Schotse hooglanden, Orkney, Shetland

Hoi fietsers :)

Ik wil in september door de noordelijke Schotse hooglanden naar de Orkney- en Shetlandeilanden fietsen. Heb vandaag een en ander op een rijtje gezet maar er zitten nog wat gaten in. Hier is het plan (sorry, ik ben een nerd): https://drive.google.com/file/d/0B87xpt ... sp=sharing

Heeft iemand ervaring met dit gebied? Zijn er grote verschillen tussen de westkust en het binnenland op het stuk Inverness-Scrabster? Heeft iemand ervaring met fietsroutes hier? (Een beetje klimmen vind ik niet erg, en ik houd van hoogvlaktes en bergen).

+ hoeveel tijd zou ik op de Orkneys en Shetlands door moeten/kunnen brengen?

+ hoe uitgestorven is dit gebied? Kom je elke dag iets tegen? Kun je er een beetje wildkamperen?

Andere random opmerkingen zijn ook welkom, maar ik zat vooral met deze specifieke vragen. ;)
Wij hebben in 2009 in Schotland gefietst. Mijn reactie hieronder gaat over de eerste optie (~320 km) langs de noordwestkust.

Vanaf Ullapool neem jij de grote doorgaande weg naar het noorden. Maar er is ook een smalle weg ten westen daarvan: door Assynt. Dat is toch wel een aanrader. Op de kaart leek deze route extreem heuvelachtig, maar qua hoogtemeters viel het erg mee met bijv Noorwegen. Bij Achmelvich is een van de mooiste campings waar ik ooit ben geweest. Zie dag 11 van dit reisverslag: http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 60&lang=en

Afbeelding
Ik heb (ongeveer) route optie 2 gefietst, ik vond dat wel fraai. Boven in Schotland vond ik het wel lekker rustig maar niet heel erg desolaat. Volgens mij was het niet veel klimmen.

Tussen Inverness en Edinburgh fietste ik een sustrans route (nrs. 7 + 77) die ik ook fraai vond, volgens mij weinig verkeer, veel natuur en kleine dorpjes. Vanaf Perth naar Edinburgh lelijk druk gedoe.
Hoewel het waarschijnlijk te doen is, vond ik de Orkney eilanden minder geschikt voor wildkamperen.
Ik heb verder geen ervaring met fietsen daar al lijkt het me een heel stuk makkelijker dan in de hooglanden, want erg hoog is het niet daarzo, wel winderig. Er groeien nauwelijks bomen.

Hoe lang je er door wilt brengen hangt vooral van je interesse af (wil je veel cultuur / natuur meepakken of juist lekker rondfietsen weg van de drukte) en of je meerdere eilanden wilt aandoen of alleen het 'hoofdeiland' Erg groot is het allemaal niet. Zie het main eiland meer als een iets grotere versie van Texel, en Hoy (het tweede eiland dat veel mensen aandoen) is ongeveer zo groot als Ameland.
Je zal denk ik vooral rekening moeten houden met de veerdiensten. Het zou best kunnen dat je net buiten het hoofdseizoen zit en ze dan minder vaak gaan. Maar het is alweer een flinke tijd geleden dat ik voor het laatst in de Orkneys was.
Overigens hou je erg het noorden aan op het main eiland. De meeste touristische dingen zitten meer midden-zuidelijk langs de A965/964, zoals de whisky distilleries, scapa flow en de italian chapel. Ik zou de noordelijke ronde iets inkorten en wel skara brae & de ring of brodgar meepakken, en misschien iets meer zuidelijk doen. Dat gezegd hebbende, zuidelijk van de italian chapel is er ook weinig meer te zien.

Je kan overigens ook de ferry nemen van Gills naar St Margarets hope, dan zie je de italian chapel al op weg naar de rest van het main island.
mieke schreef:Ik wil in september door de noordelijke Schotse hooglanden naar de Orkney- en Shetlandeilanden fietsen. Heb vandaag een en ander op een rijtje gezet maar er zitten nog wat gaten in. Hier is het plan (sorry, ik ben een nerd): https://drive.google.com/file/d/0B87xpt ... sp=sharing
Benieuwd hoe je die prijs bedongen hebt voor de overtocht naar Newcastle?
Heb je misschien reeds lang op voorhand geboekt? Ik kom aan prijzen (heen-terug) om u tegen te zeggen :shock: (350 euro en meer zonder bijkomende kosten). Wel voor deze zomer ...
Via DFDS-ferries. Zijn er andere maatschappijen die deze overtocht maken?
Op tijd boeken scheelt, maar ook of je wel of geen hut wil.
Bedankt voor alle bruikbare tips en de inspirerende foto's! Ik zou het liefst morgen al weggaan. :)

Wat de ferry betreft: een hut boeken is verplicht omdat het een nachtelijke overtocht is en er geen slaapstoelen zijn op de boot naar Newcastle. De prijzen die ik heb opgezocht, zijn voor september. Ik kan me voorstellen dat ze in de zomer een stuk hoger zijn!
Prijzen ferry kloppen wel denk ik, wij gaan in september met auto en 4 personen voor iet meer dan 400 retour (vroeg geboekt).
mieke schreef:Bedankt voor alle bruikbare tips en de inspirerende foto's! Ik zou het liefst morgen al weggaan. :)

Wat de ferry betreft: een hut boeken is verplicht omdat het een nachtelijke overtocht is en er geen slaapstoelen zijn op de boot naar Newcastle. De prijzen die ik heb opgezocht, zijn voor september. Ik kan me voorstellen dat ze in de zomer een stuk hoger zijn!
Da's waar, dat was ik even vergeten. Wat een flauwekul eigenlijk. Alsof je een slaapstoel nodig hebt om te kunnen slapen.

Wij gingen eind augustus begin september, was ook niet duur.
@ mieke: ik zie het ook niet qua prijzen. Ik had toevallig ook zelf gezocht maar een hut kost in september rond de 150 euro per enkele reis (goedkoopste).

Het ziet er wel prima uit. Ben erg benieuwd naar jouw verhalen. September is ook nog en mooie tijd om te gaan en minder muggen ook! Wij gaan dit jaar naar Lincolnshire in september maar we zoeken nog een gaatje om toch ergens nog in Schotland te gaan fietsen. Alleen die ferry prijs.....
mieke schreef: Heeft iemand ervaring met dit gebied? Zijn er grote verschillen tussen de westkust en het binnenland op het stuk Inverness-Scrabster? Heeft iemand ervaring met fietsroutes hier? (Een beetje klimmen vind ik niet erg, en ik houd van hoogvlaktes en bergen).
Vorig jaar zijn we zowel langs de westkust gereden als door het binnenland.

Afbeelding
mieke schreef: sorry, ik ben een nerd
Geeft niet, dat ben ik ook ;-)

De A835 bij Ullapool was in juni erg druk. Misschien valt dat in september mee, want juni is hoogseizoen (nog nooit zoveel bordjes 'Sorry, no vacancies' gezien) en minstens de helft van het verkeer bestond uit huurauto's, motoren en campers. Toeristen mijden de zomermaanden vanwege de midges (maar die zijn er in juni ook al, zeker op windstille avonden).
Ook de A87, vanaf Loch Ness richting Skye, was erg druk. In juni 2010 hebben we een stuk van de A832 gereden die van Inverness westwaarts naar Kinlochewe loopt. Die was toen niet zo druk tussen Kinlochewe en Achnasheen. Je zou de trein kunnen nemen van Inverness naar Achnasheen. Dan win je tijd en sla je een drukker en saaier stuk over.
De kustweg van Kinlochewe richting Ullapool is erg mooi en niet te druk. In Gairloch zijn winkels.

Afbeelding

In Durnamuck hebben we gekampeerd op een camping met schitterend uitzicht over Little Loch Broom.

Afbeelding

De laatste 20 km voor Ullapool is simpelweg doortrappen op de A835: veel verkeer en nergens een tearoom. Dat komt weer goed in Ullapool, een alleraardigst havenstadje met een windovergoten camping (dus zelden midges) en zelfs een B&B met vacancies. Palmbomen ontbreken, maar als de zon doorbreekt en de wind even wegvalt, is het goed flaneren op de havenkade (zie ook dit verslag uit 1997).

Afbeelding

Na Ullapool is het nog 15 km doorbijten op de nog steeds erg drukke A835 door een steeds ruiger wordend landschap. Een bord laat zien hoe het er hier uit kan zien op een mooie dag in het najaar.

Afbeelding

Afbeelding

Even later linksaf over een smalle weg met passing places binnendoor naar Lochinver. Nu snap je weer waarom je zonodig in Schotland moest gaan fietsen. Voor koek en zopie moet je hier zelf zorgen, maar wow, wat een scenery!

Afbeelding

Afbeelding

In Lochinver is een Spar en een robuust hotel bij de haven. Maar als het geen hondeweer is, fiets je nog even een paar heuveltjes over naar die mooie camping bij Achmelvich die Willem al noemde.

Afbeelding

De weg door Assynt gaat op en neer tussen blatende schapen door oerschotse plaatsjes als Stoer en Clashnessie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Drumbeg is een leuke tearoom.

Afbeelding

Het fijne van Schotse bergpassen is dat ze niet heel hoog zijn en dat je altijd boven de boomgrens komt. Daar kunnen de Ardennen en Vogezen niet aan tippen.

Afbeelding

En het is eens wat anders dan de Amsterdamse Waterleidingduinen!

Afbeelding

Ook de camping van Scourie is een aanrader. Met 's avonds om elf uur het uitzicht hieronder (al is het in september dan al lang donker).
En de A894 richting Durness is niet erg druk.

Afbeelding

Afbeelding

In Durness is weer van alles te koop. En een prima camping.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste dagen fietsen we langs Loch Hope en een stukje van National Cycle Route 1 naar Lairg, waar we op de trein naar Inverness stappen (in de treinen die niet helemaal uit Wick of Thurso komen, is vaak nog wel plek voor niet gereserveerde fietsen). Dit zijn de stilste wegen die we hebben gehad - menselijk gesproken dan: schapen, herten en hooglanders zijn er genoeg. In Altnaharra is een caravan park waar tenten niet welkom zijn en een hotel. Verder zuidwaarts konden we koffie krijgen in een afgelegen pub (die te koop stond).

Afbeelding
mieke schreef: hoeveel tijd zou ik op de Orkneys en Shetlands door moeten/kunnen brengen?
Zolang je het er mentaal uit kunt houden! Aan deze eilanden kwamen we helaas niet meer toe. Wel zijn we een paar keer op de Outer Hebrides geweest, waar we een haat-liefde verhouding mee hebben (Corrie wat meer haat, ik wat meer liefde). Ik citeer nog even uit dit verhaal:
We tellen de mijlpaaltjes langs de smalle weg die verder naar het noorden kronkelt. Achter ons ligt een azuurblauwe zee met goudgele stranden, voor ons strekt zich een grauwgroene rotssteppe uit. Tussen de stenen groeit slechts afgekloven gras. Geblaat van knokige, pasgeschoren schapen mengt zich met het huilen van de wind. Een eenzaam bord laat ons weten dat het nog acht mijl is naar Tarbert. Corrie vloekt.
"Een uur geleden was het nog 12 mijl!"
"Maar het is hier toch prachtig", zeg ik.
"Er groeit hier helemaal niks en ik word gèk van die wind!"


Veel plezier in september!
@ kees: hahaha wat een geweldig verslag. Die arme Corrie... hahaha leuk he dat fietsen :-) Achteraf is het altijd leuk gelukkig en met die prachtige foto's al helemaal. Geweldig verslag.
Wauw, mooie foto's!

En over de prijs voor de overtocht: ik was 100 euro vergeten, in totaal 268 euro dus. Duur inderdaad, maarja, het is minder gedoe dat met het vliegtuig.
Hee wij waren ook in Stoer ;-)
Tis alweer zes jaar geleden en gelukkig zijn mijn film en microfoon verbeterd. Maar toch.. hier een filmpje voor wat voorpret - het is er echt heel erg mooi Mieke! Zou de reis zo over willen doen!

http://www.vimeo.com/20431790
@ wit: wow dat is nou weer eens sinds lange tijd dat ik gewoon een video helemaal af zit te kijken en.... het jammer vond dat het afgelopen was :-) Erg mooie beelden en mooi editing werk ook. Prachtig en dank voor het delen. Nog een vraagje over de trip: hoeveel reden jullie qua afstand op een dag en hielden jullie ook rustdagen tussendoor?

@ mieke: lukt het met de plannen? wel spannend -)
Max2015 schreef:@ wit: wow dat is nou weer eens sinds lange tijd dat ik gewoon een video helemaal af zit te kijken en.... het jammer vond dat het afgelopen was :-) Erg mooie beelden en mooi editing werk ook. Prachtig en dank voor het delen. Nog een vraagje over de trip: hoeveel reden jullie qua afstand op een dag en hielden jullie ook rustdagen tussendoor?
Dank je Max! Eh het is alweer zo lang geleden dat ik dat niet meer weet. Ik gok op gemiddeld 70-75 km per dag. En daarbij zitten natuurlijk altijd uitschieters naar boven en soms naar beneden - afhankelijk van de ontmoetingen die dag. Waarom vraag je dit? Voor de overnachtingen? Wij hebben op een dag na geen overnachting gevonden. Maar toen we vroegen naar een camping bij een winkeltje werden we gastvrij ontvangen door een BBC presentator in zijn stacaravan op een park.

Ja we hielden ook rustdagen tussendoor- uiteraard, tis toch vakantie!
@ wit: geweldige tocht. Ik ben gek op schotland en zat met emoties te kijken. Dat willen wij ook gaan doen maar we zijn nog volop aan het oefenen en aan het leren. We hebben ook een hond en die moet mee dus fietsen met de kar en dat moet ik echt opbouwen. We hebben nu tweemaal een 2 daagse tocht gedaan, eentje in Schotland en eentje aan de Oostkust van de UK. Geweldig was het en nu willen we meer natuurlijk :-) Het voordeel van Schotland is dat je makkelijk(er) ergens gewoon kunt overnachten met de tent dus precies plannen op de dag is eigenlijk niet nodig. Dat deed ik dus wel voor deze test tripjes en is op zich ook OK maar gewoon gaan rijden en zien waar je uitkomt per dag lijkt me ook wel gaaf. Erg inspirerend weer die video van jullie :-)
Na een tijdje zoeken en nadenken heb ik de route wat aangepast. Het idee is om in ieder geval met de trein van Newcastle naar Stirling te reizen. Die route is niet al te lang (2,5 uur), maar wel lang genoeg om niet door Edinburg te hoeven fietsen (geen zin in de drukte van de stad).
Vanaf daar fiets ik dan de westelijke highlands in. Misschien via de buitenhebriden naar Ullapool en dan omhoog naar de Orkney-eilanden. Of via de westkust omhoog. Ik laat dat plan nog een beetje open. Het voordeel van de eerste optie is dat het eilandhoppen me mooi lijkt, nadeel is dat ik steeds rekening moet houden met ferry's (en met mensen op die ferry's - het idee ;) ). Het voordeel van de tweede optie is dat ik lekker zonder planning in het landschap kan verdwijnen, het nadeel dat ik de buitenhebriden mis. ;) Ik ga het beleven!

Bedankt voor alle tips en foto's! :D

Ik kwam overigens nog twee links tegen die misschien ook voor anderen handig zijn:

Discounts Rail and Sail - combinatieticket trein en Schotse ferry's: https://www.scotrail.co.uk/TICKETS/LEiSURE - te koop op station/ferry terminal en via telefoon

Combinatieticket ferry’s outer hebrides: https://www.calmac.co.uk/article/2642/H ... rris-Lewis
Fietsen in Schitland, ik vind het daar heel erg mooi fietsen. Complimenten voor je plan, dat zet er ged uit. Ik wilde graag dat ik zo'n nerd was.

Op http://www.gpsies.com/mapUser.do;jsessi ... e=jgkoning kun je mijn tochten in Schotland zien.

Ik ben benieuwd hoeveel tijd je beschikbaar hebt als je er ook over denkt om de Buiten Hebriden ik heb daar dit voorjaar twee weken gefietst (incl. Mull en Skye) en ik vond dat heel erg zwaar. Niet vanwege de hoogte maar vanwege de wind. Hier een paar foto's van deze tocht https://www.facebook.com/koningjohan/me ... 44&typei=3 . En hier een paar foto's van mijn tocht in 2015 in Schotland https://www.facebook.com/koningjohan/me ... 044&type=3.

Met vriendelijke groet, Johan
Mooie foto's! We hebben dezelfde tent, dus dan moet het wel goedkomen. ;)

Ja, het is misschien een beetje ambitieus. Ik ga het wel zien. Gewoon fietsen tot de tijd op is, en dan met de trein weer terug.