Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Polen - Forum Wereldfietser

fietsen in Polen

Hallo,

volgend jaar willen we in Polen gaan fietsen, meer bepaald van Auschwitz richting Dresden, zijn er mensen die ervaringen hebben met de wegen in Polen?
Als ik op google maps kijk lijken de nationale wegen niet altijd over fietspaden te beschikken en redelijk gevaarlijk qua verkeer.
Alle tips zijn welkom,

Frank en Diane
De staat van de wegen is aan de Duitse kant zoveel beter dat de Polen (in de auto) in de grensregio er graag een omweg voor over hebben. Het moet wel gezegd dat de kwaliteit van het rijden van de Polen hier in Nederland jammer genoeg overeen komt met de Polen die ik in Duitsland heb zien rijden. Dat is dus niet al te best. :cry:
Zelf heb ik er nog niet gefietst. Streetview bekijkend is Google nog lang niet overal geweest.
Wij waren er twee keer maar niet in dezelfde regio. 1 maal langs de Poolse kust van Stettin naar Kaliningrad http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... ot-en.html en het jaar daarvoor van Posnan naar Litauen http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... -results=2.
Er zijn inderdaad weinig tot geen fietspaden en wat is aangegeven als fietspad is vaak amper befietsbaar maar we hebben ons nooit onveilig gevoeld. We vermeden de grotere wegen (de A2, de E-wegen) en indien mogelijk de wegen die op Google maps in rood met 2 cijfers zijn aangegeven. De mensen in de regio's waar wij fietsen waren over het algemeen uiterst vriendelijk en het grootste gevaar van auto's waren de uitlaatgassen (of blauw of bruin). We gingen voor de tweede keer terug omdat we Polen zo'n prima fietsland vonden ...
In Polen zijn fietspaden buiten de bebouwde kom inderdaad eerder uitzondering.
Uiteraard hangt het een beetje van je fietsstijl af, maar ik probeer zelf altijd de nationale wegen (met 1 of 2 cijfers) te vermijden (vooral de routes die ook een E-nummer hebben), en de provinciale wegen (met 3 cijfers) liever ook, maar daar ben ik iets flexibeler mee, als ik daar een stukje over moet omdat dat beter uitkomt met de route. Ongenummerde wegen zijn over het algemeen prima te fietsen en vaak is er niet al te veel verkeer, behalve als het juist een verbindingsweg is tussen twee "grotere" plaatsen. Met onverharde wegen in het bos is het soms een beetje zoeken, afhankelijk van hoe gedetailleerd je kaart is.

Gemarkeerde fietsroutes zijn over het algemeen niet aan te bevelen als het dit soort markeringen zijn:
Afbeelding
Hoewel het afgebeelde fietsje anders doet vermoeden, zijn die (sommige delen althans) meer geschikt voor mountainbikes, en met bepakking kunnen ze zwaar of niet te fietsen zijn (of je moet daar juist van houden dan).

En na al die Poolse wegen zal het fietspad langs de Elbe tijdens het laatste stuk naar Dresden een verademing zijn. Of juist saai, als je veel van avontuur houdt. :)
Leuk land om te fietsen.
De voorgestelde route (Oswiecim naar Dresden) gaat door een vrij vlak gebied, ik heb niet het idee dat het landschappelijk erg interessant is. Ten oosten van Oswiecim, helemaal tot de Oekraiense grens, juist wel. Maar goed. Je kan overwegen een deel van de voorgestelde route door Tsjechië te fietsen.

Zelf heb ik zowel met de auto als de fiets in Polen gereisd. De automobilist gaat wennen aan een heel ander soort rijcultuur dan in Nederland, want het verkeer is veel minder strak geregisseerd dan in Nederland. Als je op een snelweg rijdt en er wordt een baan afgesloten, wordt dit vaak gemarkeerd door niets meer dan een blok beton van een paar kubieke meter midden op die rijbaan. Als het geen snelweg is maar wel breed genoeg voor drie auto's in twee richtingen, wordt er voor elkaar ruimte gemaakt om in te halen, dat gaat vaak op een sympathieke manier maar soms met idiote risico's. Ook meer dan 150 rijden op een provinciale weg wordt veel gedaan als het wegdek niet al te slecht is en als men ver kan kijken. Er wordt wel gecontroleerd maar ook de politie werkt volgens een andere cultuur dan in Nederland. Er vallen per hoofd van de bevolking ongeveer twee en een half maal zoveel verkeersdoden als in Nederland. Maar.. juist twee en een half keer zo weinig als in het Nederland van 1970.

Toch vond ik het op de fiets allemaal goed te doen op de kleine wegen in het platteland. In de steden goed uitkijken en op de stoep fietsen. Die begint vaak vrij vroeg bij het binnenkomen van een stad. Geen luxe, want vaak remmen of afstappen door hoogte verschillen. Verder goed op de kaart kijken. Kleine weggetjes zijn goed, behalve als ze de enige verbindingsweg tussen grotere plaatsen zijn. Fietspaden die ik nam waren inderdaad altijd onverhard, en het is er bovendien vaak makkelijk verdwalen in de grote bossen waar ze doorheen gaan.

Qua ander soort veiligheid vind ik het een van de veiligere landen van Europa. Als ik de vele boosaardige (waak)honden buiten beschouwing laat.

Hans
Afgelopen zomer ben ik van Berlijn via Wroclav en Krakov naar de Tatra gefietst. Mijn ervaring sluit aan bij de vorige posts: grote wegen absoluut vermijden, doorgaande wegen indien mogelijk vermijden. Fietsinfrastructuur is er enkel hier en daar in de steden. Er wordt in Polen gigantisch veel met de auto gereden (een groot verschil met bv Slovakije) en met name de in- uitvalswegen kunnen voor flink wat stress zorgen. Doorgaande wegen zijn over het algemeen heel smal en het wegdek kan van slechte kwaliteit zijn, dus zelfs als er minder autoverkeer is moet je heel goed opletten - ik heb 2 keer resoluut voor de gracht moeten kiezen wegens een roekeloze inhaler.

Er zijn echter kleine wegen zat, dus je kunt prima van dorp tot dorp fietsen. Hoe slechter het wegdek, hoe minder auto's je zal zien. Vooral in Silezië liggen honderden kilometers prehistorische kasseien, zand- en puinwegen die het tempo laag houden maar de beleving hoog. Neder-Silezië is overigens merkbaar armer/trager/ouder dan de andere delen van Polen waar ik doorheen ben gefietst.

Ten westen van Oswiecim ligt de enorme metropool/industriegebied Katowice-Bytom, op basis van al het alarmerends dat er over te lezen valt ben ik daar in een grote noordelijke boog omheen gefietst, via Chestochova. Tussen Krakov en Czestochova ligt overigens de enige toeristische fiets/wandelroute die ik in Polen ben tegengekomen (de eagles nest kastelenroute) en dat is best een aanrader.
javb2812 schreef:De voorgestelde route (Oswiecim naar Dresden) gaat door een vrij vlak gebied, ik heb niet het idee dat het landschappelijk erg interessant is. Ten oosten van Oswiecim, helemaal tot de Oekraiense grens, juist wel. Maar goed. Je kan overwegen een deel van de voorgestelde route door Tsjechië te fietsen.
Inderdaad, op deze route is het wel: hoe dichter bij de grens, hoe interessanter qua landschap. Of inderdaad zelfs net over de grens. Of zoals CarlW al zegt via het gebied tussen Krakau en Częstochowa. Daar heb je mooie diep uitgesleten dalen en rotsen.
javb2812 schreef:In de steden goed uitkijken en op de stoep fietsen.
Daar kún je overigens wel een boete voor krijgen, voor op de stoep fietsen. Hier in Warschau staat de politie soms zelfs wel eens speciaal op de loer op plekken waar ineens een stukje fietspad ontbreekt en alle fietsers dus over de stoep rijden. Maar in plaatsen waar geen fietspaden zijn, zal dat wel meevallen, vermoed ik zo.
CarlW schreef:Tussen Krakov en Czestochova ligt overigens de enige toeristische fiets/wandelroute die ik in Polen ben tegengekomen
Sinds kort is er ook de lange-afstandsfietsroute Green Velo, en er ontstaan op steeds meer plekken fietsroutes. :)
Hij heeft ook veel ervaring in Polen :D
http://biketory.nl/content/37/fietsreis ... C3%AB.html

Peter
Ik heb, al is het wat lang geleden, om te zeggen in 1981, van Praha naar Oswieçim gefietst. Ik stak de Poolse grens over bij Český Těšin, daarna verder via Bielsko-Biała naar Kraków, om daar af te buigen in de noordelijke richting naar Warszawa. Het is landschappelijker idd. veel mooier om via Tsjechië te fietsen, met hier en daar pittige hellingen en bossen. En Praag is niet ver van Dresden, dus.... In Tsjechië zijn de wegen goed, maar de binnenstraatjes in de dorpen vaak erg slecht. In Polen wat minder goed, maar was nog te berijden. En het was nacht toen ik van Český Těšin (niet de weg E462, was er nog niet) naar Bielsko-Biała fietste! Uren opgehouden bij de grens omdat de Poolse douanebeambte tegen mij erg moeilijk deed.
Aangezien m'n IKU-kilometerteller in Olomouc was gestolen, schatte ik de totale afstand van Praha naar Warszawa ruim 1100 km. En dat in twee weken.
Dzien dobre.
Ik woon 16 jaar in Polen. Eerste jaren in Krakow, nu reeds 12 jaar in Warschau. De wegen en het verkeersgedrag in Polen is enorm verbeterd in de laatste jaren. Desalnietemin vermijd absoluut de provinciale hoodfwegen. Daar blijft het voor fietsers zeer gevaarlijk, door het 3-4 baansgedrag op een 2 baans weg. Als fietser delf je dan het onderspit. Zoek de kleinere, minder doorgaande wegen op, en je ervaart een prachtig en goed befietsbaar Polen.
Ten oosten van Oswiecim is het idd mooier en spectaculairder fietsen dan in het westen.

Powodzenia. Sukses.
Dirk
In Polen is best goed te fietsen, mits je de grote doorgaande natiionale wegen mijdt. In de grote steden zijn steeds meer fietspaden. Ik heb een keer van Görlitz, Zgorzelec gefietst via Gozdanine, Rudzica, Sukierczyn, Luban, Lwówek ŚląskiL Złotoryja, Jawor, Bielany, Ujazad Dolny, Kulin, Rakoszyce, Skalka, Vanaf Wroclaw is vast wel een rout te vinden, Je zou via Częstochowa kunnen gaan, de pelgrimstad waar alle Polen wel een keer naar toe gaan. Vanaf daar wordt het landschap steeds aantrekkelijker: een kalkrijk heuvelland.

Polen is een fantastisch land met zeer gastvrije mensen, is mijn ervaring.

Ik wens je een goede reis, of op zijn Pools 'szeroki drogi' (=brede wegen).
Hier een tweetal foto's van mijn fietstocht door Polen, datum 25 juli 1981. Het was toen nog de tijd van hongersnood, Solidarność, stakingen en de dictatuur van Gierek en Jaruzelski. Man, wat heb ik daar met mijn eigen ogen veel meegemaakt! De afgebeelde Karrimor-zijtas en het NL-bordje gebruik ik nog steeds.

Afbeelding
Een Poolse wegwijzer ergens tussen Bielsko-Biała en Kęty. Het wegnummer E7 bestaat nu niet meer. Helaas een kleurendiafilm van het merk ORWO van vrij slechte kwaliteit.

Afbeelding
De beruchte dodenpoort van Auschwitz-Birkenau. Ik mocht daar met de fiets aan mijn hand door het enorme concentratiekamp rondlopen.