Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2.5 week Schotland in Juli/Aug - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

2.5 week Schotland in Juli/Aug

Ypuh schreef:Ik heb zojuist voor €65,- nog een treinticket gekocht voor de terugreis van Edinburgh naar Harwich. Dat scheelt 770 km waardoor het totaal zo rond de 1.700km uitkomt. Dat moet voor mijn doen haalbaar zijn in 16 dagen met een paar lange dagen van 200-300km en paar rustdagen.
Ik heb de treinreis gedaan van Inverness - New Castle.
Dat was echt genieten: landschappen en pittoreske stations. Zal je geen spijt van hebben.
Als je het dan ook nog treft met een medepassagier dan is die rit zo voorbij.
https://vimeo.com/68217440
https://vimeo.com/68220897

Oh ja, wel fiets reserveren !
Hangt er natuurlijk een beetje af vanaf waar je gaat tellen, maar je hebt gelijk hoor, t/m Lindisfarne is inderdaad schitterend. Daarna snel drukker en industriëler.
@janenliseth: Als ik dat zo zie moet ik heel snel eens een vakantie naar Schotland gaan maken, mooi!
@Berger,
Als ik me niet vergis heb ik in één van je posts weleens gelezen dat je ook weleens in de bergen bent. Nog een goede reden om eens naar Schotland te gaan. Kijk maar eens op: https://www.walkhighlands.co.uk/

Het enige verschil met de Alpen is dat je vaak op zeeniveau start als je op weg bent naar een top, maar op een goede wandeldag op weg naar de top van een Munro (top in Schotland boven 3000 feet) maak je toch hoogteverschillen van ruim boven de 1000 meter. Klimaat kan ook in Schotland snel veranderen en op de paden (als die er al zijn) is er geen bewegwijzering anders dan steenmannetjes. En als je uitzicht hebt, is het er prachtig ;-).
Hier ook nog even een kort verslagje over mijn eerste fietsvakantie. Met name over de fiets/uitrusting.

Nogmaals bedankt voor de tips iedereen! Ik zal van de week nog even wat plaatjes en de highlights/uiteindelijke route uploaden.
Paar lesson's learned over de fiets, onderdelen en uitrusting:

- De Cross Check heeft een kantelpunt qua gewicht wat je kan dragen. Soms deed ik aan het einde van de dag nog even flink wat boodschappen (blik soep, paar halve liters, litertje melk, snacks, broodjes en 2-3 liter water). Dat ging dan allemaal vrijwel op in de avond/nacht/ochtend, maar door die extra 4-5kg werdt de fiets wel instabiel. Ik gok dat het kantelpunt ergens rond de 15-16kg lag, daaronder stijf als een huis en bij een kilo teveel best wel gammel. Geen moment onveilig gevoeld, ook niet in de afdalingen, maar wel een reden om iedere dag boodschappen te doen en zware dingen zoals de soep, melk en bier op te maken alvorens ik weer verder ging. Uiteindelijk bleken er ook voldoende winkels te zijn onderweg waardoor ik geen 2-3 dagen aan voedsel mee hoefde te zeulen (1 of 2 extra maaltijden was dan wel weer fijn).

- Gewichtsverdeling is belangrijk, zowel voor/achter als links/rechts. Door de frametas (die na deze reis meteen één van mijn favoriete uitrusting dingetjes is) kon ik een beetje spelen door zware dingen uit de achtertassen naar voor te schuiven.

- De Ryde Sputnik wielen van M-gineering i.c.m. 42mm (ca. 39mm gemeten) Schwalbe Marathon Supreme banden waren echt super. Ik hoorde fietsers onderweg steen en been klagen over lekke banden, gebroken spaken en what-not, terwijl ik zelf na een frontale botsing (een puber die met een noodgang onder een viaduct doorkwam op een onoverzichtelijk paadje van 50cm) op de fiets kon blijven zitten en gewoon door kon fietsen (paar blauwe plekken en een miniem slagje in het voorwiel). Mijn racefiets wielen of een carbon voorvork waren 100% aan gort geweest bij wat toch wel een behoorlijke knal was (50km voor het einde van mijn vakantie). Wonder boven wonder heeft alleen mijn voorrem wat schade opgelopen.

- SPD-SL pedalen zijn geen succes op een (lange) reis. Ik ben geen voorstander van SPD schoenen en krijg last van mijn knieën bij dat systeem. Daarom maar voor safe gegaan en zowel mijn racefietsschoenen als gewone schoenen meegenomen. Dit was fijn, met de gewone schoenen heb ik ook veel gewandeld (s'avonds bij de camping, in Edinburgh/Glasgow of een willekeurige kroeg) en op de fiets reed ik met mijn favoriete pedaalsysteem/schoenen. Nadeel: als ik even stopte voor een foto langs de kant van de weg, kon ik de 1/3 van de tijd eerst mijn schoenen weer schoonmaken alvorens ik weer in kon klikken. Dit begon wel te vervelen omdat ik toch wel tig keer per dag even stopte (in Nederland rijdt ik vaak 100km+ zonder te stoppen en is dit een non-issue). Ik heb er geen problemen mee de volgende keer weer een extra paar schoenen mee te nemen, maar moet iets vinden op het vuil bij het in/uitklikken.

- Last-minute heb ik toch maar besloten om de kleinere cranks/kettingbladen te monteren. Ik was bij mijn ouders en had niet het juiste gereedschap het BB te demonteren, maar ben apart nog even langs huis gereden op weg naar de boot om 39/26 kettingbladen te monteren. Thank god, want ik ben heuvels van 23-24% tegengekomen waarbij ik met een 26 voor en 32 achter reed. Op die wijze kon ik overal fietsend bovenkomen, maar dat was met mijn andere 46/36 kettingbladen never nooit gelukt. Nu heb ik het afgelopen jaar behoorlijk wat km's in de benen en ben ik redelijk fit, voor de iets minder fitte fietser gok ik dat 26/32 nog steeds aan de zware kant zal zijn voor de Highlands, Yorkshire Dales en Cairngorms. De hoogtemeters vertellen je weinig over de steilheid daaro, maar ik vond het wel écht prachtig om daar te fietsen. Ik kreeg een smile van oor tot oor als er weer zo'n muur uit het niets opdoekte en heb een zekere liefde voor de steile klimmetjes ontwikkeld.

Uitrusting:

- Mijn #1 gearpiece was de Garmin Edge 810 met OpenFietsMap. In combinatie met een Xiaomi Mi powerbank kon ik prima een dag of 5-7 uit de voeten zonder stroom. Als wielrenner was ik al verknocht aan dit apparaat, maar als navigatiesysteem heeft hij zijn meerwaarde nog eens des te meer bewezen. Via een ander forum heb ik de tip gekregen om http://cycle.travel/map te gebruiken voor de fietsroutes en hierdoor heb ik met via points de hele route uitgestippeld (en vervolgens opgeknipt in een stuk of 12 routes van elk 150-200km). Hierdoor heb ik zoveel mogelijk over het National Cycling Network gefietst wat een stuk verkeersluwer was dan de autowegen. Op veler aanraden en tips moet ik zeggen dat jullie 100% gelijk hadden.

- Fietskleding; ik had 2 korte setjes mee, arm/beenwarmers en een Gore Windstopper softshell en Agu Secco Pro regenjas. De temperatuur varieerde overdag van zo'n 9 graden (Highlands/Skye) tot zo'n 26 graden (Edinburgh). Dit was wel een paar graden kouder nog dan ik verwachtte, waardoor ik uiteindelijk 3/4e van de tijd met arm/beenwarmers en/of het Gore Jack gereden heb. Hierdoor heb ik het geen moment koud gehad, maar had ik achteraf ook wel een setje kort/kort thuis kunnen laten en liever een lange broek en lang shirt meegenomen. In het uiterste geval had ik 3 lagen aan, een kort ondershirt, de Gore Power 2.0 softshell en het Agu regenjack. Ik had ook nog een lang ondershirt mee, maar die heb ik alleen in de avonden en tent gebruikt.

Ook had ik graag betere handschoenen met lange vingers meegenomen voor de paar momenten in de Highlands dat het 9 graden was, stromende regen en je in de afdaling zat. Mijn windstopper handschoenen met lange vingers waren een maand eerder net stuk gegaan en heb ik weggegooid, waardoor ik een heel matig dun reserve setje mee had genomen die niet bestand waren tegen dit weer.

- Andere gear die zich écht heeft bewezen zijn de Marathon Supreme banden, Sea to Summit Ultralight Insulated mat (wat een genot hoe makkelijk het matje leegloopt en opvouwt), de Cumulus Lite Line 300, Revelate Design Tangle frametas, Gore Power 2.0 softshell en arm/beenwarmers.

Iets mindere gear:
- Zephyros Wild Country 2, ondanks dat het een prima tent is, toch wel een beetje krap en iets waar ik ondanks de regen niet in wou blijven zitten. Ook raakte mijn slaapzak de binnentent waardoor deze continu vochtig bleef (en geen mogelijkheid om te drogen). Waarschijnlijk laat ik de binnentent gewoon thuis als ik naar een warmer land ga en neem ik alleen de fly+footprint mee en koop ik voor landen als Schotland een betere tent.

- Helinox Chair One, een heerlijk fijn stoeltje waar ik ook wel 6-7 dagen plezier van gehad hebt. De rest van de tijd regende het of was er wel een picknick bankje in de buurt. Als je dat echter terugrekent naar de hoeveelheid ruimte die het inneemt, en het feit dat ik er best wel geforceerd gebruik van gemaakt hebt (ik sleep het mee dus zal er op zitten ook), laat ik deze de volgende keer thuis. Er is altijd wel iets in de buurt om op te zitten en anders kan ik die kop koffie of biertje ook wel ff staand drinken.

- De Agu Quorum tassen zijn wel echt afgetest. De rain cover op/af doen werdt wel een heel herhalende en doelloze bezigheid. Of je doet ze steeds om/af voor elke bui, of je laat ze de hele dag zitten maar moet ze steeds om/af doen als je iets wil pakken. Daarnaast werden ze ook vies en bleken ze totaal niet waterdicht te zijn. Last but not least honderden losse draden, losse schroef (zat zo weer vast) en scheuren in die hoesjes waarmee je de boel strak trekt en afsluit. Deze tassen staan met stipt op #1 om vervangen te worden. In een droog land zullen het waarschijnlijk prima tassen zijn, maar voor mijn gevoel was ik er nodeloos veel tijd aan kwijt om er vervolgens natte spullen uit te halen.
Grootste ergernissen:

- De eerste 10-12 dagen heb ik vrijwel non-stop regen gehad. Zelfs de Schotten hadden het over een uitzonderlijk natte en winderige/stormachtige periode. Het was voor mij de eerste keer een wat langere reis en ik ben erachter gekomen dat ik een douche voor het slapen gaan en droge/frisse kleding toch wel heel erg op prijs stel. Op de fiets had ik weinig moeite met de regen, maar na de eerste 4-5 dagen vrijwel non-stop regen vanaf de boot, het moment dat echt alles door en door nat is, je geen droog plekje hebt om te koken, geen kans krijgt om je kleding te drogen, je slaapzak niet kan luchten en zelfs je drybags toch niet zo dry meer blijken te zijn na verzadigd te zijn met water, heb ik toch wel een paar keer gevloekt (om vervolgens stug door te gaan met de dingen die ik graag wou doen). Een bijna breekpunt was toen ik mijn was de hele nacht onder een afdakje mocht hangen (ik was zo blij) om er de volgende ochtend achter te komen dat het nog natter was dan toen ik ze ophing.

Deze regen ben ik straks snel weer vergeten, zodra het ook maar een uurtje droog was zat ik weer te lachen hoe mooi het was, maar het had wel mooier kunnen zijn. Al na een paar dagen had ik dan ook besloten om niet langer te gaan wildkamperen en elke avond een camping te zoeken (gemiddeld zo'n 6-8 pond per nacht) en daardoor werdt de reis een stuk aangenamer. Ik kon in ieder geval s'avonds douchen, kleding wassen, droog naar het toilet en wachten tot het eventjes droog was om mijn tent niet in de stromende regen op te hoeven zetten. Dat het vervolgens de hele nacht en de volgende 8 uur op de fiets weer regende was daarmee weer goed te doen.

- Schotland kent niet zoveel wegen en helemaal niet zoveel fietspaden. Isle of Skye is bijvoorbeeld alleen maar autoweg en ik was er in zo'n beetje de drukste week van het jaar, waardoor de Franse motorhomes rakelings langs je heen vlogen (de Britten waren échte gentlemans in het verkeer, gingen ruim om je heen en wachten overal keurig, het waren echt de touristen en gehuurde campers, vooral met Franse kentekens, die gevaarlijke inhaalmanouvres uithaalden).

Achteraf gezien leverde Skye wel de mooiste kiekjes op, maar heb ik er door de drukte en regen niet echt van genoten (het noordelijke stuk tussen Uig en Staffin was wel prachtig). De mooiste gebieden (ook wel een beetje dankzij het droge weer) waren Richmond/Yorkshire Dales, de Highlands tussen Fort William naar Glencoe, Cairngorms en het allermooiste; Bealach na Ba naar Applecross en vervolgens de noordelijke route naar Shieldag en Torridon.

Verder ben ik echt super blij dat ik op een 'racefiets' mijn fietsvakantie heb kunnen doen. Heerlijk in de beugels zitten in een snelle afdaling (top geklokt op 91 km/u :D), ook was de gemiddelde snelheid (ergens rond de 20-22km/u) prima waardoor ik de langere afstanden rijden kon die ik wou. Verder voelde de houding ook vertrouwd met wat ik normaal gewend ben en heb ik dan ook nul last gehad van mijn benen, kont, schouders, rug of wat dan ook. Al met al een prachtige ervaring die een beetje in de regen gevallen is, maar dat had ook wel weer zijn charme. Ook heb ik dankzij de vele tips hier op het forum niet of nauwelijks problemen gehad met mijn fiets of uitrusting, waardoor ik ook écht kon genieten door gewoon lange afstanden te fietsen en een beetje dom om me heen te kijken. Een paar dingetjes laat ik de volgende keer thuis, maar ik zou ook zo weer op pad kunnen/willen :).
Wat een mooi verslag en mooi om jouw leerpunten te mogen lezen. Vervelend van de tassen, dat lijkt me inderdaad niks. Wij rijden met Ortlieb tassen en waren de vorige keer verrast dat na een hele dag stromende regen alles zo droog was. Balen van de aanrijding op het laatst maar fijn dat je kon blijven fietsen. Heeft alle electronica de regen goed doorstaan? Hoe lang gaat jouw Garmin 810 mee op het stuur? Laad je die tussentijds op? In ieder geval is de garmin 810 natuurlijk waterdicht en dat is prettig. De regen heeft ons al eens een navigatie toestel gekost. Ik zou een volgende keer de 810 óók meenemen, zeker nu ik kan opladen via de Cycle2Charge op de nieuwe fiets. Maar ik ben benieuwd hoeveel uur jouw 810 het uit kan houden zonder stroom

Komen er nog ergens fotos die we kunnen bewonderen?
Max2015 schreef:Wat een mooi verslag en mooi om jouw leerpunten te mogen lezen. Vervelend van de tassen, dat lijkt me inderdaad niks. Wij rijden met Ortlieb tassen en waren de vorige keer verrast dat na een hele dag stromende regen alles zo droog was. Balen van de aanrijding op het laatst maar fijn dat je kon blijven fietsen. Heeft alle electronica de regen goed doorstaan? Hoe lang gaat jouw Garmin 810 mee op het stuur? Laad je die tussentijds op? In ieder geval is de garmin 810 natuurlijk waterdicht en dat is prettig. De regen heeft ons al eens een navigatie toestel gekost. Ik zou een volgende keer de 810 óók meenemen, zeker nu ik kan opladen via de Cycle2Charge op de nieuwe fiets. Maar ik ben benieuwd hoeveel uur jouw 810 het uit kan houden zonder stroom

Komen er nog ergens fotos die we kunnen bewonderen?
Alle electronica heeft het verder overleefd, de Garmin is zoals je al opmerkte waterdicht. Mijn telefoon zat in een extra hoesje in de jersey en meer dan een powerbank en hoofdlampje had ik ook niet bij me.

De Garmin 810 ging minimaal zo'n 12 uren mee en heb ik geen enkele keer tussentijds hoeven opladen. Hiervoor had ik hem op 'smart interval' gezet, de brightness volledig naar beneden, maar wel continu de navigatie en alle sensoren (HR/cadans/snelheid) aan. Daardoor was het scherm natuurlijk wel wat lastig afleesbaar en moest ik wat vaker stoppen/inzoomen, maar dit was goed te doen. Schotland kende gelukkig niet zoveel wegen dus wanneer ik een piepje hoorde om af te slaan was het alleen even opletten. Ook het navigeren naar adressen en POI's (campings, fish & chips, supermarkten, stations etc) werkte super.
Dat vind ik opvallend want 12 uur is echt lang. Mijn 810 ging tijdens een 135 km ritje ineens al uit vorige keer. Zal eens kijken naar de helderheid en dat smart interval wat je noemt.
Van harte gefeliciteerd met uw 91 km per uur :wink:
...kiekjes...
Kiekjes?
Bedankt voor het delen van je ervaringen en fijn dat je het ook zo'n mooi land vindt. Van Appelcross naar Torridon is inderdaad fantastisch.
Hoewel je de pech hebt gehad dat je veel regen had, scheelt dat één van Schotlands grootste ergenissen: de midge :D. Die zie je niet als het regent. Heb je ze in de droge momenten ook niet gevoeld?