Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar tips mbt te maken tocht Haarlem-Stockholm - Forum Wereldfietser

op zoek naar tips mbt te maken tocht Haarlem-Stockholm

Ik ben van plan om in de zomer van 2018 in mijn eentje een tocht te gaan maken van Haarlem naar Stockholm!
Wordt ongetwijfeld een bijzondere reis en een goede voorbereiding voor een nog niet geoefende lange-afstandsfietser begint nu al.
Alle tips zijn welkom, wat is de beste route, via Vimmerby en dan omhoog richting Stockholm, of toch meer westelijk aanhouden? Wat is een realistische te fietsen dagafstand voor een tegen die tijd redelijk getrainde 54-er? Veel vragen nog, dus alle tips en goedbedoelde adviezen zijn welkom!
Welkom op het forum!

Mijn eerste vraag zou zijn hoe je wilt overnachten. Neem je een tent mee en zie je het ook wel zitten om vrij te kamperen, i.e. niet op een camping. In Zweden is het Allemansrecht, wat onder ander in houdt dat je je tent bijna overal mag opzetten voor een nacht. Bij campings moet je een route plannen die langs voldoende campings komt en mocht je geen tent meenemen dan langs andere overnachtingsmogelijkheden.

Hoeveel je per dag fietst kan je het beste zelf uitvinden, ga eens een dag op pad, kijk hoe ver je komt en als je het zat bent neem je de trein terug.

Qua "officiële" routes kan je eens kijken op https://cycling.waymarkedtrails.org, als je op de Routes knop drukt rechtsonderdaan verschijnt er een menu met alle routes in het kaartoverzicht, aanklikken geeft meer informatie.
Het eerste deel kan je de Jutlandroute volgen. In die eerste week doe je dan meteen de conditie op. Vanaf Denemarken kan je allerlei routes volgen, welke oversteek wil je maken? Boot of brug (kan dat eigenlijk?)
Polling schreef: Boot of brug (kan dat eigenlijk?)
Boot kan wel, bij de brug moet langzaam verkeer (fiets, voetganger) met de trein afleggen.
DEZE :idea: had je natuurlijk al gevonden. Ook daar worden een aantal 'leden' genoemd.
Hoeveel tijd wil je besteden? Je kan het ook anders doen door de oostzeekust te volgen en via De Baltische Staten, Rusland en Finland naar Zweden.
Kies je voor de kortere route dan kun je in het begin de Noordzeekust route volgen, niet altijd erg interresant omdat je vaak aan 1 kant tegen de dijk aan zit te kijken, maar wel behoorlijk vlak tot in Denemarken. Als je de Jutlandroute fietst dan ben je binnen een week in Denemarken, het is soms wel even zoeken naar campings onderweg.
Qua "officiële" routes kan je eens kijken op https://cycling.waymarkedtrails.org, als je op de Routes knop drukt rechtsonderdaan verschijnt er een menu met alle routes in het kaartoverzicht, aanklikken geeft meer informatie.

Bedankt voor de tip mbt de routelink, erg nuttig! En wat de overnachtingen betreft, ik neem zeker een tentje mee zodat ik op alles voorbereid ben. Het zal wel een combinatie gaan worden van campings, jeugdherbergen, B&B, wildcamperen etc. En omdat het (pas) zomer 2018 gaat plaatsvinden heb ik genoeg trainingstijd om uit te testen hoe of wat. Het is meer uit onervarendheid nu dat ik benieuwd ben naar wat haalbaar is maar begrijp inmiddels ook al dat er geen standaar gemiddelde is wat je kan / mag afleggen. Maar goed ook :)

daulagari schreef:Welkom op het forum!

Mijn eerste vraag zou zijn hoe je wilt overnachten. Neem je een tent mee en zie je het ook wel zitten om vrij te kamperen, i.e. niet op een camping. In Zweden is het Allemansrecht, wat onder ander in houdt dat je je tent bijna overal mag opzetten voor een nacht. Bij campings moet je een route plannen die langs voldoende campings komt en mocht je geen tent meenemen dan langs andere overnachtingsmogelijkheden.

Hoeveel je per dag fietst kan je het beste zelf uitvinden, ga eens een dag op pad, kijk hoe ver je komt en als je het zat bent neem je de trein terug.

Qua "officiële" routes kan je eens kijken op https://cycling.waymarkedtrails.org, als je op de Routes knop drukt rechtsonderdaan verschijnt er een menu met alle routes in het kaartoverzicht, aanklikken geeft meer informatie.
Bedankt voor de reactie. Ik ben van plan om via de boot bij Putgarden de oversteek naar Denemarken te maken en om vandaar door te fietsen naar Kopenhagen. De brug is niet voor fietsers (wel jammer natuurlijk) dus wordt het een oversteek per train vanuit K'hagen naar Malmo.Plan is (nu) om er 2 weken over te doen en denk dus 1 week naar K'hagen en dan nog 1 week om Stockholm te bereiken. Maar gelukkig pas zomer 2018 :)

Polling schreef:Het eerste deel kan je de Jutlandroute volgen. In die eerste week doe je dan meteen de conditie op. Vanaf Denemarken kan je allerlei routes volgen, welke oversteek wil je maken? Boot of brug (kan dat eigenlijk?)
Bedankt voor de reactie!
Alle input is meegenomen. Ben al vaak in Zweden geweest maar nooit vanuit Nederland met de fiets, dat wordt dus spannend :)
Mar schreef:
Polling schreef: Boot of brug (kan dat eigenlijk?)
Boot kan wel, bij de brug moet langzaam verkeer (fiets, voetganger) met de trein afleggen.
DEZE :idea: had je natuurlijk al gevonden. Ook daar worden een aantal 'leden' genoemd.
Bedankt Peter! Insteek is om in 2 weken tijd (mag 15 dagen zijn..) vanuit Haarlem naar Stockholm te fietsen. Grofweg 1 week om 1 Kopenhagen te komen en 1 week om Stockholm te halen. Ben geen ervaren langeafstandsfietser en ben dus nu al begonnen met de voorbereidingen. Het gaat tenslotte toch om meters maken en "uren op het zadel ervaring" hebben. Ga de Jutlandroute maar eens bekijken. Idee nu is om via de boot bij Putgarden over te steken en dan door te fietsen naar K'hagen.Lijkt mij de snelste route, maar moet dat allemaal nog gaan uitdokteren. Bedankt voor de input!

_Peter_ schreef:Hoeveel tijd wil je besteden? Je kan het ook anders doen door de oostzeekust te volgen en via De Baltische Staten, Rusland en Finland naar Zweden.
Kies je voor de kortere route dan kun je in het begin de Noordzeekust route volgen, niet altijd erg interresant omdat je vaak aan 1 kant tegen de dijk aan zit te kijken, maar wel behoorlijk vlak tot in Denemarken. Als je de Jutlandroute fietst dan ben je binnen een week in Denemarken, het is soms wel even zoeken naar campings onderweg.
Als je via Puttgarden gaat kun je ook eens kijken of de Hanze-route of een deel daarvan een leuke route oplevert, je zult dan bij Lübeck zelf even wat moeten verzinnen. Overtocht van Travemünde naar Malmö of Trelleborg kan ook, je slaat Kopenhagen (veel te veel fietsers) :wink: dan wel over.