Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wateroverlast Limesroute - Forum Wereldfietser

Wateroverlast Limesroute

Ik lees van extreem wateroverlast in Duitsland. Donderdag 14 juli vertrekken mijn vrouw en ik vanaf Nijmegen om via de Limesroute naar Oostenrijk te fietsen. We kozen de route omdat we op haar eerste fietstocht niet veel willen klimmen. Maar hoe begaanbaar is de route nu? Kan iemand me dat vertellen? Of is het toch handiger dat we een andere bestemming (Praag?) kiezen?
Dag,

We zijn pas terug van Oostenrijk. We zijn op 12 juni vertrokken voor een rondje Oostenrijk.
Af en toe 's morgens regen gehad maar meer last gehad van de muggen en 25°C en meer.
Over de weg ernaar toe, kan ik geen info geven, dat deden we met de wagen tot Passau.
3 à 4 weken ervoor is het op sommige plaatsen er zeer heftig aan toegegaan. We zijn voorbij Simbach gefietst, daar vielen meer dan 10 doden, iemand vertelde ons: het is nog altijd een spookdorp.
Mvg,
Roeca
Hi Aart,

ik ben net terug en ik heb delen van de Limesroute gefietst, mijn oorspronkelijke plan de Alpe Adria Radweg te fietsen heb ik door de regen laten varen.

Ik heb vanaf Regensburg de Limesroute deze kant op gevolgd. Door het Altmühl dal was het prima te doen, alleen één stuk was onder water en toen moest ik en stukje omrijden. Voor Rothenburg a/d Tauber heb ik de alternatieve route gevolgd van Kinding t/m Weissenburg, dit was ook geen probleem. Na Rothenburg langs de Tauber gereden, die rivier heb ik helemaal tot Wertheim gevolgd (dus niet helemaal volgens de Limes route) en vervolgens langs de Main naar Aschaffenburg. De stand van het water in de Main was wel hoger dan normaal, maar het leverde geen problemen op. Na Aschaffenburg heb ik door het slechte weer een stuk de trein gepakt, naar Bonn. Daarna probeerde ik langs de Rijn te fietsen, maar ik moest omrijden, omdat het fietspad direct langs de Rijn onder water stond. Ik ben doorgereden tot Wesseling, daar heb ik de Rijn verlaten en heb ik via Brühl naar Vaals gefietst.

Altmühl dal, niet altijd droog:

Afbeelding
Dag Frank,
Als je moet omrijden, staat de alternatieve route dan aangegeven? Of moet je dat dan zelf uitzoeken?

Ik overweeg toch serieus de R1 naar Berlijn te nemen. We hebben toch geen terugweg geboekt en de R1 geeft minder waterproblemen volgens mij. De route naar Praag is natuurlijk ook kwetsbaar langs al die rivierdalen. We hebben alle boekjes in huis. De R1 fietste ik al eens een stuk van Oost naar West en ging toen wel wat op en af. Die heuvels liggen er ongetwijfeld nog steeds.

Maar goed, het duurt nog een kleine twee weken, dus wellicht staan alle rivieren straks gortdroog.
Bij dat stuk langs de Rijn was de alternatieve route aangegeven met tijdelijke bordjes. Die route ging helaas wel door woonwijken en industriegebieden.
Aart Veldhuizen schreef:Dag Frank,
Als je moet omrijden, staat de alternatieve route dan aangegeven? Of moet je dat dan zelf uitzoeken?

Ik overweeg toch serieus de R1 naar Berlijn te nemen. We hebben toch geen terugweg geboekt en de R1 geeft minder waterproblemen volgens mij. De route naar Praag is natuurlijk ook kwetsbaar langs al die rivierdalen. We hebben alle boekjes in huis. De R1 fietste ik al eens een stuk van Oost naar West en ging toen wel wat op en af. Die heuvels liggen er ongetwijfeld nog steeds.

Maar goed, het duurt nog een kleine twee weken, dus wellicht staan alle rivieren straks gortdroog.
R1 is zeker pittiger vooral het Harz gebergte
Niet echt iets voor als je met je vrouw gaat
Maar je kunt ook stukjes met de trein doen.
Vooral de slechte kwaliteit van de paden vond ik erg vervelend
Slecht wegdek zijn we met onze dikke banden niet bang voor. Selma's fiets is veel lichter dan die van mij en zij heeft ook heel veel minder gewicht in de tassen. Ik ben de vrachtwagen die ook voortasjes heeft. Daarom denk ik dat ze heus niet veel trager dan ik naar boven zal gaan.
In de beschrijving staat dat de stukken in de Harz ook wel met kinderen kan, maar dat het dan wel een aanslag op hun conditie is. Als wij daar aankomen, hebben we er al heel wat kilometers op zetten.

Terug vond mijn zoon, die toen meefietste, het stuk door het Wesergebergte ook pittig. Maar mogelijk is dat van Oost naar West wat steiler dan West naar Oost?
Gisteren nog eens flink gegoogled. Op veel plaatsen zijn veel problemen met de hoge rivierstand. Dat betekent veel omfietsen, zoeken, etcetera. Daarom hebben we maar besloten om niet de Limes naar Passau te gaan fietsen, maar de R1 naar Berlijn.
Net terug van ruim 1000 kilometers Limes, voor het eerst met mijn vrouw. Geen last van wateroverlast, zelfs nauwelijks van boven. Dank voor het meedenken hier en elders. Een verslag kun je lezen op http://www.aartveldhuizen.nl/page/limes
Bedankt voor je reiservaringen, Aart, en mooi dat je het "droog" hebt kunnen houden. Wij zijn net terug van 3 weken Oostenrijk, ook rivieren volgend: de Tauernroute (Salzach+Inn, van Zell am See naar Passau) en daarna aansluitend de Donauroute (Passau naar Wenen). Geen last van hoogwater gehad, maar ons wel verbaasd over de hoogwatermarkeringen van het meest recente rampjaar 2013!