Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montpellier / Brussel trein/bus?? - Forum Wereldfietser

Montpellier / Brussel trein/bus??

Hallo,

Ik zou binnen een paar dagen uit Montpellier terug naar belgie willen reizen.
Mét fiets en uiteraard liefs zo voordelig mogelijk.
Ik heb al alles zitten uitpluizen maar raak er niet goed wijs uit.
Hoe kom ik erachter welke tgv fietsen meenemen?
Of reis ik beter met regionale treinen ?
Iemand ervaring met dit traject?
Alle tips zijn welkom!
Je kunt Cycletours bellen of je aanstaande zaterdag vanuit Arles mee naar Maastricht kunt. De bussen zitten zelden vol. Met wat geluk laten de chauffeurs je er op de parkeerplaats van Sprimont (B) uit.
http://www.cycletours.nl/fietsbus-frank ... ce-ardeche
Bahn.de website, en dan in de opties 'Nuhr Nahverkehr' nemen. Dan selecteert hij alleen TER treinen.
Qua TGV hebben sommige TGV's fietsplaatsen, de treinreiswinkel kan die het beste voor je reserveren. Maar in de zomerperiode miet dat vaak van te voren. Ik weet niet hoever je vooruit wil plannen?
In elk geval, tussen Avignon en Lyon rijden TER treinen, van Lyon moet je een keuze maken, via Parijs, of via Belfort, Nancy, Luxemburg, Luik etc.
Reken maar op twee dagen als je gewoon ter plekke kaartjes wil kopen en in een trein springen. Als je het onstpannen doet en ook af en toe eens een uurtje fietsen tussen twee stations in plant, hoeft dat niet eens zo'n straf te zijn...kamperen of neem je B&B's/hotels?
Op de site van de SNCF kun je nu aanklikken dat je met de fiets wilt reizen. Er rijden in elk geval tussen Montpellier en Luxemburg TGV's die fietsen meenemen. Voor dinsdag 19 juli zou dat bijvoorbeeld momenteel € 127 kosten, inclusief fietsplaats. Je hoeft je fiets dan niet in te pakken en te demonteren. Ticket kun je met een reserveringsnummer op elk Frans station uit de automaat halen, dacht ik.
Er zijn vast meer mogelijkheden, de Treinreiswinkel is een goede optie inderdaad.
De automaten op Franse stations werken (in elk geval twee jaar geleden) alleen met credit cards, mijn RABO pas werd toen geweigerd. Aan de balie kon ik wel gewoon met m'n bankpas terecht. Maar goed te zien dat de fiets mee optie op de SNCF site beter werkt, in het begin was het een ramp!

Ik was een paar weken geleden in Frankrijk, en aan de balies ontkende men toen in alle toonaarden dat je op TGV's fietsen mee kon nemen zonder ze te demontenen en in te pakken. Misschien dat het er aan lag dat ik op 10 juli in Marseille in het midden van de staking en het EK een trein probeerde te pakken...maar wel iets om op te letten.
captain_fabulous schreef:Ik was een paar weken geleden in Frankrijk, en aan de balies ontkende men toen in alle toonaarden dat je op TGV's fietsen mee kon nemen zonder ze te demontenen en in te pakken. Misschien dat het er aan lag dat ik op 10 juli in Marseille in het midden van de staking en het EK een trein probeerde te pakken...maar wel iets om op te letten.
Vorig jaar beweerde een conducteur in de TGV van Rennes naar Lille, waar we 2 fietsplekken hadden gereserveerd (in een coupé waar ze ongedemonteerd tegen klapstoeltjes konden staan), dat onze fietsen ook in die trein van een hoes voorzien hadden moeten worden. Ik deed alsof ik hem niet begreep en gelukkig was zijn Engels slecht, zodat een nietes-welles gesprek uitbleef. Ik had de indruk dat dit een hulpconducteur was die verschillende regeltjes door elkaar haalde. Of misschien schreef zijn religie wel voor dat fietsen gesluierd horen te zijn...
Ook achter loketten zit zo te lezen soms slecht opgeleid personeel. Was er geen speciaal infoloket voor toeristen? In Nancy heb ik achter zo'n loket wel eens iemand aangetroffen die in uitstekend Engels informatie gaf over treinen die plek voor fietsen hebben.
Hier is een handig overzicht van de regels voor het meenemen van fietsen in Franse treinen. In het Frans, om aan onwetende lokettisten of conducteurs te laten zien dat je gelijk hebt. Of je dan ook gelijk krijgt, is natuurlijk maar de vraag...
captain_fabulous schreef:Ik was een paar weken geleden in Frankrijk, en aan de balies ontkende men toen in alle toonaarden dat je op TGV's fietsen mee kon nemen zonder ze te demontenen en in te pakken. Misschien dat het er aan lag dat ik op 10 juli in Marseille in het midden van de staking en het EK een trein probeerde te pakken...maar wel iets om op te letten.
Je kunt in de sncf-reserveringsmodule aangeven of je de fiets verpakt (120x90) dan wel onverpakt wilt meenemen, je krijgt dan een geschikte TGV-verbinding aangeboden.
Wij hadden begin juni TGV--tickets met fietsplaatsen van Béziers naar Dijon en Montbard (Bourgogne), maar vanwege de SNCF-staking werd de fiets-TGV vervangen door een TGV-duplex tot aan Lyon, een treintype waarin helemaal geen fietsen mee mogen. We stapten in Béziers toch met fietsen in en de conducteur had alle begrip, de fietsen moesten nota bene tegen het toilet aan staan, een andere plek was er niet. Op de stations van Lyon en Dijon had de SNCF een heel blik vrijwilligers in rode T-shirts opengetrokken die gestrande reizigers advies gaven. Toch adequaat geregeld allemaal. De enige blunder kwam van de lokettist in Lyon, die beweerde dat de TER naar Dijon geen fietsen mee zou nemen, wat onzin is, en ook onbegrijpelijk, want op zijn scherm stond bij die trein gewoon een fietssymbool.
peter de rijk schreef:Er rijden in elk geval tussen Montpellier en Luxemburg TGV's die fietsen meenemen.
Dat is een kersverse! Lijkt een behoorlijke verrijking voor trein+fiets naar Zuid-Frankrijk, vooral als de CNL naar Basel/Zürich er volgend jaar uit is.
We stapten in Béziers toch met fietsen in en de conducteur had alle begrip, de fietsen moesten nota bene tegen het toilet aan staan, een andere plek was er niet. Op de stations van Lyon en Dijon had de SNCF een heel blik vrijwilligers in rode T-shirts opengetrokken die gestrande reizigers advies gaven. Toch adequaat geregeld allemaal. [/quote]
Ik stond op 10 juni 's avonds op Marseille, heel gezellig met de Engelse en Russische supporters. In plaats van gokken dat de TGV van 2 uur s' nachts niet vol zou zitten met voetbalfans, en ik de conducteur zou kunnen overtuigen...ben ik toch maar naar een camping gefietst, daar ilegaal op de parking gecampeerd, en 's ochtends zsm de trein naar Zwitserland gepakt. Ik had het wel gehad met de SNCF...
De enige blunder kwam van de lokettist in Lyon, die beweerde dat de TER naar Dijon geen fietsen mee zou nemen, wat onzin is, en ook onbegrijpelijk, want op zijn scherm stond bij die trein gewoon een fietssymbool.
En TER treinen nemen altijd fietsen mee, of zouden dat moeten doen. Maar ja, we stonden in Marseille op de trein naar Toulon en verder te wachten, en er rollen drie treinstellen binnen, maar alleen in het eerste stel mogen mensen instappen. De rest blijft dicht wegens schoonmaak. En de conducteurs blijven tegen me zeggen dat als het vol is, er absoluut geen fietsen worden meegenomen...een paar minuten voor vertrek gaan de andere treinstellen ook open, ontiegelijk smerig dus die schoonmaak was niet helemaal gelukt, maar aangezien iedereen al in dat eerste treinstel zat, had ik riant de rumte voor m'n fiets :roll: Franse conducteurs, d'r zitten goede bij, maar ook ontiegelijke grafbakken.
Ik had zowiezo het idee dat zeker aan de loketten mensen met heel veel tegenzin hun werk deden, alsof ze gewoon een staking wilde waarbij alles plat ging, en ze naar huis konden, ipv dit halve gedoe.
Casartelli schreef:
peter de rijk schreef:Er rijden in elk geval tussen Montpellier en Luxemburg TGV's die fietsen meenemen.
Dat is een kersverse! Lijkt een behoorlijke verrijking voor trein+fiets naar Zuid-Frankrijk, vooral als de CNL naar Basel/Zürich er volgend jaar uit is.
Nu alleen nog even doortrekken van Luxemburg naar Maastricht!
Casartelli schreef:
peter de rijk schreef:Er rijden in elk geval tussen Montpellier en Luxemburg TGV's die fietsen meenemen.
Dat is een kersverse! Lijkt een behoorlijke verrijking voor trein+fiets naar Zuid-Frankrijk, vooral als de CNL naar Basel/Zürich er volgend jaar uit is.
Alleen is het een dagtrein, maar elke TGV erbij is winst natuurlijk.
Tot voor kort reden er 's zomers ook nachttreinen van Luxemburg naar Zuid-Frankrijk. Die zijn onlangs opgeheven. De SNCF doet hetzelfde als de Deutsche Bahn: nachttreinen afschaffen en dan hopen dat reizigers in plaats daarvan de TGV zullen nemen. Die fietsvriendelijke TGV van Luxemburg naar Montpellier zal dan wel een doekje voor het bloeden zijn.
Voor zolang het duurt rijdt de nachttrein (met fietsvervoer) van Parijs via Toulouse en Perpignan naar Portbou (Spaanse grens) in elk geval nog.
Bedankt voor alle reacties!
Ben nog op zoek gegaan met deze tips en nog een nachttrein kunnen boeken van toulouse naar Parijs via Captain Train ( een aanrader! ) En daarna met flixbus naar Brussel!
Alles met fiets mee! Alleen nog een ritje door Parijs met de fiets, maar das eigenlijk nog een extraatje :)
Heerlijke reis, meer van dat!