Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag

Hallo fietsvrienden,

Op 21 juli vertrek ik alleen met de fiets naar Praag vanuit Mechelen.
Ik heb me de reisgids aangeschaft van Wouter Bazen en Wim Kooij die ik ook al eens heb doorgenomen.
Aangezien ik alleen fiets ben ik niet van plan om een tent mee te nemen.

Is er iemand die deze route heeft gefietst en gebruik heeft gemaakt van Zimmer Frei?
Of simpele goedkope hotelletjes?
Zo ja, wat zijn de prijzen ongeveer?
Veel keus?

De logementen die in het boekje zijn opgenomen zijn nogal duur als je alleen reist.

Vriendelijke groeten en ik kijk uit naar de antwoorden.....

Martine
Ik weet niet welke prijzen er in je boekje staan, maar voor een 'zimmer frei' variëren de prijzen nogal, mede afhankelijk in welk deel van Duitsland je reist. In de meer afgelegen c.q. niet zo toeristische delen van bv. het vroegere Oost-Duitsland liggen de prijzen beduidend lager, maar reken toch op bedragen tussen de 30,- en 60,- euro per nacht.
Veel meer dan een nachtje op de camping dus. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je geen tentje zou meenemen omdat je alleen reist. Dat doen veel mensen wel en het gaat ook goed. Er zijn heel wat lichte en betaalbare tentjes te koop waarin je 's zomers prima kunt overnachten. De aanschafkosten heb je er erg snel uit en het geeft je ook veel vrijheid omdat je niet van te voren een kamer hoeft te reserveren.
Ik zou ook een tentje aanschaffen, al moet je er dan natuurlijk ook nog een matje en slaapzak bij. Een tentje heb je voor iets meer dan 100 euro al.

Voor wat betreft Zimmer Frei en hotelletjes: de prijzen vallen wel mee. Afgelopen jaar ging mijn vrouw voor het eerst mee. We fietsten naar Passau en ze wilde niet kamperen. Tevoren reserveren van een zimmer frei of hotel bleek niet nodig. In het stadje waar we voor vandaag stopten, vonden we altijd wel een overnachtingsadres en meestal heel betaalbaar. Ook wel eens een heel Ferienhaus voor een nacht. Maar ik ben blij dat ook mijn vrouw om is: bij onze fietstocht komende zomer in Oostpolen gaan we lekker kamperen!
wimmo17 schreef:Ik weet niet welke prijzen er in je boekje staan, maar voor een 'zimmer frei' variëren de prijzen nogal, mede afhankelijk in welk deel van Duitsland je reist. In de meer afgelegen c.q. niet zo toeristische delen van bv. het vroegere Oost-Duitsland liggen de prijzen beduidend lager, maar reken toch op bedragen tussen de 30,- en 60,- euro per nacht.
Veel meer dan een nachtje op de camping dus. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je geen tentje zou meenemen omdat je alleen reist. Dat doen veel mensen wel en het gaat ook goed. Er zijn heel wat lichte en betaalbare tentjes te koop waarin je 's zomers prima kunt overnachten. De aanschafkosten heb je er erg snel uit en het geeft je ook veel vrijheid omdat je niet van te voren een kamer hoeft te reserveren.

Hartelijk dank voor het antwoord.
Aart Veldhuizen schreef:Ik zou ook een tentje aanschaffen, al moet je er dan natuurlijk ook nog een matje en slaapzak bij. Een tentje heb je voor iets meer dan 100 euro al.

Voor wat betreft Zimmer Frei en hotelletjes: de prijzen vallen wel mee. Afgelopen jaar ging mijn vrouw voor het eerst mee. We fietsten naar Passau en ze wilde niet kamperen. Tevoren reserveren van een zimmer frei of hotel bleek niet nodig. In het stadje waar we voor vandaag stopten, vonden we altijd wel een overnachtingsadres en meestal heel betaalbaar. Ook wel eens een heel Ferienhaus voor een nacht. Maar ik ben blij dat ook mijn vrouw om is: bij onze fietstocht komende zomer in Oostpolen gaan we lekker kamperen!

Hartelijk dank voor het antwoord.
Het is niet enkel een tentje dat ik moet kopen, ook fietstassen vooraan, ik heb voorvering dus ook nog een systeem om die tassen op te hangen.....
Misschien dan ook nog iets om te koken.....
En als je alleen fietst kun je niks verdelen.....
Maar ik ga het toch bekijken om een superlicht tentje aan te schaffen.....
Voor een kortere tocht binnen Europa zijn twee achtertassen meestal ruim voldoende. Tent kan er bovenop met spanbandjes of elastieken. Gewoon niet te veel meenemen. Kijk eens rond naar paklijsten op dit forum, kun je zien wat wel en niet mee hoeft/kan.
De laatste jaren deden wij het zelfde, bed+Bike, Airbnb, hotels.
Nu is ook mijn vrouw om en dit jaar gaat de tent mee.

Belangrijkste argument de vrijheid. en natuurlijk ook de centjes want anders ben je voor drie weken zo alleen al 12-1500 euro kwijt voor alleen een bed en moet je nog eten.
Ik zou zo'n tocht in dat jaargetijde ook lekker met twee achtertassen en tent bovenop de drager rijden. Bagagenet eroverheen voor eventuele boodschappen en ander spul wat je niet in de tassen kwijt wil of kunt, en dan lukt het vast wel. Zeker als je slaapspullen nog moet kopen kun je lekker op pakformaat letten. Met de tent bovenop je bagagedrager is die qua formaat wat minder kritisch als je 'm lekker in z'n eigen zak laat zitten. Onder de twee kilo gewicht voor een tentje lukt je ook nog wel voor een leuke prijs.

Misschien dat je nog wat met couchsurfing en warmshowers kunt?

Mocht je toch een voordrager zoeken voor een verende voorvork, kwam zojuist deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1161042473

Qua koken heb ik in m'n eentje een Mini Trangia op spiritus, voor weinig geld alles bij elkaar om te koken. Voor een maatje groter zou je naar een Trangia 27 kunnen kijken.
Een goedkope kampeeruitrusting verdien je schat ik in een zomer terug. Een mooiere in iets van twee zomers. Kijk hier eens voor wat inspiratie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
riebbelootje schreef:De logementen die in het boekje zijn opgenomen zijn nogal duur als je alleen reist.
Duitsland is bij uitstek een land waar de norm is dat je in je eentje de helft (of slechts iets meer dan de helft) betaalt van met zijn tweeën voor een overnachting (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk). Voor drie tientjes ben je op veel plekken dan ook wel klaar, is mijn ervaring. En voor de prijzen van de Duitse gutbürgerliche Küche zou ik ook niet zelf met kookspullen gaan slepen...
riebbelootje schreef: Misschien dan ook nog iets om te koken.....
En als je alleen fietst kun je niks verdelen.....
Maar ik ga het toch bekijken om een superlicht tentje aan te schaffen.....
Ja, en dan een kookuitrusting lekker thuislaten... Besteksetje, mes en mok voor een lunch picknick meenemen. Aan het eind van de dag ergens een warme maaltijd scoren en (wild)kamperen... Een heerlijke combi....

Veel plezier!
wimmo17 schreef:Voor een kortere tocht binnen Europa zijn twee achtertassen meestal ruim voldoende. Tent kan er bovenop met spanbandjes of elastieken. Gewoon niet te veel meenemen. Kijk eens rond naar paklijsten op dit forum, kun je zien wat wel en niet mee hoeft/kan.

Is niet mijn eerste lange fietstocht. Vorig jaar heb ik de Via de la Plata gefietst maar daar kon je gebruik maken van de Albergues onderweg naar Compostella.
jasmon schreef:De laatste jaren deden wij het zelfde, bed+Bike, Airbnb, hotels.
Nu is ook mijn vrouw om en dit jaar gaat de tent mee.

Belangrijkste argument de vrijheid. en natuurlijk ook de centjes want anders ben je voor drie weken zo alleen al 12-1500 euro kwijt voor alleen een bed en moet je nog eten.

Dankuwel voor het antwoord
jasmon schreef:De laatste jaren deden wij het zelfde, bed+Bike, Airbnb, hotels.
Nu is ook mijn vrouw om en dit jaar gaat de tent mee.

Belangrijkste argument de vrijheid. en natuurlijk ook de centjes want anders ben je voor drie weken zo alleen al 12-1500 euro kwijt voor alleen een bed en moet je nog eten.
Dankuwel voor het antwoord
Ik heb ook de indruk dat via de route naar Praag er toch redelijk veel campings zijn
Wim schreef:Een goedkope kampeeruitrusting verdien je schat ik in een zomer terug. Een mooiere in iets van twee zomers. Kijk hier eens voor wat inspiratie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf

Dankuwel
Heel goed artikel waar je heel veel kunt uithalen
Voor elk wat wils
Casartelli schreef:
riebbelootje schreef:De logementen die in het boekje zijn opgenomen zijn nogal duur als je alleen reist.
Duitsland is bij uitstek een land waar de norm is dat je in je eentje de helft (of slechts iets meer dan de helft) betaalt van met zijn tweeën voor een overnachting (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk). Voor drie tientjes ben je op veel plekken dan ook wel klaar, is mijn ervaring. En voor de prijzen van de Duitse gutbürgerliche Küche zou ik ook niet zelf met kookspullen gaan slepen...

Dankuwel voor het antwoord
3 tientjes vind ik mooi.....meer komt het wat duur uit