Additionally, paste this code immediately after the opening tag: houtkacheltje naast de tent op natuurkampeerterrein - Forum Wereldfietser

houtkacheltje naast de tent op natuurkampeerterrein

Koude avond op een kampeerterrein? Natuurkampeerterrein de Klashorst in het Overijsselse Diffelen verhuurt houtkacheltjes om naast te tent te zetten. Zie meer op natuurkampeerterrein van de maand december op www.fietsrondje.nl
We kwamen dat de afgelopen "zomer" ook vaak tegen. Ik vind het eigenlijk niet zo'n best idee, zo'n vuurkorf met opdwarrelende vonken naast een een nylon plastic tent. Ik kan me voortellen dat de supergrote katoenen Angelsaksische tenten wat kunnen hebben maar mijn Hillebergje heeft niet veel vonken nodig om er gaatjes in te laten ontstaan.
Het is geen korf maar een gesloten kacheltje met schoorsteen. Op de schoorsteen zit een afdakje. Je moet altijd wel de wind in de gaten houden
bert sitters schreef:Het is geen korf maar een gesloten kacheltje met schoorsteen. Op de schoorsteen zit een afdakje. Je moet altijd wel de wind in de gaten houden
Halfgesloten dan, er zit geen deurtje in. :wink:
zo'n kacheltje bij de buren heeft inderdaad onze Stalon Gt beschadigd..
Wat ik vervelend vind aan dit soort dingen (naast het feit dat natuurkampeerterreinen menen steeds luxer te moeten worden, wat voor mij helemaal niet hoeft) is dat ik op nu kan bepalen of ik mijn tent naast de vuurplaats wil zetten of lekker ver daar vandaan. Straks ben ik afhankelijk van de lust van mijn buurman of er een min of meer gesloten vuur in de buurt van mijn tent komt. En over die ervaringen was ik het afgelopen jaar niet echt enthousiast, we waren toch echt en paar ochtenden bezig de asresten van de tent te vegen, dat kleine smeltgat vervloekend.
Klinkt er beetje zeurderig maar voor mensen met lichtgewicht tentjes is dit geen hele fijne ontwikkeling. Wat is er mis met één vuurplaats als sociaal middelpunt op de camping?
Met losse vuurkorfen of kacheltjes is het natuurlijk oppassen. Maar een centrale kampvuurkuil, niet op het tentenveld, (zoals bijvoorbeeld bij de NTKC) kan met name in de winter met zijn lange avonden een uitkomst zijn.

Ben
bert sitters schreef:houtkacheltjes om naast te tent te zetten.
Ik vind het nogal in tegenspraak met hun goed-voor-de-natuur-imago dat ze hoog proberen te houden.
Het is zo dat de mensen van de eco/alternatieve/groene/natuur-kant het stoken van een kampvuur altijd tot hun wereld hebben gerekend, maar als je er over gaat nadenken klopt het niet. De buitenwereld proberen warm te stoken vanwege je eigen gerief is gillend inefficiënt en van het fijnstof dat er vanaf komt is inmiddels wel duidelijk dat dat niet zo gezond is.

Dat ze dan gewoon zeggen dat ze richting glamping gaan.
Wellicht dat de Klashorst meeleest of geinformeerd wordt door Bert, wat er hier aan discussie tot stand is gekomen?

Ik vind het ook geen aanwinst die losse kacheltjes. Het hoeft niet, het bederft je tent, kleding, frisse lucht en het milieu..

Voor de houtstokers/liefhebbers onder ons is een centrale vuurplaats meer dan prima en nog warmer ook..
Afgelopen zomer waren wij op ’t Scharvelt in Haarlo, ondanks dat het zomer was, had zo'n beetje elke kampeerplaats een houtkacheltje in gebruik.

De ingang van de camping werd ontsiert door een grote berg brandhout afgedekt onder een bouwzeil.