Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland banden F35 Kjölurroute - Forum Wereldfietser

IJsland banden F35 Kjölurroute

Ik ga deze zomer fietsen in IJsland en ben van plan om vanaf Gulfoss de F35 (ook wel de Kjölurroute genoemd) te nemen. Ook in het noorden neem ik af en toe nog wel wat gravelwegen. Ik vraag me af of ik speciale banden nodig heb om dit te kunnen fietsen. Andere tips ook welkom uiteraard!
Mondials zou ik doen. Ik vond ze in ieder geval prima geschikt voor IJsland waar wat sterkere bandjes toch wel aan te bevelen zijn met de vele scherpe stenen.
Mondials zijn inderdaad erg geschikt voor IJsland. Maar zelfs met ongeschikte banden als Travel contact kom je over de Kjolur, weet ik uit ervaring (en over jeep tracks zonder nummer). Er zijn op IJsland veel slechtere wegen dan de Kjolur, met scherpere stenen, of met mul lavazand.

Wat bedoel je met "Andere tips ook welkom uiteraard"?
willem.m schreef:Wat bedoel je met "Andere tips ook welkom uiteraard"?
Als iemand nog andere tips heeft over IJsland, bijvoorbeeld mooie campings, bezienswaardigheden e.d. dan hoor ik het altijd graag.

Gr. Martien
Martien schreef:
willem.m schreef:Wat bedoel je met "Andere tips ook welkom uiteraard"?
Als iemand nog andere tips heeft over IJsland, bijvoorbeeld mooie campings, bezienswaardigheden e.d. dan hoor ik het altijd graag.

Gr. Martien
Ik heb je een PB gestuurd
hoi martien

waneer ga jij precies ik heb de laatste 2 weken juni en 1e week julli geplant
mischien komen we elkaar nog tegen

veel plezier daar
gr john
Hoi John
Ik ga van 21 juni tm 24 juli. Dus dan fiets ik misschien net achter je aan. Maar hangt ook af van de route natuurlijk.
Gr Martien
@martien
De vraag is wat voor soort tocht je wilt maken.
IJsland is al een en al bezienswaardigheid.
Ik neem aan dat de Golden Circle (Thingvellir met de Öxarárfoss , Geysir en Gullfoss) al in het programma zitten.

Ook het Reykjanesgebied heeft een groot aantal interessante sites: Stampar kraters, Gunnuvher (solfataren en fumarolen), Krysivik / Seltun (fumarolen, solfataren en modderbronnen), the Bridge between continents (naamgeving in feite onjuist).

Verder langs ringweg 1 in het zuiden diverse watervallen: Urridafoss, Seljalandsfoss, Skogafoss.

Een wandelingetje rond de Kerid.

Ook denk ik aan een wandeling naar de Sollheimajökull.

Bij Vik: Darholey en Reynisdrangar.

Wil je nog verder naar het oosten: Skaftafell met een mooie wandeling naar de Skaftafellsjökull of de Svartifoss.

Nog verder naar het oosten een bezoek aan Jökullsarlon.

Ook een optie een dagtocht met de ferry naar de Westmanneilanden (Heimaey).

In het noorden natuurlijk Mvvatn, Askja, Herdubreid en Dettifoss.

Een bezoek aan een geothermische centrale, bijvoorbeeld Hellisheidi, is ook interessant.

Ook Reykjavik zelf is een stadwandeling waard.

Kortom, veel plezier.

Jan
Dank je Jan! Ik heb al best een plan gemaakt, maar je noemt nog een aantal dingen die me nog niet bekend voorkomen, dus daar ga ik nog even naar kijken. Grofweg is mijn plan nu: Reykjavik, Thingvellir, Geysir, Gullfoss, F35, Akureyri, Husavik, Asbyrgi, via Dettifoss (en nog wat dingen aan die route) naar Myvatn, dan de bus naar de oostfjorden, de 1 naar het zuiden via de watervallen die je daar allemaal tegenkomt en Vik en dan via Hveragerdi en de zuidkust terug naar het vliegveld.

Groetjes, Martien
Dag Martien,

logisch plan voor een eerste Ijslandfietsreis.
Zelf ben ik drie keer, 2009,13 en 16 gaan fietsen op Ijsland.
Het aantal bezoekers van een weg als de Kjlolur is de laatste paar jaar explosief aan het stijgen, wat tot gevolg heeft dat die weg door al die jeeps kapot wordt gereden. Wat je aantreft is wasbord waar je overheen stuitert en je een centrifuge - gevoel bij krijgt als je erover heen fietst. Toch is het een mooie route door het binnenland als het zicht helder is en je de gletschers kan zien. Er zijn alternatieve tracks parallel die ik tegenwoordig zeker zou kiezen, maar die ik ook niet koos bij mijn eerste Ijslandreis toen ik de Kjolur reed.

Mijn belangrijkste Kjolurtip: Sla Kerlingarfjoll zeker niet over.

Hans
Wij fietsten 5 jaar terug voor het eerst in IJsland (zie hier) en gaan er de komende zomer weer naar toe.
Tip: leg je route nu nog niet teveel vast, maar kijk kort van tevoren naar de weersverwachtingen. Neem de bus zoveel mogelijk op trajecten waar je harde tegenwind kunt verwachten: 1 of 2 dagen met windkracht 7 tegen overleef je wel, maar na 3 dagen wil je niets liever dan de andere kant op fietsen. Ook is het niet zo slim om dagenlang in de regen te fietsen als het een paar honderd km verderop mooi weer is.
Ten westen van Vik is de ringweg 's zomers veel te druk om relaxed te kunnen fietsen. Bovendien is het landschap daar saai vergeleken met wat je dan achter de rug heb. Ik zou in Vik de bus naar Hveragerði nemen.
Dat is ook mijn idee Kees, de weersvoorspellingen in de gaten houden en dan beslissen naar welk deel van Ijsland je gaat. Het is vrijwel nooit zo dat het weer in het hele land slecht of in het hele land goed is. Waar de wind uit zee komt is het natter en bewolkter dan aan de andere kant van het land. De bus is praktisch om het goede startpunt te kiezen. Als je een Ijslandse chauffeur hebt (dat is meestal zo) mag de fiets mee, zelfs als er officieel reeds te veel fietsen aan en in de bus zijn. Bij een Poolse chauffeur heb ik meegemaakt dat er geeneen fiets mee mocht (van de verzekering :roll: ). Straeto is het staatsbusbedrijf, herkenbaar aan de geel - blauwe bussen. Die rijden ook door bijna het hele land, en daar betaal je de helft van het geld dat je voor de bussen kwijt bent die in de toeristenfolders staan.

De weersvoorspellingen hebben het vaak goed de eerste twee dagen maar daarna vaak niet. Als je een lange binnenlandroute gaat rijden kan je er na de eerste 100 km dus vaak niets van zeggen en moet je natuurlijk een beetje mazzel hebben. De windrichting is een grote factor, dit verwoordt Kees prima. En inderdaad gaat het vaak anders dan je misschien gepland had.

Hans
Bedankt voor alle tips. Ik hou alles open, maar heb wel een soort basisplan. En veel alternatieven, zoals bijvoorbeeld de bus wat vaker of verder nemen.
Mooi plan , wij gaan dit jaar ook weer naar IJsland.
De belangrijkste zaken zijn al genoemd, maar hou rekening met het weer dat kan zomaar omslaan en dat kan in tegenstelling tot Nederland zeer gevaarlijk zijn. Zorg dan voor goede kleding ook voor koude en natte winderige Omstandigheden. Verder denk ik dat de wegen in het binnenland niet al te laat opengaan, er is relatief pas sneeuw gevallen en het is warm. Je kan hiervoor de website http://www.road.is/ bekijken . Is erg leuk vooral de webcam.

Veel plezier met de voorbereidingen.
henk huizenga schreef:Verder denk ik dat de wegen in het binnenland niet al te laat opengaan, er is relatief pas sneeuw gevallen en het is warm.
Niet te vroeg juichen, soms begint de winter in februari pas goed :wink:
Het is, zoals je begrepen hebt, niet gek om in Ijsland andere banden te gebruiken dan in de rest van Europa. Mundial is zeker prima, neem de banden vooral ook lekker breed. Die dan voor op de Kjolur zachter oppompen dan je voor asfalt zou doen. Scheelt enorm in het rijden en comfort. Misschien krijg je dan ook meer de smaak te pakken voor het onverharde, en zal je ook in het berggebied in het zuiden nog een ontdekkingstocht gaan maken over wegen zoals F208 en F210 met al hun zijwegen. Dit gebied is ongekend mooi. De Kjolur is daarbij vergeleken eentonig, dat is wel relatief. Overal op Ijsland geldt dat je vaak de mooiste dingen ziet als je de bereidheid hebt even de weg te verlaten en ergens naartoe te wandelen, een goede reisgids kan je daarbij helpen.

Over de openingstijden van de binnenlandroutes is nu nog niet veel te zeggen. Er kunnen gedurende negen of tien maanden per jaar grote hoeveelheden sneeuw vallen die eerst weg moeten smelten. Eind juni is de Kjolur doorgaans wel open, maar de natuur bepaalt. Dit geldt sowieso heel sterk op Ijsland zal je wel begrijpen. Kom voorbereid met de juiste kleding en uitrusting (bescherming tegen kou regen en veel wind) en neem meer eten en water mee dan je denkt nodig te hebben. Je komt wel rivieren tegen waar je uit kan drinken, maar soms toch ook lang achter elkaar niet. Houd ook rekening met plotseling optredende mist. Onweer daarentegen hoef je niet te verwachten, te koud. Nog wel...

Hans
Hier het verhaal en kaartje over mijn drieweekse tocht in 1997 (al zo lang geleden? 8) ) Misschien heb je er wat aan. Heen de Sprengisandur, rondje langs de mooie noorkust en dan terug via de Kjölur.

Ik heb het op de voorlopers van de Big Apple gefietst en dat ging prima, vooral op de (lava)as/zandstukken. Profiel is niet echt nodig, volume wel! Helaas waren er toen nog geen fatbikes of +banden. Het verhaal heeft destijds ook in De Wereldfietser gestaan:

http://members.ziggo.nl/erens/guests/smit.htm

Stippenlijntjes heb ik met de bus gedaan:

Afbeelding
Wij hebben hier afgelopen zomer gefietst, eind juni. De f35 was toen net open, geluk dus. Alles in ijsland hangt af van het weer. Hoeveel je per dag kan afleggen is hier afhankelijk van; wind mee of wind tegen, het kan zo 100 km verschil geven. Het waait er altijd..... hard. En meestal heb je hem tegen.
Campings vonden wij een ramp, omdat het 24 uur licht is komen mensen laat de camping op en dat gaat de hele nacht door, kinderen worden gerust om 1 uur snachts nog even ' losgelaten' . Het is dus nooit stil. En op een of andere manier zetten mensen hun tent het liefst zo dicht mogelijk bij een andere tent, nu hebben wij wel een mooie tent, dat wel. Voorzieningen op de campings in het noorden zijn minimaal. In het zuiden troffen wij vaak betere campings met voldoende voorzieningen. Wij kampeerde bij voorkeur in het wild. Prima te doen, water genoeg. Ook konden wij voldoende voedsel onderweg krijgen, wel altijd voor 3 dagen in onze tassen
Www.jropdefiets.nl
JROPDEFIETS schreef:Wij hebben hier afgelopen zomer gefietst, eind juni. De f35 was toen net open, geluk dus. Alles in ijsland hangt af van het weer. Hoeveel je per dag kan afleggen is hier afhankelijk van; wind mee of wind tegen, het kan zo 100 km verschil geven. Het waait er altijd..... hard. En meestal heb je hem tegen.
Campings vonden wij een ramp, omdat het 24 uur licht is komen mensen laat de camping op en dat gaat de hele nacht door, kinderen worden gerust om 1 uur snachts nog even ' losgelaten' . Het is dus nooit stil. En op een of andere manier zetten mensen hun tent het liefst zo dicht mogelijk bij een andere tent, nu hebben wij wel een mooie tent, dat wel. Voorzieningen op de campings in het noorden zijn minimaal. In het zuiden troffen wij vaak betere campings met voldoende voorzieningen. Wij kampeerde bij voorkeur in het wild. Prima te doen, water genoeg. Ook konden wij voldoende voedsel onderweg krijgen, wel altijd voor 3 dagen in onze tassen
http://Www.jropdefiets.nl
Ik heb jullie website bekeken. Prachtige foto's! Het weer en vooral de wind is een belangrijke factor begrijp ik al het onderzoek dat ik heb gedaan. Van de campings hoor ik vooral dat er weinig douches zijn en dat ze druk zijn in het hoogseizoen, maar dat het de hele nacht doorgaat, is nieuw voor me. Misschien toch maar eens gaan wildkamperen dan. Heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Ik vind een beetje aanspraak af en toe ook wel gezellig, dus ik hou alle opties open :-)
javb2812 schreef:Je komt wel rivieren tegen waar je uit kan drinken, maar soms toch ook lang achter elkaar niet.
Hoe kan ik zien of ik bepaald rivierwater kan drinken? Ik heb dat nooit eerder gedaan, dus ik weet dat niet. Ik heb begrepen dat ik geen filter nodig heb.