Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersdrukte in Roemenië tegenwoordig? - Forum Wereldfietser

Verkeersdrukte in Roemenië tegenwoordig?

We zoeken op dit moment onze volgende bestemming uit. Zo'n 10 jaar geleden waren we in Roemenië tijdens een tocht door Oost Europa van Roemenië, door Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Duitsland. Destijds was vrijwel geen enkele weg geasfalteerd. We fietste van Bucharest door de bergketen naar het noorden. En ook dit keer willen we grotendeels in de bergen zitten. De verkeersdrukte viel op een enkele (geasfalteerde) weg heel erg mee. De landen van de Wereldfietser info valt op door gedateerdheid (jammer!). Van een Roemense bekende weet ik dat door corruptie de bouw van snelwegen aardig achterblijft maar dat de drukte op asfalt wel toegenomen is. Wie is er onlangs geweest en kan vertellen hoe het er nu is? Wat zijn go's en wat zijn no go's qua verkeersdrukte? Is er nog veel off road, zo ja hoe vind ik die wegen (kaart of routes?) Misschien combineren we het wel met Slowakije.

Alvast bedankt voor de info!
Ik zou de volgende werkwijze aanraden:
* een grote papieren kaart van Roemenië kopen.
* met google maps de verkeersdrukte bekijken. Als de wegen daar om vijf à zes uur in de middag alleen al op verschijnen weet je om te beginnen dat ze bestaan* en ten tweede dat er aardig wat auto's rijden. Met een marker geen je dat op het papier aan.
* het beoogde routegebied afgaan met streetview. Het risico is dan wel dat de foto's ouder zijn dan je hoopt maar met wat je weg kunt strepen als fijn fietsbaar ben je klaar.
* Op cruciale plekken nog wat satellietfoto's bekijken.

Voor landen als Duitsland en Frankrijk zou dit een ondoenlijke werkwijze zijn, maar het wegennet op in de bergachtige delen van Roemenië is gelukkig vrij dunnetjes.

Er zullen vast nog veel gravelwegen zijn. De vraag is dan altijd of die doorlopen of dat het wegen zijn die ergens in de bergen doodlopen op een doolhof van rotsachtige wandelpaden.


*: zo zie ik vanmorgen dat de A2-oprit nr. 52 bij Rothem vandaag kennelijk in gebruik is genomen omdat hij op google verkeer verschijnt. Op de kaart staat hij nog niet. Gisteren was deze oprit nog gesloten want ik ben er langs gekomen .
Dank Leon maar ik hoor graag ook recente ervaringen. Misschien dat we ook nog naar Moldavië gaan.
De Duitse variant al bekeken? Helaas is de update van Roemenië van 17 januari '17 maar het verkeersgedeelte van 2014:
http://www.adfc.de/adfc-reisenplus/ausl ... nd-verkehr
Dank Roald 2014 is in ieder geval al wat actueler dan de 2006 ervaring van onze eerste keer.
Mijn vriend heeft een vakantie huisje tussen Sibiu en Sebus. In Apoldu de Jos.
Gaan daar keer of 3 per jaar naar toe..
En daar valt verkeersdrukte reuze mee, inderdaad aan nieuwe snelweg bezig.. maar nog maar gedeeltelijk klaar, .. maar ervaring is ,, welke snelweg vandaag open is.. kan morgen weer dicht zijn.. omdat er gaten in weg gevallen zijn :lol:
Andere wegen redelijk te fietsen daar...........
Hallo,

Wij hebben afgelopen zomer in Roemenie gefietst. Op de secundaire weg tussen Sibiu en Sebes was het wel behoorlijk druk en niet zo prettig (eigenlijk vanaf de kruising met de transfagarasan). Op de transfagarasan is ook relatief veel verkeer en een smalle weg maar daar wordt wel respectvol gereden, iig toen wij er waren.

Wij vonden vooral het gedeelte tussen Alba Iulia en Brad heel mooi en hebben heel veel gehoord toen we in die omgeving waren over Apuseni national park en daar is nog heel veel niet geasfalteerd. Wij hadden te weinig tijd, maar dat zou ik echt wel aanraden aan de hand van de ervaringen die ik gehoord heb en het begin van dat gebied wat we ten westen van ALba Iulia hebben gezien. Transfagarasan is heel mooi, maar je hebt het met 2 dagen doorkruist en er zijn veel toeristen in de zomer. Ook daar zijn er natuurlijk wel ook nog andere wegen in de omgeving.