Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Autoluwe Alpenpassen gevraagd - Forum Wereldfietser

Autoluwe Alpenpassen gevraagd

Een paar weken terug hebben we een mooie afwisselende fietstocht gemaakt: zuidwaarts van Trier naar Chiavenna, en daarna noordwaarts van Bologna naar Innsbruck (met de trein van Chiavenna naar Bologna). We zijn daarbij over de Splugenpas gegaan (route Benjaminse Rome), en de Brennerpas zijn we van zuid naar noord overgegaan via Eisacktal radweg. De splugenpas is autoluw na Splugen (of iets eerder zelfs), en de Eisacktal radweg is zelfs grotendeels autovrij. Dat is ons zeer goed bevallen.
Daarom zijn we op zoek naar andere autoluwe (cq autovrije) alpenpassen, over paden welke met de trekkingfiets te doen zijn (asfalt of halfverhard). Dat ze naast een snelweg liggen is niet erg, liever niet natuurlijk, maar dat kan meestal niet anders.
Wie heeft er tips voor mij? Internet inmiddels afgezocht, maar geen sites tegengekomen waar je dit in het zoekprofiel kunt meegeven. De meeste sites geven cols aan in lengte, hoogtemeters, stijgingspercentage etc. Tips zijn welkom!
De Zwitserse Albulapas is zeer fraai en rustig. Bij Thusis linksaf in plaats van rechtdoor naar de Splügen. Na de Albula kun je dan via St.-Moritz de Malojapas richting Como nemen, iets drukker maar uitsluitend dalend. Alles bij elkaar een mooie route, zie ons reisverslag.
Het zijn tegenwoordig niet de auto's maar de motoren die de passen onveilig maken.
Ondanks de vele waarschuwingsborden langs de weg aan het adres van de motorrijders b.v. deze: "geef uw engel een kans".
In juni j.l. met de auto een rondrit (passentocht) gemaakt: Italië (Dolomieten) en Oostenrijk (Tirol), Duitsland (Schwarzwald). Op een ochtend van Predazzo naar San Martino via de Passo Rolle 1984m een ritje van plm 20 km kwamen we wel geteld plm 250 motoren tegen in groepen van 5 a 10 of meer. Ze gebruiken de passen als racebanen. Op de Stelvio reed een motorrijder in de bocht volledig op de linker weghelft recht op ons af. Hij wist ternauwernood te corrigeren en ons op een haar na te ontwijken.
De großglockner hochalpenstraße is een aanrader.
Enkele jaren geleden hebben we begin juli de Route des Grandes Alpes gereden in de Franse Alpen, van Cluses tot Menton. Dertien cols als ik me goed herinner, en die waren niet autovrij, maar vaak wel erg rustig.

Al bij al viel het dus mee. Weinig lokale bewoners lijken voor hun plezier over een Franse Alpencol te rijden. Een stoet vrachtwagens of zo zijn we nooit tegengekomen. Nooit hadden we de indruk permanent tussen verkeer te rijden.

Maar er waren uitzonderingen. Soms hadden we wel last van gemotoriseerd verkeer. Doorgaans ging het om een karavaan motorfietsen of een karavaan oldtimers. Vooral Cime de la Bonette-Restefond had daar last van, en ook Izoard. Het allerirritantste vond ik evenwel dat sommige cols (opnieuw vooral Bonette-Restefond en Izoard) geteisterd worden door kampeerwagens. Vooral in de afdaling rijden die zwalpend in de weg. Je krijgt soms ook de indruk dat de bestuurders hun kampeerwagen niet helemaal onder controle hebben, niet weten hoe groot dat ding is etc.
De oude St. Gotthard aan de zuidkant: de mensen die met de auto op weg zijn naar/van Italië pakken de tunnel, en de enkelen die met de auto de berg op willen nemen vooral de nieuwe weg. De oude weg is van kleine goed te fietsen kinderkopjes. Afdalen aan de noordkant is overigens een feest: een perfecte tweebaansweg die vrijwel leeg is.

Ik denk overigens dat als je buiten het seizoen gaat de meeste passen (uitgezonderd de drukke verbindingswegen) vrij rustig zullen zijn.
+1 voor de oude Gotthard zuidkant. Als een klim niet doodloopt kom je vaak toch motorrijders tegen, daar kan ik slecht tegen (stank, herrie, soms a-sociaal rijgedrag, soms opgefokt), klassiekers kan ik dan wel weer waarderen. Als een klim doodloopt is het voor motorrijders niet interessant, die zijn dan te snel klaar. Leuk met de racer, maar ik doe dat met de trekkingfiets toch niet zo snel, met een trekking fiets wil ik toch ergens naar toe.

Nufenenpas is niet zo druk, zeker vergeleken met zijn 4 broertjes (Gotthard normale weg, Furka, Oberalp en Susten) en minder bekende passen/pasjes zijn vaak rustig (Glaubenbergpas, Acherlipas, Grosse Scheideg is zelfs verboden voor auto's en 1 van de mooiste passen uberhaupt). Lukmanier vanuit het Zuiden rij je tot ±5km voor de top via een alternatieve route voor fietsers (volg de bordjes van Schweizmobil), heel fijn fietsen. De Grand Bernard vanuit het Zuiden kun je ook als fietsers aan de andere kant van het dal fietsen, daarna iets van 2 kilometer tussen het doorgaande verkeer en daarna gaat dat de tunnel in en fiets je rustig door op de oude pas. Buiten de Alpen in Frankrijk bijvoorbeeld de Servance, in Spanje Alto de Cascajares, de mogelijkheden zijn eindeloos. Mijn ervaring is dat motorracers fantasieloos zijn (dus vind je ze met name op de grote bekende cols), lui (dus tref je ze met name tussen 11:00 en 16:00) en houden ze niet van cols die je niet in een rondje kunt stoppen.
janenliseth schreef:... wel geteld plm 250 ...
Er van uit gaande dat "plm" "plus-minus" betekend, is die 250 dus niet wel geteld. :)

Groet, Tom.
Tom vds schreef:
janenliseth schreef:... wel geteld plm 250 ...
Er van uit gaande dat "plm" "plus-minus" betekend, is die 250 dus niet wel geteld. :)

Groet, Tom.
Scherp Tom, dat mag ik wel.
Alhoewel: "wel geteld" had moeten zijn "welgeteld".
en "betekend" moet zijn "betekent"

zo, nou kennie wel weer.

Groet, Jan
:D

Groet, Tom
Dank alvast voor de nuttige info.