Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Armenie met twee kinderen op twee tandems? - Forum Wereldfietser

Armenie met twee kinderen op twee tandems?

Hoi! We zijn onze volgende fietsvakantie aan het uitdenken, en op dit moment spreekt Armenië ons erg aan. We denken aan een trip van een 3 tot 4 weken door Armenië en misschien ook Nagorno Karabach, midden juli tot midden augustus.
Wij, dat is een familie van 4, met twee kinderen (12 en 14) op twee tandems, altijd op zoek naar nieuwe horizonten en avontuurlijke reizen. We zijn niet bang van onverharde/ruige wegen of een stevige klim, kiezen vaak voor de kleinere wegen en de "off the beaten track" streken, en hebben het liever wat ruiger en bergachtiger dan het Hollandse/Vlaamse plat ;-)

We horen/lezen echter verschillende meningen over Armenië, en dan vooral over de zwaarte van de klims en het verkeer. Over Nagorno Karabach varieert het ook van veilig naar af te raden, afhankelijk van aan wie je het vraagt of welke site je bekijkt.

Dus: Armenië/Nagorne: ja of neen? Elk advies, ook over wat we zeker moeten zien, leuke routes, wat zeker te vermijden, ... is meer dan welkom!
Armenië is een prachtig land vooral in het voorjaar maar ...

1. Reisadvies al gezien? >>> http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ud/armenie

Das stevig veranderd naar het negatieve sinds wij er een paar jaar geleden waren. Toen wij er waren werd alleen de noordelijke grensstreek en NK afgeraden. Wij hebben bijvoorbeeld aan de oostkant van het Sevan meer en Zuid Oostelijke grens gefietst dat nu als rode no-go gebied worden aangegeven. Dat waren erg mooie stukken. Als je wat overkomt in de rode gedeeltes (dat te maken heeft met dit conflict) ben je bovendien niet verzekerd.

In NL horen we erg weinig over deze regio in het nieuws. Ik volg https://globalvoices.org voor info over Centraal Azie.

Afbeelding

Afbeelding

2. De zomer is te warm, alles is bovendien dor en geel. Het voorjaar is echter prachtig.

3. Off road is het mooiste maar soms erg steil. Met een tandem in de hitte en twee kleine kinderen misschien iets teveel van het goede?

4. Ja mensen kunnen met alcohol op achter het stuur zitten, das heel normaal in de voormalige Sovjet Unie. Op zich hebben we daar in Armenia op een keer na niet veel last van gehad. Waarschijnlijk de goede rustige wegen uitgezocht.
armimema schreef:Over Nagorno Karabach varieert het ook van veilig naar af te raden, afhankelijk van aan wie je het vraagt of welke site je bekijkt.
Voor Nagorno Karabach is het officiële reisadvies van zowel de Nederlandse als de Belgische overheid eenduidig negatief, dus geen verzekering en geen noodhulp. Uiteraard vind je op internet altijd wel berichten van mensen die een reis daarheen overleefd hebben of zelfs niets bijzonders hebben meegemaakt.
peter de rijk schreef:Voor Nagorno Karabach is het officiële reisadvies van zowel de Nederlandse als de Belgische overheid eenduidig negatief, dus geen verzekering en geen noodhulp.
dat schreef ik al :wink:
Wij vinden Armenie een geweldig fietsland met ontzettend gastvrije mensen.
Nu 3x geweest. 1x backpacken en 2x gefietst. Eerste keer in lente, tweede keer in zomer. En we zouden meteen weer gaan (maar ja.. .er zijn zoveel leuke andere bestemmingen..).
In de lente is alles groen: super mooi. Ook voor kinderen: beetje 'teletubbie landschappen'. In zomer is het warm en minder groen.
Wij typeren Armenie weleens als 'Tadjikistan light'. Voldoende uitdaging dus als je van de drukke wegen af gaat.
In Nagoro Karabach zijn we niet geweest.

Lees onze verhalen (+ foto's) en route op: wijzijnfietsen.weebly.com

1e keer in lente (2015): directe link: http://wijzijnfietsen.weebly.com/armenieuml1.html
2e keer in zomer (2016): directe link: http://wijzijnfietsen.weebly.com/iran-- ... -2016.html
Leuke typering, Tadjikistan Light. Klopt wel een beetje.
Wij vonden de klimmen wel meevallen. Er zijn ook best veel gebieden waar er minder klimwerk is en toch voldoende leuke kleine weggetjes. Het verkeer op de grote wegen is druk maar niet anders druk dan in vergelijkbare landen. Dat houdt gelijk op wanneer je van de hoofdwegen afgaat. Ik kan niet inschatten hoe het is om met twee kinderen daar te fietsen maar als ik je verhaal zo lees hebben jullie daar voldoende ervaring mee. Het zou voor mij geen land zijn waar je absoluut niet met kinderen zou kunnen fietsen.
Het grootste probleem is natuurlijk de politieke situatie, en daarbij zou ik toch heus afgaan op de experts van Buitenlandse Zaken.
Wit schreef:Als je wat overkomt in de rode gedeeltes ben je bovendien niet verzekerd.
Ik zal niemand aanraden een negatief reisadvies te negeren, zeker niet als je met kinderen onderweg bent. Maar stellen dat je niet verzekerd bent als je in gebieden reist waar een negatief reisadvies geldt, is wel heel erg kort door de bocht.

Schade's die direct of indirect met de reden van het negatieve reisadvies te maken hebben zullen niet gedekt worden. Maar als je ziek wordt, je been breekt of je laptop wordt gestolen(wat een stuk aannemelijker is dan slachtoffer worden van een gewapend conflict) in een gebied waar een negatief reisadvies geldt ben je over het algemeen gewoon verzekerd.
Armenië is trouwens supergoed bevallen. Heel vriendelijke en vrijgevige bevolking, prachtig vrij kamperen, mooi, ...
We zouden het zo weer doen. Alleen was het in de zomer wel erg heet (er was natuurlijk weer net een hittegolf...)

Mireille
Wat fijn dat het is bevallen. En leuk dat je dat hebt terug gekoppeld op dit forum. Mooi land.