Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica - Forum Wereldfietser

Corsica

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen van fietsen op Corsica. Zwaarte/hellingen en wellicht iets over de camperbeleving.

Dankje!
Camperbeleving?

...

Ik heb een reisverslag over Corsica op themeeg.nl staan.

Zie ook een korte impressie in ViaVelo (cover en vanaf p. 22). https://issuu.com/viavelo/docs/viavelo01

Hellingen zijn verrassend vaak strak 4%. Soms steiler, en dat was fijn, want fietsen in de bergen is top!
luchtfietser schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen van fietsen op Corsica. Zwaarte/hellingen en wellicht iets over de camperbeleving.

Dankje!
Hangt vermoedelijk helemaal af van de periode. Wij gingen in mei, geen last van verkeer gehad, en wij waren met een aanhanger met kind;). Er waren richting de hoofdstad wel wat drukkere wegen maar daar ben je snel genoeg overheen. De echte bergen zelf heb ik geen ervaring mee: de afstanden zouden te groot en de hellingen te pittig worden... althans, het zou allemaal te lang gaan duren voor de tweejarige baas in de kar ;).

Maar heel gaaf om er te fietsen!!

Foto's van onze trip!
Bedankt voor jullie reacties. De foto's zien er prachtig uit. Als ik de fietsen van travelmaster zie dan is hetnet of ik ons zie haha. Ja rondje langs de kust lijkt ons prima te doen. Het binnenland schijnt pittiger te zijn. Dat zullen dan wel de 15% stijgingen zijn waar ik over las in het blad. Met campingbeleving (spelfoutje) bedoelde ik of het allemaal prijzige massacampings zijn.
Wellicht veer vanaf Nice naar Corsica en daarna met een veer naar regio Rome.
Oh, campings! Kunnen groot zijn, maar wij zochten de kleinere op. En ook dat hangt van de tijd dat je gaat af he, de drukte. Maar: ook aan de kust kan het knap steil zijn, en lange klimmen staan je te wachten 8)
luchtfietser schreef:Het binnenland schijnt pittiger te zijn. Dat zullen dan wel de 15% stijgingen zijn waar ik over las in het blad.
Dat is dan schromelijk overdreven. Het zal vast ergens voorkomen maar meestal is het ver onder de 10%
Leon schreef:
luchtfietser schreef:Het binnenland schijnt pittiger te zijn. Dat zullen dan wel de 15% stijgingen zijn waar ik over las in het blad.
Dat is dan schromelijk overdreven. Het zal vast ergens voorkomen maar meestal is het ver onder de 10%
Dat was niet overdreven, want ik fietste er. Het betreft de Restonica. Het gaat om enkele kms van gemiddeld 10 of 11% met soms een uitschieter. Ben jij daar geweest? Dus maak dat niet belachelijk.
Ik meen mij te herinneren dat Leon er inderdaad fietste, of in ieder geval dat plan had. Feit is dat het op sommige punten best pittig is, ook de kustweg is niet vlak. Binnenland zal niet veel beter zijn :lol:
willem.m schreef:
Leon schreef:
luchtfietser schreef:Het binnenland schijnt pittiger te zijn. Dat zullen dan wel de 15% stijgingen zijn waar ik over las in het blad.
Dat is dan schromelijk overdreven. Het zal vast ergens voorkomen maar meestal is het ver onder de 10%
Dat was niet overdreven, want ik fietste er. Het betreft de Restonica. Het gaat om enkele kms van gemiddeld 10 of 11% met soms een uitschieter. Ben jij daar geweest? Dus maak dat niet belachelijk.
Als je één plek hebt waar het steil is wil dat niet zeggen dat het overal steil is.
Ik ben idd van N naar Z door het binneland gefietst.
Hier vlakbij mijn woonplaats zijn wel tien wegen die 15% stiel zijn, maar toch kun je hier ook relaxed fietsen.
Boeien... Veel te mooi weer voor dit soort geneuzel in de marge.

@Luchtfietser, als je nog vragen hebt, stuur me gerust een PB.
luchtfietser schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen van fietsen op Corsica. Zwaarte/hellingen en wellicht iets over de camperbeleving.

Dankje!
Wij hebben er 17jaar geleden ook gefietst, mooi, maar pittig hoor . De campings waren er in mijn beleving ,vooral aan de kust erg prijzig.Wij hadden onze auto voor een kleine vergoeding op een camping in Nici laten staan en zijn toen overgevaren met fiets en bagage . Ook uit eten gaan was toen erg prijzig, maar dat kan veranderd zijn natuurlijk. Fijne vakantie
Dag,

Ik ben ooit met de fiets vanuit België via Firenze in Corsica terecht gekomen. Ik ben met de veerboot van Livorno naar Bastia gevaren en dan de noordkust van het eiland afgefietst om langs de oostkant van Corsica terug langs de kust zuidwaarts te fietsen. Ondertussen was het juli geworden wat wil zeggen dat de toeristen vanaf 10-11 uur beginnen rondhossen met hun wagens. In Calvi heb ik de boot naar Nice genomen.

Ook langs de noordkust moest er redelijk wat geklommen worden. Het was wel mooi. Af en toe voorzichtig over het kniehoog muurtje gekeken dat de weg van de afgrond en de Middellandse Zee 100 meter lager scheidde: hier en daar lag er autowrak of een as van een auto. Brrr.

Ik herinner me nog dat er tussen Saint Florent en l'Ile Rousse geen winkels waren om drank in te slaan. Dit was in 2004. De noordkant van Corsica is wel de minst toeristische.

Jan.
Ik fietste er enkele jaren terug, vnl het binnenland en de westkust.
Héél mooi eiland om te fietsen én lekker te eten.
Ik herinner me in het binnenland enkele schitterende doodlopende wegen de bergen in, maar 'k lig momenteel in men tent in Spanje dus kan niet juist achterhalen welke.
Korte foto-impressie van mijn reis toen: https://www.flickr.com/photos/149995316 ... 5435287564
Ha, heel herkenbaar!! En jammer dat ik de smaaksensatie die de laatste foto met zich meebracht, niet heb meegemaakt ;).
Travelmaster schreef:Ha, heel herkenbaar!! En jammer dat ik de smaaksensatie die de laatste foto met zich meebracht, niet heb meegemaakt ;).
Smaaksensatie van dat wild zwijn was anders ook niet slecht :wink:
Hier ook van plan om begin juni op Corsica te gaan fietsen (en wandelen). Alle tips zijn meer dan welkom! Heb het boekje 'Fietsen op Corsica' gekocht. Ziet er wel zeer pittig uit allemaal!
Ik wil even laten weten dat we inmiddels met succes en zeer veel plezier drie weken over Corsica hebben gefietst. Van Bastia via de westkust naar Bonefatio en vervolgens via het middenland terug naar Bastia.

Dit hebben we vrij zwaar beladen gedaan, met een peuter in de kinderkar. Wij zijn enorm blij dat we de keuze van Corsica gemaakt hebben. Het was een unieke ervaring vanwege het karakter van het eiland; prachtige uitzichten en natuur, veel rustige tot uitgestorven wegen, de route die ook de bergen op fietst ipv in de dalen blijft! en zo nog wel meer bijzonderheden.
Het was zeker vermoeiend en soms behoorlijk zwaar maar uiteindelijk vonden wij het over het algemeen goed tot net te doen.

We hebben het boekje van Luc Oteman gebruikt wat wij erg prettig vonden.
Beste luchtfietser,

fijn dat je, nadat je vóór je reis dit topic opgestart hebt, ook naderhand nog wat laat horen. Zouden meerderen moeten doen. Zelf zijn mijn vriendin en ik ook van plan om in juli en augustus drie weken op Corsica te fietsen, en ik ben blij met je bevindingen. Helaas zal het op veel minder plaatsen rustig zijn als wij er zijn.

We twijfelen hoe we erheen gaan. Auto, trein of vliegtuig.
Vliegtuig liever niet en schijnt ook nog duur te zijn naar Corsica. Of je makkelijk met fietsen in de trein naar een franse havenstad kan moet ik nog onderzoeken. Blijft over anders de auto, en die tijdens de vakantie achterlaten op een (welke?) camping in de buurt van de (welke?) havenstad.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? En hebben jullie gereserveerd voor de boot? Of zouden jullie dat in het hoogseizoen wel doen?

Hans
Hallo Hans,

Wij zijn vanaf Toulon met onze fietsen naar Bastia gevaren met Corsica ferries. Het kostte iets van €140 Wij zaten al op de fiets dus hebben ons verder niet georiënteerd. Wij zijn met de nachtboot met een hut gegaan. Het viel ons reuze mee. Ff de fietsen stallen, tassen de hut in, kleine in zijn bed leggen en wij douchen om de volgende morgen nabij Corsica wakker te worden. Wij hadden gereserveerd maar dit leek ons niet heel erg nodig, wel als je met de auto gaat. Maar goed, als je zeker weet wanneer je vertrekt dan kun je reserveren, dan heb je zekerheid, misschien is dit in het hoogseizoen wel belangrijker.
Een plek om je auto te stallen weet ik zo niet. Dit lijkt me overigens best een goede optie als je niet wilt vliegen, maar het zal even zoeken zijn naar een plek. Ik denk wel dat dit zou moeten lukken maar misschien niet dicht bij een have of in die stad. Wij hebben zoiets een keer gedaan bij een groot winkelcentrum/boulevard.

We kozen voor Bastia omdat we dan een volledig rondje konden doen. Achteraf heel blij mee want we hadden de noord-west kust niet willen missen. Tsja ik denk dat het je niet veel verder helpt. Probeer alles opties op een rij te zetten en dan afwegingen maken. Dit is toch persoonlijk.

Nog een tip, neem naast een app met alle campings ook het corsica camping foldertje mee. Dit vonden wij wel handig.

Mocht je nog een andere specifieke vraag hebben dan hoor ik het wel. Wij fietsen nu nog maar ik log af en toe even in

Succes met de voorbereidingen!!
Na de reitsma route en een tocht van zuid naar noord Sardinië, ben ik inmiddels ook aangekomen op Corsica. Ik ben van plan om vanuit Bonifacio naar Corte te fietsen, al moet ik de precieze route nog uitstippelen. Dan vanuit Corte naar Porto, Calvi en Lile Rousse. Van daaruit wil ik de boot naar Marseille pakken. Campings onder Corte vinden lijkt wat moeilijk.

Als er mensen die eerder vanuit Bonifacio of Porto Vecchio naar Corte zijn gefietst? Wat voor route hebben jullie toen genomen?

Over een paar dagen kan ik waarschijnlijk wel iets zeggen over fietsen op Corsica (met bagage) ;)


Edit: Inmiddels voorbij Corte en 3 dagen flink moeten klimmen. Meestal is het 4-7% op de d-wegen. Dat is me meegevallen als ik de verhalen las over Corsica. Aan de kust ben ik nog niet geweest, maar ik hoorde dat dat ook niet steiler is. Genoeg geld moet je wel bij je hebben. Er zijn veel dorpjes, maar in lang niet alle kan er gepind worden. Ook is het handig om te beseffen dat er aan de gr20 veel slaapplaatsen zijn. Deze staan niet altijd als camping op het web. Op Col de Verde heb ik vannacht bijvoorbeeld geslapen, maar alleen omdat ik mensen sprak die wisten dat er een camping was. Zit nu op de route van Corte naar Piano, wat erg mooi is, maar wel bloedheet! Er is nergens schaduw langs de weg dus voldoende water mee!