Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zilverroute Spanje - Forum Wereldfietser

Zilverroute Spanje

Goedemiddag,
in juni 2017 willen wij de zilverroute rijden , wel met een aanpassing want we willen terugvliegen vanaf Porto. Ik kan moeilijk campings vinden langs de route, zijn er inderdaad zo weinig of zoek ik niet goed? Heeft iemand tips?
Ik hoor het graag!
Groeten, Marjo
Er zijn daar inderdaad te weinig campings om het alleen met campings te doen. Ik neem aan dat je het boekje Via de la Plata van Bert Sitters hebt? Geen idee wat de laatste uitgave is, maar het is in Spanje en Portugal altijd raadzaam om via google maps of op een andere manier na te gaan of de campings daadwerkelijk nog bestaan. Is er al een paar jaar niets toegevoegd aan de website van een camping, dan is het bestaan twijfelachtig.
Wij doen in de binnenlanden van Spanje altijd een mix van campings, hotels en wildkamperen, al waren de hotelletjes de laatste keer in Teruel zo aantrekkelijk en noodzakelijk dat we ons afvroegen waarom de tent nog mee moest.

Van de Spaanse grens langs de Douro afzakken ligt overigens minder voor de hand dan het lijkt, want de wegen gaan niet vaak langs de oever en zijn soms van het drukkere type, maar dat geldt voor alle wegen naarmate je Porto nadert.
Er is een nieuwe gids van Paul Benjaminse.

Campings langs de route zijn flink uitgedund. Langs de route zijn in de loop der jaren zeven campings gesloten en ze waren niet echt dicht bezaaid. Wildkamperen is vaak goed mogelijk. Vraag het in een dorp aan de burgemeester (el Alcalde) de kroegbaas of de pastoor. In de regel weten die wel een fraai plekje. Ook veilig want het hele dorp weet dan dat jij er staat. Vaak kreeg ik plekje naast de ermita. Op dit grasveldje vindt tijdens de dorpsfeeesten de picknick plaats.
Bedankt voor de tips! Als wildkamperen inderdaad zo makkelijk is nemen we in ieder geval de tent mee!
Leon schreef: Ik neem aan dat je het boekje Via de la Plata van Bert Sitters hebt? Geen idee wat de laatste uitgave is, maar het is in Spanje en Portugal altijd raadzaam om via google maps of op een andere manier na te gaan of de campings daadwerkelijk nog bestaan.
De Zilverroute is op "geadopteerd" door Paul Benjaminse en er is een nieuwe op-to-date uitgave. http://www.cyclingeurope.nl/
Als de route per fiets naar Port niet fijn is is het overwegen waard om vanaf Santiago de Compostella de trein naar Porto te nemen? Dit omdat vliegen vanaf Porto naar Schiphol erg voordelig is. Iemand nog andere mogelijkheden als optie?
Wij hebben verleden jaar de fietsen in Santiago op laten halen door Soetens en zijn daarna met de bus naar Porto gegaan. Via booking.com hadden we een hotelletje in het centrum van Porto besproken en na drie dagen met Transavia terug gevlogen naar Schiphol
Met Vueling vlieg je bijvoorbeeld op 22 juni 2017 voor € 60 rechtstreeks vanuit Santiago terug naar Amsterdam. Het loopt al aardig vol zie ik en de meeste vluchten zijn met tussenstop; ik dacht dat je bij Vueling per segment voor je fiets moet betalen en dan wordt het een stuk duurder. Ik zag vorige week op het vliegveld van Santiago overigens wel dat ze fietsdozen bij de Vueling-balie hadden staan.
marjo schreef:Als de route per fiets naar Port niet fijn is
Nou dat zei ik niet. De route net (25-50 km) ten noorden van de Douro die ik ruim 10 jaar geleden fietste was zeker fraai, maar ook bepaald niet vlak, dus je zou het als een echt deel van je tocht moeten zien; niet als een laatste stuk om naar het vliegveld te komen.
marjo schreef:Als de route per fiets naar Port niet fijn is is het overwegen waard om vanaf Santiago de Compostella de trein naar Porto te nemen? Dit omdat vliegen vanaf Porto naar Schiphol erg voordelig is. Iemand nog andere mogelijkheden als optie?
Er zijn vast wel goede routes te vinden vanuit Spanje naar Porto. In 2001 (lang geleden, dat wel) fietste ik van Porto naar Salamanca langs de Douro, dat wat toen in elk geval een prima fietsroute. Intussen zal er wel wat veranderd zijn qua verkeer en wegkwaliteit natuurlijk.
Bovenlangs via Zamora en Pueblo de Sanabria naar Porto is ook een optie. Zie mijn reisverslag.
peter de rijk schreef:
marjo schreef:Als de route per fiets naar Port niet fijn is is het overwegen waard om vanaf Santiago de Compostella de trein naar Porto te nemen? Dit omdat vliegen vanaf Porto naar Schiphol erg voordelig is. Iemand nog andere mogelijkheden als optie?
Er zijn vast wel goede routes te vinden vanuit Spanje naar Porto. In 2001 (lang geleden, dat wel) fietste ik van Porto naar Salamanca langs de Douro, dat wat toen in elk geval een prima fietsroute. Intussen zal er wel wat veranderd zijn qua verkeer en wegkwaliteit natuurlijk.
Bovenlangs via Zamora en Pueblo de Sanabria naar Porto is ook een optie. Zie mijn reisverslag.
Dank voor de info, en leuk om het verslag te lezen!
De zilverroute is natuurlijk ook beschreven op buitenlandse sites zoals deze:

http://www.larutaenbici.com/en
In het Engels of Spaans.
In feite zijn het twee routes, per mtb of over het asfalt, van Sevilla naar Gijón langs dezelfde etappeplaatsen. Je kunt dus voortdurend switchen al naar gelang de weersomstandigheden of voorkeur. Gps-tracks zijn te downloaden op deze site.
Er is zelfs een app, helaas alleen voor Android.

Een andere aanrader is http://zinaztli.blogspot.nl/2014/04/via ... villa.html
Alleen in het Spaans, maar met een overvloed aan detailinformatie en foto's. Deze volgt in principe onverharde routes, van Sevilla naar Santiago. Uit de informatie over overnachtingsadressen blijkt dat je gemiddeld om de 30-40 km wel een hostal of herberg vindt waar je voor weinig kunt overnachten, vaak minder dan 10 euro. Het loont daarom nauwelijks de moeite om een tent mee te nemen.
Jan Eleveld schreef: Het loont daarom nauwelijks de moeite om een tent mee te nemen.
Wat is er heerlijker om na een prachtige fietsdag na te genieten voor je tentje? Jammer dat Bicitours geen kampeerreizen aanbiedt.
Hallo,

Wij zijn deze site tegen gekomen. Misschien heb je hier wat aan.

groeten

http://www.archiescampings.eu/
bert sitters schreef:
Wat is er heerlijker om na een prachtige fietsdag na te genieten voor je tentje?.
Nagenieten op een lekker zacht bed, natuurlijk! :wink:
alma schreef:
bert sitters schreef:
Wat is er heerlijker om na een prachtige fietsdag na te genieten voor je tentje?.
Nagenieten op een lekker zacht bed, natuurlijk! :wink:
Foutje. Hersteld
Dag Weereldfiesters,

ik doe erg mijn best een overnachting te vinden in Sevilla, met mijn vrouw, die me wegbrengt om zo samen van Pasen te genieten.( 10 april tot 15 april)
weet iemand een adres?
detail; ik kom pas na 00.15u s nachts dus aan op het vliegveld.


groet
Ron
ronengreetje schreef:detail; ik kom pas na 00.15u s nachts dus aan op het vliegveld.
Op booking.com kun je hotels met 24-uursreceptie als selectiecriterium kiezen. Ik heb geen concrete tip, maar ik denk wel dat je snel moet zijn met reserveren, want met puentes (lange weekenden) als Pasen trekken echt alle Spanjaarden erop uit en Goede Vrijdag (14 april) is ook al een vrije dag.
ronengreetje schreef:Dag Weereldfiesters,

ik doe erg mijn best een overnachting te vinden in Sevilla, met mijn vrouw, die me wegbrengt om zo samen van Pasen te genieten.( 10 april tot 15 april)
weet iemand een adres?
detail; ik kom pas na 00.15u s nachts dus aan op het vliegveld.


groet
Ron
In Sevilla is het de dagen voor Pasen met de grote processies stampvol.Boek dus snel op sites als booking of Agoda.
bert sitters schreef: In Sevilla is het de dagen voor Pasen met de grote processies stampvol.Boek dus snel op sites als booking of Agoda.
O ja, natuurlijk. Vandaar dat het goedkoopste hotel bijna € 100 per nacht kostte toen ik daarnet op Booking.com keek. Uitwijken naar Dos Hermanos zou een optie zijn, maar daar is ook alles al vol, zie ik.