Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gas in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Gas in Noorwegen

Beste Fietsers,

Is het mogelijk om een gasbrander te gebruiken in Noorwegen. Waarmee ik bedoel of ik nieuwe gastflesje kan kopen indien mijn huidige op is?

Tevens mijn vraag: Welke gasbrander adviseren jullie? Oftewel wat is de beste afweging tussen prijs, gewicht en kwaliteit?

Hoor graag van jullie allemaal!

Jasper
Gas in benzine?
Wim schreef:Gas in benzine?
Onderwerp aangepast. Je was er snel bij ;).
Mijn beperkte ervaring is dat er heel weinig winkels zijn van welke aard dan ook. Dat gold ook voor winkels met fietsonderdelen. Op zich denk ik dat de blikjes met schroefdraad makkelijker te krijgen zullen zijn dan de bajonet blikjes van Camping Gaz. Zelf gebruikte ik spiritus, en had ik genoeg bij me voor twee weken. Maar laat de anderen met meer ervaring maar van zich laten horen.
Wim schreef:Mijn beperkte ervaring is dat er heel weinig winkels zijn van welke aard dan ook. Dat gold ook voor winkels met fietsonderdelen. Op zich denk ik dat de blikjes met schroefdraad makkelijker te krijgen zullen zijn dan de bajonet blikjes van Camping Gaz. Zelf gebruikte ik spiritus, en had ik genoeg bij me voor twee weken. Maar laat de anderen met meer ervaring maar van zich laten horen.
Dank voor jouw antwoord! :) Anderen met meer/andere ervaringen?
/offtopic:
Noorwegen heeft een heleboel gas: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Norway.

/ontopic:
Tot twee jaar geleden heb ik altijd mijn Campingaz brander en -tankjes gebruikt. In 2014 gingen we fietsen in Noorwegen. We gingen met het vliegtuig dus konden geen blikjes meenemen. Ik heb toen navraag gedaan (ook op dit forum) en via internet gezocht. Maar er was geen enkele indicatie dat ik Campingazblikjes zou kunnen vinden. Ik heb toen een benzinebrander (Primus Omnifuel) gekocht om er zeker van te zijn dat we konden koken. (En ook omdat we in 2015 naar de Himalaya wilden gaan.) Uiteindelijk heb ik geen Campingaz in winkels of benzinepompen gezien, maar misschien heb ik ook niet meer goed opgelet. Overigens is de kans groter dat Colemanblikjes verkrijgbaar zijn. Die passen ook op mijn Primus Omnifuel.

Afbeelding
In 2005 en 2014 hebben wij 3 weken in Noorwegen gefietst. De eerste keer vlogen we naar Trondheim, waar we gastankjes in een grote buitensportwinkel hebben gekocht. De tweede keer reisden we per trein en boot, zodat we tankjes mee konden nemen. Onderweg hebben we veel gekampeerd en gekookt, dus af en toe zullen we nieuwe tankjes hebben moeten aanschaffen - in ons geval ventielblikjes. Ik meen me te herinneren dat ze vaak in gewone supermarkten waren te krijgen. We hadden wel een brander bij ons waar zowel campingaz als andere merken op passen.
keesswart schreef:In 2005 en 2014 hebben wij 3 weken in Noorwegen gefietst. De eerste keer vlogen we naar Trondheim, waar we gastankjes in een grote buitensportwinkel hebben gekocht.
/ontopic: Ik denk inderdaad dat die priktankjes redelijk goed verkrijgbaar zijn, in elk geval in de grotere steden. Dus zorg voor een 'universele' gasbrander als je voor gas gaat.

/offtopic: Toen wij wilden terugvliegen vanuit Trondheim wilden we in zo'n grote buitensportzaak bubbelplastic kopen, maar dat hadden ze niet. Toen we verder fietsten lag er langs de weg een heel pak dik foam. Dat afval heb ik nu al 5 vluchten gebruikt 8)
Ik heb van zuid naar noord gefietst in 2014 en ben genoeg gas tegengekomen. Volgens mij had elk benzinestation ze wel en ook zag ik ze vaak in supermarkten.

Dit waren denk ik ventielblikjes. Ik moes ze in ieder geval op m'n brander draaien.

Als je trouwens van plan bent op campings te verblijven heb je zeer weinig gas nodig, want bijna elke camping heeft een fornuis met wat pannen.

Ik heb tijdens mijn reis slechts 1,5 tank gebruikt.
Na drie fietsvakanties van drie weken in Noorwegen, kan ik wel zeggen dat gastankjes goed verkrijgbaar zijn. Ik ben vooral schroef- en ventieltankjes tegengekomen.
Je vindt ze het best in de doe-het-zelf zaken, supermarkten, tankstations en natuurlijk buitensportwinkels, viswinkels, etc. Geen probleem.
Maar dat zullen dan Coleman of Primus.Optimus gasblikjes zijn geweest? In Nederland bedoelen we vaak CampingGaz, het blauwe blikje als we het over gasblikken hebben. Dat mengsel werkt echter niet bij lage temperaturen, en is dus in het Noorden niet populair. En je kan geen Primus blikjes op een Campinggaz brander schroeven tenzij het een speciaal model is, dat beide aansluiitingen aan kan.
Dus voor de duidelijkheid: er zijn drie typen blikjes:
1 prikblikjes van vele merken. Die zijn relatief makkelijk te krijgen, al zijn de branders vrij zwaar en is de aansluiting niet echt veilig. Het gas is ook meestal weinig geschikt voor lage temperaturen.
2 ventiel blikjes met schroefaansluiting (Lindall valve). Dit zijn de meest gebruikte ventielblikjes, van allerlei merken waaronder Coleman, Primus etc. Toch moet je soms flink zoeken om ze te vinden. In Frankrijk en soms elders in het zuiden nauwelijks te vinden.
3 ventielblikjes met bajonet aansluiting, van Camping Gaz. In Frankrijk en soms elders in het zuiden nog wel te krijgen, elders vaak echt moeilijk.

Er zijn diverse adapters te koop. Er zijn ook enkele meer universele branders waar je beide soorten ventielblikjes op kunt gebruiken. Helaas passen de adapters om de relatief makkelijk verkrijgbare prikblikjes te gebruiken niet op deze 'universele' branders.
Wim schreef:Dus voor de duidelijkheid: er zijn drie typen blikjes:
1 prikblikjes van vele merken. Die zijn relatief makkelijk te krijgen, al zijn de branders vrij zwaar en is de aansluiting niet echt veilig. Het gas is ook meestal weinig geschikt voor lage temperaturen.
2 ventiel blikjes met schroefaansluiting (Lindall valve). Dit zijn de meest gebruikte ventielblikjes, van allerlei merken waaronder Coleman, Primus etc. Toch moet je soms flink zoeken om ze te vinden. In Frankrijk en soms elders in het zuiden nauwelijks te vinden.
3 ventielblikjes met bajonet aansluiting, van Camping Gaz. In Frankrijk en soms elders in het zuiden nog wel te krijgen, elders vaak echt moeilijk.

Er zijn diverse adapters te koop. Er zijn ook enkele meer universele branders waar je beide soorten ventielblikjes op kunt gebruiken. Helaas passen de adapters om de relatief makkelijk verkrijgbare prikblikjes te gebruiken niet op deze 'universele' branders.
Dank allen. en dank Wim voor dit overzicht.
Ik gebruik zelf oa deze gasblikjes ('gassbeholder' heet zo'n blikje in het noors), te koop in grote zaken zoals Jula, Biltema, Bauhaus etc. De Jula verkoopt naast blauwe ook groene en zwarte blikjes. Heb geen flauw idee welke branders er op passen dus wrs heb je niets aan deze info maar misschien zien anderen of die blikjes geschikt zijn? Ik kook eigenlijk vnl op spiritus (mini Trangia) of op benzine (multi MSR whisperlite) omdat gas idd bij kou niet echt geschikt is.

Afbeelding
Je kunt het beste een brander kopen met een schroefaansluiting zoals b.v. van Primus. je kan dan namelijk, zoals Wim al schreef, adapters kopen die passen op de Campinggaz Bajonet en de zeer veel voorkomende doorprikblikjes

Adapter Campinggaz https://www.zwerfkei.nl/koken-voeding/a ... 027LJW2.97

Adapter doorprikblikjes https://www.zwerfkei.nl/verlichting/lam ... KHpEy7h.97
Ronald van der Perk schreef:Adapter doorprikblikjes https://www.zwerfkei.nl/verlichting/lam ... KHpEy7h.97
Zo te zien is dit dezelfde als de Markill adapter. Die hebben we ooit zonder succes uitgeprobeerd met een brander van Coleman (de F1 Lite, zie dit topic).
keesswart schreef:
Ronald van der Perk schreef:Adapter doorprikblikjes https://www.zwerfkei.nl/verlichting/lam ... KHpEy7h.97
Zo te zien is dit dezelfde als de Markill adapter. Die hebben we ooit zonder succes uitgeprobeerd met een brander van Coleman (de F1 Lite, zie dit topic).
Ik gebruik deze Markill adapter al jaren met de Primus brander Easyfuel https://www.primusshop.nl/primus-easyfuel-piezo/ Het grote voordeel is dat je de doorpriktankjes bijna overal kunt kopen. Het is wel zo dat de Primusbranders met de aansluiting Easyfuel, dat zijn branders die ook op Campinggaz bajonet passen, NIET op deze adapter passen. Let dus goed op wat je koopt.

Vreemd dat die Coleman brander niet op die adapter past want ik dacht ook dat dit dezelfde schroefdraad was.
Ronald van der Perk schreef:
za 09 apr, 2016 20:17
keesswart schreef:
Ronald van der Perk schreef:Adapter doorprikblikjes https://www.zwerfkei.nl/verlichting/lam ... KHpEy7h.97
Zo te zien is dit dezelfde als de Markill adapter. Die hebben we ooit zonder succes uitgeprobeerd met een brander van Coleman (de F1 Lite, zie dit topic).
Ik gebruik deze Markill adapter al jaren met de Primus brander Easyfuel https://www.primusshop.nl/primus-easyfuel-piezo/ Het grote voordeel is dat je de doorpriktankjes bijna overal kunt kopen. Het is wel zo dat de Primusbranders met de aansluiting Easyfuel, dat zijn branders die ook op Campinggaz bajonet passen, NIET op deze adapter passen. Let dus goed op wat je koopt.

Vreemd dat die Coleman brander niet op die adapter past want ik dacht ook dat dit dezelfde schroefdraad was.
Even deze oude draad ophalen:
Ronald, zeg je nu dat de Markill-adapter voor prikblik niet past op de Primus Easyfuel Duo? Wou eigenlijk net zo'n Primus EfD aanschaffen, specifiek om die adapter te kunnen gebruiken...
Primus DUO branders hebben een koppeling die niet met een schroefdraad werken. Ze klemmen zich op schroefdraad blikken via de kraag van het blik. Ze zijn niet compatibel met priktank adapters.

DUO branders zijn gemaakt voor schroefdraad en campingaz blikken. De normale versies van primus branders kunnen alleen op schroef blikken en zijn wel compatibel met priktank adapters.
Klaar! Nog een adaptertje bij dan maar.