Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Info gezocht:Slovenië, Kroatië en Bosnië - Forum Wereldfietser

Info gezocht:Slovenië, Kroatië en Bosnië

Nu de reis van dit jaar formeel is afgerond door het reisverslag te plaatsen, 'mag' ik weer kijken naar de volgende bestemming. Ik zag dat de fietsbus komend jaar ook naar Bled gaat, dus die kant op behoort ook tot de mogelijkheden.

Heeft iemand tips, links, websites of routes met betrekking to fietsen in Slovenië, Kroatië en Bosnië?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet op het forum en in de Wiki gezocht heb. Dus alle tips zijn welkom. Als tegenprestatie beloof ik volgend jaar weer het reisverslag te plaatsen.
Hans, dan toch maar eens de zoekfunctie gebruiken. Ik kan je al wel verklappen dat je aan 3 weken niet genoeg hebt om dit kleine landje te leren kennen.
Dag Hans, ik fietste twee jaar terug van Gent naar Split via slovenie, kroatie en bosnie, mijn traject kan je hier bekijken https://trackmytour.com/sDVVh#1207214

ik heb er ook een blog over gemaakt https://splitoyeah.wordpress.com/

Bosnie vond ik een revelatie, op dit forum hebben mij toen veel mensen de weg gewezen (zalig!), het natuurpark in Bosnie langs de rivier Una vond ik het leukste,

geniet van de voorbereiding !

erwin
Wij zijn deze zomer vanuit Oostenrijk Slovenië ingereden en hebben toen twee weken gefietst door Slovenïe, Triëst in Italië en Istrië in Kroatië. (Mooie route als je van trema's houdt.) We vonden het prachtig: bijzonder om zoveel verschillende landschappen in zo'n klein landje te ontdekken.

Bij het bepalen van onze route gebruikten we de twee Midden-Europa-boekjes van Benjaminse, het boek Slowenien per Rad van Kettler en de Istria-Bike-site (http://www.istria-bike.com). Ik heb voor we vertrokken een set GPX-routes samengesteld bestaande uit de route die we uiteindelijk fietsten en een paar alternatieve routes voor het geval dat we moesten inkorten of juist wat extra's wilden fietsen. Als je wilt kan ik de GPX-bestanden naar je toe sturen? Hieronder zie je het gebied waar wij gefietst hebben:

Afbeelding

Mooie dingen op de route:

- De camping van Bled. Bled zelf is verschrikkelijk en veel te toeristisch, maar de camping bevindt zich aan de andere kant van het meer en daar is het wel prettig.

Afbeelding

- De Vršič-pas, die wel iets van je conditie vraagt.
- De camping van het kleine stadje Kanal aan de Soca-rivier is zelf niet zo bijzonder, maar ligt precies naast een heel klein stadsstrandje onder de monumentale brug waar het prachtig picknicken is.

Afbeelding

- De afdaling naar Triëst, met telkens weer mooie uitzichten op de stad. (Is onmogelijk de andere kant op te fietsen.)
- Piran aan de Sloveense kust
- De nog vrij nieuwe camping van een gekke Australiër net over de grens met Kroatië, Eco Gecko's Mini Autokamp.
- Rovinj aan de Kroatische kust
- De camping van Motovun, met een zeer welkom zwembad en prachtig uitzicht, en net naast het mooie op een berg gelegen vestingstadje.

Afbeelding

- De gothische grotten van Skocjan, met een camping vrij dicht in de buurt.
- Ljubljana, waar we eindigden maar toch ook nog redelijk veel gefietst hebben omdat ze zo'n fijn deelfietssysteem hebben als je in veel Europese steden ziet. Veel fijne terrasjes!

De omgeving heeft ons zo geprikkeld dat we ergens de komende jaren verder Kroatië en ook Bosnië in willen duiken, dus mocht je inderdaad die kant op gaan ben ik erg benieuwd naar je uiteindelijke reisverslag!
Als je niet gebonden wil zijn aan de bus is de trein trouwens ook nog een redelijk goed alternatief. Er gaat een rechtstreekse trein van Ljubljana naar München, waarin wel ruimte is voor maar twee fietsen, dus het is zaak tijdig te reserveren. Deze trein stopt ook in het station in de buurt van Bled.
Beste Hans,

Misschien had je het inmiddels al gevonden met zoeken op de site, maar in 2013 hebben we vanaf Villach (Oostenrijk) in drie weken het volgende rondje gefietst door Italië, Kroatië en Slovenië.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... spjrI4hBDE

Het was een mooie ronde, vooral Slovenië heeft ons positief verrast. Mooie natuur, leuke steden en ook behoorlijk ingesteld op fietsers. In Kroatië werd weinig gefietst maar in juni was het wat betreft drukte goed te doen, mits een beetje uitgekiend. Veel leuke oude plaatsjes langs de kust met een duidelijke Italiaanse invloed (lekkere koffie, lekker ijs)
Het was in Kroatië wel erg warm en op de eilanden was er weinig begroeiing, dus ook weinig schaduw. Dat maakte de steile beklimmingen af en toe wel pittig.

Een paar tips:
Predil pas en afdalen door de Soca vallei
Omgeving van Bled. Bled is toeristisch maar de omgeving is dan ook erg mooi. De camping daar was prima.
Het plaatsje Motovun (wel boven op een pittige heuvel, de camping was halverwege). Veel plaatsjes in Istrië zijn zeer de moeite waard
Krka watervallen
Split (ook weer toeristisch maar mooi).
Lubljana

Om te eten: Burek, hartige bladerdeeg broodjes met een vulling van kaas, vlees of soms ook aardappelen en groente. Stevige fietskost, vers en een beetje warm erg lekker.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar het verslag!
Ik heb ook in deze drie landen gefietst, over het algemeen tot groot genoegen. Naast alle opgewekte tips een kleine waarschuwing: de Kroatisch-Bosnische grens is tevens EU-buitengrens en niet elk wit weggetje op de Freytag & Berndt kaart* dat de grens kruist, is daadwerkelijk een toegankelijke grensovergang.

* Verder wel de beste wegenkaart voor deze landen, voor zover ik na heb kunnen gaan.
De bovenstaande post bracht me in herinnering dat een doorgaande gele (hoofd)weg op de kaarten van Freytag en Berndt, zeker in het binnenland, opeens een (rustige) eenbaans gravelweg kon zijn. Het heeft bij ons niet voor problemen gezorgd, maar er zijn dus wat ruigere stukken.
Hallo Hans, wij hebben de off road route van http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/ gereden. Als je deze gpx als leidraad neemt en de verharde wegen z.n. ernaast zoekt, dan heb je w.s. een erg mooie route. (anders even ad mail, dan kan ik je de door ons gereden route doen toekomen)
Dit deel van Slovenie heeft ons zo positief verrast, dat wij er van de winter teruggekeerd zijn. En dat zal niet voor het laatst zijn. :D
M&A schreef:De bovenstaande post bracht me in herinnering dat een doorgaande gele (hoofd)weg op de kaarten van Freytag en Berndt, zeker in het binnenland, opeens een (rustige) eenbaans gravelweg kon zijn. Het heeft bij ons niet voor problemen gezorgd, maar er zijn dus wat ruigere stukken.
O ja. Refereer je nu toevallig aan die weg die vanaf iets ten zuiden van de Plitvicemeren naar het westen loopt? Die heb ik toen in elk geval compleet gemist (het werd toen de 'oranje' weg 52, eentje zuidelijker). Heb me pas later laten vertellen dat er wel degelijk een vrij begaanbare weg was.
M&A schreef:De bovenstaande post bracht me in herinnering dat een doorgaande gele (hoofd)weg op de kaarten van Freytag en Berndt, zeker in het binnenland, opeens een (rustige) eenbaans gravelweg kon zijn. Het heeft bij ons niet voor problemen gezorgd, maar er zijn dus wat ruigere stukken.
Dat noemen ze macadam wegen en die worden na de winter weer in orde gemaakt voor het nieuwe seizoen, dat scheelt aanmerkelijk in de kosten die herstelwerkzaamheden met zich meebrengen als het asfalt was geweest en is daarnaast beter voor het milieu. Een hele mooie lag of ligt op de route van Bohinjska Bistrica over 909 en dan de 911 naar Rudno. daarvandaan kun je weer naar Ljubljana of naar het zuiden. Net als bijna overal in Slovenië is het hier pittig klimmen en dalen.
Casartelli schreef:
M&A schreef:De bovenstaande post bracht me in herinnering dat een doorgaande gele (hoofd)weg op de kaarten van Freytag en Berndt, zeker in het binnenland, opeens een (rustige) eenbaans gravelweg kon zijn. Het heeft bij ons niet voor problemen gezorgd, maar er zijn dus wat ruigere stukken.
O ja. Refereer je nu toevallig aan die weg die vanaf iets ten zuiden van de Plitvicemeren naar het westen loopt? Die heb ik toen in elk geval compleet gemist (het werd toen de 'oranje' weg 52, eentje zuidelijker). Heb me pas later laten vertellen dat er wel degelijk een vrij begaanbare weg was.
Nee de weg 907 van Bled naar het noordwesten. Zolas gezegd, best te fietsen, maar we hadden op een gele weg asfalt verwacht.
Daar fiets je dus door het NP Triglav, en daar ligt inderdaad alleen aan het begin en eind asfalt. Het zorgt tevens voor weinig autoverkeer, wat daar voor een extra beleving zorgt, die van rust.
Als je de weg in Googlemaps opent zie je ook dat het met mooi weer nogal stoffig is. Wel een hele mooie weg als je hem vanuit Bled kan vinden, en oppassen al je Mojstrana induikt (letterlijk en figuurlijk) het is dan al weer asfalt trouwens.

Onderweg wel even koffiedrinken zgorna Radovna, (eventueel die met prut onderin)
M&A schreef:Nee de weg 907 van Bled naar het noordwesten. Zolas gezegd, best te fietsen, maar we hadden op een gele weg asfalt verwacht.
Ah, die heb ik óók gereden ja. In Slovenië is het sowieso (nog) wel wat gangbaarder dat betrekkelijk doorgaande wegen toch nog een steenslagdek hebben. Het weerhoudt de automobilisten er niet altijd van er toch een behoorlijk gangetje in te houden.
Vanuit Oostenrijk is er met een klein puntje door Italié een mooi fietspad naar Slovenië. Andersom rijdt dit nog beter, dan ga je omhoog via een voormalige spoorbaan.

Afbeelding

Bosnië is een van m'n favorieten. Veel rustige wegen, mooie stadjes maar ook een hartverscheurend recent verleden. Mooi fietsen is het ook in noord-Kroatië, de wegen zijn daar een stuk rustiger dan aan de kust.
In 2015 nam ik vanuit Ancona de boot naar Split. Vanaf daar eerst een dag of twee langs de kust en dan de binnenlanden in. Via Knin de grens over naar Bosnié, door het dal van de Una en dan bij Jasenovac de grens met Kroatië weer over. Uiteindelijk via Zagreb en Lubljana naar Noord-Slovenië gefietst en via het eerder genoemde fietspad overgestoken naar Oostenrijk Vanuit Oostenrijk dan de trein naar huis.
Allen bedankt voor de reacties tot nu toe. Hier ga ik eens mee aan het werk.

Mocht je GPS tracks hebben van je route, zou ik die dan mogen hebben?