Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van Kopenhagen naar Malmö - Forum Wereldfietser

van Kopenhagen naar Malmö

Zijn er mogelijkheden om met een veerpont over te steken van Kopenhagen naar Malmö? Of zijn deze opgeheven met de komst van de Oresund-verbinding en moeten we met de trein? (Of Helsingborg - Helsingör)
Zo te zien gaat er inderdaad een veerboot van Kopenhagen naar Malmo

https://www.aferry.nl/timetable/copenha ... bronnl.htm

Ik ben 2 maal per trein van Kopenhagen naar Malmo gereisd, is ook heel goed te doen. retour vanaf Malmo is een ander vehaal, de treinen zitten dan al bomvol, je komt er niet of nauwelijks in met fiets.
De boot van Helsingor-Helsingborg gaat ook, is korter dan den Helder-Texel
tjitte prins schreef: (Of Helsingborg - Helsingör)
Een HH-ticket kun je alleen bij de kassa kopen (vertrekt circa om de 15min een boot, juni/aug). Enkeltje kost 38sek (circa 4 euro) en de fiets mag gratis mee. 8)

http://www.scandlines.se/tider-och-pris ... ingor.aspx
Marjan schreef:Ik ben 2 maal per trein van Kopenhagen naar Malmo gereisd, is ook heel goed te doen. retour vanaf Malmo is een ander vehaal, de treinen zitten dan al bomvol, je komt er niet of nauwelijks in met fiets.
Momenteel rijden de treinen van Kopenhagen niet rechtstreeks naar Malmo maar moet je op luchthaven Kastrup overstappen. Dit i.v.m. grenscontrole, de zweden willen vluchtelingen buiten de deur houden.
Ik ken de situatie op Kastrup niet maar ik kan mij voorstellen dat je met een fiets iets meer tijd kwijt bent en de aansluiting kan missen. Niet zo'n probleem, er gaan meer treinen, maar toch weer een hindernis.
De H-H veerboot is een goed(koop) alternatief, vooral als je niet in Malmo hoeft te zijn.
cornelese schreef:
Marjan schreef:Ik ben 2 maal per trein van Kopenhagen naar Malmo gereisd, is ook heel goed te doen. retour vanaf Malmo is een ander vehaal, de treinen zitten dan al bomvol, je komt er niet of nauwelijks in met fiets.
Momenteel rijden de treinen van Kopenhagen niet rechtstreeks naar Malmo maar moet je op luchthaven Kastrup overstappen. Dit i.v.m. grenscontrole, de zweden willen vluchtelingen buiten de deur houden.
Ik ken de situatie op Kastrup niet maar ik kan mij voorstellen dat je met een fiets iets meer tijd kwijt bent en de aansluiting kan missen. Niet zo'n probleem, er gaan meer treinen, maar toch weer een hindernis.
De H-H veerboot is een goed(koop) alternatief, vooral als je niet in Malmo hoeft te zijn.
Malmö is best een mooie plaats hoor, van de kade naar het centrum moet je alleen wel eerst door het haventerrein fietsen, dat is wel even wat minder. Tenzij de boot ergens anders aanlegt dan waar de grote veerboten aanleggen. Overigens zowel in Travemunde als in Malmö niets gemerkt van enige verscherpte grenscontrole, ook in Goteburg (Zweden) en Fredrikshavn (Denemarken) niets.
De ferry gaat voorzover ik kan zien pas 15 juli varen, eerder kun je iig niets reserveren.
tjitte prins schreef:Zijn er mogelijkheden om met een veerpont over te steken van Kopenhagen naar Malmö? Of zijn deze opgeheven met de komst van de Oresund-verbinding en moeten we met de trein? (Of Helsingborg - Helsingör)
De ferry-verbinding Copenhagen-Malmo is inderdaad reeds lang geleden opgeheven.
Je bent dus aangewezen op de treinverbinding. De in verhouding tot de reisafstand dure treinverbinding. Ook duur vergeleken met de oude ferry-prijs, of vergeleken met de huidige HH prijs.

Het door Marjan vermeldde linkje https://www.aferry.nl/timetable/copenha ... bronnl.htm leidt volgens mij tot de aankoopmogelijkheid van een brugticket voor de auto. Pas als je de reistijd van 10 minuten ziet wordt dat duidelijk! Heel verwarrend, zeker door de gebruikte term 'aferry'!
Allen dank voor jullie reactie. Ik had ook het gevoel dat de 'ferry-website' achterhaald was. Van een treinverbinding, zeker met overstap word ik nooit zo enthousiast. Dan maar H-H.

groet,
Tjitte
Tjitte,

dat overstappen is natuurlijk makkelijk te vermijden door naar het treinstation op het vliegveld te fietsen, in mijn herinnering nog geen 10 km van het centrum van CHP.

Overigens ervaar ik de boot HH als veel prettiger dan de trein: zeer snel, vele afvaarten, een (fiets)kaartje kopen is een eitje en ook nog eens extreem goedkoop, mooi uitzicht tijdens de overtocht, met voor rokers en/of drinkers als extraatje de mogelijkheid om taxfree inkopen te doen.

Maar als het je echt puur om Copenhavn-Malmö gaat, dan is de boot nemen (ik schat de fietsafstand op zo'n 130 km) natuurlijk wel een aardig stuk om!
mikefiets schreef: Maar als het je echt puur om Copenhavn-Malmö gaat, dan is de boot nemen (ik schat de fietsafstand op zo'n 130 km) natuurlijk wel een aardig stuk om!
Die 130 km valt denk ik wel mee en van de Zweedse kant weet ik dat daar een goede route over rustige wegen en fietspaden ligt. (130km moet je in een dag kunnen fietsen als het weer een beetje meewerkt.)
Klopt, van Helsingør via Helsingborg naar Malmö is een groter omweg dan tussen København en Malmö. Maar pas op voor Malmö: veel Zweden waarschuwden mij dat er daar veel criminaliteit is, dat ik die stad echt mijd. Bovendien is er een prachtige fietsroute langs de "Deense Rivièra". Aangezien ik vaak naar Zweden reis, ken ik de omgeving goed. Al heb ik de Öresundbron maar één keer gebruikt.
Onderstaande foto (30 juni 2013) is mijn auto voor de Scandlines-veerboot (niet HH, want er zijn daar twee maatschappijen) in Helsingør. Wie goed kijkt, ligt mijn fiets in de handige en ruime auto. De oversteek duurt maar zo kort dat er amper tijd is om aan boord koffie te drinken!

Afbeelding
kwam dit tegen op Internet, of het nog bestaat kwam ik niet achter.
https://www.fikamagazine.com/ferry-zweden-denemarken/
Schijnt weer een fietsferry te bestaan i.s.m. Ikea
Martin E. van Doornik schreef:
vr 15 jul, 2016 23:47

Onderstaande foto (30 juni 2013) is mijn auto voor de Scandlines-veerboot (niet HH, want er zijn daar twee maatschappijen) in Helsingør. Wie goed kijkt, ligt mijn fiets in de handige en ruime auto. De oversteek duurt maar zo kort dat er amper tijd is om aan boord koffie te drinken!
DSCF0236.JPG
Hier is de verdwenen foto weer terug!
@Gert schreef:
vr 28 jan, 2022 16:41
kwam dit tegen op Internet, of het nog bestaat kwam ik niet achter.
https://www.fikamagazine.com/ferry-zweden-denemarken/
Schijnt weer een fietsferry te bestaan i.s.m. Ikea
In 2018 is de verbinding al weer opgeheven als gevolg van financiering die er niet voor over was. Mogelijk dat die er wel weer komt maar dat is nog niet bekent.