Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Schotland - Forum Wereldfietser

Paklijst Schotland

Hallo,

Ik ga voor het eerst niet naar een heeeeeeel warm en tropisch land, maar naar Schotland in September. Dus....andere dingen die je mee moet nemen, lijkt me.

Heeft er iemand toevallig al een bestaande paklijst voor mij?
Maakt het meteen al wat makkelijker :-)

Alvast bedankt.

Groet
TravelWoman
Stiekem ben ik hier ook wel benieuwd naar. Uiteraard heb ik zelf al een uitgebreide paklijst opgezet voor mijn eerste fietsvakantie in Schotland, maar alle tips zijn welkom (helemaal diegene specifiek voor Schotland).

@TravelWomen, hoe lang blijf je weg en heb je al een route in gedachten? Mijn idee is ca. 3 weken rond te rijden (ca. 100km per dag) zonder een vast schema vooraf. Ik laat het liever op me af komen :).
Schotland is prachtig, maar....
Het kan er nat zijn
Het kan er in september al koud zijn
Er zitten veel muggen

Dus een goed regenjack, een regenbroek, nylon overschoenen, niet te dikke waterdichte handschoenen, een waterdicht kapje onder of over je helm, en een goede tent. Als je een 'buitentent eerst' tent hebt (zoals Hilleberg en veel andere Europese tenten), laat binnen- en buitentent dan 's morgens niet aan elkaar, maar haal de binnentent eruit voor vervoer (in een klein waterdicht zakje), zodat de binnentent bij aankomst 's avonds nog min of meer droog is. En een spatlap onder je voorspatbord, om je voeten en aandrijving droog te houden.
Een wollen onderhemd helpt goed tegen de kou, net als een warmere matras. Zelf heb ik ook nog een mouwloos dons vestje, voor 's avonds bij de tent, en eventueel in de slaapzak als het erg koud wordt. Een buff is erg lekker tegen de kou op je hoofd, en toch erg licht.
Deet tegen de muggen, of zelfs een muggennet. Een goed windscherm voor je brander.
Een fluo hesje voor de zichtbaarheid is ook nooit weg (wordt in UK veel gedragen).
Veel plezier.
Afgelopen Juli heb ik 3,5 week door Engeland en Schotand gefietst. Veel regen gehad....en dat in Juli! Wanneer ben jij van plan om te gaan?
Mijn advies. Neem een ruime tent mee. Dat is iets comfortabeler als je er de hele avond in door moet brengen. Is het niet vanwege de regen dan wel vanwege de midges. Spul tegen midges kan je het beste in Schotland kopen. Is verkrijgbaar op de campings en outdoorzaken.
Ik was ook erg blij dat ik mijn waterdichte sokken had meegenomen.
Verder wat warme kleding zoals een donsjasje voor 'savonds en een thermoshirt.
Neem ook een paar reserve remblokje mee. Die slijten snel bij nat weer, zeker als je over gravelpaden fietst. Of zet er eventueel een paar nieuwe op voordat je vertrekt.
Vorig jaar was het prachtig weer in september in Schotland, hopelijk voor jou dit jaar weer! Wim haalt de muggen al aan, maar er zijn ook midges. Ze zijn klein, met heel veel tegelijk en ze zijn erg irritant aanwezig en ze kunnen ook bijten..... Zorg voor een goed netje voor over je hoofd dat er speciaal voor is gemaakt. In Schotland kun je ze op veel plaatsen kopen. Als je ze dan tegenkomt ben je daar heel blij mee.

Daarnaast zijn er veel middeltjes om ze te verjagen, maar het verschilt per persoon of ze werkzaam zijn. Het beste kun je daar iets kopen. Skin so soft is zo'n middeltje. Het mooie verhaal erachter is dat een lid van de SAS (Special Air Service) op training in de Schotse hooglanden erachter kwam dat het middel goed tegen midges werkt. De grote vraag is natuurlijk welke ruige soldaat een middel als skin so soft in zijn bagage meeneemt en gebruikt als hij op missie is :D. Blijkbaar zorgt de olie in het goedje voor een filmpje op de huid waardoor ze niet meer bijten.

Midges zijn het enige nadeel van Schotland; verder is het er waanzinnig mooi. Veel plezier.
Ik heb nog nooit aan de andere kant van Het Kanaal gefietst maar ken wel het verschil tussen midgesdicht en niet-midgesdicht tentgaas.
Nadeel van midgesdicht gaas is wel dat de ventilatie een stuk minder is wat de tent warmer maakt, maar dat zal in Schotland in september geen groot probleem zijn.

(Spelling van midges verbeterd :oops: )
Het gaas van de meeste tenten is geschikt om dwergen tegen te houden :wink:

Een midge is het kleine vliegje dat je wilt tegenhouden
Een midget is een dwerg.
Ga je eigenlijk kamperen TravelWoman? Dat is nogal van belang voor je paklijst.
Hallo,

Ik heb knutjesgaas gekocht bij Esvo in Volendam. Dat is het fijnste knuttengaas dat er is, zo bleek uit mijn Google zoektocht. Vorig jaar gekampeerd in Zweden en, inderdaad, de knutjes kwamen er niet doorheen. Op de site van Esvo staat dat de bescherming van dit gaas ook geldt voor midges.
Leon schreef:Ik heb nog nooit aan de andere kant van Het Kanaal gefietst maar ken wel het verschil tussen midgesdicht en niet-midgesdicht tentgaas.
Toevallig heb ik net mijn allereerste ervaring met midges en een niet-midgesdichte tent in dit topic gezet :wink:
Mieke heeft in september een tocht door Schotland gemaakt en daarvan dit verslag gemaakt (zie ook dit draadje.