Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord-Duitsland: veel fietspaden van belabberde kwaliteit - Forum Wereldfietser

Noord-Duitsland: veel fietspaden van belabberde kwaliteit

Afgelopen weken ruim vijftienhonderd km gefietst in Niedersachsen, Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommeren, o.a. over de Hanzeroute, de Ostseefernradweg en tal van plaatselijke routes.
Conclusie: de fietspaden zijn er grotendeels van belabberde kwaliteit. Veel boomwortels, gaten in het asfalt, schots en scheef liggende tegels en betonplaten. Gelukkig her en der ook mooie trajecten... Stevige banden en goed gespaakte wielen zijn echt een must voor zwaar beladen fietsen.
Eens !
Ben net terug van een trip naar de Harz via de R1. Heel slechte stukken ertussen.
Grindpaden met gaten en gevaarlijke afdalingen. Terug via meer gewone fietspaden.
Wel beter, maar Duitsers zijn geen fietsers gewend en rijden zo het fietspad op
zonder te kijken. Bij herhaling flink in de ankers gemoeten. Maar ja, we zijn nog heel.
Dit in tegenstelling tot een Belg die mij zijn verwonding liet zien. Hij was op het fietspad aangereden. Dus ..... opletten, want zij doen het niet.!!
enkele maanden terug het ook mogen ondervinden in Niedersachsen.
Wat me het meest tegen zat waren die gedeelde voetpaden/fietspaden, soms in slechte toestand.
Timo schreef:Eens !
Ben net terug van een trip naar de Harz via de R1. Heel slechte stukken ertussen.
Grindpaden met gaten en gevaarlijke afdalingen. Terug via meer gewone fietspaden.
Wel beter, maar Duitsers zijn geen fietsers gewend en rijden zo het fietspad op
zonder te kijken. Bij herhaling flink in de ankers gemoeten. Maar ja, we zijn nog heel.
Dit in tegenstelling tot een Belg die mij zijn verwonding liet zien. Hij was op het fietspad aangereden. Dus ..... opletten, want zij doen het niet.!!
Dank voor de waarschuwing, wij gaan in september via de R1 naar Berlijn fietsen. Blijf Duitsland wel een prachtig fietsland vinden waarbij de meeste Duitsers erg hoffelijk zijn in het verkeer.
Niet alleen fietspaden, maar ook autobahnen, spoorwegen, bruggen en sluizen worden in Duitsland al jaren verwaarloosd (zie hier). Sinds de Duitse eenwording in 1990 is veel geld gestoken in de wederopbouw van de voormalige DDR, waar nooit wat aan onderhoud was gedaan. Daarnaast lag de nadruk, net als in andere landen, meer op grote prestigeprojecten dan op het onderhouden van bestaande infrastructuur.
Zoiets zal ook opgaan voor de Duitse fietspaden. Vooral in het oosten zijn veel nieuwe fietspaden aangelegd, maar uiteindelijk winnen boomwortels het altijd van asfalt en beton. (In de DDR groeiden er zelfs complete bomen bovenop verwaarloosde huizen). Niet voor niets fietsen Duitsers graag op dikke, niet al te hard opgepompte banden.
Ik bewaar slechte herinneringen aan de fietspaden in het Harz gebergte
Vreselijk en dat in Duitsland.
Aan de andere kant toen ik met een klapband in een heel klein gehucht stond s avonds en eigenlijk niet meer wist wat ik doen moest,was er binnen vijf minuten een vriendelijke Duitser die mij en mijn fiets naar het volgende dorp heeft gebracht en bij een fietsenmaker afgeleverd.
Ondanks dat het avond was heeft hij er wel voor gezorgd dat mijn fiets werd gerepareerd.
Mijn ervaring is vooral met midden en zuid Duitsland, en daar was ik eigenlijk erg tevreden over. Wat ik vooral erg goed vind is dat er zoveel vaak heel mooie routes zijn, over kleine weggetjes en bospaden. Die zijn dan keurig bewegwijzerd, en als je wilt zijn er van de Duitse fietsersbond ook talloze gps tracks van al die routes, alsmede heel goede kaarten. Je kunt vaak echt in de natuur fietsen.
Dat het wegdek dan niet zulk strak asfalt is als op de Nederlandse fietspaden kan me niet zoveel schelen. Die mooie Nederlandse fietspaden liggen toch vooral pal naast drukke wegen. Een stel brede banden is genoeg. Mijn 42 mm banden waren inderdaad nog wat smal, maar inmiddels liggen er banden van 51 mm op, en dat is genoeg.
Over het algemeen vind ik Duitse automobilisten heel netjes rijden. Dat ze niet altijd denken aan fietsers is niet uniek en geldt eigenlijk voor alle landen behalve Nederland en Denemarken. Daar zul je als fietser op moeten anticiperen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Frankrijk. Afgelopen weken was ik weer erg tevreden dat de Fransen me zoveel ruimte gaven. Het waren de Nederlandse toeristen die je de vouwen uit de broek reden.
Net terug van een ronde door Duitsland.,waarvan meer dan 1000 km in Beieren,Heel veel fietsroutes daar,van verschillende kwaliteit.Vaak kan je op een autokaart van te voren zien,of je op een grindweg terecht komt.Vaak bestaat er dan de mogelijkheid,als alternatief een rustige weg waar ook autos rijden te nemen.Fietswegen door natuurgebieden zijn ook vaak grindwegen,maar dan zit je dus wel middenin de natuur.
Verspreid door Duitsland veel mooie fietswegen op stilgelegde baantrajecten,dus asfalt en zonder verkeer en vaak mooi gelegen.
Wij hebben ook de r1 gereden,zijn ook daar vaak uitgeweken op rustige wegen,in de Harz hebben we ipv de grindwegen en veel steigingen over ongeveer 10 km op drukje wegen gefietst.Bij de r1 vonden wij dat er te veel aandacht aan verkeersarm werd besteed ten koste van een goed wegdek.
In Brandenburg zijn prachtige fietsroutes,na 1990 aangelegd,schitterend geasfalteerde fietswegen naast de wegen voor de autos met "kinderkopjes"!
Ik citeer graag even uit eigen werk, zie mijn signature hieronder.
Via een lange dag ben ik daarna naar Klein Goris gefietst. Het blijft apart dat ik soms een hele dag bezig ben om 70km te fietsen en dat de volgende dag 90km in een paar uur er op zitten. Het goede weer van afgelopen weken helpt daar ook niet heel erg bij, want de zandpaden zijn soms zo mul geworden dat lopen de enige optie is.

Gelukkig zijn niet alle wegen van die zandpaden, maar zijn er ook nog kilometers aan kinderkopjes, de vele niet-op-elkaar-aansluitende-betonplaatwegen, de ooit-heeft-er-asfalt-gelegenwegen en natuurlijk de beter begaanbare bospaden, redelijke klinkerwegen en soms zelfs een echte mooie gladde asfaltweg zonder gaten en hobbels.
Maar ik vind Duitsland wel een heerlijk fietsland.
Fiets maar even de grens over naar Polen, dan vind je de kwaliteit van de Duitse wegen wel weer meevallen :D
Marc v G schreef:Maar ik vind Duitsland wel een heerlijk fietsland.
Precies! Je moet er alleen geen kilometers willen vreten op een dunnebandenfiets. Zwoegen in het zand en sidderen op de keien hoort er wel bij, maar konditoreien en lekker bier verzachten het leed, zoals je ook na deprimerende wijken met plattenbau in een sfeervolle altstadt kunt belanden vol vakwerkhuizen, baksteengotiek of een Hundertwasserhaus.
Zo heb ik o.a. de Hanzefietsroute ervaren (zie hier voor een fotoreportage), die tussen Berlijn en Paderborn een prima alternatief is voor de R1.
De Limesroute van een paar weken terug kent door Duitsland vrijwel allemaal prima fietspaden.
Vorig kaar reed ik de R1 en de Weserroute, beiden tot Hoxter, ook geen klagen, al hoor ik de mindere geluiden vooral over het oostelijke deel van de R1.
Vijf jaar geleden reed ik de Hanzefietsroute tot Stralsund. Vergeleken met het boekje waren de paden toen ook al wat verbeterd, maar het kende ook mindere stukken.
Gewoon dikke banden monteren en over een stuiterweg met een iets zwaarder verzet rijden. Ik vind Duitsland tot nog toe het plezierigste fietsland (met Italie als goede tweede): goede bewegwijzering en kaarten, mooie routes, veel winkels/terrasjes open, en vooral het soms zelfs extreem hoffelijke verkeer.
Die fietsroutes zijn nu eenmaal trage wegen, je kan niet èn de natuur èn het zijden asfaltlintje willen, vind ik. Sommige van de mooiste kasseiwegen van W. Europa liggen in (voormalig Oost-)Duitsland. Die paars-grijze stenen in Brandenburg, prachtig!

Een beetje terzijde: voor een Belg varieert de fietsinfrastructuur in Duitsland van best OK tot ronduit verbluffend. Vooral in Noordrijn-Westfalen viel ik nu en dan haast uit mijn zadel van bewondering voor de enorme kwaliteit van fietssnelwegen en bewegwijzering. En het gaat echt om voluntarisme van de overheid (zo begrijp ik het toch): je ziet niet eens veel fietsers, beetje slecht weer en al dat moois is voor jou alleen.

Afbeelding

Typisch beeld in Sachsen Anhalt, oude kassei omzoomd met kersenbomen.
Aart Veldhuizen schreef: Ik vind Duitsland tot nog toe het plezierigste fietsland (met Italie als goede tweede): goede bewegwijzering en kaarten, mooie routes, veel winkels/terrasjes open, en vooral het soms zelfs extreem hoffelijke verkeer.
Aart, helemaal mee eens, echter zodra je een bebouwde kom infietst moet je (vaak) verplicht gebruik maken van in mijn ogen de meest gevaarlijke fietspaden die je je maar kan wensen. (voor diegenen die het niet weten je moet op de stoep fietsen) Daarnaast wordt door de constructie ervan je snelheid er behoorlijk uitgehaald.
Waar ze bij slechte fietspaden dan wel weer goed in zijn is het plaatsen van bordjes om je te waarschuwen.(en zichzelf daarmee juridisch indekken)
Ik heb de afgelopen 35 jaar meer dan 30 fietstochten door Duitsland gemaakt. Ruim 15.000 km met bagage en 1500 km zonder bagage. Ik vind Duitsland een steeds leuker fietsland. Vroeger waren er geen fietsroutes. Of je fietste op slechte of onmogelijke fietspaden die je moest delen met wandelaars of je fietste op perfect asfalt op een brede weg met vangrail waarop auto's met 100 km/uur langs je reden.

Nu worden alle leuke avontuurlijke weggetjes open gesteld voor fietsers. En ja die hebben soms zand, modder, kinderkopjes of betonplaten. Maar je hebt weinig last van auto's en komt op leuke plaatsen. Als je met 20 km/uur of harder over perfect asfalt wilt rijden kun je gewoon de autowegen volgen. Duitsland is veranderd van een autoland in een echt fietsland. Het fietsen is er -gelukkig- zeker anders dan in Nederland of bijvoorbeeld Frankrijk. Die boomwortels zijn inderdaad vervelend, maar op Nederlandse fietspaden kom je ze ook tegen.

Ik ben net terug van een tochtje van de Main naar de Oostzee en via de Waddenzee terug naar Nederland. Het weer was slecht maar ik heb heerlijke routes gevonden op de ADFC Radtourenkarte waarop alle fietsroutes staan aangegeven.

Groet Wilbert
Ik vind het fietspadennet in Duitsland fantastisch, je kunt overal achterlangs fietsen. Helaas moet je dan wel van je route af voor de Kondtorei :D, maar dat heb ik er graag voor over, in welk ander West-Europees land vind je nog koffie met gebak voor (vaak veel) minder als 5 euro.

Voor wat betreft slechte fietspaden in de steden is "bewezen" dat in Duitsland fietsen op de rijbaan veiliger is als op het ernaast gelegen fietspad. Daarom geldt er sinds 2009 een wet die het aantal verplichte fietspad moet terugbrengen. Ook als verplichte fietspaden te slecht zijn om over te fietsen mag op de rijbaan worden uitgeweken. (bij eventuele ongevallen kan dit uiteraard wel tot discussie leiden.)

"Benutzungspflichtige Radwege gibt es weiterhin überall dort, wo die Verkehrsplaner das Radfahren auf der Fahrbahn für zu gefährlich finden. Sie sind dann stets mit einem der drei blauen Radwegschilder bestückt.

Zweifellos können selbst benutzungspflichtige Radwege zeitweise nicht benutzbar oder unzumutbar sein. Dann dürfen Radfahrer auf die Fahrbahn ausweichen. Die beiden Begriffe sind allerdings sehr vage. Was Radfahrer schon nicht mehr benutzen wollen, halten Behörden, Gerichte und andere Verkehrsteilnehmer oft noch für gut ausgebaute Radwege.

„Relativ rechtssicher handelt der Fahrbahnradler, wenn der Weg nicht benutzbar ist“, sagt Krusch. Das sei der Fall, wenn beispielsweise Baustellen die Strecke blockieren, Autos auf dem Radweg parken, Mülltonnen dort abgestellt wurden oder Schneeberge den Weg unpassierbar machen. Sei der Weg für Trikes oder Velos mit Anhängern zu schmal, dürfen auch sie auf die Fahrbahn ausweichen."
Bert, bedankt voor je Duitse toelichting. Op het Duitse liegeradforum lees ik dat de petten daar toch nog wel eens vervelend willen doen.
De gemiddelde Nederlandse (vakantie)-fietser heeft geen weet van die bepaling, en die gebruikt dan ook netjes de stoep met verplicht fietspad-bord (al dan niet gedeeld met de voetgangers).
Daarnaast kunnen de meeste Nederlanders zich maar een klein beetje in het Duits redden. (mijn ervaring)
_Peter_ schreef:Daarnaast kunnen de meeste Nederlanders zich maar een klein beetje in het Duits redden. (mijn ervaring)
Gelukkig wonen er in Limburg een miljoen tolken. Tegenprestatie is iets lekkers uit de konditorei.
Wij hebben veel in Duitsland gefietst, weinig in het zuiden, verder overal. Natuurlijk is het anders dan in NL maar als je oplet en vakantie viert, zijn zelfs die gedeelde fietspaden best te doen. Blijven opletten.
De wegen en paden hebben wij niet als extreem slecht ervaren. Alleen de onverharde modderpaden in de Harz waren ondoenlijk en werd lopen, ook met de 50mm banden die er bij ons onderliggen.
Ik ben net terug van een reis vanaf Salzburg naar Roermond; het eerste deel Via Julia, het tweede deel de Reitsemaroute en kan beamen wat Wim zegt.

Wel wat aanvullingen:
  • Het is me opgevallen dat vooral (asfalt)fietspaden last hebben van boomwortels etc. Wegen, landbouwwegen en onverharde wegen waren over het algemeen goed van kwaliteit
  • Nauwelijks regen gehad, ben benieuwd hoe dan de onverharde paden waren geweest
  • Voor het deel van de via Julia dat ik heb gereden (Salzburg tot Rosenheim) was de kwaliteit van de wegen goed maar dat had ook nauwelijks fietspaden (behalve rond de Chiemsee en die waren voldoen goed)
  • Met de Reitsemaroute heb je de meeste last van boomwortels etc. met het fietspad langs de Rijn.
Verder is Duitsland inderdaad een heerlijk land, je kan er goed eten en overnachten voor een prima prijs en op een mooie zondag was het zelfs druk op de fietspaden.