Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een kort tochtje in Spanje - Forum Wereldfietser

Een kort tochtje in Spanje

Hoi,

Afgelopen januari zijn we voor 10 dagen naar Spanje (Alicante) gevlogen om nog lekker even een tocht te maken voordat het fietsseizoen echt losbarst.
De weersvoorspellingen waren prima, 17 graden aan de kust, 5-10 graden in het binnenland. Heldere dagen en koude nachten. Prima dus!

Dat veranderde echter toen we daar eenmaal waren! We hadden een prachtige route gepland, veel onverhard, stukken van bikepacking.com erbij en lekker door de bergen crossen. Misschien wel wildkamperen mocht het nodig zijn. Helaas is daar na dag twee al meteen verandering in gekomen, toen het ongekend veel begon te sneeuwen in gebieden waar het al 25-30 jaar niet gesneeuwd had! Prachtig om te zien natuurlijk, iets minder goed voor het fietsen. :)
In het dorpje Bullas zaten we drie dagen vast nadat er zo'n 40cm sneeuw was gevallen. We hebben de route uiteindelijk maar omgegooid, niet zo spectaculair als we gepland hadden, maar evengoed erg leuk om door Spanje te fietsen!

Afbeelding

Het hele verhaal kun je hier lezen.

We bewaren de geplande route voor een volgende keer, want Spanje is gewoon leuk! ;)
Prachtige foto's en een enorme ervaring denk ik. Hoe kreeg je die modder er nu af/ Hele plakken op de ketting ook. Die sneeuw is makkelijker :-) Welke banden hadden jullie eronder zitten? En dan nog een vraag.. ik zie een Cumulus jack. Was dat een donsjas? Dat lijkt me heel vervelend onderweg met sneeuw en nattigheid?
Dank je Max!

De modder viel vanzelf van de riem af, daar bleef het niet echt plakken. Het bleef wel plakken tussen spatbord en band, we hebben het meeste met een stokje ertussenuit gepeuterd en de rest viel er uiteindelijk door het fietsen wel weer vanaf.
Wat ik fijn vond is dat die schijfremmen in dit soort situaties gewoon hun werk blijven doen, geen gemodder met je remmen. :)

We hadden Almotions 50mm banden eronder, ietwat glad voor die modder, maar zijn we verder heel tevreden over.

Klopt, is een Cumulus donsjas, die hadden we niet aan tijdens het fietsen hoor. Hij is niet waterafstotend genoeg. Tijdens het fietsen dragen we een Gore-tex jas met daaronder een paar laagjes om de kou te trotseren.
Fijn jasje is het wel! Maar vooral voor droge dagen.
Mooie foto's, gebruiken jullie nog een specifiek filter in de nabewerking? Ik heb het idee dat de foto's niet zo rechtstreeks uit te camera komen?

Over de schijfremmen: ik gebruik zelf ook schijfremmen, Avid BB7's, en ben daar heel tevreden over, maar bij veel nattigheid en modder gaan ze soms wat lawaai maken omdat er modder achterblijft in de remklauwen, iets wat ik met velgremmen niet had. Waarom waren de schijfremmen in jullie situatie zo goed? Geen / minder verlies van rem kracht?
jeroen_ schreef:Mooie foto's, gebruiken jullie nog een specifiek filter in de nabewerking? Ik heb het idee dat de foto's niet zo rechtstreeks uit te camera komen?
De best wel herkenbare EllenVanDrunenstijl: vaak aan de lichte kant, altijd hoog contrast, ietwat gedempte kleuren behalve de felrode fietser en flink verscherpt :D
Misschien ook verkrijgbaar als Lightroom-plugin?

Spanje blijft vaak verrassend en altijd mooi natuurlijk.
@Jeroen: ik schiet al mijn foto's in RAW en haal ze door Photoshop, een beetje mijn eigen stijl inderdaad. ;)

Inderdaad: geen (nauwelijks) verlies van remkracht. Natuurlijk maken ze iets lawaai bij regen/modder, maar de remkracht vind ik belangrijker. Bovendien is dat na een paar keer remmen ook weer weg. De magura's (die we overigens altijd ook met volle tevredenheid hebben gebruikt) wilden bij extreme modder vol/vastlopen door ophoping.

@Leon: hahaha! Ja, inderdaad, dat klopt wel zo'n beetje. Dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ik gebruik een Action om de foto's in de laatste stap te verkleinen voor web, daar zit dan ook verscherping in. Voor elke foto hetzelfde, ik heb geen zin om dat handmatig te doen en sommigen zijn dan inderdaad te scherp. De high res foto die ik bewaar zit dan weer geen verscherping op, maar door het hogere contrast lijkt dat dan wel weer zo.
Ik gebruik Photoshop CS6, die ik voor de grote reis nog gekocht heb.
Jammer dat het in het Engels is?
saagstree schreef:Jammer dat het in het Engels is?
Ja, dat kun je jammer vinden. ;) Voorheen gebruikte ik Google Translate, maar die vertaling is nog triester dan mijn eigen Dunglish. En ik heb geen zin om 2x een blog te moeten schrijven. Dus is het Engels geworden, het is niet anders.
Ik vraag me bij sommige blogs ook wel eens af of het aantal mensen dat de blog niet leest omdat het Engels is (ik ben er een van) opweegt tegen het aantal mensen dat het wel leest omdat ze geen Nederlands lezen.
Heel gemakkelijk te onderzoeken is dit niet. Je kunt natuurlijk een blog in twee talen op twee pagina's maken en de pagehits en tijdsduur op die pagina's monitoren, maar dat zegt alleen iets over de taalvoorkeur, niet over de vraag of ze ook wegzappen als de taal hen niet bevalt.