Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfietsen in de Alpen - Forum Wereldfietser

Winterfietsen in de Alpen

Hee wereldfietsers, het is alweer een tijdje geleden dat ik met de fiets onderweg was, en aangezien ik met het wintersporttripje van mijn werk in februari toch in de Alpen terecht kom kreeg ik daar alweer ideeën over.

Zoals bijvoorbeeld: met de trein naar Bern van daar in een dag of vier naar het wintersportweekend in Flaine in Frankrijk onder het meer van Genève. Met wat kleinere wegen over de Col du Pillon en de Col de la Forclaz, beide op zo'n 1500 m hoogte zonder winterafsluiting volgens Wikipedia. Het lijkt mij een leuke manier om weer 's wat winter mee te pakken met dat slappe winterweer hier de afgelopen jaren. De tent zal ik wel thuislaten, overdag de hele dag in de kou is winters genoeg :)

Heeft er iemand al wat ervaring met zoiets? Dingen die ik me zoal afvraag:

Hoe is het verkeer daar in de winter, blijft er tussen sneeuwranden plek voor een fietser op de weg? Veel vervelende touringcars voor de wintersporters?

Hoe glad kan het worden? Strooien ze de wegen daar helemaal schoon met zout of rij je vaak over een vastgereden sneeuwlaag?

Hoe steil kun je met een mountainbike klimmen en afdalen over een besneeuwde weg?

Het risico dat er van winter niets terechtkomt en het gewoon een groene regenzooi wordt lijkt ook levensgroot aanwezig als ik zo naar de klimaatstatistiek kijk, maar dat wil ik dan wel nemen.

Een eerdere thread over de Alpen in de winter heb ik gezien, maar daar gaat het meer over welke passen open zijn en niet over hoe het nou is om ze dan te rijden.
Ik heb geen ervaring met fietsen in de winter in de bergen, maar heb in dergelijke omstandigheden wel veel met de auto rondgereden.
Als er (veel) sneeuw is gevallen is er na het sneeuwruimen meestal weinig plek op de weg. Je rijdt als fietser dan tussen de auto's en niet ernaast. Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent met een oranje hivi-jas en goede verlichting, zeker als het sneeuwt...
Er wordt in de Alpen nauwelijks gestrooid met zout, wel vaak met zand en split (fijne stukjes steen). Als het echt wintert, rijdt je dus meestal op vastgereden sneeuw. Je hebt dan ook winterbanden voor de fiets nodig, waarschijnlijk met grof profiel en spikes.
Dooit het een paar dagen, dan heb je last van modderachtige sneeuw en stukken ijs die overdag opdooien en 's nachts opnieuw bevriezen. Niet echt lekkere omstandigheden om in te fietsen, nog afgezien van alle nattigheid die auto's over je heen gooien als ze je passeren...
Kortom, zorg voor aangepaste spullen op je fiets en voor jezelf. Of het fijn fietsen is bepaal je natuurlijk helemaal zelf ;-).
Ik heb een paar keer een winterreis gemaakt. In de Alpen ben ik ook geweest, als afsluiting van deze reis. Het Wallis heeft zelfs in de winter relatief veel zon.

Passen rijden, tja, die zijn niet altijd vrij, zeker de kleine niet.
bikelike schreef:Ik heb een paar keer een winterreis gemaakt. In de Alpen ben ik ook geweest, als afsluiting van deze reis. Het Wallis heeft zelfs in de winter relatief veel zon.
Ha, mooie foto's! Ik krijg er meteen zin in! -14 in België, brrr, dat had je wel getroffen zeg. En dan nog met redelijk compacte bepakking.
Passen rijden, tja, die zijn niet altijd vrij, zeker de kleine niet.
Ik zal de komende tijd een beetje in de gaten houden hoe vaak en hoe lang ze dicht zitten.
Met deze site ook eens wat spelen. Het was nog zomer maar in Valloire na een flinke afdaling in een bar gestaan het kopje koffie kon ik niet meer vasthouden. Klimmen is prima maar in de winter afdalen is een ramp, lijkt mij.
WimB schreef:Klimmen is prima maar in de winter afdalen is een ramp, lijkt mij.
Inderdaad. Pas op voor kouwe klauwen! Tijdens een fietstrip in de Sierra Nevada in maart moest ik halverwege een afdaling een pauze inlassen omdat ik nauwelijks nog in staat was te remmen.
Intensief ademhalen in ijzige lucht is niet altijd vanzelfsprekend voor je longen. Sommige gaan bloed spugen.
Roald schreef:Intensief ademhalen in ijzige lucht is niet altijd vanzelfsprekend voor je longen. Sommige gaan bloed spugen.
Schaatsers kunnen daar wel tegen ;)
Dank voor de tips, het was een mooie midweek!

Afbeelding

Afdalen was ook te doen met goede kleren aan (en trage winterbanden). De wegen waren er beter aan toe dan ik had verwacht, er wordt in ieder geval in Zwitserland en Frankrijk wel degelijk met zout gestrooid op iedere weg die woonhuizen ontsluit. Langer verslagje staat op http://reinier.de/welbespaakt/blog/snee ... trektocht/.
Mooi verhaal (alleen de route was wat onduidelijk voor me)! Treffend contrast (weer) tussen Zwitserland en Frankrijk ;)