Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke route Groene weg? - Forum Wereldfietser

Welke route Groene weg?

Over een aantal weken gaan we voor het eerst op fietsvakantie richting Frankrijk. We zijn van plan om middels de Groene weg route heen te fietsen en middels de Barcelona route terug. Van beide fietsen we niet de gehele route.
Niks staat vast. We hebben 6 weken de tijd en we zien wel.

Wie van jullie heeft de Groene weg route weleens gefietst? Ik zie dat er 2 alternatieve zijn. Namelijk de Vennbahn of Eifel als alternatief. Zo ik begrijp is de hoofdroute vanaf Maastricht behoorlijk klimmen.
Wat is volgens jullie de mooiste route? Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Alvast bedankt!
Groet Belle
Hmm, misschien is er een nieuwe route gemaakt.
Ikzelf heb hem andersom gefietst en ben via Luxemburg en België weer in Maastricht gekomen. Ik denk dat dit dan de Eiffel route is.

Op deze link kun je een indruk krijgen van die route. Door onderin op volgende of vorige dag te klikken kun je vooruit of terug in de route.
In het Rur/Eifel-alternatief voor de Ardennen zitten ook behoorlijk wat steile klimmetjes. Ik vraag me echt af of het uiteindelijk zoveel uitmaakt. Het Kylltal wordt in Duitsland wel als "geschikt voor kinderen" aanbevolen, maar dat geldt slechts voor een klein stukje bij Gerolstein (zie ons reisverslag). De Vennbahn is wel makkelijker, maar ook saaier. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van tientallen kilometers vals plat klimmen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Van de Benjaminse-route naar/van Barcelona is de Le Puy-variant in elk geval zeer aan te bevelen, die heb ik net gefietst en dat is een prachtige route langs de bovenloop van de Loire en door de Auvergne. Wel met veel klimwerk, maar daar krijg je vele mooie uitzichten voor terug. De hellingen zijn overigens nooit echt heel steil, wel vrij lang soms. Wij hebben twee weken gedaan over het gedeelte van Beaune naar Béziers (70-80 km per dag), dit om een idee te geven van de afstanden.
HansvanderVeeke schreef:Hmm, misschien is er een nieuwe route gemaakt.
Ikzelf heb hem andersom gefietst en ben via Luxemburg en België weer in Maastricht gekomen. Ik denk dat dit dan de Eiffel route is.

Op deze link kun je een indruk krijgen van die route. Door onderin op volgende of vorige dag te klikken kun je vooruit of terug in de route.
Bedankt voor het delen van jullie reisverhaal! Erg leuk om te lezen. We overwegen om de standaard route vanaf Maastricht te gaan fietsen.
Ons einddoel is Die in Frankrijk en vanaf daar via de Barcelona route van Benjaminse weer terug te fietsen.
peter de rijk schreef:In het Rur/Eifel-alternatief voor de Ardennen zitten ook behoorlijk wat steile klimmetjes. Ik vraag me echt af of het uiteindelijk zoveel uitmaakt. Het Kylltal wordt in Duitsland wel als "geschikt voor kinderen" aanbevolen, maar dat geldt slechts voor een klein stukje bij Gerolstein (zie ons reisverslag). De Vennbahn is wel makkelijker, maar ook saaier. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van tientallen kilometers vals plat klimmen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Van de Benjaminse-route naar/van Barcelona is de Le Puy-variant in elk geval zeer aan te bevelen, die heb ik net gefietst en dat is een prachtige route langs de bovenloop van de Loire en door de Auvergne. Wel met veel klimwerk, maar daar krijg je vele mooie uitzichten voor terug. De hellingen zijn overigens nooit echt heel steil, wel vrij lang soms. Wij hebben twee weken gedaan over het gedeelte van Beaune naar Béziers (70-80 km per dag), dit om een idee te geven van de afstanden.
Beste Peter,

Bedankt voor het delen van de informatie.We overwegen om de standaard route vanaf Maastricht te gaan fietsen.
Ons einddoel is Die in Frankrijk en vanaf daar via de Barcelona route van Benjaminse weer terug te fietsen. Niets staat echter vast.
Ik heb vorig jaar de klassieke route door de Ardennen gedaan, en kan die aanbevelen. De Eifel-route ken ik niet. Van de Vennbahn heb ik wel eens een stuk gereden en ik vond dat vreselijk saai (al schiet het misschien lekker op).

Het routeboekje suggereert dat die Ardennen erg zwaar zijn. Dat is misschien zo voor de nietsvermoedende fietser die alleen het platte Nederland of Noord-Vlaanderen kent. Voor de andere fietsers valt het wel mee.
En als die nietsvermoedende fietser de Ardennen inderdaad vreselijk zwaar vindt, dan gaat z/hij ook schrikken verderop in de tocht, denk ik.
de Vennbahn heb ik wel eens een stuk gereden en ik vond dat vreselijk saai (al schiet het misschien lekker op).
:D de Vennbahn is vooral lekker van zuid naar noord...
Ik heb ooit de Eifel variant gefietst. Ik vond dit heel mooi en vooral rustig fietsen op fietspaden. Dat laatste is in de Ardennen even een dingetje.
snowfreakyvon schreef:
de Vennbahn heb ik wel eens een stuk gereden en ik vond dat vreselijk saai (al schiet het misschien lekker op).
:D de Vennbahn is vooral lekker van zuid naar noord...
Ik heb ooit de Eifel variant gefietst. Ik vond dit heel mooi en vooral rustig fietsen op fietspaden. Dat laatste is in de Ardennen even een dingetje.
De fietspaden in de Ardennen zijn druk bedoel je?
Toentertijd waren er niet zoveel fietspaden in de Ardennen. Ik weet niet hoe het er nu voor staat op het traject van de Groene Weg.
Het is al even geleden dat ik deze route gefietst heb, maar in de Ardennen wordt in mijn herinnering niet veel gebruik gemaakt van fietspaden....

edit - 2 zielen 1 gedachte

Over het algemeen kun je stellen dat er in Duitsland meer fietspaden zijn dan in de Ardennen...
Ik heb van Voeren tot Ettelbruck nauwelijks fietspaden gezien ... Maar ik heb ze niet gemist, want ik heb ook weinig auto's gezien in die 190 of zo km.

Hier en daar was het wat drukker, bijvoorbeeld enkele km na Dolhain/Limbourg, maar onveilig voelde ik me daar niet (dat kan ook aan mij liggen - en met kinderen is het vanzelfsprekend anders). Misschien was er wel wat verkeer op de Rosier (na Nivezé).

Had ik geluk? Het was een zaterdag.

Het onveiligst voelde ik me in Luxemburg, in de afdaling van de beroemde watertoren naar Ettelbruck. Daar had je motorrijders die wel heel snel reden, en vrachtwagens.