten en in mindere mate Vesteralen kan ik beamen. Het is druk daar in de zomer. Een fantastisch mooie omgeving dat wel, en relatief vlak, iets dat ook wel op gaat voor de provincie Finnmark. Let wel relatief vlak, dus het is nog altijd pittig op stukken. Ik herken ook je eindeloze bossen in Zweden (en vooruit Finland in mindere mate) opmerking. Noorwegen is toch afwisselender op een één of andere manier.

@javb2812/Hans je kan natuurlijk ook gewoon alle trajecten als "mooi genoeg" beschouwen en jezelf gewoon een paar doelen stellen die je wilt zien. Of dat nou de Kjeragg-bolten is aan het Lysefjord, het doel om alle Stavkirken te zien, het vogeleiland Runde, de saltstraumen bij Bodø, de Noordkaap, of de Koning Oscar II kapel aan de Russische grens (het verste punt over landwegen vanaf Oslo door Noorwegen) of juist de tegenpool de Lindesnes vuurtoren op de zuidkaap van Noorwegen. Er zijn geen foute keuzes, wel zwaardere trajecten en langere afstanden. Ik rij met net zoveel plezier over de vlaktes van de Hardangervidda als de Finnmarkvidda, langs de kust over de mooie Atlantic ocean road https://en.wikipedia.org/wiki/National_ ... _in_Norway of door de sneeuw in juli.
Hoi

Ik ben net terug van twee maanden nieuw zeelan en heb de smaak te pakken. Ik ga in augustus een maand naar noorwegen: vertrek vanuit Oslo met trein naar Krisandzand en vandaaruit naar Bergen. de complete route staat op mij facebook. dus moet je geintereseerd zijn stuur me dan even een vriendschp verzoek dan stuur ik de info. Ik ga zoiezo aleen ( ik vrolijke dame v 47jr) maar met een paar mensen is gezelliger, gr harmke nijboer
Vraag terugkomend op de in begin genoemde Eurovelo 10 route. Weet iemand of de oostkust van Zweden boven Gävle naar het noorden wat te doen is? Ik kan me herinneren dat je qua doorgaande wegen daar eigenlijk alleen de snelweg E4 hebt en verder slecht begaanbare kronkelweggetjes. Leuk voor even maar lijkt me niet leuk voor 1000km lang naar het hoge noorden.
Cykelspåret längs ostkusten (20564) ; fietsroute die langs de gehele oostkust loopt

Vanaf Gävle zie vanaf +/- hier.

Höga kusten is erg mooi!
Zolang je ruim links of rechts van de rode E-4 naar het Noorden zit, denk ik dat je erg leuk kan fietsen. Het is wellicht leuk om de lange kustroute af te wisselen met stukken wat meer landinwaarts, al hangt dat van je eigen smaak af natuurlijk. Let wel dat het lange route is en minder afwisselend dan wanneer je via Noorwegen naar het noorden gaat, wel een lichtere route qua hellingen.
Apropos, foto's Noorwegen in de winter:

2013 met de fiets (velomobiel), alleen telefoon helaas:
http://users.welmers.net/bastiaan/2013-03-01-norge/

2016 met de auto, mooiere en uitgebreidere foto's:
http://gallery.welmers.net/v/bastiaan/n ... ruar-2016/

Ontzettend mooi en de moeite waard, maar niet zonder gevaar. Zeker als je zelf gaat fietsen of autorijden, je moet echt weten wat je doet en zorgen voor de goede uitrusting.
Goedendag, ik ben net lid geworden van dit forum en nu bezig met het verkennen van de berichten. Omdat ik veel in het Noorden rondrij was dit het eerste topic wat mijn aandacht trok. Nu kan ikzelf wel wat gaan vertellen over Zweden maar dat kan ik veel beter over laten aan mensen die daar wonen. Als ik specifieke vragen heb over Zweden ga ik naar dit (Nederlandstalige) forum wat veelal bezocht wordt door Nederlanders die daar wonen. Een aanrader dus.

http://webforum.zwedenweb.com/

Nog een opmerking, op dat Zweedse forum heb ik veel contacten gekregen in Zweden zelf en een paar mensen zelfs opgezocht. Mijn ervaring is dat Zweden heel gastvrij zijn en deze Nederlandse Zweden graag met Nederlanders van gedachten willen wisselen en ze hun leefomgeving graag willen delen met jou als gast. Zo heb ik eens een Zweedse bruiloft bij mogen wonen, iets wat ik nooit meer zal vergeten.
Ik heb recentelijk een aantal (dag-) boeken van Nederlandse emigranten (Patricia van Trigt, Pieter Mans, Marc de Jong en Ben en Nicôle Heerland) gelezen. Die geven een aardig inkijkje in land, cultuur en bewoners. Veel NL-emigranten zijn in de streek Värmland (West-Zweden ter hoogte van Stockholm) neergestreken.

Overigens heb ik mijn voornemen om de Poolcirkel te slechten voorlopig in de ijskast geplaatst. Wel wil ik (deze zomer) de Baltische Zee ronden (vanaf Stockholm via de Åland-eilanden naar Turku, Finland).
Gewoon de Botnische golf ronden via Stockholm > Luleå > Oulu > Turku, veel leuker ;) of de mini via Umeå naar Vaasa.
Mocht je toch over Åland gaan ben ik benieuwd naar tips, deze staat ook nog op mijn long list.
Vorig jaar op en neer gelopen naar de Noordkaap. Ik ben dan wel loper maar kijk vaak op de fietsroutes omdat ik met wandelkar loop. hopelijk geen probleem voor de fietsers.
Noorwegen was erg mooi en erg koud. Hele traject langs de kust gelopen en idd de ferries is af en toe lang wachten..maar soms ook weer niet. Soms heb je geluk met een verwarmde wachtruimte!!
Verder alleen maar wildkamperen en op en neer..daar kwam geen eind aan.

Tussen Trondheim en Bödo is er niet veel mocht je willen overnachten.....kwam er bij een ferrie een nederlander tegen. Wim heet hij. Die er een B&B heeft. Weet dat het Basecamp Helgeland heet.
Is in Sörfjorden, Nordland. Zolas ik begreep moet je van te voren de ferrie inlichten anders gaat hij direct verder naar een ander eiland en niet langs hem. Anyway voor het fijne moet je bij hem zijn.

Alleen in Finland heb ik veel last gehad van de muggen...verder heb ik langs de grens met Rusland gelopen en was rustig..wel veel grenspolitie, maar dat brak de dag een beetje. Veel dirtroads waar je lekker kan wegdromen.

Groeten Cobber