Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen - Forum Wereldfietser

Noorwegen

Volgende zomer wil ik graag gaan fietsen in Noorwegen. Ik heb onlangs 2 kaarten van Freytag en Berndt aangeschaft van zuid en midden Noorwegen ( 1: 250 000 ) + het boekje Norwegen per Rad van Frank Pathe. waar ruim 100 routes in staan, maar die zijn lastig op de kaart uit te tekenen. Is er bijv een uitgewerkte route verkrijgbaar van rond de 1000 km? En waar kan ik die krijgen? Ik wil graag langs Fjorden fietsen en dan door het binnenland weer terug. Zelf heb ik dit jaar de ronde van Nederland gefietst met een dagafstand van 115 km gemiddeld. In Noorwegen zit ik aan 75 km/d te denken met kamperen. En welke tijd is het meest geschikt voor fietsers? Wat moet ik ongeveer per dag rekenen aan onkosten en wat kost kamperen met een tent per nacht gemiddeld op een camping? Ik fiets op een Idworx all rholer, is die geschikt voor de bergen? En wat is de handigste manier om in Noorwegen te komen ( auto of boot ) met zo min mogelijk reistijd met uitzondering van vliegen. Dat is nog een stap te ver voor me. Ik zie jullie reactie graag tegemoet. Rene
Heb je al op het forum gezocht? Het is een populair fietsland, dus er is veel over te vinden.
Wij hebben twee jaar geleden een rondje gedaan daar. Dat kun je hier lezen. ik denk dat die veel van je vragen beantwoord.

Om er ook nog even expliciet op in te gaan.

Uitgewerkte route kun je bij mijn verslag vinden.
Fietsen in Noorwegen is heel anders dan Nederland. Afhankelijk van hoe je conditie is, zou im de afstand aanpassen. 75 km vonden wij best pittig.
Je fiets is prima geschikt om daar te fietsen.
Wij zijn met de boot vanaf Denemarken gegaan en hebben de auto daar laten staan.

Mocht je nog meer vragen hebben, kun je me altijddurend mailen of PB-en.
Ik stuur je een pb
Je kan in Noorwegen erg goed wildcamperen, dus als je een dag (of 2) zonder luxe kan is het overslaan van een camping vaak geen probleem. De kosten liggen iets hoger dan in Nederland, al kan dat ook wisselen met de koers.

De auto of boot zijn ongeveer even snel, afhankelijk van waar je heen wilt, des te noordelijker des te sneller de auto gaat zijn. Rijden naar noord Denemarken en daar de auto laten staan is in ieder geval het goedkoopst en snelst als je in het zuiden wilt fietsen. Ik heb zelf 24 uur nodig om van Utrecht naar Runde te rijden (dat ligt bij Ålesund), dan neem je slechts minimale pauzes (eten en drinken) en wissel je iedere 2 uur van chauffeur waarbij je dus tijdens de rit slaapt. Niet heel comfy, wel snel. Auto heeft verder natuurlijk alleen zin als je op meerdere plaatsen wilt fietsen die ver uit elkaar liggen, bv zowel op de Hardangervidda als op de Lofoten.

De beste tijd is tussen pak 'm beet 1 mei en 1 september, dan zijn de temperaturen redelijk en heb je het meeste (langste) licht. Let wel dat vroeg in de zomer het nog koud kan zijn en dat je later in de zomer behoorlijk veel last kan hebben van muggen. Tot slot is er in Noorwegen niet veel vlakke weg, zie bv het afgelopen wielren wk in Bergen, dus zoals al genoemd is 75km/d ambitieus, wat overigens niet betekend dat het niet kan.
Als aanvulling, campings mogen dan wel het hele jaar open zijn, pas vanaf 21 juni zijn de meeste ook echt volledig open, dus dat er een winkel en misschien wel restaurant is wat ook geopend is. Veel van de campings liggen ook niet echt in de bewoonde wereld en winkels zijn er niet zoals hier overal te vinden. Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Daarnaast liggen de prijzen zeker een stuk hoger dan in NL iig als je na het fietsen ook nog een biertje wilt drinken (€10,-). Iets dat je niet overal altijd kan kopen, net als andere alcoholhoudende dranken.
Een lastig aspect van Noorwegen vond ik uitzoeken welke trajecten wel/niet doenbaar zijn. Veel tunnels in Noorwegen mag je niet doorheen fietsen, nu is er vaak wel een alternatief over de bergpas. Wel mooier, niet sneller. Er zijn kaarten met overzichten welke tunnels wel/niet gefietst mag worden. Een kant-en-klare fietsroute helpt hierbij natuurlijk ook, maar ik vind dat niet fijn om daar helemaal van afhankelijk te zijn, omdat je minder flexibel bent (stel dat dagafstanden tegenvalt, of het weer, of gekozen wegen, enz)

Rij je alleen op kaart of ook op GPS? Met GPS is het makkelijker om routes mee te nemen en goed te volgen, intekenen in kaart hoeft dan niet.

Zorg ook voor licht op je fiets vanwege de tunnels.

Bergpassen zijn in Noorwegen niet hoog en niet steil, maar wel talrijk. In het fjordengebied in het westen moet je rekening houden met dagen dat je continu tussen de 0 en 700-1000m aan het klimmen/dalen bent. In het binnenland gaat het wat makkelijker. En langs bv het Songefjord kan je dan weer 200km nagenoeg vlak rijden.

Houd ook rekening dat je veel afhankelijk bent van veerboten.

Hou er rekening mee dat het vaak erg regenachtig is in aan de westkust. Een week lang regen is eerder regel dan uitzondering. Tent en kleding moeten goed zijn. Op 1000m is het natuurlijk behoorlijk fris, je ziet dan ook in augustus overal nog hopen sneeuw enz.

Tot zover even wat zo snel in mij opkwam :)
Goed idee Noorwegen. In 2011 fietsten wij daar een maand. Prijsniveau voor campings en voedsel was toen (echt) ongeveer het dubbele van wat in Nederland normaal is, en van een Noorse collega begreep ik dat daar niet veel aan veranderd is. Wij hebben toen veel wildgekampeerd, dat kan daar heel gemakkelijk. De campings die er zijn hebben wel vaak goede voorzieningen zoals ook een overdekte keuken.

Wat wel goed te betalen is is lange afstands - OV. Zowel bus als trein. Voor de trein dan wel vroegboeken via een Minipris ticket. Daarmee hebben we voor ongeveer 70 euro pp van Oslo via Trondheim naar Bodo getreind, toch een dikke 1200 km als ik me niet vergis. Veel treinen zijn modern, maar de noordelijke lijn Trondheim Bodo was dat niet. Leek me jaren 50 materiaal, met ontzettend grote (fijne) stoelen. Vanuit noord Denemarken is Kristiansand of Stavanger in een paar uurtjes met de boot bereikbaar, vanaf daar kan je dus prima per trein naar Oslo, Trondheim, Alesund of Bergen. Bergen dan wel via Oslo, duurt dus lang. Per boot (Hurtigruten) zal wel sneller zijn op het traject Stavanger - Bergen.

Wij zijn vervolgens vrij lang (twee weken) op de Lofoten en Vesteralen gebleven alvorens vanuit Bodo weer zuidwaarts te fietsen. De Lofoten zijn onwijs mooie, extreem bergachtige eilanden vol hoge rotspunten en steile muren van steen, en ook nog eens enorm groen. De wegen waarop je fietst zijn echter vrijwel overal vlak. Die combinatie, van zeer steile berglandschappen en bijna alle wegen vlak, ben ik nog nergens anders zo consequent tegengekomen. Een tip dus voor (onder andere) diegenen die fietsend van Noorwegen willen genieten maar geen echte klimmers zijn.

Waar wel veel geklommen moet worden kan je bij redelijke conditie wel 75 km per dag fietsen (je zal bijna overal asfaltwegen kunnen nemen) maar dan blijft er niet heel veel tijd over voor veel ontspanning, bezichtiging, etc.

Bastiaan begint zeer terecht over tunnels. Verlichting moet je hebben, en je moet ook weten welke tunnels verboden zijn om te fietsen. En welke niet verboden maar wel gevaarlijk zijn. Sommige zijn én druk én smal.
Een oude pasweg is er hier en daar nog wel (afgesloten: niets van aantrekken), maar probeer die eerst even op een gedetailleerde kaart te vinden.

Dienstregelingen van veerboten waar je langskomt uitprinten en meenemen. Let op dat op zondagen er beduidend minder gaan.

Hans
Wellicht ten overvloede: fiets met waterdichte fietstassen, pomp in de tas bewaren.

Hans
javb2812 schreef:
Dienstregelingen van veerboten waar je langskomt uitprinten en meenemen. Let op dat op zondagen er beduidend minder gaan.

Hans
Is altijd goed, alhoewel ik moet zeggen dat ik meerdere keren met de printjes in mijn hand en mijn mond vol tanden stond omdat hij ter plekke toch weer afweek. Naast de printjes moet je dus ook een ruime tijdsmarge meenemen. :?
HansvanderVeeke schreef:
javb2812 schreef:
Dienstregelingen van veerboten waar je langskomt uitprinten en meenemen. Let op dat op zondagen er beduidend minder gaan.

Hans
Is altijd goed, alhoewel ik moet zeggen dat ik meerdere keren met de printjes in mijn hand en mijn mond vol tanden stond omdat hij ter plekke toch weer afweek. Naast de printjes moet je dus ook een ruime tijdsmarge meenemen. :?
Niet alleen op zondag, ook buiten het hoogseizoen langs de Noordzeeroute een paar keer om moeten fietsen omdat het veerbootje pas later zou vertrekken ik was daardoor wel eerder aan de overkant dan de veerboot. (die was dan ook nog ingesteld op werkende mensen (dus 3 of 4 keer per dag), en soms varen ze net weg als jij aankomt en moet je een uur wachten. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.
Aangezien internet nu ook uit je bundel in Noorwegen kan kun je de meeste pontjes ook wel online vinden mocht je opeens een andere route (moeten) kiezen.

Voor wat de tunnels betreft, hier is een hele mooie poi (points of Interest) van te downloaden voor op je GPS je kan vervolgens instellen hoe snel je GPS moet gaan piepen als deze in de buurt van zo'n tunnel is, kijk voor meer info op http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml Er is ook een ebook van als je zonder GPS fietst (en een ebook kun je afdrukken en heet dan een stapeltje papier) :wink:
Hans en Willem wat een mooie verslagen. Ik heb daar veel aan. Ik zal de komende maanden daar nog in terug bladeren. Wat ik me wel afvraag is hoe gevaarlijk de tunnels nu echt zjin. Afgelopen zomer ben ik door een wereldfietser gewaarschuwd die een vriend in een tunnel heeft verloren. Alle anderen ook bedankt voor het nemen van de moeite voor een reactie.
Rene Ester schreef:Hans en Willem wat een mooie verslagen. Ik heb daar veel aan. Ik zal de komende maanden daar nog in terug bladeren. Wat ik me wel afvraag is hoe gevaarlijk de tunnels nu echt zjin. Afgelopen zomer ben ik door een wereldfietser gewaarschuwd die een vriend in een tunnel heeft verloren. Alle anderen ook bedankt voor het nemen van de moeite voor een reactie.
Als je je dat af gaat vragen kun je misschien beter niet eens meer de deur uitgaan. Hoe goed je zelf ook oplet als iemand anders dat meer massa en snelheid niet doet is het jammer genoeg over en uit. De meeste ongelukken gebeuren trouwens op plaatsen die je kent en waar je je veilig waant, er komt immers nooit een auto uit die zijweg als ik langsrijdt, tot die ene keer.
Het enige wat je kan doen is zorgen dat je zelf goed zichtbaar bent vooor anderen en gebruik een spiegel om te zien wat er achterop komt bij naderend (vracht)verkeer. Je kan dan verder naar de kant of juist meer naar het midden wat ervoor zorgt dat de weg smaller wordt voor het achterop komende verkeer.

In Noorwegen (en Zweden ook) rijdt men anders dan in NL rustig (De afstand tussen A en B is een tijdsafstand en geen meetafstand) en past in het algemeen goed op, al zijn sommige Noren net als wij hier niet van hun mobieltje in de auto af te slaan.
ik ben drie keer in Noorwegen geweest, al is het al weer een tijd geleden
http://luddo.freehostia.com/Nwegen/Nwegen.htm
http://luddo.freehostia.com/Norway97/norway97.htm
http://luddo.freehostia.com/Norway2007/Norway2007.htm

Enkele tunnels zijn voor mij nog steeds een van de lastigste passages (o.a. Aurlandsvangen naar Hagafoss), door dat ze kilometers lang zijn, onverlicht, onverhard en stijgend. Een stuk dat ik zeker nooit meer wil fietsen.

Bereid je daar goed op voor.

Het mooiste gedeelte vond ik het gebied rond Sognjefjord tot aan Andalsnes (Trollstigen)

Afbeelding
Rene Ester schreef:Wat ik me wel afvraag is hoe gevaarlijk de tunnels nu echt zjin.
De eerder genoemde tunnelkaart is een goede richtlijn. Als daarin aangegeven wordt dat je er niet fietsend doorheen kunt, doe dat dan ook niet. Regel een lift of ga er omheen. Alle tunnels waar ik langs kwam kon ik doorheen of omheen. En ik merkte dat hij prima up-to-date was. Alhoewel ik ook een paar wijzigingen gemailed heb, die ook verwerkt zijn.

Ondanks het weer denk ik nog regelmatig met weemoed terug aan deze tocht. Het is zo ontzettend mooi daar. Daarbij vergeleken was onze tocht langs de Velodysee erg saai en ben ik jaloers op je plannen en al het moois dat je gaat zien.
Tunnels kunnen mooi en breed zijn en goed verlicht, maar ook smal tot zeer smal en onverlicht. Daarnaast kan een tunnel een lengte hebben van vele kilometers met daarin vals plat of zelfs scherpe bochten of rotondes. Het is in optimale omstandigheden al ver van ideaal. Doe daar een mix van vermoeide chauffeurs, mensen met caravans, vrachtwagens, Noren met haast of materiaalpech bij en je snapt wel dat je je leven niet zeker bent.

Dus op herhaling wat de rest al schreef, blijf uit de tunnels die je niet in mag fietsen. Ten eerste gaat het niet snel en je waagt je leven echt. Als alternatief zou je misschien wel even mee kunnen liften met een vrachtwagen of vriendelijke Noor met pickuptruck. Ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo makkelijk gaat, maar mid jaren '90 is het mij vaak aangeboden in het zuidelijke deel van Noorwegen.
De adviezen neem ik ter harte vwb de tunnels. Binnenkort ga ik op bezoek bij een kennis die vaak naar Scandinavié gaat. Toch hoop ik een uitgeschreven route te kunnen vinden waarbij ik eerst een stuk naar het noorden langs de zee wil fietsen en dan via het binnenland weer naar de startplaats.
Hallo Rene,

Het is al weer even geleden maar in 2006 heb ik een fietsvkantie in Noorwegen gemaakt. Een parchtige tocht. Ik hen mijn auto geparkeerd in Hanstholm en vandaar de overtocht naar Egersund gemaakt en uiteindelijk na ruim 1300 km fietsen via Kristiansand weer terug met de veerboot. Voor mijn verslag zie http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... rwegen.htm
Ik heb ook veel veel fietvakantieinfo verzameld op mijn pagina http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... wegen.html

Groet Harry
Rene,

je vraagt om 'uitgeschreven routes' oa langs de kust. De "North Sea Cycle Route" is een uitgeschreven route en ook goed met bordjes aangegeven. Deze hebben wij 5 jaar geleden gefietst van Kristiansand naar Bergen. Als je verder naar het noorden wil is "langs de kust naar de Noordkaap" een mogelijkheid. Volgend zomer gaan wij hier ook gebruik van maken om van Bergen naar Trondheim te fietsen.
Op http://www.castorforlag.no vind je nog meer uitgeschreven routes. En 2 jaar geleden hebben wij onze route samengesteld mbv het boekje Norwegen per Rad. Die vonden wij wel heel handig.
Muggen zijn hier ook al genoemd. 5 jaar geleden hebben we hier erg veel last van gehad, ook langs de kust, en 2 jaar geleden maar op 1 avond van onze 3,5 week daar. Gelukkig hadden we toen wel hoofdnetjes mee.
Noorwegen is prachtig! we gaan niet voor niks volgend jaar weer....
Succes met je voorbereidingen!

groet, Corine.
Ik reed deze zomer ook door Noorwegen.
Het was mijn eerste fietsreis en een absolute aanrader.

Qua vervoer tot in Noorwegen zou ik je ook zeker aanraden om met de trein of auto tot in het noorden van Denemarken te reizen en daar de boot te nemen. Voordeel is dat je dan niet gebonden bent aan het fietsen van een rondje. Je kan gerust vanuit een andere stad de boot terug nemen tot in Hirsthals. Ik nam de boot tot in Langesund en kwam terug vanuit Bergen.

Als je alleen gaat fietsen lijkt 75km per dag, afhankelijk van je conditie, me zeker doenbaar. Ik fietste ook alleen en dan zit je 's ochtends vaak al redelijk vroeg op de fiets en heb je er weinig aan, zeker als je wild zou kamperen, om al vroeg in de namiddag op je eindbestemming aan te komen.
Uiteraard dient er tijdens die 75km wel steeds stevig geklommen te worden! Maar op een rustig tempo en met voldoende pauzes valt dat nog wel mee (na een paar dagen gewenning).

Prijzen voor een nachtje op een camping varieerden bij mij tussen de 10€ en ruim 20€, maar zoals al gezegd gaat wild kamperen ook relatief vlot.
De prijzen in de winkels zijn inderdaad beduidend duurder dan in België/Nederland maar mits wat zoekwerk naar de huismerken kon ik de kosten wel aardig drukken.

De tunnels zijn inderdaad niet heel aangenaam maar als ze niet verboden zijn voor fietsers meestal wel doenbaar. Aan de hand van de eerder genoemde kaart kon ik ook een route uitstippelen met niet al te veel tunnels.
En zoals ook reeds gezegd kan je vaak een al dan niet oude weg rond de tunnel nemen.

Meer info over mijn route met enkele hoogtepunten kan je via volgende weg vinden:
http://www.rubenvdb.be/reizen/noorwegen-2017/

Bekijk zeker ook eens het topic dat ik deze zomer over Noorwegen opende. Dat staat vol handige tips die ik zeker gebruikt heb.
Een optie die ik regelmatig gedaan heb is de veerboot Kiel-Oslo en Kiel-Göteborg. Niet goedkoop, wel lekker makkelijk. Je kan dan naar Kiel fietsen of lekker snel de trein nemen.

Bv in de zomer van 2011 fietste ik naar Noorwegen vanuit Nederland naar Hirtshals langs de Noord-Duitse/West-Deense kust in sneltreinvaart (1000km in 3 dagen) en dan de boot naar Kristiansand. Op de terugweg de nachtboot Oslo-Kiel en fietste weer het laatste stuk door Duitsland naar huis.

Wat je dagafstanden zijn hangt heel erg af van de dagetappe, de persoon, de fiets, het weer, hoeveel tijd je wil besteden aan fietsen, enz. Ik reed ongeveer tussen de 120 en 250km per dag. Ik sprak ook mensen die daar 50km per dag wel genoeg vonden. Ik fiets inderdaad ook vaak 's-avonds nog door. Grote pauze rond 18:00 voor koken/restaurantje, daarna nog een paar uurtjes fietsen tot het gaat schemeren en dan een slaapplek zoeken.