Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klimaat - Barcelona - Fietstocht oktober? - Forum Wereldfietser

Klimaat - Barcelona - Fietstocht oktober?

Hi iedereen,

Spannend, mijn eerste bericht hier als onderdeel van de voorbereidingen voor mijn eerste grote solo-fietsreis.

Ik ben van plan om eind september (dit jaar) in een rustig tempo naar Barcelona te fietsen (route nog niet geheel duidelijk, maar zeer waarschijnlijk houd ik de Benjaminse route als leidraad aan). Ik kom dan waarschijnlijk eind oktober aan in Barcelona. Heeft iemand al eens deze route in deze tijd van het jaar gefietst? Hoe is het qua kou in de nacht (ik wil -wild-kamperen)? En qua regen?

Ik ben benieuwd naar voorgaande ervaringen, om zo een beter beeld te krijgen van wat me te wachten staat. Alle tips en verhalen zijn meer dan welkom!

Groet,
Frederieke
Hoi Fredrieke,

Welkom op het forum! Leuk te lezen over je plan voor je eerste grote solo-fietsreis.

Ik heb geen ervaring met fietsen in september/oktober in Ffrankrijk en Spanje maar ken wel een manier om daar een beeld van te krijgen, namelijk Weather Spark.

Als je op de kaart enkele plaatsen onderweg aan klikt dan krijg je een goed overzicht van de het "klimaat" bijv. in Toulouse en dat ziet er naar mijn idee niet slecht uit.
In maart ben ik door Zuid-Frankrijk gefietst tot aan Barcelona, qua nachttemperatuur is dit iets kouder dan september in Nederland/België en Zuid-Frankrijk/Barcelona in oktober. Ik vond het goed te doen (mijn slaapzak had een comforttemperatuur van 0°C).

Wildkamperen ging meestal wel goed, maar de korte dagen maakten het wat minder gemakkelijk/comfortabel dan in de zomer.

Eind oktober duurt een dag 10,5 uur in Barcelona. https://www.timeanddate.com/sun/spain/b ... &year=2017
Houd er rekening mee dat wildkamperen dan betekent dat je lang in het donker zit.
Wij zijn net terug van een stuk langs de Benjaminse route fietsen (Beaune tot in de buurt van Nimes via de routevariant over het Centraal Massief). Dat was prachtig, maar af en toe best zwaar. Je moet er zeker meer klimmen dan bij veel van dit soort routes. Ons grootste probleem was de hitte: op mijn laatste fietsdag reed ik urenlang in 38-39 graden. De hoogste punten van deze routevariant liggen boven de 1000 meter, en daar kan het 's nachts dus ook best wel wat koud zijn in oktober, maar vast niets dat heel problematisch zou moeten zijn, als je de juiste spullen bij je hebt. Als in Cluny blijkt dat de weersverwachting op echt koud weer wijst kun je altijd de variant door het Rhonedal kiezen, al zal wild kamperen daar wel weer wat moeilijker zijn. Veel plezier,
Wim
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Fijne informatie, zowel de links als de tips. Had zelf bijv. nog niet aan de zonsondergang en hoogte gedacht ;).

Ik heb een slaapzak met een comfort-temperatuur van 5 graden (extra lichtgewicht en klein), maar misschien toch nog op zoek naar een slaapzak die wat warmer is.

@Wim: ik heb relatief weinig fietservaring en zal ook vertrekken zonder al teveel fietsuren van tevoren. Ik hoop het met mijn algemene conditie (en jonge jaren;) wat te compenseren. Zou je dan sowieso de route door het Rhonedal kiezen i.v.m. de klimmen die me anders te wachten staan? Of kan ik tijdens de klim zelf altijd nog kiezen voor het Rhonedal, als het te zwaar blijkt?

Groeten,
Frederieke
Ik heb hier trouwens net met mijn meest belangrijke hulpvraag uitgezet --> http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... =3&t=30026

Wellicht dat jullie hier ook nog tips voor hebben? :)
Ik vond de route over het Massif Central heel mooi (misschien wel de mooiste kant en klare route die ik gefietst heb) maar ook zwaar. Mijn vrouw en ik hadden beiden onze lichtste verzetten zeker nodig, en we hebben twee keer een stukje met de trein gedaan (heel mooi overigens), ook al hebben we heel lichte bagage en veel ervaring. Maar goed, we zijn de jongsten niet meer, en ik althans had weinig gefietst door druk werk en ziekte. We hadden ook de 'pech' dat we in Beaune begonnen zijn en ons dus niet op vlak terrein hebben kunnen infietsen. Dat scheelt echt. Als je nog kans ziet wat te trainen zou ik het zeker doen. Na drie dagen hadden we een eerste rustdag, en daarna ging het zeker beter. Je hoeft pas in Cluny te kiezen op basis van de actuele weersomstandigheden en je conditie, maar daarna zit je er denk ik toch een aantal dagen aan vast. Maar als het echt erg wordt zijn er toch hier en daar treinen, of chambres d'hotes.
Een slaapzak van 5 graden comforttemperatuur (voor mannen of voor vrouwen?) lijkt me op het randje al hangt veel af van de matras. Ik heb de keus uit een Synmat UL en een Downmat. De Synmat UL is beneden de 3-5 graden niet leuk meer. Je kunt je slaapzak altijd opwaarderen door een donsvestje mee te nemen en op koude nachten in je slaapzak te dragen. Verder zou ik behalve een regenjack en regenbroek altijd overschoenen meenemen (Vaude Gaiter in Hi Viz is licht, goedkoop en heel zichtbaar en dat is erg belangrijk), net als lange handschoenen en een buff voor onder je helm. Neem ook een hi viz vestje mee want af en toe rij je toch op drukke wegen.
De Barcelona-route via Cluny gaat flink de hoogte in, er zijn een paar dagen waarop je steeds tot of zelfs boven de 1000m komt; het hoogste punt ligt op 1250 m en daar was het eind mei met regen niet meer dan een graad of 8. Je komt in het Massif Central ook door verlaten streken, houd daar met boodschappen doen rekening mee. Ik heb een reisverslag gemaakt van de route van Beaune tot Béziers (2016).
FietsFred schreef:ik heb relatief weinig fietservaring en zal ook vertrekken zonder al teveel fietsuren van tevoren. Ik hoop het met mijn algemene conditie (en jonge jaren;) wat te compenseren.
Klimmen is en blijft niet alleen een fysieke uitdaging, maar vooral ook een mentale. De jonge jaren en algemene conditie kunnen zeer zeker van pas komen. Maar belangrijk is om tijdens klimmen dit getemporiseerd te doen, zeker met bagage. Een hartslagmeter kan hier overigens fijn bij zijn indien je enigszins competitief ingesteld bent :p. Zelf heb ik zonder bijvoorbeeld nogal de neiging te snel te willen gaan, en dat is slopend. Bergopwaarts zit je tenslotte al vrij snel in Z3 of Z4, zonder dat je hierbij de snelheid echt als feedback hebt. Juist dit naar beneden bijstellen kan soms erg lastig zijn bij het puur fietsen op gevoel, in ieder geval in mijn situatie. Met hartslagmeter vind ik dan ook zelf in ieder geval veel prettiger fietsen.

Verkijk je ook niet op de duur van dit soort klims. Laat dit je niet opbreken. Ook op de wielrenfiets ken ik enkele die het hierbij na de eerste berg maar al te snel gezien hadden. Gefixeerd op de weg is een klim lang, traag, met een gevoel van weinig progressie. Neem de tijd juist om heerlijk te genieten van het uitzicht.

Op weg naar het zuiden zullen overigens de Ardennen je al wel een kleine impressie geven van het klimmen en dalen. Valt het je daar al zwaar tegen, dan kun je aan de hand daarvan altijd nog je route of stijl aanpassen. Verloopt het daar probleemloos, dan is er eigenlijk weinig reden dat dit in Spanje heel veel anders zal zijn, behoudens langer / hoger. Sommigen kunnen nog wel eens last krijgen van de ijle lucht, dat zul je in de Ardennen niet zo snel hebben, maar is vrij persoonlijk. Weet niet of je bijvoorbeeld ooit op wintersport geweest bent en er daar wel / geen last van had.
peter de rijk schreef:De Barcelona-route via Cluny gaat flink de hoogte in, er zijn een paar dagen waarop je steeds tot of zelfs boven de 1000m komt; het hoogste punt ligt op 1250 m en daar was het eind mei met regen niet meer dan een graad of 8. Je komt in het Massif Central ook door verlaten streken, houd daar met boodschappen doen rekening mee. Ik heb een reisverslag gemaakt van de route van Beaune tot Béziers (2016).
Dankjewel voor de info en het reisverslag Peter, fijn!
stef.l schreef:
FietsFred schreef:ik heb relatief weinig fietservaring en zal ook vertrekken zonder al teveel fietsuren van tevoren. Ik hoop het met mijn algemene conditie (en jonge jaren;) wat te compenseren.
Klimmen is en blijft niet alleen een fysieke uitdaging, maar vooral ook een mentale. De jonge jaren en algemene conditie kunnen zeer zeker van pas komen. Maar belangrijk is om tijdens klimmen dit getemporiseerd te doen, zeker met bagage. Een hartslagmeter kan hier overigens fijn bij zijn indien je enigszins competitief ingesteld bent :p. Zelf heb ik zonder bijvoorbeeld nogal de neiging te snel te willen gaan, en dat is slopend. Bergopwaarts zit je tenslotte al vrij snel in Z3 of Z4, zonder dat je hierbij de snelheid echt als feedback hebt. Juist dit naar beneden bijstellen kan soms erg lastig zijn bij het puur fietsen op gevoel, in ieder geval in mijn situatie. Met hartslagmeter vind ik dan ook zelf in ieder geval veel prettiger fietsen.

Verkijk je ook niet op de duur van dit soort klims. Laat dit je niet opbreken. Ook op de wielrenfiets ken ik enkele die het hierbij na de eerste berg maar al te snel gezien hadden. Gefixeerd op de weg is een klim lang, traag, met een gevoel van weinig progressie. Neem de tijd juist om heerlijk te genieten van het uitzicht.

Op weg naar het zuiden zullen overigens de Ardennen je al wel een kleine impressie geven van het klimmen en dalen. Valt het je daar al zwaar tegen, dan kun je aan de hand daarvan altijd nog je route of stijl aanpassen. Verloopt het daar probleemloos, dan is er eigenlijk weinig reden dat dit in Spanje heel veel anders zal zijn, behoudens langer / hoger. Sommigen kunnen nog wel eens last krijgen van de ijle lucht, dat zul je in de Ardennen niet zo snel hebben, maar is vrij persoonlijk. Weet niet of je bijvoorbeeld ooit op wintersport geweest bent en er daar wel / geen last van had.
Goeie tip van de hartslagmeter Stef. Gisteren een oefenrondje gemaakt en merkte direct dat 'binnen je eigen grenzen' blijven fietsen een uitdaging was. De Ardennen zullen inderdaad een goede oefening zijn, waar ik eventueel mijn plan op kan aanpassen. Ik verwacht niet dat de Ijle lucht een probleem zal zijn, eigen ervaring leert dat het vanaf 3500 meter flink zwaar begint te worden maar dat is bij deze tocht gelukkig niet van toepassing. Groetjes, Frederieke
De doorsteek door de Ardennen lijkt bij de Barcelona route niet zo zwaar. Al met al heb je aardig wat gelegenheid om jezelf rustig in te fietsen voor als het na Cluny zwaarder wordt.
In september en oktober is het in Frankrijk en Noord-Spanje nog vaak erg lekker weer en 's nachts zeker niet echt koud, dus met je slaapzak ga je het zeker redden, ook op de wat hogere delen.
Wild kamperen gaat prima op grote delen van de route, heb ik ook wel gedaan toen ik hem een aantal jaren geleden reed, maar er zijn in die tijd vast nog veel kleine, eenvoudige 'camping municipal' open. Die gemeentecampings zijn niet duur en dan kun je na een dag zweten toch lekker douchen en dat is voor mij als vakantiefietser toch een basisbehoefte.
Het klimmen door het Massif Central valt best mee als je al een tijdje onderweg bent en die variant is echt veel mooier dan door het drukke, verstedelijkte Rhônedal.
Het weer kan in die periode wel problemen opleveren in de vorm van veel regen aan de zuidkant van het Massif Central en bij de Pyreneeën. Ook de wind kan flink tekeer gaan tussen die beide gebergten en dan heb je hem meestal tegen of van opzij en bij windkracht 5 en hoger is dat lastig. Zeker als hij dan zoals gewoonlijk meerdere dagen aanhoudt.
Veel fietsplezier gewenst.
wimmo17 schreef:In september en oktober is het in Frankrijk en Noord-Spanje nog vaak erg lekker weer en 's nachts zeker niet echt koud, dus met je slaapzak ga je het zeker redden, ook op de wat hogere delen.
Ik heb er half mei op 500 meter hoogte wel eens een rijplaag op de tent gehad en ben er wel eens midden juli op 800 meter vertrokken omdat het er met 11 graden niet leuk was. Het jaar erop ben ik begin juli op 1200 meter vetrokken omdat het 's middags 38 graden werd. Weerpatronen houden vaak wekenlang aan, net als in Nederland. Je hebt dus klimaat en je hebt weer.
Daarom is de weersverwachting belangrijker dan het klimaatverhaal of de ervaring van iemand die er geweest is.
@ Leon
TS vraagt uitdrukkelijk naar ervaringen en naar hetgeen ze verwachten kan in die periode. Dan heeft ze weinig aan weersverwachtingen voor de korte termijn en juist meer aan klimaat en ervaringen...

Het weer in mei en juli heeft in zuidelijk Frankrijk weinig van doen met de omstandigheden in september/oktober. Het kan door de geografische situaties van streek tot streek ook nog eens behoorlijk verschillen. Zo zijn maar weinig mensen bekend met de moesson-achtige regens in de Cevennen tussen begin oktober en eind december. Meer dan 200 mm op een dag is daar geen zeldzaamheid... 100 km verder kan het echter de hele dag droog zijn.
wimmo17 schreef:@ Leon
TS vraagt uitdrukkelijk naar ervaringen en naar hetgeen ze verwachten kan in die periode. Dan heeft ze weinig aan weersverwachtingen voor de korte termijn en juist meer aan klimaat en ervaringen...
Daarom was ook al de tip gegeven om in Cluny, waar de twee route-opties splitsen, naar de weersverwachting te kijken.
Om nog een gestelde vraag te beantwoorden: verderop teruggaan naar het Rhonedal kan, maar is op bepaalde plaatsen wel een eind fietsen; meerdere dagen.

Moesson-achtige regens in Zuid-Frankrijk ken ik wel.Ik heb me er wel eens over verbaasd dat niet de hele camping waarop ik stond, met mijn tent en ik erbij, in de Mediterraneé spoelde, zoals we soms wel eens op TV zien over Zuid-Franse dorpjes. :shock:
Dankjewel Leon en Wim(mo17). Het is inderdaad fijn om wat ervaringen en tips te lezen. Uiteindelijk zal ik het met de weersvoorspellingen en vooral met het weer zelf moeten doen. Maar toch fijn om een beetje een idee te krijgen van wat ik zou kunnen verwachten.

Ik duim voor wat extra zon en dat de lange regendagen tot een minimum beperkt blijven. Maarja, daar kun je natuurlijk alleen maar op hopen. :)
Gelukkig heb je tegenwoordig weerbericht apps, en kun je nu zonder extra kosten roamen. Je kunt dus aardig weten wat er op je af komt, al viel mij wel op dat die weersvoorspellingen stelselmatig wat pessimistisch waren.