Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brennerpas - Forum Wereldfietser

brennerpas

Mijn maatje en ik gaan vlg week van München naar Maribor over de Brenner en dan langs de Drau.Nu is onze vraag kun je over de Brenner vanaf Innsbrück over een fietspad of moet je over de oude bundesstrasse met motoren en auto's?Wie kan hier een antwoord opgeven?
Het is een niet al te lastige klim vanaf Oostenrijk. Je moet wel op de hoofdweg fietsen, maar toen wij er waren was het rustig. De afdaling gaat over een schitterend fietspad Italië in.
zie ook http://www.quaeldich.de/paesse/brenner/

uit mijn verslag
We dalen af vanaf de camping naar het dal van de Inn. We zijn wat bevreesd voor de drukte op de Brennerpas maar dit valt reuze mee. Ook de weg is niet al te steil en klimt geleidelijk. Af en toe is de weg afgezet vanwege werkzaamheden en hebben we de weg helemaal voor ons alleen. Aan het asfalt te zien gebeuren in de bochtige weg wel vaak ongelukken. Op sommige plaatsen is de gele verf nog zichtbaar die de politie heeft aangebracht van de reconstructie van de slachtoffers van diverse ongelukken. Het blijft dus oppassen, want met name voor motorrijders is de pas een eldorado.

De weg is verboden voor vrachtverkeer en alleen de laatste 5 km zijn wat steiler. We steken op de pashoogte ongemerkt de grens over naar Italië. Na Brenner volgen we een fraai fietspad over een voormalig treintracé. De oude stations en seinpalen staan er nog en de weg gaat zeer geleidelijk naar beneden. We fietsen een zeer mooi stukje door het dal van de Pflerscher Bach.

Vervolgens daalt het fietspad steil af terug naar het dal van de Eisack. De Eisack fietsroute loopt verder zuidwaarts als een achtbaan op en af, soms bijzonder steil. Niet een route die we hadden verwacht over een oude spoorlijn.
Afbeelding
Dank je voor de info.
Een paar weken terug hebben we de brennerpas van zuid naar noord gefietst, van Bolzano naar Innsbruck. Van Brenner naar Innsbruck ging het eerste deel inderdaad over de autoweg, doch er is een heel mooi alternatief tussen Matrei am Brenner en Innsbruck. De NL eigenaresse van een hotel in Steinach am Brenner attendeerde ons daarop. Je fietst hoger (oostelijk van de autoweg) waardoor je steeds heel mooi uitzicht hebt; wel meer op en neer dan de autoweg, maar het is de moeite zeker waard. We kwamen o.a. langs de plaatsjes Pfons,Wiesengrund, Erlach Patch; volgens mij is het de L038 Ellbögener Landesstrasse (L38).
Enne, het stuk in Italië is inderdaad geweldig mooi en fijn fietsen, ondanks de stijle hellingen af en toe.
Het alternatief waar @Bol het over heeft is volgens mij onderdeel van de München-Venezia route. Tussen Steinach am Brenner en Innsbruck volgt die niet de autoweg (B182) maar lokale wegen, zie het gpx bestand.

Vlak na de Brennerpas (het Italiaanse deel) loopt alleen de eerste 2,5 km over de autoweg en daarna over fietspaden en andere ween zie dit gpx bestand.

Ik heb recent het deel van Jenbach via de Achensee naar München van deze route gefietst en vond het een mooie en goede route.