Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis vanaf Groningen naar Trondheim in mei 2018 - Forum Wereldfietser

Fietsreis vanaf Groningen naar Trondheim in mei 2018

Ik ben van plan in mei 2018 op mijn net aangeschafte E bike Qwic RD 10 naar Trondheim te fietsen. Route is Noord- Duitsland, West Denemarken , Hirtshals oversteek naar Kristiansand en dan via Stavanger, Bergen naar Trondheim. Mijn grote zorg ( en dus vraag): hoe kan ik het beste overnachten. Camping of B&B's etc. Camping betekent aanschaf tent, matje enzovoort en waarschijnlijk een karretje. Slaap ik in een hut, hotel, b&b dan kan ik met tassen volstaan. Wat is jullie suggestie? Ook gezien het seizoen en mogelijk de openingstijden van de campings? Oh ja, ik ben weliswaar fit maar wel 63 jaar!
Ik weet er niet zoveel van, maar mijn schoondochter komt uit Noorwegen en daar kun je vrij eenvoudig Cabins (blokhut)huren, ze spreken daar allemaal engels dus das ook weer handig, tenzij jij geen engels spreek :roll:
Velodeville schreef:Ik weet er niet zoveel van, maar mijn schoondochter komt uit Noorwegen en daar kun je vrij eenvoudig Cabins (blokhut)huren, ze spreken daar allemaal engels dus das ook weer handig, tenzij jij geen engels spreek :roll:
De jeugdherbergen van Danhostel zou ik ook aanraden, maar die zijn tegenwoordig veel te duur geworden. Misschien idioot lang geleden, maar in 1975 betaalde ik voor een nacht met ontbijt in een Deense JH. nog 10,– DKK. Duitsland is nog wel betaalbaar.
Bij aankomst in Noorwegen bestaat de JH. van Kristiansand nu niet meer. De dichtstbijzijnde JH. staat in Mandal, ca. 40 km westelijker.
Omdat er veel JH's tegenwoordig zijn gesloten, worden de (fiets)afstanden problematisch en de boekingen raken in de knel. Daarom tijdig reserveren. Vroeger kon ik daar makkelijk binnen lopen en een bed krijgen.
eikenweg schreef:Camping betekent aanschaf tent, matje enzovoort en waarschijnlijk een karretje.
Behalve materiaal is ervaring voor kamperen ook meegenomen ;-)

Kamperen heeft naar mijn idee zeker voordelen, meer en goedkopere overnachtingsmogelijkheden maar mocht je het nog niet (vaak) gedaan hebben dan zou ik zeker ruim tevoren enkele dagen gaan proefkamperen.
Daarnaast is in mei nog niet alles open op campinggebied of volledig operationeel, en hoewel je ook prima kan wildkamperen je natje en droogje moet je ook dan wel zelf verzorgen, en zoals wij hier gewent zijn zijn de winkels daar wat dunner gezaaid.
Noorwegen is een prachtig land! Ik ga er van uit dat je je fiets elke avond wilt opladen. Dan ben bijna automatisch 'veroordeeld' tot campings vanwege een laadpunt. Ik kan niet in je beurs kijken, maar als budget niet echt een belemmering is dan zou ik in Noorwegen voor 'hytter' (soort trekkershutten) op campings kiezen. Niet héél veel duurder dan kamperen en wel veel meer comfort. Noorwegen in mei kan best wisselvallig en fris zijn en dan is het wel lekker om in een hutje te zitten.

Voor Duitsland en Denemarken kun je Booking.com gebruiken en op die manier je overnachtingen onderweg plannen. Ik ben afgelopen herfstvakantie met mijn vrouw in Duitsland aan het fietsen geweest en om 15 uur vroegen we ons af hoeveel we nog wilden fietsen en boekten vervolgens een kamer voor die avond via booking.com. Ideaal.

Succes en veel plezier!
Ik weet verder niet hoe goed je Noorwegen kent en wat je van plan bent iedere dag te fietsen kwa afstand, maar hou er rekening mee dat je accu waarschijnlijk in Noorwegen veel minder ver zal komen door het vele dalen en stijgen in vergelijking met Nederland.
Ik sluit me verder aan bij het advies om trekkershutjes te gebruiken. Zeker vroeger in het seizoen willen deze nog wel eens goedkoper zijn (of je krijgt een luxere hut voor het bedrag van een kleine, al hangt dit helemaal af van de campingbaas zelf) en veel meer comfort. Omdat je ook een tent zou moeten aanschaffen vraag ik me af of je recentelijk (laatste 15 jaar) nog gekampeerd hebt en zo niet, weet je waar je aan begint?
Verder lijkt het me een prachtige rit die je wilt gaan maken en ik wens alvast veel fietsplezier (en voorbereidingsplezier) toe.
Hartelijk dank alvast voor de reacties. En om jullie gerust te stellen; ik heb een ruime kampeerervaring! Ben ook al eerder met een koepeltentje naar Noorwegen gefietst maar was toen wel 30 jaar jonger. Laatste jaren vooral met een de Waard gekampeerd en die neem ik zeker niet mee. Goede adviezen v.w.b hytte in Noorwegen en als ik geen camping kan vinden via booking.com zoeken. Ik weet dat het koud en regenachtig zal worden en daarom zoek ik goede nieuwe spullen. Vooral slapen op een goed matje lijkt me belangrijk. Kan iemand me nog adviseren over de route? Er zijn wel boeken: North Sea Cycling route en de Noorse kustroute van Bergen naar de Noordkaap, maar is dit handig of hebben jullie andere tips?
Na mijn eerste tocht door Noorwegen (van Bergen rond Sognefjord, meest noordelijke bestemming Kristiansund, en terug naar Bergen) nam ik me voor om een volgende keer Noorwegen zonder tent en slaapmat te doen. In het zuiden zijn immers hytte genoeg. Verschil in prijs tussen standplaats en hut is behoorlijk te overbruggen.

Bij mijn tweede keer Noorwegen (Tromsø naar Trondheim) was ik toch blij dat ik een tentje bij me had. Noordelijk van Trondheim is de bevolkingsdichtheid echt laag, afstanden echt groot en er zijn minder hytter.

Het kan wel, zonder tent, maar dan moet je bereid en in staat zijn om aan het eind van de dag 20 of 30 km door te trappen.
Tegelijk denk ik dat het echt overdreven is om een hele kar extra mee te nemen voor een tent. Tent is in jouw geval een noodmaatregel, dus met een lichte middenklasser (max 2,5 kg, max €250, formaat melkpak) zou je je in Noorwegen moeten kunnen redden.