Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen en fietsen in de Karpaten bij de beren? - Forum Wereldfietser

Wildkamperen en fietsen in de Karpaten bij de beren?

Hoe groot is de kans dat je bij off road fietsen en wildkamperen in de Karpaten, Roemenië beren tegenkomt? En wat zijn de omgangsvormen met deze Karpaten beer, de Europese bruine beer? We gaan de allerkleinste off road paden fietsen die we hebben kunnen vinden. Wildkamperen toch maar niet doen en tentje opzetten dicht bij huizen (me honden) of...?

Iemand ervaring/info?
aub alleen reageren als je er echt iets over weet omdat je ervaring met en kennis hebt van dezer regio - dat helpt het beste :wink:

http://www.wildtransylvania.com/p/brown-bear.html
http://www.sueddeutsche.de/panorama/kar ... n-1.574265
https://www.nzz.ch/wo-der-baer-zum-allt ... 1.16599029
Je moet dus op de waarschuwingsborden letten en je etenspullen niet in je tent bewaren. Ken je het romeense woord voor beer?
In het NZZ artikel is sprake van Ultraschallschranken om beren te verjagen. Het kan dus best zijn dat een Dazer (om honden te verjagen) ook bij beren werkt. Ik zou zeker een Dazer meenemen, ook voor de schaapshonden.
Probeer een dazer uit bij beren in de dierentuin : :D :D :D
Urz?

Dazer gaat nooit mee maar nu denk ik wel ivm schaapshonden op de afgelegen stukken (bergweides ed) :wink:
Ik lees dat beren een slecht gehoor hebben - dus of die dazer ook op hen werkt. Hoop dat we hem niet hoeven te gebruiken op een beer :cry: We neigen naar kamperen bij de boer ... Het zou nu nog fijn zijn als we zouden weten in welke regio's we overdag moeten oppassen. Aangezien we gaan 'bike packen' maar dan met de traditionele fietstassen. Heb jij zelf off road ervaring in die regio @Math?
Afbeelding

Nee, ik ben daar nooit geweest. Hier vind je nog veel specifieke informatie over Europese beren (deze foto is waarschijnlijk uit een gebied in Moldavie).
Dank je voor je antwoorden @Math. Hoe vriendelijk ook bedoeld, het internet afstruinen kan ik natuurlijk ook en heb ik al gedaan. Er zit wel een heel informatief kaartje met de verspreiding van beren in de allerlaatste link die je me stuurde dat ik nog niet gezien had. By the way, groen = beer.

Wij zijn met name geïnteresseerd in reacties van mensen met ervaringen en kennis van dit gebiedmet overdag rijden op afgelegen bospaden of de Europese beer. Misschien is dit wel niet het juiste forum en proberen we het met Warmshower fietsers uit Roemenië.

Het verwarrende is dat er enerzijds gezegd wordt dat je langzaam achteruit moet lopen en anderzijds dat je moet gaan liggen voor dood.

Afbeelding
Frans & Dieuwertje schreef: ... Het zou nu nog fijn zijn als we zouden weten in welke regio's we overdag moeten oppassen.
Ik kwam bij het struinen inderdaad een lijst tegen van regio's (met aantallen beren), maar nu laat het plezier van het vinden van die lijst graag aan jullie!
:wink: Kennis van de aantallen gaat niet echt helpen op het moment dat we tegen bruintje aanrijden @Math ...

Inmiddels wel definitief besloten dat wildkamperen dit keer er niet inzit en kamperen bij boerderijen en mensen in de tuin gaat worden. Nu nog even de zin 'mag ik hier vanavond mijn tent opzetten?' vertalen in het Roemeens.

:?: Blijft enkel de vraag naar reacties van mensen met ervaringen en kennis van dit gebied met overdag rijden op afgelegen bospaden of de Europese beer. En wat te doen als je er daadwerkelijk een tegenkomt. Het verwarrende is dat er enerzijds gezegd wordt dat je langzaam achteruit moet lopen en anderzijds dat je moet gaan liggen voor dood. Tja daar sta je dan ...
Uhh...,
Misschien eens vragen op het moment dat je daar bent wat de lokale bevolking er van vindt en wat ze eraan doen?
Hoi,

je vraagt enkel nog naar mensen die ervaring hebben in dat gebied. Het tegenkomen van beren is niets anders in Roemenië dan in andere "berenlanden". Ik heb geen ervaring in dat gebied, dus als je alleen dat zoekt, lees dan niet verder.
Ik heb echter wel vaker gehiked in Finland en Zweden, op jouw kaart ook voor het grootste gedeelte groen gekleurd en dus zitten er vast beren. Het kaartje is ietwat misleidend want de beren in Finland bv leven voornamelijk langs de russisch-finse grens, daar waar ik veel gehiked heb. Daar leven zo'n naar schatting 1500 beren. Ik ben er nooit 1 tegen gekomen.
Ik ben eens in Finland bij een berenfarm geweest van Sulo Karjalainen http://www.visitfinland.com/article/mee ... e-bearman/, een geweldige man met heel veel beren ervaring.

Hij vertelde me dat de kans dat je een beer tegen komt heel heel klein is maar als je er 1 ziet dat je je gelukkig mag prijzen (En dat zijn er maar heel weinig die dat meemaken). Als je de regels in acht houdt dan kom je bijna nooit in de problemen. Je vraag hoe zit met voor dood liggen, tja, dat is je allerlaatste redmiddel, dan heeft de beer je al te grazen. Ga je tegenspartelen dan maakt ie je kapot. Voor dood liggen is dan nog je enige kans als de beer geen honger heeft. Wat je eventueel nog zou kunnen doen is kijken of je bearspray kunt bemachtigen. https://www.amazon.com/Frontiersman-Spr ... B072Q4KBSX . Dit is een effectief middel om beren weg te jagen als ze je "lastig vallen".
Ik wil je, ondanks dat je zelf ook kunt zoeken op internet deze site niet onthouden, als hiker heb ik veel aan deze site gehad en hier zitten ervaringsdeskundigen op het gebied van wild kamperen en ook beren. Wellicht een leuk topic om eens door te nemen. En anders is het vast leuk voor andere wereldfietsers. http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... beren.486/
Ben er in Europa nog maar één in het wild tegengekomen, dat was in Griekenland. In Amerika kom je ze vaker tegen en me nooit druk gemaakt over beren, maar misschien was ik te naïef destijds en denk ik daar tzt wel anders over als ik daar weer ga fietsen en kamperen :? Als je ze tegenkomt heb je iig mooi filmmateriaal ;-)
Btw Roemenen houden van wild kamperen dus ik zou me maar niet druk maken mits je een aantal voorzorgsmaatregelen neemt.
Inderdaad een flinke tocht [ PL-SK-H-RO-MD-UA] gemaakt en halverwege RO. houden de campings op dus veel wild gekampeerd met eens in de week een hotel van een tientje . Inderdaad borden van Ürsi' in de Karpaten maar de kans er een te zien is net zo groot als in Nederland een wolf zien . Die wolf is daar overigens wel algemener, wij genoten 's nachts van het gehuil, liggend in ons tentje. Amerikaanse beren zijn een veel groter potentieel gevaar want veel minder schuw. Veel plezier.
Pier van der Velde
bikeiteasy.wordpress.com
Ik heb ook wel (zonder overnachten) door een aantal afgelegen bossen gefietst in Polen, Slowakije Roemenië, maar ik wist niet dat daar beren konden zitten. Anders had ik het waarschijnlijk niet zo gedaan.
Geen beer gezien. Maar of dat een ander moet geruststellen?
Grichzly schreef:Hoi,

je vraagt enkel nog naar mensen die ervaring hebben in dat gebied. Het tegenkomen van beren is niets anders in Roemenië dan in andere "berenlanden". Ik heb geen ervaring in dat gebied, dus als je alleen dat zoekt, lees dan niet verder. Ik heb echter wel vaker gehiked in Finland en Zweden [....]

Hij vertelde me dat de kans dat je een beer tegen komt heel heel klein is maar als je er 1 ziet dat je je gelukkig mag prijzen (En dat zijn er maar heel weinig die dat meemaken). Als je de regels in acht houdt dan kom je bijna nooit in de problemen.[ ...]

Dank voor je tips ..uh.. Grichley :) Ik vraag naar ervaring in de regio of ervaring met de Europese bruine beer. En dat is precies wat je me geeft!

In Canada lopen er namelijk twee soorten rond en afhankelijk van welk soort moet je je anders gedragen bij een ontmoeting, heb ik begrepen. De 'als je de regels maar in acht neem' voor Europese bruine beren daar ben ik specifiek naar op zoek.Liever komen we ze helemaal niet tegen. Dat je met eten en geuren moet oppassen geldt waarschijnlijk voor alle soorten. Maar hoe zit het met lawaai maken om zo veel mogelijk een ontmoeting te voorkomen enzv. Ik lees dat sommige soorten helemaal niet goed horen.

Verder reageren er op dit forum ook nogal eens mensen met een 'ik denk of vermoed' , dat is waarschijnlijk heel vriendelijk bedoeld maar natuurlijk geen bruikbare info. Vandaar de specificatie in mijn vraag. :wink:
Roald schreef:Uhh...,
Misschien eens vragen op het moment dat je daar bent wat de lokale bevolking er van vindt en wat ze eraan doen?
Uhh...Goeie! :P Daarom had ik al voor jou tip de vraag ook bij Roemeense Warmshower fietsers uitgezet.
In yosemity stak een beer voor onze wielen de weg over.
Hij wist niet hoe snel hij weg moest komen.
Suzanne Vonk woont al een tijdje in Roemenië. Heeft zij al eens een beer ontmoet?
bert sitters schreef:Suzanne Vonk woont al een tijdje in Roemenië. Heeft zij al eens een beer ontmoet?
Zij woont net niet in de berenregio :wink:
Enne volgens mij doet Suzanne niet aan off road fietsen en wildkamperen.
Ze hebben er blijkbaar nu wel overlast van in Roemenië.

http://nos.nl/artikel/2186837-beren-bed ... teden.html
Geen beer gezien gelukkig! We hebben zoveel mogelijk 'gebike-packed' met normale bepakking over de allerkleinste wegen en paden. Soms met hilarische taferelen als je van een bergtop met superdicht bos komt over een pad wat zo dichtbegroeid is dat er al jaren niemand meer over gekomen is en dan de plaatselijke bewoners treft. "ben je verdwaald?' Andere fietsers en Roemenen gesproken die wel beren hadden gezien. We hebben in de bergen telkens dicht bij huizen (met honden) overnacht. Wel hebben we wolven en een wildzwijn dichtbij gehoord. Een avond hebben we zelfs een kwartier in het donker buiten onze tent gestaan vanwege een afgrijselijk angstaanjagend gebrul vlakbij. Ondanks allerlei verjaagpogingen door ons wilde de brullert maar niet weggaan. We waren toen al uit de bergen en aan het wildkamperen in een veld. Waarschijnlijk was het een grote wilde kat of misschien een hert. Het leek een beetje hier op https://youtu.be/iAftA9lau2A?t=10s, bambie from hell misschien? :lol:

De gevaren die wel ons pad kruiste in Roemenië waren de levensgevaarlijke automobilisten en de uber agressieve wespen.

Enne o ja - OSM klopt voor geen meter als je de bergen intrekt in Roemenie. Menig keren vastgelopen omdat de weg simpelweg niet meer bestond - dichtgegroeid, overspoeld door modder of simpelweg nooit bestaan enzv. :| Tijdens al onze reizen overal ter wereld dit nog nooit op deze schaal meegemaakt