Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: Via Verde de Ojos Negros Teruel/Cuenca te moeilijk? - Forum Wereldfietser

Spanje: Via Verde de Ojos Negros Teruel/Cuenca te moeilijk?

Graag jouw advies! Wij (ik en een vriendin van mij) gaan half april de Via Verde de Ojos Negros - Teruel/Cuenca fietsen. Wij zijn geen ervaren fietsers en vragen ons af of deze route toch niet te zwaar voor ons is (veel klimmen). Of is het beter als we de route andersom doen; van Cuenca naar Valencia? Of zijn dan de dalingen weer te riskant?

Groet, Els
Het voordeel van de Via Verdes is dat die juist heel gemakkelijk te fietsen zijn is omdat dit fietspaden zijn aangelegd over oude spoorbanen. Treinen kunnen nu eenmaal geen steile hellingen aan, afgezien van tandradbanen natuurlijk. De Via Verde De Ojos Negros is dus voor ongetrainde fietsers gemakkelijk te doen.
Dag Els

De vias verdes zijn meestal omgetoverde spoorwegen, die gaan zeer geleidelijk, ik zou me niet al te veel zorgen maken

misschien ken je deze site maar hier vind je hapklare info over jouw traject, mocht je dan toch schrik hebben dan kan je hem misschien vanuit Teruel/Cuenca richting Valencia doen, bergaf dus :-) en altijd geleidelijk

http://www.fietseninspanje.nl/via-verde ... uelcuenca/

hier vind je de profielen onder perfil altimetrico.
http://www.viasverdes.com/itinerarios/i ... asp?id=101
http://www.viasverdes.com/itinerarios/i ... .asp?id=46

ik verzeker je dat dit mooi zal zijn!! het binnenland van spanje is om van te snoepen en in april zal het nog niet dor zijn met bloemen!

Je kan een trein nemen vanuit valencia naar teruel of cuenca (en op de regionale trein kan je bijna altijd je fiets meenemen

ik heb al gelijkaardige groene wegen gefietst en ben daar in de regio al vaak gepasseerd met de fiets...vandaar de info.

Albarracin is een mooie stad!

geniet ervan!

mil saludos
wien
Is wel een Via Verde tussen Teruel en Cuenca? Ik heb die streek een paar jaar geleden verkend en er is me niets opgevallen. Ik zou daar toch aanraden om enigszins thuis te zijn in bergfietsen en afdalen. Buiten Teruel stad bent je er immers best ver van de steden af en er zijn wegen waar niet elk uur een auto komt en dan ben ik nog optimistisch. Toeristen zie je er ook in juli nauwelijks, laat staan in april.

Tussen Teruel en Valencia is wel een Via Verde. Erg geleidelijk, niets voor mij. Na 20 km vanaf Teruel had ik het wel gezien.
De totale lengte van de deze Via Verde is 165 km. Hij begint bij Santa Eulalie in het mijngebied van de Sierra Menera via Teruel loopt de route verder naar de kust (Valancia) Op deze site kan je veel informatie vinden (Duitstalig) http://www.bahntrassenradwege.de/index. ... s-gesamt-2
Ronald van der Perk schreef:De totale lengte van de deze Via Verde is 165 km. Hij begint bij Santa EulaliA
Dat klopt, en bij Santa Eulalia is het zo vlak als een pannenkoek, maar als je dan naar Cuenca wilt zitten er toch echt fikse bergjes tussen.
Cuenca? De Via Verde de Ojos Negros gaat helemaal niet naar Cuenca!
Vanaf de Via Verde de Ojos Negrosis is er een zijtak naar Albacette met de naam Sierra de Alcaraz Greenway. Deze zijtak gaat in de richting van Cuenca. Wil je doorfietsen naar Cuenca dan wordt het vanaf Albacette inderdaad klimmen.
Zie ook http://www.viasverdes.com/en/itineraries/principal.asp hier staan plattegrondjes in info over de verschillende routes in dat gebied.
Dank allen voor jullie reacties. We hebben hier zeker iets aan. Ook de aanbevolen websites zijn zeer informatief. Nu nog beslissen waar we starten: In Valencia of Santa Eulalia of Cuenca. Ben benieuwd of we onderweg ook campings tegenkomen...
Nogmaals dank!
Elsfietspas schreef:Ben benieuwd of we onderweg ook campings tegenkomen...
Als je een route hebt en je hoopt dan langs campings te komen wordt de spoeling dun. Als je campings zoekt en je maakt dan je route dan heb je soms een camping, maar dat heeft wel flinke invloed op je route.

Tik camping in op google maps en zoom wat in en uit en je vindt alle campings. Campings en hotels hebben in Spanje volgens mij allemaal een website. Als de website actueel is bestaat het adres nog.

De camping in Peralejos de las Trujas is mooi maar de klim richting westen is 14% gedurende 600 hoogtemeters, dus je bent gewaarschuwd. Richting oosten is er ook een flinke klim en een andere weg is er niet. La Serradora heet het.

De camping in Formiche Alto viel zwaar tegen: het is niet meer dan een rotsig veldje bovenop een (ook steile) heuvel in de volle zon, zonder uitzicht. Toen hebben we op datzelfde adres een kamer gehuurd. Dat was een goed idee, want de bliksem vloog ons een uur later om de oren en de camping was op de top....
Elsfietspas schreef:Ben benieuwd of we onderweg ook campings tegenkomen...
Nogmaals dank!
Fietste al in alle richtingen door Spanje. Ook langs Cuenca en Teruel. De laatste jaren neem ik geen tent meer mee. Spaart gewicht en ruimte. De pensions zijn er vrij goedkoop. Zo was de kamer in Cuenca 18€.
Spanje is een land waar hostales en pensiones vaak nauwelijks duurder zijn zijn dan kamperen, zeker sinds de economische crisis. En ze zijn er in elke iets grotere plaats. Even bellen of ze open zijn kan geen kwaad, maar in mei/juni en september/oktober hebben we nog nooit een dichte deur getroffen. Meestal kun je in een hostal ook eten, drie gangen voor 10 euro of daaromtrent en dan kun je vrijelijk uit de fles wijn drinken die op tafel wordt gezet.
Wij nemen voor de afwisseling meestal nog wel een tentje mee als we in Spanje fietsen, maar nodig is het zeker niet. Op veel campings zijn trouwens ook mooie hutten te huur voor redelijke prijzen.
Door de week zijn campings in Spanje vaak rustig, maar tentkamperen in het weekend en in het hoogseizoen (augustus) is eerder iets voor masochisten, zeker als je je oordopjes bent vergeten.
Als je een Via Verde rijdt, moet je er wel rekening mee houden dat je maar weinig dorpen tegenkomt, de spoorlijnen liepen vroeger vaak door de totale verlatenheid en ook de stations lagen vaak kilometers van de dorpen verwijderd. Om proviand in te slaan of onderdak te zoeken zul je vaak van de Via Verde af moeten, wat dan weer met een flinke klim of daling gepaard kan gaan.
Elsfietspas schreef:Nu nog beslissen waar we starten: In Valencia of Santa Eulalia of Cuenca.
Vóór starten in Valencia:
* Leuk om een paar dagen te acclimatiseren voor de start. (In Valencia is meer te zien dan in Cuenca want het is qua inwoners 14x zo groot)
* Mocht je nog iets nodig hebben: daar kun je het wel vinden.
* De eerste routedelen zijn vanwege de Via Verde niet steil, al gaat het wel meteen van 0 naar zo'n 1200 m.
* Je gaat van de drukke wereld aan de kust naar de rust en ruigte van het binnenland.

Vóór starten in Cuenca:
* Je hebt meteen een rustig gebied.
* Je fiets naar de zee. ("jippie!")
* Je hebt op het einde een afdaling van 100 km lang.
* Leuk om op het einde nog een paar dagen te blijven hangen in de stad en aan de zee.
Leon schreef:
Elsfietspas schreef:Nu nog beslissen waar we starten: In Valencia of Santa Eulalia of Cuenca.
Vóór starten in Valencia:
* Leuk om een paar dagen te acclimatiseren voor de start. (In Valencia is meer te zien dan in Cuenca want het is qua inwoners 14x zo groot)
* Mocht je nog iets nodig hebben: daar kun je het wel vinden.
* De eerste routedelen zijn vanwege de Via Verde niet steil, al gaat het wel meteen van 0 naar zo'n 1200 m.
* Je gaat van de drukke wereld aan de kust naar de rust en ruigte van het binnenland.

Vóór starten in Cuenca:
* Je hebt meteen een rustig gebied.
* Je fiets naar de zee. ("jippie!")
* Je hebt op het einde een afdaling van 100 km lang.
* Leuk om op het einde nog een paar dagen te blijven hangen in de stad en aan de zee.
València is: Vivir sin dormir (leven zonder slapen). http://www.vivirsindormir.com

València is ook het land van de bloemen en de zoetheid der liefde:
https://www.youtube.com/watch?v=-PtdDZ0qn2A
Nou...dan zou ik het wel weten.... Starten in Cuenca!!!

(In Vallencia klein pensionnetje bij het station, in 2001 voor 10 gulden. fietsen op het balkonnetje)

Teruel en Albarrasin is ook mooi.
Dag Els,

Jaartje later inmiddels. Ik ben ook aan het plannen en lees deze reacties.
Waar ik nu zo benieuwd naar ben: Wat is het geworden. Toch bergaf? En hoe is de tocht gegaan?
Nog specifieke ervaringen?

Alvast bedankt,
Martin
Dag Martin,

Het was een mooie tocht. We hebben het eerste stuk overgeslagen en zijn gestart in Barracas. Dus met de trein+ fiets vanuit Valencia naar Barracas gereisd. De eerste dag was moeilijk vanwege het leem: onze fietsbanden liepen vast door het natte leem (het leek of je er zo door kon fietsen - droog - : nee dus).
Verder was het soms best wel frisjes in april, zeker in Teruel. En we hadden af en toe regen onderweg. Van Albarracin naar Cuenca kreeg ik pech onderweg met de fiets en moest ik op de top van de berg weer terug. Dit klimmend stuk vond ik pittig. Maar het is allemaal wel mooi en de moeite waard. Stilte, ruimte, natuur, alleen fietspad enz. Overnachtingen onderweg geen probleem. Alleen in 1 plaats was het nog dicht. Door moeten rijden naar een plaatsje verder. Bijna geen mensen (fietsers) onderweg tegengekomen watik wel prettig vond. Teruel was mooi (maar koud). In Cuenca heb ik me ook uitstekend vermaakt en prachtig geslapen in een voormalig klooster á €30 voor een eenpersoonskamer. Mocht je nog meer zaken gedetailleerd willen weten, laat maar weten.
Op de site fietseninspanje.nl is alle info te verkrijgen over deze tocht.

Groet, Els.
Ik wil nog even laten weten hoe onze tocht verlopen is (dank nog aan Els voor de info)

In de meivakantie hebben wij (een gedeelte van) de Ojos Negros gefietst, dat van Teruel naar Valencia. In 1 woord: fantastisch!

We hebben de auto laten staan bij het station van Teruel en zijn 4 dagen later met de trein (MD) vanuit Valencia teruggegaan. De hotelletjes onderweg via booking.com een dag eerder geboekt. Ging allemaal vlekkeloos. De fietsen konden altijd worden gestald. De Wifi in de hotels was dik in orde en gewoon gratis (zoals het hoort).
De route was goed bewegwijzerd, maar onderhoud (verf/asfalt) verdient wel aandacht. Kaartjes had ik op m'n telefoon gedownload van Maps.me en Wikiloc. Perfect!

Valencia is een mooie stad, ook om te fietsen. Je moet wel wennen aan een grillig fietspadverloop: dan weer links, dan weer rechts van de weg. Het verkeer in de stad is gedisciplineerd en vriendelijk, ook voor fietsers. Opvallend!

Op de terugweg naar NL hebben we nog:
  • * een rondje in de Bardenas Reales (ten w. van Zaragoza) gefietst (n.a.v. tips op dit forum). Bizarre ervaring om in een maanlandschap te fietsen, maar een echte aanrader. Ideale fotolocatie.
  • * in de Pyreneeën gefietst van Gerona naar St. Feliu, vice versa. Gerona is een mooie stad en dat was de route ook. Hier was het wel wat drukker met fietsers dan in Teruel.
Groet,
Martin