Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sicilie - Forum Wereldfietser

Sicilie

Hallo,

Na vorig jaar 2 weken op Corsica te hebben gefietst hebben wij voor dit jaar het plan om half september zo'n 2 weken te gaan fietsen op Sicilië.
We houden van rust, natuur en leuke kleine dorpjes. Bergen en kamperen zijn ons ding en niet zo zeer strand en hotel. Af en toe een nacht wildkamperen is prima maar zeker niet alle nachten.

Wie heeft tips voor ons?

- Welke plaatsen juist wel of juist niet bezoeken?
- Zijn er ook campings in het binnenland?
- Zijn er bestaande fietsroutes?
- Voorkeur welk vliegveld?
- alle overige tips en info zijn zeker ook welkom.

alvast hartelijk dank.

groeten Ina
Drie jaar geleden zijn we van Trapani naar Napels gefietst, zie mijn verslag op http://moh.freehostia.com/2014
Trapani heeft een klein vliegveldje dus wel zo relaxed. Campings vind je vrijwel alleen aan de kust muv rond de Etna. Fietsroutes zijn er niet. Wat je zeker niet moet overslaan is een bezoekje aan de Eolische eilanden, een van de hoogtepunten van onze tocht.
Ik heb in het najaar van 2005 meegedaan aan een tocht in het oostelijke deel van Sicilie die uitgezet was door Cycletours. Ik heb er goede herinneringen aan: mooie, niet drukke wegen door een fraai landschap. Overnachtingen in eenvoudige hotels.

Er waren 6 etappes: (1) Catania - Buccheri (72 km), (2) Buccheri - Piazza Armerina (93 km), (3) Piazza Armerina - Nicosia (89 km), (4) Nicosia - Bronte (104 km), (5) Bronte - Francavilla (123 km), (6) Francavilla - Catania (86 km).

Catania heeft een groot vliegveld waarop van Amsterdam (Transavia) en Eindhoven (Ryanair) enkele vluchten per week worden uitgevoerd.
Op mijn site staat een fietsverslag over Sicilië. Het is al heel lang geleden (2000) dat we daar hebben gefietst, maar op Sicilië gebeurt niet zo veel. Het was werkelijk een schitterende route (Zie de tussenkopjes voor de afstanden). Campings zijn er weinig, maar toch hebben we toen steeds gekampeerd, op één nacht na geloof ik.
Schitterend eiland.
Goede keuze.

Wat kamperen betreft klopt het inderdaad wat hierboven is beschreven. Als toevoeging:
Wij hebben vrij veel wild gekampeerd maar dat was nog best wel lasting. Veel grond is omheind met palen en draad. Uiteindelijk hebben we vrij veel geslapen in verlaten gebouwen of in de nabijheid daarvan. Ook vonden we regelmatig een plekje bij de boeren. Campings in het binnenland zijn wij niet tegen gekomen.
Ik heb op Ridewithgps nog een globale route, https://ridewithgps.com/routes/5638806
Er zitten ook wat punten en campings in het zuiden/midden van het eiland waar we niet zijn geweest.
Misschien heb je er wat aan. De uiteindelijke gefietste route vind je hier: http://www.gpsies.com/mapOnly.do?fileId ... Leave=true
Rex schreef:Hallo,

Na vorig jaar 2 weken op Corsica te hebben gefietst hebben wij voor dit jaar het plan om half september zo'n 2 weken te gaan fietsen op Sicilië.
We houden van rust, natuur en leuke kleine dorpjes. Bergen en kamperen zijn ons ding en niet zo zeer strand en hotel. Af en toe een nacht wildkamperen is prima maar zeker niet alle nachten.

Wie heeft tips voor ons?

- Welke plaatsen juist wel of juist niet bezoeken?
- Zijn er ook campings in het binnenland?
- Zijn er bestaande fietsroutes?
- Voorkeur welk vliegveld?
- alle overige tips en info zijn zeker ook welkom.

alvast hartelijk dank.

groeten Ina
Voor campings heb je vast wel wat aan Archies database. Daar moet toch wel wat op staan!
Travelmaster schreef:Voor campings heb je vast wel wat aan Archies database. Daar moet toch wel wat op staan!
Vrijwel alleen aan de kust. In het binnenland zijn die op één hand te tellen. Je kan ook op de Openstreetmap kaart kijken, dan zie je er maar één (m.u.v. rond de Etna): http://overpass-turbo.eu/s/nyL
3 jaar geleden heb ik het zuiden van Sicilië gewandeld en een paar dagen gefietst. In augustus vreselijk warm, veel afgebrande percelen gezien. Bergachtig, goed afzien en genieten tegelijkertijd.
Met Ryanair heen en weer van Charleroi naar Comiso voor 200 €. Ik verbleef meestal bij vrienden en vrienden van vrienden. Ook enkele dagen in een hostel in Noto. Heerlijke stad/streek!
Er zijn veel velden, boomgaarden, waterstroompjes, ... Mensen zijn vriendelijk maar passen goed op velden of gebouwtjes die op het eerste zicht verlaten of verwaarloosd zijn.
Bedankt voor alle reacties tot zo ver.
Ik zie dat het kamperen in het binnenland nog wel een studie op zich gaat worden, maar ben blij zo veel positieve reacties over het eiland te lezen.
Ik blijf verbaast hoeveel mensen hun info en ervaring willen delen. SUPER! bedankt.
Meer info is natuurlijk altijd welkom.
Het kan handig zijn de vulkaanaktiviteit van de Etna en Stromboli in de gaten te houden, spectaculair maar ook gevaarlijk zoals onlangs op het nieuws te zien was,
https://www.volcanodiscovery.com/italy.html
https://www.volcanodiscovery.com/etna/c ... ivity.html
Gelukkig kun je aan de satellietfoto van Sicilië zien dat bepaald niet heel het eiland een risicogebeid voor lavastromen is. Sicilië is een eiland waar ergens een vulkaan op ligt, het is geen vulkaan op de zeebodem waar mensen op de flanken wonen.
Als het rommelt kun je natuurlijk wel een eindje uit de buurt blijven als je de keuze hebt.
Afbeelding
Sicilië is een bezoek zeker waard. Ik vraag me af of half september een geschikte tijd is. Wij hebben er eind augustus gefietst en het was eigenlijk veel te warm. Bovendien is alles erg dor in die tijd. De winter of het voorjaar lijkt me veel beter; meer groen, koeler.

Wij hebben alleen een camping gevonden ergens aan de noordkust en in Catania. De laatste op de dag vóór de terugvlucht. De camping is ten zuiden van de stad vlak bij het strand. Neem oordopjes mee want er staat een disco naast met keiharde muziek tot diep in de nacht.

Wild kamperen hebben wij niet aangedurfd. Overal staan hoge hekken met vaak blaffende honden er achter. Als je dan weet dat de Maffia hier de baas is . . . . B&B en kleine hotels zijn vaak wel te vinden, ook in het binnenland.

De klim naar Refugio Sapienza op de helling van de Etna op bijna 2000 meter is een pittige klim maar heel mooi over een goede asfaltweg. Van daar kun je met een kabelbaan naar de top en sta je tussen de zwaveldampen. Mag je niet missen.