Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Santiago de Compostella - digitale routebeschrijving? - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Santiago de Compostella - digitale routebeschrijving?

Voor de routebeschrijving zijn er o.a. drie boeken op papier van Clemens Sweermen beschikbaar. In het kaden van gewichtsbesparing zoek ik deze of andere routebeschrijvingen in digi-vorm, zoals PDF of E-boek formaat. Ik kan het niet vinden. Iemand een tip?
Koop de routegidsen van Sweerman, leg ze onder de scanner en maak er pdf's van, bijvoorbeeld met ABBYY Finereader. Andere "oplossingen" lijken me minder legaal.
Ik gebruikte de app Buen Camino pro. Route op kaart, logeer-, eet-, drank mogelijkheden, profiel etappe enz. Alternatieven voor fietsers waar het pad te zwaar is. Op kaart wordt je positie getoond. Mogelijkheid je etappes voor te bereiden.

Ik stop ook de gps track in mijn fiets gps. De reisgidsen zijn balast en alleen geschikt om s avonds even te lezen wat er je de volgende rit te wachten staat. Dit vond ik ook in de app.
Indien gewenst stuur ik je een paar schermafbeeldingen om je een beter idee te geven.
Dag Oswald, Ik ben van Tervuren - België. Volgend jaar zal ik er 60 zijn en gaan wij met een groep van 8 personen van Léon naar Compostella. Graag had ik alle mogelijke info geweten. Ik ben in het bezit van het boekje deel drie Compostella route maar wil alles zelf voorbereiden en een boekje tijdens het rijden is niet zo handig. Hier volgen mijn vragen : Welke gps toestel gebruik je ( ik meestal Google Maps maar wil er wel een goede aanschaffen). Is er steeds internet in die streken voor gebruik gsm en gps toestel. Heb jij de route toevallig al op gps staan en zo ja wil je die delen met mij. Welke drukke wegen of slechte wegen vermijden. Wij zijn fietsers maar niet met racefietsen dus kalme en rustige wegen lijkt mij beter. Mijn echtgenote, die niet fiets, rijdt achter ons dus van bagage moeten wij ons niet veel aantrekken. Maar 6 van de 8 personen rijden elektrisch. Lukt dit ? Kunnen wij deze tijdens de dagrit opladen. De 2 zware bergetappes zijn die te doen. Je ziet veel vragen dus want ik sta nog maar in het begin van de voorbereiding. Alvast bedankt voor alle info. Dirk Lefebure, www.dirklefebure.be en dirklefebure@telenet.be
Is die app niet voor wandelaars? Kan je ook een optie 'fietsen' kiezen?
Hallo Dirk,
Dit is een topic van 2 jaar geleden.
Inmiddels zijn er velen onder ons die GPX bestanden hebben en kunnen delen. Ook kan je op de site van de Europa fietsers GPS bestanden vinden. Als je zoekt op de route van Clemens Sweerman deel 3.
Dat boekje is zo duidelijk dat het zelfs zonder Gps lukt😁. En zo’n boekje past in hoesje op de stuurtas.
Als je van te voren de kaarten en route download kan je alles offline fietsen. Geen internet nodig dus. Hooguit voor overnachtingen als je geen herbergen wilt.
Er zijn ook meer mensen met E bikes die de route fietsen, die zullen ongetwijfeld hier ook de nodige info kunnen verstrekken.
Je zou ook op de Fb pagina van de wereldfietser kunnen kijken, er gaan diverse fietsers dit voorjaar die kant op met de zelfde vragen.

Alvast veel plezier.
Anja
Goeiemorgen ,
Ik zou met mijn vriendin in 2022 ook met de fiets vanuit Belgie naar compostela willen fietsen .
Ben daarom nu al beetje informatie bij elkaar het zoeken om het goed voor te bereiden .
Jij spreek van 1 boekje , de clemens sweeman deel 3 , is dat voldoende ?
Kan jij mij misschien ook de site delen waar je de route kan downloaden om ,kan ik het hier op pc mee misschien goed voorbereiden.
Alvast bedankt ,en als je nog nuttige info hierover heeft ,mag je ze altijd geven want zal wel wat organisatie vragen

Groetjes
Nico
Nico69 schreef:
di 03 nov, 2020 06:37
Jij spreek van 1 boekje , de clemens sweeman deel 3 , is dat voldoende ?
Wel als je, zoals dirk lefebure, vanaf León vertrekt. Als je, zoals jij aangeeft, vanuit België wilt fietsen, heb je alle drie de boekjes nodig. Zie https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

Alvast veel voorpret gewenst!

Carl
Gewoon de charme van het fietsen met een gids onder het venster van je stuurtas. De avond ervoor even kijken naar de hoogtepunten van de volgende dag.
Verreweg het meeste gewicht dat je meeneemt op je fiets ben je zelf.
Zonder gidsje kan je met je blik op oneindig (op de GPS) de hele route fietsen. Maar je mist dan wel heel veel leuke achtergrondinformatie.
Ideaal lijkt me om bij de tent lekker het boekje te lezen en onderweg het lijntje op het scherm te volgen.
Carl schreef:
di 03 nov, 2020 13:00
Nico69 schreef:
di 03 nov, 2020 06:37
Jij spreek van 1 boekje , de clemens sweeman deel 3 , is dat voldoende ?
Wel als je, zoals dirk lefebure, vanaf León vertrekt. Als je, zoals jij aangeeft, vanuit België wilt fietsen, heb je alle drie de boekjes nodig. Zie https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

Alvast veel voorpret gewenst!

Carl
Ik deed 5 camino's. Allemaal behalve de Portugues vertrekkende aan de spaanse grens of in Sevilla. Dus geen ervaring met de route door Frankrijk. Op de laatste camino's gebruikte in de app Buen Camino. Die bevat alle nodige info ook toeristische en geschiedkundige Alle logies, winkels, de route met je eigen locatie er op. De locatie van de albergue's. Ook foto van waar je een afslag moet nemen. Alternatieve routes vb om te fietsen of om iets te bezoeken. Tevens wordt recente info gestuurd, vb albergue gesloten of weg versperd. Kortom ik nam geen papieren gids meer mee.
Bedenk dat er naast de camino Francés ook een camino del Norte en een primitivo is die je eventueel kan fietsen.
oswald schreef:
di 03 nov, 2020 17:29
Carl schreef:
di 03 nov, 2020 13:00
Nico69 schreef:
di 03 nov, 2020 06:37
Jij spreek van 1 boekje , de clemens sweeman deel 3 , is dat voldoende ?
Wel als je, zoals dirk lefebure, vanaf León vertrekt. Als je, zoals jij aangeeft, vanuit België wilt fietsen, heb je alle drie de boekjes nodig. Zie https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute

Alvast veel voorpret gewenst!

Carl
Ik deed 5 camino's. Allemaal behalve de Portugues vertrekkende aan de spaanse grens of in Sevilla. Dus geen ervaring met de route door Frankrijk. Op de laatste camino's gebruikte in de app Buen Camino. Die bevat alle nodige info ook toeristische en geschiedkundige Alle logies, winkels, de route met je eigen locatie er op. De locatie van de albergue's. Ook foto van waar je een afslag moet nemen. Alternatieve routes vb om te fietsen of om iets te bezoeken. Tevens wordt recente info gestuurd, vb albergue gesloten of weg versperd. Kortom ik nam geen papieren gids meer mee.
Bedenk dat er naast de camino Francés ook een camino del Norte en een primitivo is die je eventueel kan fietsen.
Goeieavond ,
Heb je veel tijd besteed aan het uitstippelen van de route en is het moeilijk om de juiste route te vinden ,volgen ?
Jij hebt blijkbaar al wat ervaring er mee , zou fijn zijn dat je misschien wat ideeen of manier om het op een goede manier voor te bereiden of mij op weg te zetten om hem zonder zorgen (fout te fietsen )er naar toe te rijden .Je mag mij steeds ook contacteren via mijn mail nico-1969@hotmail.com
Dank bij voorbaat
Nico
Ik vind het vinden van de juiste route geen enkel probleem.
Voor mijn reis naar SdC had ik het volgende voorbereid:
- ik koop de drie boeken en laat ze thuis
- ik kopieer alle pgina's en sla ze op in PDF op mijn telefoon (scheelt hoop gewicht)
- ik download de gpx files van de volledige route, recentste versie, van internet
- ik plaats de gpx files in mijn Garmin gps, om globaal de route te volgen en nooit fout te rijden.
- ik plaats de gpx files ook in het programma Osmand, off line navifatieprogramma op mijn telefoon. Als ik meer details wil zien, bv in een stad, gebruik ik Osmand met de telefoon even op een houder op het stuur. Mocht mijn gps onverhoopt uitvallen heb ik altijd een back up van de route op mijn telefoon.
Voor mijn tentje of in de herberg lees ik s'avonds op mijn telefoon de passage in de boekjes over het volgende dagtraject. Ik ben zo probleemloos naar SdC gefietst.
Goeieavond mic ,

Is het mogelijk van de link van de GPS files van de route door te mailen naar mij aub ,
dan weet ik dat dit al een route is die gereden is geweest en waarschijnlijk ook haalbaar is met de fiets
mijn mail is nico-1969@hotmail.com

Alvast bedankt voor de info
Mvg
Nico
Nico69 schreef:
zo 22 nov, 2020 21:47
Goeieavond mic ,

Is het mogelijk van de link van de GPS files van de route door te mailen naar mij aub ,
dan weet ik dat dit al een route is die gereden is geweest en waarschijnlijk ook haalbaar is met de fiets
mijn mail is nico-1969@hotmail.com

Alvast bedankt voor de info
Mvg
Nico
De route volgens Sweerman kan je hier downloadden. Is in Spanje dan de camino Francés.

https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... etsroute#6
Nico69 schreef:
zo 22 nov, 2020 21:47
Goeieavond mic ,

Is het mogelijk van de link van de GPS files van de route door te mailen naar mij aub ,
dan weet ik dat dit al een route is die gereden is geweest en waarschijnlijk ook haalbaar is met de fiets
mijn mail is nico-1969@hotmail.com
De link hierboven heb ik gebruikt. Misschien ter aanvulling: je kunt GPS routes op twee manieren gebruiken: 1. als Tom Tom, zoals in de auto, de GPS wijst je voortdurend de weg met pijlen enz en 2. Alleen met een lijn over de wegen op de kaart. Je fietst over de lijn en krijgt verder geen informatie. Je moet zelf opletten of je de lijn niet verlaat. Deze tweede manier heeft het voordeel dat het veel minder batterijen van je GPS vreet. Ik doe 3 dagen met een setje als ik deze manier gebruik. En verder kan er weinig technisch fout gaan. Bij mij werkt het al jaren prima. Het programma Osmand vind ik ook een aanrader. Het off line programma geeft ook goede info over hotels, supermarkt enz in de buurt waar je fietst.