Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paar vragen voor de ontgroening - Forum Wereldfietser

Paar vragen voor de ontgroening

Ik heb heel wat topics op dit forum meegelezen en doorgespit op zoek naar info. Maar nu mijn eerste echte vakantie op de fiets naderbij komt, zit ik toch nog met een paar vragen.
In juli ga ik vanuit Zuid-Limburg via de Groene weg naar de Middellands Zee naar de Provence. Op een Stevens cyclecrosser, in ieder geval met een bagagedrager en twee tassen achterop en een stuurtasje voorop. Die combinatie heb ik uitgeprobeerd op de Vennbahn en werkte perfect. Ik wil in een dag of acht à negen in de Provence zijn.

Is het zinvol om kampeerspullen mee te nemen op dat traject of vind je daar altijd wel een slaapplek voor één persoon? Ook als het hoogseizoen begonnen is? Dacht zelf aan pensions en dergelijke, maar als je ook op campings terecht kan, ben je wat flexibeler. Nadeel is uiteraard dat er meer bagage mee moet.

Tweede vraag voor ervaringsdeskundigen van de Groene Weg: is die route goed te rijden? Gaan er veel kilometers onverhard of loopt ie helemaal over asfalt? Twijfel nog over de bandenkeuze.

Bedankt voor het meedenken!

Michiel
Leuke woordspeling in je titel :D

Je eerste vraag weet ik niet, want toen ik hem fietste heb ik gekampeerd. In de meeste grotere stadjes zal wel wat te vinden zijn. Noord-Frankrijk wordt, denk ik, lastig.

De route is vrijwel geheel verhard. De stukjes die wel onverhard zijn, voelen als verhard aan. Ik zou wegbanden kiezen dus.
Heb geen ervaring met de route, maar je zou kunnen overwegen om wel een klein tentje mee te nemen maar te besparen op kookspullen. Of alleen een heel klein brandertje mee dat je iig thee en/of soep/noodles kan maken.
De rest dan op brood of uit eten.
Als ik ga kamperen, neem ik alleen een tent, slaapzak en matje mee. Die spullen kan ik lenen. Kookgerei wordt te veel gedoe. Ik zal eens gaan passen en meten, kijken hoeveel ruimte alles in neemt, ik heb werkelijk geen idee. Met tent ben ik flexibeler onderweg. Maar het moet wel een beetje passen.... :D
Wat Hans meldt klopt wel zo'n beetje.
De route is prima te fietsen. In de ardennen was het veel heuvel op heuvel af.

Tis al een tijdje geleden maar we hadden nooit veel moeite een camping/pension oid te vinden. Wildkamperen ging ook nog.
Dit was in mei/juni ergens

Walter.
Tegenwoordig kun je de Ardennen omzeilen Walter, door via de Vennbahn te rijden. Pak je de route in Luxemburg weer op. Denk dat dat m wordt.
Ik zou een tentje meenemen, zeker voor Noordfrankrijk.

Qua pakruimte: als tieners zwerfde ik door westeuropa op een stalen batavusracefietsje met alleen een stuurtasje en fietstassen achterop en daarbovenop toen nog een zware tent met slaapzak op zo'n ielige bagagedrager. Afgezien van een kettingbreuk nooit problemen gehad.

Je Stevens oogt me een heel stuk solider.
Hoi,

Ik heb deze route 2 maal gefietst. In 2011 vanuit Venlo naar Orange en gekampeerd. De tweede keer in 2013, waarbij ik samen met mijn zoon vanuit Katwijk aan Zee naar Sainte Maries de la Mer ben gefietst in 10 dagen hebben we gekozen om in Chambre D'Hotes te overnachten. Onze gemiddelde afstand was destijds 160 km/dag en dan heb je wat meer zin in luxe in plaats van nog een tent opzetten en zelf koken. Dit ging prima enig voorwerk is wel handig. Als je de route weet en ongeveer je dag afstand dan kun je vooraf al heel wat adressen met telefoonnummers noteren. Ergens in de middag dan besluiten waar je heen wilt en bellen met de gekozen adressen. In de boekjes van de groene weg staan veel adressen en via Google Earth kun je, door overnachtingsmogelijkheden aan te vinken, ook veel adressen terug vinden.
Beide keren dat ik de route gefietst heb deed ik dat op een racefiets met stuurtas en aan de zadelpen een klein dragertje met tas.
De route was goed te doen en zoals bovenstaand al beschreven zijn de stukken onverhard zeer gering en goed te doen. De laatste keer waren ze het jaagpad langs de Saône aan het asfalteren waardoor de stukken onverhard weer minder geworden zijn.

Als je wat specifieke adressen wilt die wij gekozen hadden dan stuur maar een PB en stuur ik ze je door.

Jan
Ik heb de Groene weg intussen drie keer gedaan (maar nog nooit helemaal in één keer).

In acht of negen dagen in de Provence is flink doortrappen voor een "groentje" :D
Al hangt het er ook van af wat je bedoelt met de Provence. Voor mij begint die pas na Valréas, en dan heb je vanaf Maastricht toch al 1100 km of zo gereden.
De periode was iedere keer in de eerste twee weken van juli, wat net voor het hoogtepunt van het hoogseizoen is.
De keer dat we hotels aandeden, hebben we geen enkel probleem ondervonden om er een te vinden, al begonnen we meestal pas rond 16.00 u. te zoeken. Af en toe moesten we dan wel wat afwijken van de route.
De twee andere keren was op de camping, en toen moest er zelfs niet van de route afgeweken worden (van de Ardennen ben ik niet zeker op dat punt, de keer dat ik die erbij nam heb ik Maastricht - Ettelbrück in één keer gedaan).

De wegen zijn over het algemeen goed en onverhard herinner ik me niet.
Het slechtste wegdek kom je tegenwoordig tegen in - jawel - België. Kort na Nivezé is er een abominabel stuk, en ook in het begin van de zeer zachtaardige klim langs de Lienne. Tussen Rettigny en Cetturu is het ook niet al te best. Maar in 2015 reed ik met een racefiets en 23 mm banden op 8 bar en het is allemaal gelukt zonder problemen.

De moeilijkheidsgraad van de Ardennen valt best mee voor een geoefend fietser, een beetje in tegenstelling tot wat mijn routeboekjes suggereren.
Maar niet te onderschatten is het eerste stuk in Frankrijk tot pakweg Darney. Op zich niet zwaar - de hellingen zijn niet erg lang - maar je komt geen honderd meter tegen met een constante hellingsgraad (indien u mij enige overdrijving permitteert). Het is doorgaans onmogelijk om een ritme te vinden en dat is eerst vervelend, dan mentaal zwaar en ten slotte ook fysiek zwaar. Vind ik. Eén keer had ik een blaar op mijn duim van het vele schakelen op de MTB-vakantiefiets.
Veel succes ermee. Fantastische trip en mijn initiatie in het langere-afstandsfietsen. Een tip: regel met de weergoden van je vanaf het Rhone-dal een Mistral kunt meepikken.
Hoi,

Het is al enkele jaren geleden maar ik kan me geen echte problemen herinneren om overnachtingsplaatsen te vinden. Wij hebben toen niet gekampeerd. Als je wat uitkijkt kun je volgens het boekje wel overnachtingen genoeg vinden. En bij niet open of voor eeuwig gesloten hebben we op zijn hoogst 25 kilometer verder moeten fietsen. Even een belletje op de dag zelf of de avond van te voren geeft je misschien wat rust. Ik vind 9 dagen wel wat kort voor deze mooie route.
Veel plezier.

gr. Linda
Dank voor de antwoorden. Als het enigszins past, neem ik een tent mee, om flexibeler te zijn. Kan ik na een lange dag nog altijd een luxe bed opzoeken....

@Jan, als ik de routeboekjes heb en dagtochten uitgestippeld heb, maak ik graag gebruik van je aanbod. Zal je tegen die tijd een PB sturen voor wat adresjes.
@derdekeer: ik ben geen fietsgroentje, wel een fietsvakantiegroentje. :D Kan behoorlijk wat kilometers wegtrappen op een dag. Zeker als ik een beetje op tijd vertrek. De reis eindigt in Villes sur Auzon, aan de voet van de Ventoux. Even ten zuiden van Valréas. Bedankt voor je tip, ik zal de weergoden tegen die tijd gaan verzoeken.....
@linda: 9 dagen is misschien wat kort. Maar het is een extraatje bovenop de reguliere vakantie. Ik ontmoet de rest van het gezin in de Provence. Er zit kortom een tijdslimiet op het plan.
Voor wat het waard is: ik heb deze route zonder problemen met profielloze 32-mm bandjes gefietst (Continental Sportcontact). Inderdaad voornamelijk asfalt.
Fietsvriend schreef: ik ben geen fietsgroentje, wel een fietsvakantiegroentje. :D Kan behoorlijk wat kilometers wegtrappen op een dag.
Ik vermoedde het al. Ik kan je dan ook de route door de Ardennen aanbevelen.

De Vennbahn is veel gemakkelijker en ideaal als je snel veel kilometers wilt wegtrappen, als je wasmachine op de bagagedrager hebt of als je met minder geoefende fietsers op pad bent. Maar ik vind de Vennbahn saai, de Ardennen zijn veel mooier en afwisselender.

Maastricht - Wiltz is heel goed doenbaar voor een geoefende fietser - als het weer niet teveel tegenzit. De afstand sluit mooi aan op het gemiddelde waarop je mikt.

(en vanaf Wiltz moet je eigenlijk maar één forse helling over voor je in Ettelbruck bent, een stad met een erg nette camping en vriendelijke, perfect Nederlands sprekende uitbaters.)
derdekeer schreef:Maastricht - Wiltz is heel goed doenbaar voor een geoefende fietser - als het weer niet teveel tegenzit. De afstand sluit mooi aan op het gemiddelde waarop je mikt.
140 km. Voor de meeste forumlezers is dit inderdaad een prima afstand, voor twee dagen.
Weet iemand ongeveer de (kortste) afstand tussen de voet van de Ventoux en de Groene Weg naar de Middellandse Zee-route?

En wat zou bv een goede camping zijn om, als je deze route fietst, een uitstapje naar de top van de Ventoux te maken? Ik denk dan aan 2 nachten op dezelfde camping staan en er een soort halve rustdag van maken.

Ik plaats het maar hier omdat hier zowel de Groene Weg naar de Middellandse Zee als de Ventoux genoemd worden.
dubbel, excuus.
ReinoudN schreef:Weet iemand ongeveer de (kortste) afstand tussen de voet van de Ventoux en de Groene Weg naar de Middellandse Zee-route?

En wat zou bv een goede camping zijn om, als je deze route fietst, een uitstapje naar de top van de Ventoux te maken? Ik denk dan aan 2 nachten op dezelfde camping staan en er een soort halve rustdag van maken.

Ik plaats het maar hier omdat hier zowel de Groene Weg naar de Middellandse Zee als de Ventoux genoemd worden.
Zie hier onze groene weg incl. De mont Ventoux.

http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3110400
Bedankt Henk. Nog best een stukje uit de route dus zo te zien.