Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips en/of advies over Jutland 2017 - Forum Wereldfietser

Tips en/of advies over Jutland 2017

Beste mensen van De wereldfietser.
In 2016 ben ik een weekje er op uit geweest op de fiets.
Dit is me zo goed bevallen dat ik nu de sprong in het diepe wil maken om de grens over te gaan.
Door mijn fietsvakantie heb ik het een en ander al geleerd.
Had bijvoorbeeld teveel kleding bij me, de afstand die ik per dag maakte was tussen de 60 en 70km. Hier door was ik te snel op de plek van de nieuwe bestemming.

Ik heb gekozen om dit jaar de Jutland fietsroute te gaan doen.
Heb in middels een boekje gekocht van Clemens Sweerman "Jutland fietsroute" in het spoor van de Vikingen.

Zijn er mensen die me tips en/of advies kunnen geven over deze fietsroute.
zoals mag je wild kamperen, wat is beste tijd van het jaar, of andere dingen.

Wil er 3 weken voor uit trekken en met een niet al te groot budget.
alvast bedankt
Gewoon doen, en met een beperkt budget ben je al snel aangewezen op wildkamperen, en dat mag alleen op de aangegeven plekken, de ene keer vrij luxe de andere keer niet. (zie andere berichten hierover)
Als je onderweg een winkel tegen kom haal dan wat je nodig hebt, het kan zomaar tot het eind van de dag duren voor je er weer 1 tegen komt, wil je niet moeten afwijken van de route.
Als je gaat kamperen zorg dan voor een plaatsje in de wind, hier houden de muggen niet van.
Voor water kun je vaak ook tercht op een kerkhof, die zijn er genoeg langs de route.
En pas op bij de hekken die er voor moeten zorgen dat er geen auto's het fietspad op kunnen.
Hou wel rekening mee dat Denemarken samen met Zwitserland tot de duurste landen van Europa horen.
Maar wel super heerlijk om daar te fietsen! De foto is op 14 augustus 2016 in Grindsted genomen.

Afbeelding
Peter bedankt voor je reacties en tips
wildkamperen, mag alleen op de aangegeven plekken
Hoe wordt dat aan gegeven?
Voor water kun je vaak ook tercht op een kerkhof, die zijn er genoeg langs de route.
Moest even lachen toen ik dit las.:D hier zou ik nooit op gekomen zijn om op deze manier aan water te komen.

Martin ook bedankt voor je reactie
Denemarken samen met Zwitserland tot de duurste landen van Europa horen.
Hier ben ik van op de hoogte.

Geld heb je nooit genoeg bijdehand maar ik hou er wel rekening mee dat dingen die onverwacht zouden kunnen gebeuren.
Wat betreft wildkamperen, kan je door te zoeken op "Denemarken vrij kamperen" voldoende informatie vinden, bijvoorbeeld http://www.visitdenmark.nl/nl/denemarken/natuurcampings

Kijk verder eens op Landeninformatie Denemarken en op de FietsVakantieWiki.
Zolang niemand je weg stuurt "mag" je overal wildkamperen. Als 16-jarige voor het eerst wildgekampeerd en vanwege de spanning nauwelijks geslapen. Inmiddels weet ik dat het eigenlijk altijd goed gaat en slaap ik als een marmot.
Afgelopen 4-5 jaar heb ik in en door DK gefietst. En bemerkt dat goedkoop reizen in DK wel degelijk mogelijk is. Voor die tijd heb ik DK vooral per zeilboot bezocht en dan was het prijsniveau inderdaad vaak schrikbarend hoog.

Voor lowbudget-kamperen is de gids "overnatning i det fri" bijna een must, omdat campings in DK flink aan de prijs kunnen zijn. En je bovendien ook nog gedwongen wordt een kampingkaart aan te schaffen.
zie: http://www.friluftsraadet.dk/indhold/op ... t-fri.aspx
(wellicht dat er naast de papieren uitvoering ook digitale mogelijkheden bestaan).

Voor normale boodschappen vind ik DK niet heel veel duurder dan NL. Zolang je maar inkopen doet bij de grote landelijke supermarktketens en vooral kleine winkels in de kleinere plaatsen mijdt. Boodschappen doen bijvoorbeeld in of bij nabij jachthavens kan extreem duur uitpakken, net als in buurt- of dorpswinkeltjes. Een restaurant bezoeken (behalve de shoarma en pizza-tenten), ergens een ijsje kopen, biertje (en sterker) of koffie met gebak: kan duur uitpakken. Maar ik heb ook wel eens halve literflessen Carlsberg gedronken in een echte visserskroeg voor 32 Kronen (< 5 euro). In Kopenhagen echter ook wel eens eens 80 kronen voor een glas van de tap betaald.

De prijzen bij Lidl, mijn favoriet in DK, liggen op zo'n 90% tot 130% van het NL'se prijsniveau. En zijn door heel DK hetzelfde.
Bij de grote supermarktketens heb je vaak keuze tussen A-merken, huismerken en C-merken, net als in NL. De A-merken zijn over het algemeen een stuk duurder dan in NL, de C-merken nauwelijks duurder.
(goedkoop zijn o.a. de Lidl, Aldi, Kiwi, Netto, Rema 1000. Duur daarentegen zijn o.a. Irma, Fotex, Spar, DognNetto, Dagli/Lokal Brugsen).

DK kent een uitgebreid en goed net van fietswegen en fietspaden. Kobenhavn staat wat mij betreft nummer 1 op het lijstje fietsvriendelijkheid in grote steden. En voor zover ik me kan herinneren is het ook met de andere grote steden in DK goed gesteld.
De Shelterapp is echt heel handig voor Denemarken: http://shelterapp.dk/
En het overnachten in de shelters is ook nog eens heel leuk!
Fijne rit!
Isaba schreef:De Shelterapp is echt heel handig voor Denemarken: http://shelterapp.dk/
En het overnachten in de shelters is ook nog eens heel leuk!
Fijne rit!
Ik heb een tijdje geleden geprobeerd deze app in de appstore te downloaden. Dit lukte helaas niet, omdat je dan naar de Deense versie van de appstore moet overschakelen. Als je dit dan doet lukt het nog niet, omdat deze versie niet toegankelijk is voor een Nederlandse account.
Destijds geen verdere pogingen ondernomen.

N.a.v. je tip nog maar eens geprobeerd de app te installeren, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Weet jij, of weet iemand anders een manier om de app op mijn iPhone te krijgen? Daar zou ik erg mee geholpen zijn! Ben benieuwd en hoor het graag.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ben momenteel me aan het afvragen wat ik zoal mee wil nemen.
Zoals een tent of alleen een dekzeil/tarp met paar meter touw.
Voordeel van een dekzeil/tarp is licht en neemt weinig ruimte in beslag.
Nadeel is dan wel als het slecht weer is sneller nat en koud is.

Nadeel van een tent neemt veel ruimte in beslag en weegt gemiddeld 2a4 kilo.
Voordeel is dat met slecht weer warm en droog kan zijn.

Voor de nachtrust een donzen lichte slaapzak of een goed gevoerde waterdichte bestendig slaapzak.
Ik heb een zeer goede slaapzak (M90 KL)die nog warm is bij -15 graden nadeel van deze slaapzak is weegt wel een kilo of 5.

Kortom heb nog genoeg om er over na te denken wat neem ik mee.
En uiteraard zal ik hier op het forum ook wel advies en tips vinden.
p.s heb wel een soort check lijst gevonden op internet met wat neem ik mee.
Kon daar wel veel van weg strepen maar ook een paar dingen waar ik niet aan gedacht had om die mee te nemen.
Een heel simpel iets wc papier :D
De shelter.app is heel nuttig, maar smartphone opladen combineert slecht met met fietsen + eenvoudig kamperen. Bovendien gaan de meeste phone-screens op tilt als ze nat zijn. Ook het uitsekende boekje "Overnatnig i det Fri" en vooral de kaartbladen) zijn slecht te raadplegen in een bui.

Ik fiets met een Garmin gps, en heb "Naturstyrelsen" gevraagd of het mogelijk is een POI-file te krijgen waarin het nummer van de kampeerplek in het boekje wordt vermeld. Dan kun je met de gps opzoeken welke terreintjes in de buurt zijn waarna je met het boekje de voorzieningen kunt bekijken.

De kaart-database van www.udinaturen.dk is vrij en gratis toegankelijk. Met behulp van de open source GIS software (QGIS 2.18) kun je alle gegevens uit de database ophalen. Na een tussenstap in Excel om er de relevante kampeerplekken er uit te filteren (de Store Lejrplads en de Lille Lejrplads) beschik ik nu over een POI bestand met 1500 kampeerplekken uit www.udinaturen.dk die duidelijk zichtbaar worden op de kaart van de gps.

Ik hoop dat Naturstyrelsen bereid is het volgnummer uit het boekje "Overnatning i det Fri" op te nemen in hun database zodat het simpel wordt de "sleutel" naar de kampeerplekken in het boekje in de poi op te nemen.

Geplande rit: Arnhem-Berlijn-Kopenhagen-Ahus-Freiburg-Arnhem. Maar als ik het in Kopenhagen of Ahus voor gezien houdt, haalt mijn vrouw me op en wordt het verder een stedentrip. Het moet leuk blijven.............
Erg leuke tips hier. Ik overweeg in juli/augustus dit jaar de Jutland route te nemen. Komend van Zweden en beginnend in Denemarken bij Frederikshavn.

Ben alleen een beetje bevooroordeeld over de uitdagendheid en nieuwigheid van Denemarken als fietsland. Het is vrij vlak maar dat is niet heel erg. Hoop dat het niet teveel gaat lijken op fietsen in Nederland, want dan heb ik niet echt het gevoel op vakantie te zijn denk ik. Heeft iemand die er geweest is daar nog een mening over?
cdj schreef:Het is vrij vlak maar dat is niet heel erg. Hoop dat het niet teveel gaat lijken op fietsen in Nederland, want dan heb ik niet echt het gevoel op vakantie te zijn denk ik.
Jutland (Jylland in het Deens) is eerder glooiend en er komen hier en daar wel hellingen voor. In het westen zoals bij Ribe is het vlak, in het oosten moet je wat vaker schakelen. Vejle bij de Lillebælt kent straten zoals de Cauberg. Hieronder mijn fiets in Jylland in juni 1981.

Afbeelding
Misschien een beetje afhankelijk van het weer maar ik vond de kustroute erg mooi: het glooiende, afwisselende landschap geeft vaak een prachtig uitzicht over het landschap en de kust, er zijn ruim voldoende campings en vergeet niet naar Fanø te gaan. Voor een impressie (wij fietsten bij helder, zonnig weer en door een uitbundig bloeiende heide) verwijs ik maar weer eens naar onze blog, in dit geval http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... langs.html.
Arnob bedankt voor uw link en een mooi verslag.

Walter44 bedankt voor de links en uw reactie.

afgelopen week heb ik 4 tenten die in me kelder lagen uit gepakt en in elkaar gezet.
ik had geen idee wat voor tenten het waren en of deze nog compleet en in goede staat waren.

1 tent heeft me aan het twijfelen gebracht om die mee te nemen op mijn tocht.
de andere 3 waren veel te groot hoewel je dat niet direct zag aan de buitenkant of ingepakt zeg maar.
Route tips, voor het geval die niet al in de route zitten:
naar Skagen, Limfjord, Arhus.

Wat betreft voeding: alles wat ongezond is, is duur: zoet, vet, alcohol.
Het landschap is niet altijd even spannend. Veel Ameland in het groot, maar als je er oog voor hebt: Denemarken is een architectuurland. Dat is weer eens wat anders dan weer een hellinkje pakken.
Het is er ook (al lang) niet meer zo stil als op de foto van 1981 hierboven, maar doorgaans wel veel rustiger dan bij ons, en met fietspaden.
GerF, wat voor tassen heb je, heb je ook een fatsoenlijke voor- of achterdrager en vooral dikke skippybalkuiten want een fatbike met een 5kilo slaapzak en zware tent wordt flink stampen. :D Kun je niet van iemand wat lenen of voor weinig iets geschikters kopen want dit klinkt alsof het een Nooit-Meer-Tocht gaat worden. Of je moet juist van afzien houden, zoals ik. :)
Wel spannend hoor, je eerste tocht. Vooral veel foto's maken he, want pics willen we natuurlijk graag zien!
cdj schreef:Ik overweeg in juli/augustus dit jaar de Jutland route te nemen. Komend van Zweden en beginnend in Denemarken bij Frederikshavn.

Ben alleen een beetje bevooroordeeld over de uitdagendheid en nieuwigheid van Denemarken als fietsland. Het is vrij vlak maar dat is niet heel erg. Hoop dat het niet teveel gaat lijken op fietsen in Nederland, want dan heb ik niet echt het gevoel op vakantie te zijn denk ik. Heeft iemand die er geweest is daar nog een mening over?
Ik heb een paar keer door Denemarken gefietst, altijd als doorreis Zweden-Nederland. Nam dan de ferry naar Frederikshaven zodat ik niet door zuid Zweden hoefde want dat trok me nooit. En elke keer, zodra ik van de ferry stapte werd ik blij van Denemarken. Terrasjes, leuke stadjes, gezellige markten etc wat je mist in het stille zweden met die enorme lange afstanden.
Maar het fietsen zelf vind ik nou niet echt het vermelden waard, nogal vlak met soms een flauw bultje, geen bijzondere natuur, geen superleuke paden, geen uitdagende routes. Had wel altijd tegenwind, vooral aan de kust, en dat knokken tegen de wind kun je dan wel een uitdaging noemen. :) Wildkamperen ging ook altijd wat moeilijker, tis toch drukker met meer landbouw, bewoning, hekjes etc.
Vind ook de bevolking wat minder praterig dan bv de nieuwsgierige Zweden of de aardige Duitsers, en dan kan ik nog wel de taal, althans zweeds/deens ligt niet zover van elkaar.
Volgde zowel de Jutland, kustroute en andere routes, was altijd een mix. Heb ook een paar keer met de fatbike wat dagtochten gemaakt, ook niet echt het vermelden waard. Ja, het stampte vlot door.
Bedankt voor jullie meningen :) we gaan het zien.
Er is een boekje ' Overnatning i det fris' met kampplaatsen voor (bijna) niks. Niet altijd gemakkelijk te vinden dus op mooie plekjes. Deens boekje maar met een kaart erbij.
Succes,
Bernadette